Sanny_X skrev:Så folk köper sämre ljudanläggningar och då kontrar producenterna med att mixa på sämre monitorer....![]()
Skivorna låter värre och värre, är det hönan eller ägget?

Moderator: Redaktörer
Sanny_X skrev:Så folk köper sämre ljudanläggningar och då kontrar producenterna med att mixa på sämre monitorer....![]()
petersteindl skrev:Sanny_X skrev:Så folk köper sämre ljudanläggningar och då kontrar producenterna med att mixa på sämre monitorer....![]()
Det är inte ägget
![]()
![]()
![]()
![]()
CODY skrev:Notera att han varit ljudtekniker för t ex Steely Dan etc, anser att Dynaudio (erkänt bra hifi-högtalare) lät för bra och alltid mixar i NS-10, eftersom de dels kräver att hans skärper sig, dels talar om hur det låter i andra system.
CODY skrev:På hemsidan mixsounds.com, presenteras Elliot Scheiner, enligt nedan.
KarlXII skrev:Hur vet du att Bobban inte redan kompenserat för de välkända problemen med NS10, väl medveten att musiken kommer att spelas någon annanstans än i hans studio?
Mission impossible.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Hur vet du att Bobban inte redan kompenserat för de välkända problemen med NS10, väl medveten att musiken kommer att spelas någon annanstans än i hans studio?
Mission impossible.
Och exakt vad är fördelen med det? Som att ha 2-3 olika monitorer att föra över film med där ingen är bra men har olika fel.
Med tanke på att nästan all pop och rock låter rätt illa så borde det gå upp ett ljus för vissa att det finns problem i kedjan.
subjektivisten skrev:KarlXII skrev:Hur vet du att Bobban inte redan kompenserat för de välkända problemen med NS10, väl medveten att musiken kommer att spelas någon annanstans än i hans studio?
Mission impossible.
Och exakt vad är fördelen med det? Som att ha 2-3 olika monitorer att föra över film med där ingen är bra men har olika fel.
Med tanke på att nästan all pop och rock låter rätt illa så borde det gå upp ett ljus för vissa att det finns problem i kedjan.
MagnusÖstberg skrev:Sanny_X skrev:Så folk köper sämre ljudanläggningar och då kontrar producenterna med att mixa på sämre monitorer....![]()
Ja, det här var en för tråkig äsning:CODY skrev:Notera att han varit ljudtekniker för t ex Steely Dan etc, anser att Dynaudio (erkänt bra hifi-högtalare) lät för bra och alltid mixar i NS-10, eftersom de dels kräver att hans skärper sig, dels talar om hur det låter i andra system.
Inte håller jag med om att Dynaudio (trots deras fina element) är en "erkänt bra hifihögtalare" heller, även om jag hört gott om deras studiomonitorer (dock aldrig hört).
Mission impossible.
Magnuz skrev:CODY skrev:På hemsidan mixsounds.com, presenteras Elliot Scheiner, enligt nedan.
Man tror ju att karln skojar. Icke desto mindre tror jag säkert han kan prestera mixar som skulle låta bra även i mina öron, men vilka resonemang! Märker inte du också att det inte går ihop?
CODY skrev:MagnusÖstberg skrev:Sanny_X skrev:Så folk köper sämre ljudanläggningar och då kontrar producenterna med att mixa på sämre monitorer....![]()
Ja, det här var en för tråkig äsning:CODY skrev:Notera att han varit ljudtekniker för t ex Steely Dan etc, anser att Dynaudio (erkänt bra hifi-högtalare) lät för bra och alltid mixar i NS-10, eftersom de dels kräver att hans skärper sig, dels talar om hur det låter i andra system.
Inte håller jag med om att Dynaudio (trots deras fina element) är en "erkänt bra hifihögtalare" heller, även om jag hört gott om deras studiomonitorer (dock aldrig hört).
Man kanske skall ha lite respekt för de som kan något? Och som varit ansvarig för Steely Dans mixar?
Nattlorden skrev:.om IÖ är så noggrann och petig så borde han ju lätt kunna peka ut ett tiotal plattor som han tycker har förstörts av NS10:or.
Det tror jag säkert han har en lång lista på sådana han misstänker är skadade, däremot saknar han säkert precis som vi andra exakt kunskap om inspelningsförfarandet och därför tror jag inte han kommer att säga
något fall ifall det skulle visa sig att något fall inte beror på det.
CODY skrev:Om det inte går ihop för dig eller mig är av
mindre intresse.
CODY skrev:Vad är problemet med Steely Dans mixar?
CODY skrev:Man kanske skall ha lite respekt för de som kan något?
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Du verkar bara vara intresserad av att förneka det. Men varför?
Nej, Ingvar, det är jag inte. Jag är ute efter att få exempel på hur NS-10 förstör enskilda fonogram!
perstromgren skrev:Jag la helt ut den tes som skulle kunna få dig, och alla andra som tycker illa om NS-10:s inverkan på utbudet av fonogram, att visa mig ett exempel så att jag också kan hålla med om NS-10 inverkar menligt på materialet.
perstromgren skrev:Din grundtes har du säkert mycket goda skäl till, men du har inte exemplifierat med ett enda fonogram, såvitt jag vet. Det har ingen annan heller under dessa 2000+ inlägg, därav min fetstilta tes! Jag drar slutsatsen av denna tråd, inget annat.
perstromgren skrev:Att säga att nästan alla fonogram till salu är förstörda, kan ju ha en väldans massa skäl, och inte alls bero på använd monitor, det är vi alla överens om, hoppas jag.
perstromgren skrev:Korrelation (Nästan alla fonogram låter dåligt resp nästan alla använder NS-10) är inte detsamma som kausalitet (NS-10 gör att fonogram låter dåligt).
perstromgren skrev:Jag vet nästan inget om NS-10, men jag har öron att lyssna med om någon leder mig! Så led mig.
Nattlorden skrev:LindeberG skrev:Nej, inte ens om det var sant..
Den kommentaren fäller man bara om man är ointresserad av ljudkvalité.
KarlXII skrev:Det här med det satans användandet av en biljävel som referensanläggning är ju minst sagt deprimerande.
Vem är det som gett människor i industrin dessa märkliga ideér?
CODY skrev:2. Ja musiken kan uthärdas max 10 minuter. Men den tekniska kvaliteten,
är det då rkat inget fel på (från trumljud till, ja, allt)
phon skrev:This is the story as I heard it from guys who were working with Bob Clearmountain at the time. It appears Bob had been asked by a friend to get him a pair of cheap bookshelf speakers for around $300. So during a lunch break Bob went out and found these small Yamaha speakers which sounded OK and were around $300 so he bought them. Getting back to the studio he decided to fire them up to make sure they were OK. He set them up on the console and worked with them for awhile. He ran off a quick mix of what he was doing to take home. When he played the mix in his car, and later at home he was amazed at the truth of the mix transfer - it was still sounding the same as it did back at the studio. The mix compatability was excellent so he bought a pair and started working with them. The rest is history.
...That's a change for you.
No, that's a change for [Steely Dan]. I always try to record analog. That's my primary choice. I talked them into it. It was funny the way that it worked. They did one song there [at Sear] that was for a tribute to Joni Mitchell. They have unbelievable mics there, and when you walk in the door, all of a sudden, it's 1974. It's wild. There are even beads on the entryway. So there's this vibe. And when we got into the studio, I looked at Walter [Becker] and said, “Can we do this in analog?”
You just kind of casually slipped that in, because you were in that vintage environment?
Yeah. And he said, “This is a tribute, let's do it.” So we did it analog, and they were amazed; they'd forgotten how good analog sounds. Because of that, when we started the new record about two months later, they said, “Let's do it analog.” And we did. The basic tracks are all analog; all of the overdubs were done in a workstation.
How about mixing?
Analog and digital. Just last week we finished off a couple of mixes, and Walter said, “Maybe it's time to A/B the analog and digital and see what we're going to use.” So I set it up to A/B, almost perfectly, and the analog killed it. And we were using the 24-bit, 96kHz digital.
I'm surprised.
It was so far beyond it that they weren't convinced. They said, “Let's take it to a mastering room.” So we did and did the same process, and the analog still killed the digital on a completely different machine.
Very few people have actually had the opportunity to do that kind of accurate A/B comparison, listening to the same program material in the different multitrack formats, side by side.
I've found that when I do a seminar at Berklee, the kids want to know, “How can we get our hands on analog?” They want it, but it's not around. That's becoming a problem. And I think this is so cyclical — eventually, it will come back. I'm thinking about buying the 2-inch 8-track machine, because when I mix in surround, that's what I use....
... You like a tube U47 for picking guitar parts. What else might you use on them?
Nothing.
Nothing? Just leave it alone, no compression?
No, the only time I put compression on a guitar is on the acoustic strum part. I don't use much compression at all. Like I said earlier, I grew up not having compressors, so with Phil, I'd say, “What do you do here?” Then he'd say, “You use your hand on the fader.”
You used your hand, you rode a fader and you acted as a compressor. I've gotten used to doing that. I watch guys come in, throw on a compressor, throw on an EQ and then never touch the fader again. Everything is predetermined.
For me, part of it is that I feel, as an engineer, you are as much a part of the performance — especially when you are doing a live band — as any member of the band. And you're interpreting what they're doing and your hand rides dictate that. It's not a constant compression where everything is safe, everything is slammed and everything is at a certain level. A lot of times, the dynamics are totally missing when people do that. It's like when some guys are digitizing stuff, they maximize it and there are no dynamics. A lot of the problem with music today is the lack of dynamics...
LindeberG skrev:
Tyvärr inte en sann historia enligt Soundonsound-texten som du tydligen inte har läst trots allt där berättas nämligen den sanna historien...
http://www.soundonsound.com/sos/sep08/a ... hans10.htm
Sound on Sound skrev:Jopson goes on to say that Clearmountain himself recalls that NS10s were recommended to him by Bill Scheniman
Det är väl inget konstigt, precis som man mixar biofilmer i biograflikande lokaler, dvs nåt som liknar det som dom flesta kommer att höra det i, "korrekta", konventionella högtalare säger inte mycket om hur det kommer att låta i distande hornhögtalare.KarlXII skrev:Det här med det satans användandet av en biljävel som referensanläggning är ju minst sagt deprimerande.
LindeberG skrev:CODY skrev:2. Ja musiken kan uthärdas max 10 minuter. Men den tekniska kvaliteten,
är det då rkat inget fel på (från trumljud till, ja, allt)
Måste protestera Steely Dans plattor är ju njutbara rakt igenom förutom någon enstaka platta. Fantastiska musiker, sångare, texter och ljudlandskap.
Do it again är en all time favvolåt för mig helt fantastisk rakt igenom. Inte superhifi men låpter fruktansvärt laddat i vilken högtalare som helst och nej NS10 var inte inblandad men det beror nog mest på att NS10 inte fanns då...
_Fredrik_ skrev:"korrekta", konventionella högtalare säger inte mycket om hur det kommer att låta i distande hornhögtalare.
KarlXII skrev:Vem är det som gett människor i industrin dessa märkliga ideér?
_Fredrik_ skrev:Det är väl inget konstigt, precis som man mixar biofilmer i biograflikande lokaler, dvs nåt som liknar det som dom flesta kommer att höra det i, "korrekta", konventionella högtalare säger inte mycket om hur det kommer att låta i distande hornhögtalare.KarlXII skrev:Det här med det satans användandet av en biljävel som referensanläggning är ju minst sagt deprimerande.
Eller har jag missat sammanhanget kanske, ditt inlägg var ju en reflektion på nåt antar jag?
det är klart det är synd om oss audiofiler/musikälskare. Varför sämre anläggningar är måttstocken kan ha att göra med att de flesta (som konsumerar) har sämre anläggningar. Jag tycker inte heller att det är kul, men ser inget konstigt i det hela.Magnuz skrev:_Fredrik_ skrev:"korrekta", konventionella högtalare säger inte mycket om hur det kommer att låta i distande hornhögtalare.
Nej, men varför ska sådana vara måttstocken? Jag kan förstå varför man argumenterar för att anpassa produktionerna för bilar och mp3-spelare ("det är ju så folk lyssnar") men jag tycker icke desto mindre det är synd.
Om en film är gjord för iphone så gör man nog jäkligt rätt i att justera mot en sådan, allt annat vore korkat, för maximera.KarlXII skrev:_Fredrik_ skrev:Det är väl inget konstigt, precis som man mixar biofilmer i biograflikande lokaler, dvs nåt som liknar det som dom flesta kommer att höra det i, "korrekta", konventionella högtalare säger inte mycket om hur det kommer att låta i distande hornhögtalare.KarlXII skrev:Det här med det satans användandet av en biljävel som referensanläggning är ju minst sagt deprimerande.
Eller har jag missat sammanhanget kanske, ditt inlägg var ju en reflektion på nåt antar jag?
Reflektion och reflektion, det var snarare en autonom reflex; en kräkning som propagerade sig via fingrarna istället för matstrupen.
Jo, jag tycker det är jättekonstigt. För att använda din analogi är det ju som att slutkontrollera biofilmen via youtube på en iphone.
-Nej, det såg inte bra ut på grabbens iphone, för mycket svärta. Vi får göra hela grottscenen ljusare.
-Men då syns ju ljusstativen, kamerarälsen och mikrofonsladdarna?!
-Skitsamma, kan inte hjälpas, vi måste tänka på slutkunderna. Komprimera skiten så döljs det av mpegartifakterna. Perfeeekt, grabben, nu fick du lära dig åt nytt.
IngOehman skrev:perstromgren skrev:Jag la helt ut den tes som skulle kunna få dig, och alla andra som tycker illa om NS-10:s inverkan på utbudet av fonogram, att visa mig ett exempel så att jag också kan hålla med om NS-10 inverkar menligt på materialet.
Provokationer av det slaget får du ägna dig åt alldeles själv. Jag ogillar
dem och blir inte ett dugg intresserad av att bemöta dem. Tappar bara
lusten när jag ser att folk är mera intresserade av att provocera än att
diskutera det faktiska problemet och arbeta för att världen skall bli bättre.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster