Moderator: Redaktörer
Ett sätt är att helt enkelt gå på den rekommenderad volym och utgå därifrån.
Till exempel så rekommenderar programmet en volym på ca 75 liter som utgångspunkt för SLS elementet, vi får då ett f0 på 44,7hz och ett Q på 0,66. Detta är värden som kan fungera alldeles utmärkt om det finns yta att ställa in en sådan låda i vardagsrummet.
Det känns dock som en väldigt stor låda om den ska användas ihop med en LT krets, så den får krympas.
Vi provar med halva volymen och ser vart vi landar då, vi utgår från 37.5 liter med ett f0 på 54.4hz och ett Q på 0.8.
Detta kan vara en alldeles utmärkt punkt att utgå ifrån för LT kompensering, lägger vi nu på ett LT önskemål om att gå ner till 20hz och ett Q på 0,5 så får vi en DC-Gain på ca 11dB. Nu är det upp till var och en att bestämma om detta är mycket eller lite, eller rent av lagom.
Samtidigt som lådan krymps så ökar trycket inuti lådan och detta leder till att luften i lådan skapar distorsion.
Här kommer några exempel som Svante här på faktiskt har simulerat fram.
* 160 dB blir distorsionen 3%
* 150 dB blir distorsionen 1%
* 140 dB blir distorsionen 0,3%
* 130 dB blir distorsionen 0,1%
Under förutsättning att rörelsen är helt kontrollerad av luftens fjädring
Ragnwald skrev:Ju mer LT:t eq:ar, desto mindre headroom (innan xmax överskrids).
Ragnwald skrev:Förstärkningen, den effekt som slutsteget ska avge med en eq:ad kurva, blir ju allt starkare ju djupare ner i frekvens vi önskar oss och därmed konutslagen.
Ragnwald skrev:Det är just därför IÖ rekommenderar minst 6st element, för att inte behöva pressa dem, med för stark insignal.
Ragnwald skrev:Med mindre låda ökar behovet av eq-kompensering och därmed minskat headroom.
Ragnwald skrev:Ju mer LT:t eq:ar, desto mindre headroom (innan xmax överskrids).
nolimitsoya skrev:Vi kanske pratar om olika saker. Jag menar bara att det är helt ointressant i ett slaglängdsbehovsperspektiv om det är EQ inblandat eller inte. Vill man spela 20hz med 100db styrka krävs det Xmm +/- slaglängd. Om EQ är inblandat eller inte har inte med saken att göra.![]()
nolimitsoya skrev:Jag har ett system, säg på 60l, med en viss tonkurva. Jag tycker det tar för stor plats. Jag vill ha ett system på 30l, bygger ett och EQar fram samma tonkurva som det större hade. Båda systemen kommer göra exakt lika stora konutslag, men det mindre kommer förbruka mycket mer effekt.
nolimitsoya skrev:Därför invände jag mot detta:Ragnwald skrev:Ju mer LT:t eq:ar, desto mindre headroom (innan xmax överskrids).
... som ju lätt kan läsas som att graden EQ har något med mängden huvudrum att göra, när det egentligen är önskad utnivå vid en viss frekvens som styr hur stort slaget behöver bli. Vill man spela 20hz med 100db tryck behöver man en viss slaglängd. Man behöver inte mer slaglängd bara för att man gör det med hjälp av EQ.
Fjonkalicious skrev:... skulle inte förvåna mig om det tar längre tid.
kom samma kväll faktiskt, men jag har varit upptagen så jag har inte hunnit testa. Lite halvmeckigt är det för jag får köra basta under parallells. Nu vet jag att licensen är för ett program endast, men funkar det att mata in i en till burk? Tänkte låna morsans .paa skrev:Fjonkalicious skrev:... skulle inte förvåna mig om det tar längre tid.
Kommer det nåt?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster