Hum skrev:Man skulle nästan kunna säga att det är snudd på ointressant för min del.![]()
Varför klagade du då på att han har samma uppfattning som du, speciellt om det är snudd på ointressant dessutom?

Moderator: Redaktörer
Hum skrev:Man skulle nästan kunna säga att det är snudd på ointressant för min del.![]()
Det här inlägget har jag väntat på i dubbel bemärkelse. Välkommen vill jag säga först. Jag raljerade ju över Steely Dan i en annan tråd, så jag tackar för länkarna och ska ta en titt på det hela.Jansson skrev:CODY skrev:@Magnuz:
1. Vi är inte ljudtekniker. Men om kompetenta sådana mixar bra med den japanska högtalaren, så är det på det sättet oavsett om vi förstår hur det går till.
2. Ja musiken kan uthärdas max 10 minuter. Men den tekniska kvaliteten,
är det då rkat inget fel på (från trumljud till, ja, allt)
3. Ja den är kontroversiell, har jag märkt. Men de får välja de verktyg de vill.
Ingen yrkesman väljer väl med flit hjälpmedel som är dåliga?
Jag vet att jag ska hålla mig borta från den här avdelning av Faktiskt men när man sågar Steely Dan på det här viset blir jag både ledsen och arg.
Fy på er!
Prova den här länken
http://www.steelydan.com/dennys3.html
Usch och fy på er Magnuz och Cody!
Jansson skrev:Jag vet att jag ska hålla mig borta från den här avdelning av Faktiskt men när man sågar Steely Dan på det här viset blir jag både ledsen och arg.
Fy på er!
Usch och fy på er Magnuz och Cody!
Lust skrev:IngOehman skrev:perstromgren skrev:Jag la helt ut den tes som skulle kunna få dig, och alla andra som tycker illa om NS-10:s inverkan på utbudet av fonogram, att visa mig ett exempel så att jag också kan hålla med om NS-10 inverkar menligt på materialet.
Provokationer av det slaget får du ägna dig åt alldeles själv. Jag ogillar
dem och blir inte ett dugg intresserad av att bemöta dem. Tappar bara
lusten när jag ser att folk är mera intresserade av att provocera än att
diskutera det faktiska problemet och arbeta för att världen skall bli bättre.
Du tycker inte att de förhastade slutsatserna du drog i din artikel kan ses som en provokation?
Lust skrev:Och tänk om dina beskyllningar om vad dessa närfältare orsakat bidragit till att fokus kommit bort från de mer reella orsakerna till sämre ljud på plattorna?
IngOehman skrev:NS10 är ett problem som jag tycker behövde nämnas för att ungvika att
samma misstag görs om, men det är nu sedan länge presenterat och de
flesta som inser ju att det funnits där och hur det verkat. Eftersom det i
huvudsak tillhör historien och borde vara lättbegripligt, så ser jag ingen
större vits att älta det vidare.
CODY skrev:Nämn en inspelning som drabbats av NS10 och hur det yttrar sig.
CODY skrev:IngOehman skrev:NS10 är ett problem som jag tycker behövde nämnas för att ungvika att
samma misstag görs om, men det är nu sedan länge presenterat och de
flesta som inser ju att det funnits där och hur det verkat. Eftersom det i
huvudsak tillhör historien och borde vara lättbegripligt, så ser jag ingen
större vits att älta det vidare.
Då vill jag återigen be om exempel ur den sk verkligheten. De flesta
bemödar sig med att vara konkreta. Är det omöjligt för dig?
Nämn en inspelning som drabbats av NS10 och hur det yttrar sig.
IngOehman skrev:Grattis!
Steely Dan är höjdarbra för övrigt, även om det är musik som för mig
har en kort "öppettid". Jag tröttnar snabbt. Nu har de dock legat orörda
rätt många år, så de kanske tål lyssning igen, plattorna?
Vh, iö
Nattlorden skrev:Hum skrev:Man skulle nästan kunna säga att det är snudd på ointressant för min del.![]()
Varför klagade du då på att han har samma uppfattning som du, speciellt om det är snudd på ointressant dessutom?
DVD-ai skrev:Den här tråden är "sjuk"!![]()
84 sidor redan....kommer den att växa ut ur datorn och invardera världen snart eller vad är nästa steg... ?!
IngOehman skrev:Annars så får du välja exempel själv, vilken du vill. Känner du till en
inspelning som gjorts med hjälp av NS10, så tag då den som exempel!
Nämn en inspelning som drabbats av NS10 och hur det yttrar sig.
MagnusÖstberg skrev:Cody: Är du säker på att ljudet på nämda inspelningar inte kunnat bli bättre med en annan monitor?
Morello skrev:Samt, vilken relevans har live-soundet som du hört med det du hittar på skivan?Det osar pseudovetenskap lång väg.
Sedan blir det problematiskt när någon, i detta fall Ingvar, hänvisar till källor som ej går att verifiera. (tredje och hemlig person) Läsaren är står i detta fall i valet att tro på det han läser eller att inte tro på det - något mer än tro blir det inte.
Du tog min fråga uppenbart negativt.CODY skrev:MagnusÖstberg skrev:Cody: Är du säker på att ljudet på nämda inspelningar inte kunnat bli bättre med en annan monitor?
Gör testet!
Länken är säkert jättebra, skall läsa den när jag har tid.petersteindl skrev:Magnus, läs igenom det dokument som jag länkar till ovan.
Det står en del matnyttig information i den texten tycker jag.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Jag hittade detta dokument på NS10 i min dator. Jag vet inte om ni har det sedan tidigare, men det är en ganska utförlig rapport angående monitorer.
Yamaha NS10M
En gemensam nämnare mellan NS10 och Auratone skulle kanske kunna vara att söka i vattenfallsmätningarna i basen. De skiljer sig från andra högtalare på denna punkt. Om dessa vattenfallkurvor stämmer så finns det fog för att man kan tycka att det är torrare ljud i Yamaha NS10 och det gäller området kring 80-100 Hz i jämförelse med andra högtalare som är uppmätta i denna skrift. Vad gäller frekvensgången så är det väl bara att införa en baffelstegskompensation så är väl en stor del av problemet med höjningen kring 1-2 kHz löst.
Själv tycker jag att frekvensgång och distorsion från JBL LSR25 men även K&H 0198 verkar bra. Men om det är Step Response och Waterfall som är de viktiga parametrarna så särskiljer sig just Auratone och NS10.
Jag förmodar att det är baffelsteget som phon riktat in sig på i sin modifiering av NS10.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster