Går det att beräkna mängden distorsion i LT-system?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Går det att beräkna mängden distorsion i LT-system?

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-04 19:00

Det är många som pratar om LT och om hur djupt baslådor skall gå. Men det måste ju finnas en baksida med att eq:a upp basen i de lägre frekvenserna i en liten låda. Vad jag har förstått så ökar trycket i lådan och ger därmed mer distorsion. Kan man beräkna i vilken storleksordning denna dist är samt var och hur den uppstår?

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-04 21:54

Ju mer LT:t eq:ar, desto mindre headroom (innan xmax överskrids).
Lagom är bäst, men det gäller all typ av eq, alltså inte enbart i LT.

Mycket eq, renderar många element som tillsammans då ger så pass stark akustisk effekt, att varje enskilt element kan spelas på lägre medelnivå och därmed får ökat headroom, för att kunna återge starka transienta förlopp, utan att bottna.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-11-04 22:11

"Svikaren" Svante påstår enligt följande:

Ett sätt är att helt enkelt gå på den rekommenderad volym och utgå därifrån.
Till exempel så rekommenderar programmet en volym på ca 75 liter som utgångspunkt för SLS elementet, vi får då ett f0 på 44,7hz och ett Q på 0,66. Detta är värden som kan fungera alldeles utmärkt om det finns yta att ställa in en sådan låda i vardagsrummet.
Det känns dock som en väldigt stor låda om den ska användas ihop med en LT krets, så den får krympas.
Vi provar med halva volymen och ser vart vi landar då, vi utgår från 37.5 liter med ett f0 på 54.4hz och ett Q på 0.8.
Detta kan vara en alldeles utmärkt punkt att utgå ifrån för LT kompensering, lägger vi nu på ett LT önskemål om att gå ner till 20hz och ett Q på 0,5 så får vi en DC-Gain på ca 11dB. Nu är det upp till var och en att bestämma om detta är mycket eller lite, eller rent av lagom.
Samtidigt som lådan krymps så ökar trycket inuti lådan och detta leder till att luften i lådan skapar distorsion.

Här kommer några exempel som Svante här på faktiskt har simulerat fram.
* 160 dB blir distorsionen 3%
* 150 dB blir distorsionen 1%
* 140 dB blir distorsionen 0,3%
* 130 dB blir distorsionen 0,1%
Under förutsättning att rörelsen är helt kontrollerad av luftens fjädring

Från: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... c&p=723769
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-04 22:15

e ju gôtt att vi har sökaren kvar tycker jag... :lol:

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-04 22:39

Stort tack paa! Du är guld värd!

Sitter också och hopppas på att Svante tar sitt förnuft till fånga och kommer tillbaka efter en paus från faktiskt.se. Här är ju så trevligt.

Nu gäller det bara att förstå vad han skriver och försöka sätta in det i någon form av formel så att man kan räkna på sin egna konstruktion.

Mvh

Filip

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-11-04 22:52

Du kan ju simulera i Basta! och klicka i "Box pressure at MOL" så får du se trycket i låddan...

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2009-11-04 22:55

Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-04 23:01

Har precis genomfört betalningen. Trög som jag var så gjorde jag det genom Paypal, skulle inte förvåna mig om det tar längre tid. Jaja, får vänta på min nyckel så jag kan kolla upp MOL.

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-05 01:12

Ragnwald skrev:Ju mer LT:t eq:ar, desto mindre headroom (innan xmax överskrids).

Nä, alltså, membranutslaget är alltid det samma för en given ljudvolym. Det spelar ingen roll om man använder EQ eller inte, membranrörelserna blir inte större för det så länge tonkurvan och ljudtrycket är det samma. Däremot kan man med lite otur börja närma sig vad elementet tål i form av värme, om man måste vräka in en jättemassa framEQad effekt för att få den där membranrörelsen.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-05 02:38

Alltså, inte vet jag vad du använder eq till?
Jag använder det för att räta upp tonkurvan, som är jämnt fallande utan eq.
Förstärkningen, den effekt som slutsteget ska avge med en eq:ad kurva, blir ju allt starkare ju djupare ner i frekvens vi önskar oss och därmed konutslagen.
Med en 12dB höjning vid 15Hz, kan du inte spela så värst högt med hela ditt system, som förmodligen sträcker sig ända upp till 20kHz, innan konutslaget i basarna bottnar.
Det är just därför IÖ rekommenderar minst 6st element, för att inte behöva pressa dem, med för stark insignal.
Tillsammans med topparna, kan du spela även riktigt starkt och med rak frekvenskurva 20 - 20kHz.

Sitter själv med SLS-10 i 40 liters lådor, sedan en tid.
F0=47Hz, Q0=0,76, fp=20, Qp=0,6
Behöver på pappret 6dB lyft vid 20Hz, men i praktiken med rumsstödet, handlar det om ca: 3dB, i mitt lyssningsrum.
Men jag är lyckligt lottad, andra kan behöva mer än de stipulerade 6dB i deras lyssningsrum.
Med mindre låda ökar behovet av eq-kompensering och därmed minskat headroom. :wink:

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-05 02:58

Ragnwald skrev:Förstärkningen, den effekt som slutsteget ska avge med en eq:ad kurva, blir ju allt starkare ju djupare ner i frekvens vi önskar oss och därmed konutslagen.

Nej, det blir de inte. De blir precis så stora som de hade varit om vi hade haft samma tonkurva utan EQ. Vi kommer bara undan med mindre lådor. All den extra effekten vi matar eldas upp i luftfjädringen som lådan ger oss. Den ger inget konutslag, det är ren förlust.
Ragnwald skrev:Det är just därför IÖ rekommenderar minst 6st element, för att inte behöva pressa dem, med för stark insignal.

Det gör han för att det är slutna lådor och det inte finns någon port som hjälper till att pumpa luft. Om hans bassystem hade haft samma slaglängd och tonkurva men ingen EQ hade man fortfarande behövt precis lika många moduler för att komma ikapp all den "gratis" extra slaglängd ett basreflexsystem ger.
Ragnwald skrev:Med mindre låda ökar behovet av eq-kompensering och därmed minskat headroom. :wink:

För din förstärkare ja. :) Så länge elementen inte riskerar brinna upp av all värmeutveckling har du precis så mycket skallerymd som du hade haft med större lådor och mindre EQ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-05 03:20

Det var ju märkvärdigt.
Är det inte akustisk effekt i rummet vi är ute efter?
Ska den akustiska effekten ökas, så måste konutslaget naturligtvis ökas. Hur åstadkommer du det annars?

Jag pratar sluten låda nu och inget annat. 40 liter är uträknat optimalt för dessa element.

Ska jag uppfatta toner på 20Hz, så måste i alla fall mina basar öka slaget just där, med hjälp av eq. Hur bär du dig åt? :)

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-05 03:33

Vi kanske pratar om olika saker. Jag menar bara att det är helt ointressant i ett slaglängdsbehovsperspektiv om det är EQ inblandat eller inte. Vill man spela 20hz med 100db styrka krävs det Xmm +/- slaglängd. Om EQ är inblandat eller inte har inte med saken att göra. :)

Jag har ett system, säg på 60l, med en viss tonkurva. Jag tycker det tar för stor plats. Jag vill ha ett system på 30l, bygger ett och EQar fram samma tonkurva som det större hade. Båda systemen kommer göra exakt lika stora konutslag, men det mindre kommer förbruka mycket mer effekt.

Därför invände jag mot detta:
Ragnwald skrev:Ju mer LT:t eq:ar, desto mindre headroom (innan xmax överskrids).

... som ju lätt kan läsas som att graden EQ har något med mängden huvudrum att göra, när det egentligen är önskad utnivå vid en viss frekvens som styr hur stort slaget behöver bli. Vill man spela 20hz med 100db tryck behöver man en viss slaglängd. Man behöver inte mer slaglängd bara för att man gör det med hjälp av EQ.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-05 03:57

nolimitsoya skrev:Vi kanske pratar om olika saker. Jag menar bara att det är helt ointressant i ett slaglängdsbehovsperspektiv om det är EQ inblandat eller inte. Vill man spela 20hz med 100db styrka krävs det Xmm +/- slaglängd. Om EQ är inblandat eller inte har inte med saken att göra. :)

Där är vi helt överens. Men jag menar att jag vill uppnå rak frekvensgång genom hela registret 20 - 20kHz. Jag lyssnar ju inte enbart på en sinuston på 20Hz.

nolimitsoya skrev:Jag har ett system, säg på 60l, med en viss tonkurva. Jag tycker det tar för stor plats. Jag vill ha ett system på 30l, bygger ett och EQar fram samma tonkurva som det större hade. Båda systemen kommer göra exakt lika stora konutslag, men det mindre kommer förbruka mycket mer effekt.

Där är vi också överens. xmax är alltid xmax.

nolimitsoya skrev:Därför invände jag mot detta:

... som ju lätt kan läsas som att graden EQ har något med mängden huvudrum att göra, när det egentligen är önskad utnivå vid en viss frekvens som styr hur stort slaget behöver bli. Vill man spela 20hz med 100db tryck behöver man en viss slaglängd. Man behöver inte mer slaglängd bara för att man gör det med hjälp av EQ.

Ok, nu förstår jag hur du menar. Egentligen sänker man det övriga registret för att uppnå rak frekvensgång. :wink:

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-05 04:02

Nja, gör man det? ;) Filtret man använder kan ju ha en viss förstärkning så att nivån faktiskt är högre i vissa register än den hade varit utan filter.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-05 04:27

Naturligtvis kan det vara så och troligtvis är så, men det är ju inte eftersträvansvärt i alla fall. :wink:
Sen dethär med mindre låda, som du tog upp. Mindre låda än optimalt, ger högre tryck i lådan vid samma ljudtryck i rummet och högre distorsion som följd.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-05 15:54

Här har vi en som kan högtalare, då kanske jag kan få lite uttalande om min Drömlåda som är på 50l och har en plan platta framför högtalaren så luftrummet där blir rätt litet. Vad händer?
Att basen blir bra vet jag redan men just hur det fungerar är diffust.

Ragnwald har du börjat tro mycket på senare tid? :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-11-06 00:48

Fjonkalicious skrev:... skulle inte förvåna mig om det tar längre tid.

Kommer det nåt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-06 08:19

paa skrev:
Fjonkalicious skrev:... skulle inte förvåna mig om det tar längre tid.

Kommer det nåt?
kom samma kväll faktiskt, men jag har varit upptagen så jag har inte hunnit testa. Lite halvmeckigt är det för jag får köra basta under parallells. Nu vet jag att licensen är för ett program endast, men funkar det att mata in i en till burk? Tänkte låna morsans .

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-06 10:20

Nu har jag knappat in nuffrorna i basta och jag blev inte mkt klokare. Frågan är HUR Svante har simulerat fram disten och hur kan jag göra det?

Återgå till Teknikforum