När vi Placeboade oss själva! (första gången)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
krellfan

Inläggav krellfan » 2005-01-20 17:26

Placebo eller inte, skillnaderna finns!!!!

Jag tror iallafall på både inbränning av kablar och att det finns kabelkomponenter som förbättrar ljudet.

Lyssnade först på morgonen på Diana Krall via ett par oinbrända SupraPly 3.4 innan jag stressade iväg till jobbet. Lät halvdåligt och platt. Stereon fick stå på och spela hela dagen.

När jag kom hem öppnade jag en flaska billigt 50 kr vin och hällde upp i ett vanligt vinglas. Drack upp halva flaskan.

Öppnade sen en 70 kr vinflaska och drack nästan hela den flaskan från en plåtmugg som var jordad till värmeelementet via en Bybee kvantrenare.

Det smakade otroligt mycket bättre, rent himmelskt jämfört med det billigare vinet.
Sen gick jag in i vardagsrummet och Diana Krall lät sagolikt. Vilket djup i basen, vilken imaging och vilken renhet i diskanten. Vilken närvaro.

Av detta drar jag följande slutsatser:

1) Bybee kvantpurifierare leder bort högfrekventa slipstreamande magnetfält som skapar jonifierade illasmakande slaggprodukter i rödvin

2) Det är lätt att skilja ett 50-kr vin från ett 70-kr vin....samma sak med kablar, annas skulle ju alla köpa de billigare :roll:

3) Det är otroliga skillnader på kabel och kabel, och även skillnad på oinspelade och inspelade kablar.

Jag hör med mina öron, kom inte dragande ni mätnissar med dB och Iduktanser hit och dit... 8)

Music Lover

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-20 17:43

Hur kan du komma å påstå detta? Du har ju inte blintestat.

adagio

Inläggav adagio » 2005-01-20 18:20

Jag har inte blindtestat bowmore mot aardbeg, bägge är goa, jag föredrar aardbeg anno´75 fast jag aldrig testat blint.
Att man föredrar en produkt framför en annan krävs det inget blintest för. Det gäller allt, skulle inte orka blindtesta allt i livet, jobbigt.
Att jag köper heinz ketchup och inte felix beror inte på att jag blindtestat, det bara är så.
Så stor skillnad är det inte mellan ica olivolja och svindyr motsv vissa tycker det och de har nog inte krävts på blindtest av andra konsumenter, själv köper jag icas.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-20 18:46

Obs, jag skämtade bara! Lurad!? Eller så lurade du mig?!

andy_inaktiv

Inläggav andy_inaktiv » 2005-01-20 20:04

Visst kan det vara roligt att leva i landet Bingolotto och träffa rätt nån gång ibland.

Men när kunskapen är på plats,På det intuitiva planet,
Då är det Felix Ketchup som gäller :D

En bra LTS-Olja=BERTOLLI EXTRA VERGINE SAPORE FRUTTATO
Fem smilies :D :D :D :D :D

Mvh Anders

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-21 03:15

Två stories for yus fellas and your kidz:

Jag lånade hem ett par signalkablar en gång, dyrA*, finA*.
Efter att halvblint (ena linsen krånglade) men helt öppet test så hade jag lyckats inbilla mig att dyrkabeln var lite bättre, kanske.
Kallade in lillebror som fick agera kabelbytare - switch-switch - så var jag inte lika säker. Eller snarare lika osäker var jag. Då bytte vi plats. Liten bror som inte visste vilken kabel som var dyr / min / bra fick försöka höra skillnad på en del passager på en del låtar. Switch switch. Switch switch.

Njae, jag vet inte. Sa liten bror.

Han försöker nog snarare läsa in min förväntan i mitt ansiktsuttryck tänkte jag och släckte lampan inför nästa omgång :twisted:.

Switch switch - switch switch.

Vad säger du nu då? Sa jag och tände lampan. Liten bror kisade mot ljuset. Jag såg på honom att han somnat under sessionen.
Då gav jag upp.
Kablaget återvände till boutiquen och slantarna pillades in i systers spargris igen :twisted:.

Sunshine bedtime story number two:

Spekulant köpte min gamla förstärkare. Ville ha en fin kabel mellan cd och förstärkare (Thule CD med bal ut till Amplifix med bal in). Jag donerade en semibalanserad RCA-XLR av känt märke. Lät bra. Spekulanten var nöjd men blev senare sugen på att prova ballat, mest på kul. Jag fixade ihop och kortade av en ganska billig balanserad kabel och ploppade över med ganska ljum förväntan. (vis av tidigare vissa erfarenheter av kablagebyten)

Switch switch. Ljudet var påtagligt bättre. Mer än påtagligt - det var hörbart! För bägge parter var det uppenbart en förbättring och utan förlorad prestige för någon part så donerade jag den ballade kabeln och återtog och återtågade med min semiballade.

SENSMORALKAKA/OR (något smulig sådan):
Visst kan man höra skillnad på kablar!
Visst kan man inte alltid höra skillnad på kablar!

Servera dessa två kakor med ett glas varm mjölk när ni nattar de små.

(brassa INTE på en Macchiatto på kvällen till kakorna: då fastnar man som jag framför skärmen och skriver irrationella inlägg mot bättre vetande - och inte för - när man borde nanna och drömma om transparentA* snokar)

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-21 03:22

En gång testade jag Whisk-ey mot Whisk-y för att se om jag kunde höra skillnad på uttalet.

Under testet drack jag mig blind. 8)

Om det var någon uttalad skillnad vet jag inte men de som hörde mig prata f/e tyckte det var skillnad på uttalandena.

Själv minns jag inget. :oops:

(Tillfälligt förstärkarlös Henrik med koffeinrush som lyssnar på sin nya SONY ST-SDB900 FM/DAB hybrid - kauftipp!- i sina Beyer DT 531 hörlurar via sin Ear90 och gillar vad han hör...)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-01-21 10:50

Det mesta är väl sagt (vid åtskilliga tillfällen dessutom) i kabeldebatten, men en sak förtjänas kanske att påpekas:

Olika kablar (såväl signal- som högtalarditon) kan medverka till olika ljudande resultat i en anläggning. Men kablarnas pris behöver inte alls stå i relation till ljudet.

Dvs, det finns billiga kablar som fungerar dåligt och billiga som fungerar bra. Och det finns dyra kablar som fungerar dåligt och dyra som fungerar bra.

Kablar som fungerar dåligt kan vi nog enas om att de (ur ljudsynpunkt) är ett dåligt köp oavsett pris. Kablar som fungerar bra är tvivelsutan ett bra köp om de är billiga.

Dyra kablar som fungerar bra kan vara motiverade om priset/designen/eller annat - skänker sin ägare känsla av välbehag över just detta. (Jag njuter exempelvis av att veta att panelerna i min tyska bil är av ädelträ trots att jag inte ser skillnad på dem jämfört med plastimitationerna i japanska bilar. Tokigt men sant!)

Om någon däremot försöker göra gällande att en bra dyr kabel ger ett bättre ljud i slutänden än en bra billig kabel, så är nog denne någon ute på hal is om han inte kan prestera några bevis för detta.

Ungefär som om den tyska bilfabriköre skulle hävda att bilens köregenskaper och lastkapacitet skuller påverkas av om panelerna var av plast eller av ädelträ.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-21 13:39

MichaelG:

Visst har detta debatterats till leda, därav den något skämtsamma tonen i denna tråden :wink:.

Herr A* tror jag inte hade för syfte att dumförklara någon (...) eller på något sätt avfärda eventuella skillnader i kablage (eller att försöka få en ände på debatten i sig för gott).

Däremot tror jag att syftet var att alla som ville skulle få en chans A*tt berätta om ett mer eller mindre pinsamt hifi experiment man utsatt sig själv eller andra för med koppling till placebo.

(å andra sidan är A* en svårtolkad filur men eftersom tolkningen är fri så tillåter jag mig denna)

Mvh Kosmoskatten / Henke

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2005-01-21 14:36

kosmoskatten skrev:Däremot tror jag att syftet var att alla som ville skulle få en chans A*tt berätta om ett mer eller mindre pinsamt hifi experiment man utsatt sig själv eller andra för med koppling till placebo.

OK - då har jag tydligen läst inläggen slarvigt. :wink:

Det mest pinsamma (åtminstone så här i efterhand) i placeboväg jag varit inblandad i var för några år sedan när jag skulle hjälpa en kompis att placera hans högtalare optimalt. Han hade ett väldigt bumligt ljud och hans högtalare stod placerade mot en vägg nära hörn. Så det verkade enkelt att få det bättre.

Vi bar och kånkade och lyssnade en halv dag till dess att jag tyckte att det lät så bra som möjligt. Då sa jag någonting i stil med att "bättre än så här går det inte att få här hos dig - det låter helt enkelt görbra".

Efter några dagar frågade jag kompisen om han var nöjd. "Jodå" svarade han "det är nog bra, men jag tycker ljudet är litet skramligt och vasst ibland". "Det är säket inspelningen som är dålig - och du har så bra ljud nu så att sådant avslöjas" svarade jag trosvisst.

Efter ytterligare några veckor frågade jag igen och han svarade samma sak, varpå jag åtog mig att besöka honom igen.

Sagt och gjort - jag tog med mig några av mina skivor och konstaterade (med kännarminen påkopplad) att "det låter helt enkelt förbaskat bra". Men någonstans insmög sig så småningom en känsla av att allt kanske ändå inte var helt i sin ordning.

Och när jag gick fram till ena högtalaren för att flytta den något, så visade det sig att en kabel till baselementet hade lossnat. Ridå!

Jag vet inte om kabeln lossnat före eller efter det första flyttillfället. Men jag var så inställd på att det skulle låta bra vid detta tillfälle så att jag tyckte att det gjorde det, trots att ena baselementet saknades i ljudet.

Min kompis förhöll sig försiktigt skeptisk till mina "guldöron" efter detta.

Och jag med!

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-21 15:56

MichaelG:
haha! :roll:

Just så! Som sagt, ibland får man inte till det riktigt som man tänkt sig :wink:

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-01-21 22:18

Johan_Lindroos skrev: Det finns olyckliga kombinationer av kablage och apparater som definitvt ger hörbarhet.

Där måsta jag hålla med, ohörbara kombinationer är lycka, tystnadens eufori.

:D :D

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-21 22:22

RCA/XLR kontra XLR/XLR kan ge 6 dB nivåskillnad. Var det månne detta ni hörde? :lol: I så fall ger XLR/XLR starkast nivå och det var också den som "vann". Starkast vinner.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-21 23:43

ett inlägg angående ljudstyrkans inverkan

på jobbet har det diskuterats en del om MP3 kontra CD och om det är hörbart eller inte

i ena lägret finns det några som hävdar natt-och-dag skillnad (de hålle rockås på med kablar, dubiösa bi-ampningar och liknande)

i andra lägret finns de som hävdar att de inte går att hör askillnad ens mot en 96 kpbs (efter att ha varit på julfest hemma hos den personen tror jag honom då jag inte hörde skillnad på Rammstein och julsånger på hans anläggning, här pratar vi excessiv dist)

sagt och gjort, jag föreslog ett enkelt test hemma hos mig

jag riggade det först så att CD var märkbart högre volym (inga mätningar, men knappt hörbart högre, jag hade testat ut nivåerna innan)

i ett öppet test tyckte alla att CD faktsikt var mycket bätte än 192 kbps WMA

sen föreslog jag ett enkelt blindtest och det tyckte alla var onödigt men visst...

då riggade jag om så att det snålkodade var högre istället

alla konstaterade att det de redan visste gällde

bara det att nu var det 192 kpbs som alla hade sagt var myyyycket bättre

testet var inte helt seriöst genomfört men då jag faktiskt professionellt har jobbar med testmetodik i ett antal år (dock inom annat område) tror jag mig ha undvikit de värsta tabbarna och känner mig konfident med att samma resultat skulle uppnåts om man gjorde det efter konstens alla regler
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-22 13:15

Morello:
Jepp, det var XLR/XLR mot XLR/RCA.
Testet var ju helt öppet - vi drog inte ens för persiennerna! - men jag vill dock hävda att vi bägge var helt prestigelösa i frågan och var mest nyfikna på om man överhuvudtaget skulle höra någon skillnad.

Nivån justerades i bägge fallen till normal lyssningsnivå.
Det vi var rörande överens om (vilket i sig är ovanligt eftersom jag är en motvallskärring emellanåt) var att det helt enkelt lät bättre med balanserat; lite lugnare och lite klarare röster. Just att det inte var fråga om en svårtydd utan hyfsat tydlig skillnad förvånade oss mest eftersom vi bägge (ja, iallafall jag) haft svårigheter att kunna skilja mellan högtalarkablage.

Det var ju inte på något sätt ett vetenskapligt test, vi hade inga labbrockar tillhanda utan fick nöja oss med ett förkläde som vi turades om att ha. :wink:

Näe, allvarligt talat, min efterhandskonstruktion av sagda test gör gällande att både CD-spelaren (Thule) och förstärkaren (Amplifix) verkar vara optimerade för att köra ballat.

/ Henke

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-22 13:27

Style:

baja baja dej! :evil:
"rigga" test är elakt! :wink:

Blir lite förvånad mellan varven som t ex när två icke-hifi-intresserade bekanta som vid olika tillfällen varit hemma och lyssnat på mitt (blygsamma) system ändå kommit med välsvarvade kommentarer om ljudbild och upplösning. Vissa ord som "transparent" har de inte lyckats pricka in även om ordet "glasklart" har dykt upp :D.

Ena killen har jag satt en klo i och jag tror han är på väg ner i hifiträsket, vi har pratat om att ta över mitt andra par piP över till honom ett par månader och kitta upp hans vardagsrum.

Den andra bryr sig liksom inte.

EDIT: stafvel :roll:

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-22 15:22

kosmoskatten skrev:Style:

baja baja dej! :evil:
"rigga" test är elakt! :wink:

jo och det dessutom för egen vinning. Min ståndpunkt hade nämnligen hela tiden varit att 192 kpbs är väldigt svår att skilja från orginalet och att många andra parametrar skapar mycket större skillnader. Jag fick betydligt bättre gehör för den åsikten efter det lilla testet.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-22 16:12

kosmoskatten skrev:Morello:
Jepp, det var XLR/XLR mot XLR/RCA.
Testet var ju helt öppet - vi drog inte ens för persiennerna! - men jag vill dock hävda att vi bägge var helt prestigelösa i frågan och var mest nyfikna på om man överhuvudtaget skulle höra någon skillnad.

Nivån justerades i bägge fallen till normal lyssningsnivå.
Det vi var rörande överens om (vilket i sig är ovanligt eftersom jag är en motvallskärring emellanåt) var att det helt enkelt lät bättre med balanserat; lite lugnare och lite klarare röster. Just att det inte var fråga om en svårtydd utan hyfsat tydlig skillnad förvånade oss mest eftersom vi bägge (ja, iallafall jag) haft svårigheter att kunna skilja mellan högtalarkablage.

Det var ju inte på något sätt ett vetenskapligt test, vi hade inga labbrockar tillhanda utan fick nöja oss med ett förkläde som vi turades om att ha. :wink:

Näe, allvarligt talat, min efterhandskonstruktion av sagda test gör gällande att både CD-spelaren (Thule) och förstärkaren (Amplifix) verkar vara optimerade för att köra ballat.

/ Henke

Normal lyssningsnivå är irrelavant i sammanhanget. Det väsentliga är att nivån är lika - det räcker med några tiondelar av en decibel för ogiltigförklara testet.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-22 17:34

Style skrev:då riggade jag om så att det snålkodade var högre istället

Hehe, underbart! 8) Alla borde få drabbas av ett sånt test!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-22 19:07

Är slutsatsen av detta The louder the better? :twisted:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-22 19:23

dawen skrev:Är slutsatsen av detta The louder the better? :twisted:

Ja, det är det nog, i varje fall när skillnaderna är små (någon dB).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-22 20:55

Style:
OK, ändamålet helgar medlen 8)

Morello:
Tja, det var ju som sagt inte ett vetenskapligt test på något sett.
Men i sann Placebo-anda så blev han ju nöjd :wink: .

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-02-01 22:44

Mina förra högtalare, som på slutet var en mix av en SEAS Neon låda och LTS F1 innehåll, placeboade jag hypereffektivt med ett stabiliseringsstag mellan baffel och bakstycke, tillverkat av en granregel från Järvsö kyrkas gamla läktarorgels fasad.
Ljudet blev så bra, så det kan ni aldrig tro!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

BengtO

Inläggav BengtO » 2005-02-01 23:35

När jag köpte min första "riktiga" stereo-anläggning i början av 90-talet så inbillade jag mig att jag hörde skillnad på noname-kablar och lite dyrare diton.. Jag hade rotel-förstärkare, cd samt ett par tannoy-stativare som lät förbaskat bra. När jag bytte från medföljande lakrits så upplevde jag att jag fick mycket klarare ljud..

Denna anläggning var förmodligen den bästa 2-kanalsanläggning jag ägt i fråga om rent ljud och detaljer även om den inte var dyr.

Sen dess har jag köpt massor av kablar, förstärkare, cd-spelare, dämfötter, spikes, subwoofers och allehanda saker. Jag har INTE köpt några jättedyra kablar, de dyraste rör sig nog om nån signal-kabel för runt 500 spänn som jag köpte för att den var snygg och att jag just då hade råd, detta var visserligen rätt länge sen nu.

Vi gjorde ett blindtest med några kompisar för ett tag sen, vi hade samlat ihop vårt gemensamma högtalar-kabelförråd.. Inga märvärdiga grejjer, mest noname i olika dimensioner, de flesta Supra-varianter och nån lite dyrare inköpt på hifiklubben (audioquest??).. Samtliga ordnades i 2x3 meterslängder och vi använde banankontakter av samma typ till samtliga.. 2 exakt likadana förstärkare (hembiorecievers runt 10.000 spänn) med samma inställningar (stereo, utan tonkontroller o dylikt tjafs aktiverat).

Jag kunde för mitt liv inte höra någon skillnad mellan någon av kablarna, oavsett om det var 1.5 eller 6 kvmm, tennpläterat eller "lampsladd".

Jag tror det har större betydelse om man skruvar åt högtalarterminalen ett kvarts varv mer än det har om man köper en högtalarkabel för 50 kronor extra metern, samtidigt kommer jag ofta på mig köpa några meter om det inkommit nån ny "lite finare" som jag tycker är snygg.

Jag tror åtminstone att det är väldigt svårt att man på en anläggning för "normala" pengar ska höra skillnad på kablar med samma area.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi