pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-06 19:43

_Fredrik_ skrev:Nu har jag läst tråden, håller ni på med en ny högtalare?

Näääääääääääääääääääääääääääääääääää

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-06 19:51

Har redaktionen kontaktats om denna gratisreklam och försäljningstråd? :P

(Jämför moderators intolerans under Wänner av Ino.)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-11-06 20:17

Ni?
Naqref, Peter och Johan håller på med något. Ingen vet egentligen vad.
Jag har betalat in pengar på ett konto.
Någon gång i slutet av november ska jag träffa likasinnade, som också har betalat in pengar på ett konto och kanske några som inte har gjort det.
Är det högtalare det handlar om? De va som fan!
Jag trodde jag skulle på ett seminarium med Robert Gustavsson och han den där hjärnkirurgen.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-06 20:24

Richard skrev:Har redaktionen kontaktats om denna gratisreklam och försäljningstråd? :P

Richard, du har väl inte så stort tunnelseende att du inte kan se skillnaden och de frågor som v8:an ställt till Ino?

Ino har ju utlyst en tävling utan att fråga forumet. Tävlingens regler innefattar att om man skall vinna ett pris förutom den virtuella klassen så skall man köpa hans produkter.

Denna tråd handlar inte om en tävling. Det handlar om att en konstruktör har gjort gratis arbete för att vi som har beställt skall få köpa en bra högtalare för ett rimligt pris.

Dessutom tror jag, till skillnad från Inos designtävling att denna tråd var förankrad hos forumet.

Utöver det, så innebär det också att vi skapar en skittrevlig faktiskt-träff i Skillingaryd där forummedlemmar får träffas(när hände det senast). Jag har svårt att tro att Inos tävling skapar samma "sammanhållning" inom forumet dvs inte endast ino-delen.

Jag tycker själv att inos tävling luktar lite bondfångeri, men samtidigt så tycker jag inte det är något problem. Inte denna tråden heller, så jag menar att båda skall få finnas. Men man skall ändå inte förvånas av v8-ans inlägg. Hur man sedan tolkar det han skriver är ju upp till mottagaren att tolka. Är det något man inte förstår i det han skriver så får man i väl i vänlig ton ifrågasätta det DÄR och inte här.

Trist på ditt fläjmande.

Mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-06 20:29

Richard skrev:Har redaktionen kontaktats om denna gratisreklam och försäljningstråd? :P

Richard!

Jag vet att Ingvar helst sköter frågan själv.

Personligen ser jag en jäkla skillnad mellan att ett företag startar en tävling där det krävs att man köper företagets produker efter ett visst datum för att medverka (nu finns där en virtuell klass att delta i om man så önskar) och ett gruppköp.

Om du ser mig som partisk kan jag meddela att jag var jävligt kritisk till det här också, men har fått bra svar. Raka. Utan krusiduller.
Det är nämligen ett gruppköp och så långt är allt okej, men jag undrade om det var övergivet skräp som paketerades och såldes med Naqref (som dessutom konsultar för Bremen) som front för det. Jag har fått bra svar.

Det är inget fel att ifrågasätta Ino tävlingen av V8 och Ingvar kan nog ge de svar de behöver. Och borde nog nämt det i förväg eftersom det redan är en rätt unik särställning med en helt egen forumdel.

Jag kan tycka att V8 borde kontaktat IÖ direkt just för att slippa det här offentliga tjaffset.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-06 20:34

Fjonkalicious skrev:
Jag tycker själv att inos tävling luktar lite bondfångeri, men samtidigt så tycker jag inte det är något problem. Inte denna tråden heller, så jag menar att båda skall få finnas.

"Jag tycker själv att pK-tråden luktar litet bondfångeri, men samtidigt så tycker jag inte att det är något problem. Inte Ino-tråden heller, så jag menar att båda ska få finnas."*

*Svarar på samma sätt som du- och befriar därigenom dig från ditt uppenbara tunnelseende i frågan. Förstår du nu, vad jag menar?

Roligt att du tycker att båda trådarna bör finnas. Tråkigt att moderatorn vill stoppa en av dem. Tycker inte du det är en aning ...konstigt? Och vad beror denna konstighet på, tror du ?
Senast redigerad av Richard 2009-11-06 20:39, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-06 20:38

MagnusÖstberg skrev:

Richard!

Jag vet att Ingvar helst sköter frågan själv.

Jag lämnar denna diskussion nu, men bara om moderator inte censurerar/klipper bort mina inlägg, som fallet var för en vecka sedan.

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-11-06 21:11

MagnusÖstberg skrev:Och borde nog nämt det i förväg eftersom det redan är en rätt unik särställning med en helt egen forumdel.

Har Ingvar startat den forumdelen, eller varför skulle det vara en särställning menar du, jag trodde att moderatorerna skapade forumdelar, blandannat för att avtrafikera andra delar av forumet.

Vh Christer

edit citering kan vara knivigt
Senast redigerad av Tengil 2009-11-06 21:21, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-06 21:18

Särställning gentemot andra företag är det ju utan tvekan, oavsett anledning till att den finns.

Tillåts den tolkas som en medlemspresentation så borde det medföra att Ino faktiskt borde kunna börja annonsera där (vilket har skett redan), men då har han definitivt en rätt unik ställning gentemot andra företag som tillåts ha marknadsföringsaktivteter enkom under medlemspresentationen - vilket inte alls är samma exponering.

Jag tycker om Inos designtävling, och jag tycker om det här gruppköpet.
Men så behöver varken du eller jag fundera över vilka konsekvenser det kan ha.
Jag saknar dig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-07 00:24

Editerat inlägg.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-11-07 00:42

MagnusÖstberg skrev:Särställning gentemot andra företag är det ju utan tvekan, oavsett anledning till att den finns.

Tillåts den tolkas som en medlemspresentation så borde det medföra att Ino faktiskt borde kunna börja annonsera där (vilket har skett redan), men då har han definitivt en rätt unik ställning gentemot andra företag som tillåts ha marknadsföringsaktivteter enkom under medlemspresentationen - vilket inte alls är samma exponering.

Jag tycker om Inos designtävling, och jag tycker om det här gruppköpet.
Men så behöver varken du eller jag fundera över vilka konsekvenser det kan ha.
Vi har visserligen haft en Linn del också, men jag ser inget hinder i att vilken seriös tillverkare av hifi skulle kunna ha en egen del här, där de aktivt kunde svara på frågor från kunder och ordna tävlingar där de delade ut sina produkter, men det förutsätter att det fanns ett tillräckligt stort intresse bland medlemmarna för just den tillverkaren, för att mer än en medlemstråd. Vilket det gjorde i fallet Ino.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-11-07 00:58

nu är ju inodelen skapat för medlemmarna inte ino
det skapade ju för att att ino dök upp i vareviga tråd
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-11-07 01:47

Do I care.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-11-07 01:49

MagnusÖstberg skrev:

Om du ser mig som partisk kan jag meddela att jag var jävligt kritisk till det här också, men har fått bra svar. Raka. Utan krusiduller.
Det är nämligen ett gruppköp och så långt är allt okej, men jag undrade om det var övergivet skräp som paketerades och såldes med Naqref (som dessutom konsultar för Bremen) som front för det. Jag har fått bra svar.

Lite "överskott" var det välan. Hur det blir i slutändan
återstår att se. Själv är jag nöjd om jag får mina
pryttlar i god tid innan jul.

Att nu så många "skitnödiga" o allmänt kritiska hifi-nördar
(inkl.mig själv)väljer att förskottsbetala för högisar som man
inte alls har avlyssnat får kanske anses som unikt ! ?

Hur det blir i slutändan återstår att se....

ps. Om ni drar,(betalningsmottagarna) skicka gärna ett vykort :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-07 02:00

Tomas skrev:

Ni?
Någon gång i slutet av november ska jag träffa likasinnade, som också har betalat in pengar på ett konto och kanske några som inte har gjort det.
Jag trodde jag skulle på ett seminarium med Robert Gustavsson och han den där hjärnkirurgen.
Luktar dunderblåsning, ni kommer stå där på nån parkeringsplats och vifta med era virtuella kvitton. :D
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-11-07 02:14

_Fredrik_ skrev:
Tomas skrev:

Ni?
Luktar dunderblåsning, ni kommer stå där på nån parkeringsplats och vifta med era virtuella kvitton. :D

Kommer inte hjärnkirurgen? 8O

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-11-07 02:46

_Fredrik_ skrev:Luktar dunderblåsning, ni kommer stå där på nån parkeringsplats och vifta med era virtuella kvitton. :D

Jag tror att du kan var något på spåret !

Du får gärna komma till parkeringsplatsen o ge mig en kram.
Kommer säkert att behöva den(kramen), snälla.... :cry:

Din jäkla sadist ... du kom ju aldrig :? :twisted:

Vad det nu kan bero på...... :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-07 02:50

Densen skrev:Peter, vilka BÅDA av de 4st utgivna?
Men det är klart, med så släpig musik som i länken kan nog 2st uppfattas som fyra stycken. 8O :wink:
Diskografi [redigera]

* Some Lessons: The Bedroom Sessions (2005)
* Worrisome Heart (2008)
* Live from SoHo (2009)
* My One and Only Thrill (2009)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Melody_Gardot

* Worrisome Heart (2008)
* My One and Only Thrill (2009)
Dessa 2 har jag beställt.

MvH :)
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-11-08 18:00

Nu har jag lyssnat en hel del på pK i helgen i en känd lyssningsmiljö, nämligen mitt eget vardagsrum :) (som för övrigt är utan större problem utom möjligen en 40 Hz rumsresonans).

De låter väldigt bra!
Basåtergivningen är exeptionell både till frekvensgång och ljudtryck för en högtalare av denna storlek.

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Densen

Inläggav Densen » 2009-11-08 18:09

Kul! :) Men, nu var du snål med beskrivningen. Utöka med mer subjektiva omdömen relativt andra högtalare eller endast om denna i sig. Jag vill läsa om tonaliteten t.ex.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-11-08 18:17

Sluten eller BR? Vad för drivning?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-08 18:40

landa skrev:Sluten eller BR? Vad för drivning?

Ingen vet. Det var ett BT 8)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-08 19:32

petersteindl skrev:

jo, man vet att de var basreflexkonstruktionen.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-11-08 19:33

Förutsättningarna var lite för "suddiga" för att jag skall komma med några tvärsäkra jämförelser mot annan högtalare eller min inre referens :wink: heller för den delen...

Basreflexvarianten drivna av ett Primare som försteg och Hypex UcD400 som slutsteg.

Vi körde inget A/B test mot något utan kopplade bara in dem på fredag kväll och började spela. Samtidigt dracks en massa god öl, vi lagade entrecoté och ungsstekt rattepotatis, åt, drack rödvin och hade allmänt mycket trevligt...
Jag körde i o f s ett långtest på natten då Naqref och V8, de rackarna, lämnade mig sovandes i soffan lyssnandes på pK hela natten till kl 07.00 när jag vaknade och gick upp och la mig i min säng. :wink:
Ungefär samma visa på lördag... 8 st hifi-tokar som står och tjatar med varandra, matlagning, middag, öl och vin och en massa mys bara...

Det är som vanligt vid dessa träffar att det sociala snabbt tar överhanden över det HiFi-tekniska

Ljudet i allmänhet och basåtergivningen i synnerhet fick mig som sagt att flina belåtet, ja när det gäller basen blev det nog faktiskt en portion haksläpp oxå...
Jag har ju köpt 3 par och kommer gärna med detaljerad rapport om vad jag tycker vid ett senare tillfälle...

Mvh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-08 19:43

avr7000 skrev:Förutsättningarna var lite för "suddiga" för att jag skall komma med några tvärsäkra jämförelser mot annan högtalare eller min inre referens :wink: heller för den delen...

Basreflexvarianten drivna av ett Primare som försteg och Hypex UcD400 som slutsteg.

Vi körde inget A/B test mot något utan kopplade bara in dem på fredag kväll och började spela. Samtidigt dracks en massa god öl, vi lagade entrecoté och ungsstekt rattepotatis, åt, drack rödvin och hade allmänt mycket trevligt...
Jag körde i o f s ett långtest på natten då Naqref och V8, de rackarna, lämnade mig sovandes i soffan lyssnandes på pK hela natten till kl 07.00 när jag vaknade och gick upp och la mig i min säng. :wink:
Ungefär samma visa på lördag... 8 st hifi-tokar som står och tjatar med varandra, matlagning, middag, öl och vin och en massa mys bara...

Det är som vanligt vid dessa träffar att det sociala snabbt tar överhanden över det HiFi-tekniska

Ljudet i allmänhet och basåtergivningen i synnerhet fick mig som sagt att flina belåtet, ja när det gäller basen blev det nog faktiskt en portion haksläpp oxå...
Jag har ju köpt 3 par och kommer gärna med detaljerad rapport om vad jag tycker vid ett senare tillfälle...

Mvh

Stefan

Hur många Bombay Tonic blev det?

MagnusÖstberg skrev:
petersteindl skrev:

jo, man vet att de var basreflexkonstruktionen.

Jo, det förståss :) Åtminstone dan före och dan efter :)

:) /Peter

Densen

Inläggav Densen » 2009-11-08 19:57

Hoppas att jag också flinar belåtet om ca 3 låååånga :( veckor, eller nå't. 8)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-08 19:59

Stefan, vad gillade du diskanten?
Välbalanserad?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-08 20:26

@vemsomhelst(naq eller peter):

Jag kör normalt bingolingo-varianten tills det är dags att betala fakturan. Därför tittade jag inte på den förrän nu. Den jag har fått är helt knas. Det är inte så att den överensstämmer med bara den ena satsen, utan den stämmer inte alls.

Jag har beställt totalt 2 satser, en komplett, en bara sats(dvs 4 basar, 4 diskanter. Enligt John Larsens faktura så är det 1,5 elementsats. Sedan står jag med på packning, jag hämtar. Sedan står jag med på två BR-rör, innebär då detta 4 BR-rördelar för två högtalare?

Jag har väldigt stor förståelse att det kan bli knas med denna stora valmöjlighet som har getts. Hur reder jag enklast ut detta, ring John Larsen enl. tidigare uppgift?

Dessutom såg jag nu att den skall vara betald idag! :? (5 dagars betalningstid, så ofta loggar jag inte ens in på min bank)

Vidare rekommenderar jag alla att kolla igenom fakturan efter fel!

mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-08 20:51

Fjonkalicious skrev:@vemsomhelst(naq eller peter):

Jag kör normalt bingolingo-varianten tills det är dags att betala fakturan. Därför tittade jag inte på den förrän nu. Den jag har fått är helt knas. Det är inte så att den överensstämmer med bara den ena satsen, utan den stämmer inte alls.

Jag har beställt totalt 2 satser, en komplett, en bara sats(dvs 4 basar, 4 diskanter. Enligt John Larsens faktura så är det 1,5 elementsats. Sedan står jag med på packning, jag hämtar. Sedan står jag med på två BR-rör, innebär då detta 4 BR-rördelar för två högtalare?

Jag har väldigt stor förståelse att det kan bli knas med denna stora valmöjlighet som har getts. Hur reder jag enklast ut detta, ring John Larsen enl. tidigare uppgift?

Dessutom såg jag nu att den skall vara betald idag! :? (5 dagars betalningstid, så ofta loggar jag inte ens in på min bank)

Vidare rekommenderar jag alla att kolla igenom fakturan efter fel!

mvh

Filip

Jag skulle tro att du fått någon annans faktura d v s annans siffror fast utställt till dig.

Din faktura borde vara på 2688 kr. Jag föreslår att du ringer John Larsen på måndag d v s i morgon. Sedan borde det troligtvis inte stå elementsats på din faktura alls om det inte gäller frakt av elementsats, men du skall ju inte ha någon fraqkt :)

Nåväl, du får reda på var felet är om du pratar med John. Dessutom är det bra för John att snabbt reda ut saken.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-11-08 20:57

Hmm har fortfarande inte fått någon faktura. När ska man börja oroa sig?
När det svider när man kissar? ;)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum