Omvandlare för IR-koder i realtid?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Omvandlare för IR-koder i realtid?

Inläggav PekkaJohansson » 2005-01-21 13:43

Bästa listdeltagare,

Jag trivs så bra med fjärrisen till mitt försteg att jag ogärna byter ut den mot en programmerbar dito. Finns det någon lösning för omvandling av fjärrkontrollkoder i realtid så att jag kan använda åtminstone play och step-knapparna på förstegets multifjärris (H/K) till min DVD-spelare (Pioneer)? Mottagare och sändare för IR-signaler har jag redan. Båda apparaterna har för övrigt möjlighet till fjärrkontrollstyrning via kabel.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2005-01-21 16:04

Bygg en mycket enkel mottagare med två momentana utgångar som du låter sluta kontakterna på en billig programmerbar fjärr som programmerats för just de koder du behöver till DVDn. Montera den nya fjärren/mottagaren strategiskt och du har löst det...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2005-01-21 20:23

Nån omvandlare har jag inte sett, men det var en kul idé, borde man testa nångång. Om man skall sluta kontakter i en fjärr så brukar det vara så att dom "hänger i luften", dvs dom ingår i en matris och man sluter inte till jord. Jag har några gånger byggt ihop en liten anordning där man kan ringa till en fjärrkontroll och "trycka på" fjärrens knappar med telefonens. Jag använde då 4066'or som tryckte på fjärrens knappar.

Användarvisningsbild
zvenzzon

Inläggav zvenzzon » 2005-01-21 20:43

Jag tror inte man kan låta två fjärrkontroller verka samtidigt i samma rum. Prova att styra två apparater samtidigt, med respektive fjärrkontroll. Det blir nog kollision. (de jobbar trots allt oftast på samma våglängd, fast med olika kodning)

Däremot skulle man ju kunna göra en delay och fördröja "vidaresändningen" i en eventuell konverterare. (funkar dock inte för knappar som hålls inne länge (volym t.ex.))

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-01-21 23:18

kolla in www.lintronic.dk de har alla omvandlingsboxar du behöver. allt är programmerbart och relativt enkelt att få igång. Jag har själv byggt ett system med såna här där jag både styr saker med IR och reläer i flera rum.

Nästa projekt är att koppla ihop det med telefonen så att volymen automatiskt sänks när det ringer
Dogmatisk Mac-Taliban

Återgå till Teknikforum