Effekttålighet

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Effekttålighet

Inläggav Svante » 2005-01-23 11:36

Hej!

Har funderat lite över effekttålighet hos element. Det är ju talspolen som brinner av om man eldar på för mycket. Större delen av den aktiva effekten som man matar in i ett element blir ju värme i talspolen. En liten gnutta blir ljud, och en liten gnutta blir värme i upphängningen. De två sista är knappast ett problem vad gäller elementets effekttålighet. Men hur är det med förluster i magnetsystemet? Det blir ju värme där med. Är det så att:

-Förlusterna är så små att värmeutvecklingen är betydelselös?
-Värmen utvecklas på ett ställe som inte värmer talspolen nämnvärt?
-Magnetsystemet har en så stor termisk massa och värmeavledningsförmåga att talspolen inte värms nämnvärt?
-Eller är den här uppvärmningen något som man måste ta med i beräkningarna?

Eller är det kanske så att ingen har koll, när en tillverkare har designat ett element så provar han hur mycket det tål, helt enkelt.

Vad tror ni?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-23 12:31

Det här har Bjarne Bäckström skrivit en ingående artikel om i R&T.
Han gjorde mätningar vid högre och högre effekt tills den brann upp. Jag tror han mätte både kompression och Q-värdesförändring.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-23 12:40

paa skrev:Det här har Bjarne Bäckström skrivit en ingående artikel om i R&T.
Han gjorde mätningar vid högre och högre effekt tills den brann upp. Jag tror han mätte både kompression och Q-värdesförändring.

Var det han som mätte resistansökning som funktion av effekt och föreslog en extra bifilärlindad avkänningsspole som kompensation?

Ujuj, det var länge sen, om det är den artikel jag tänker på så gick jag i gymnasiet då. Men sa han nåt om förlusteffekt i magnetsystemet?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2005-01-23 12:50

men om du har en kortslutningsring borde den begränsa effektförlusterna i magnetsystemet, i och med att energin tar denna vägen? Och blir mera I2R förluster.

förlusterna i magnetsystemet kan ju uppskattas med formler för det specifika magnetmaterialet , frekvensen och det inducerade fältet. men det kan jag inte uppskatta...

Jag tror i och för sig att om man bränner av låt säj 100 W i talspolen är förlusterna i magnetsystemet små jämfört med hur mycket av I2R energin i talspolen som genom konduktion och konvektion i luftgapet sprider sig till magnetsystemet och upphängningen - man kan alltså inte lätt skilja dem åt.

däremot är det ju inte så lätt att kyla magnetsystemet:

som antagande att magnetsystemet värms upp 10 C över omgivningsluften, i praktiken är det säkert mera.

Magneten är ca 10 cm diameter och 5 cm hög (en stor en)
Arean är då ca 0,025 m2. Konvektiv överföring till omgivningsluften
P = 0,025*10 * 5 (värmeöverföringstalet för relativt stillastående luft, endast en aproximation) = ca 1-2 W.

Även om det är grova aproximationer visar det nyttan av att ventilera talspolen så att den varma luften tar vägen någonstans.

t e x ökar värmeöverföringstalet ju större temperaturskillnaden mellan ytan och luften är, men mer än 10 -15 W/m2K är inte särskilt troligt, det kräver forcerad kylning, jämför ett värmeelement med en area på kanske 1 kvm, effekt 1000W och det är så varmt att man knappt kan ta på det (ca 50-60 C)

Magnetsystemet i sig leder ju värmen bra, eller mycket bra (ferriter och stål är bra värmeledare i förhållande till luft) så man kan nog anta att magnetsystemt inte har några större temperaturgradienter i materialet, utom möjligen den inre kärnan som är helt omgiven av talspolen.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-23 12:52

Har den inte tillgänglig, men även Öhman har uttalat sig:
Här i en en lysande översättning till modern västgotiska:
"An elevation from a closed box exaggerates, because of thermal reasons, more the louder you play. For a vented box, however, the elevation will decrease with increased level, because of thermal reasons and losses in the vent."
Från: http://www.sonicdesign.se/optimum.html
Edit: Här finns lite intressant läsning om JBL's arbete med termisk kompression och effekttålighet: http://www.jblpro.com/pub/technote/tn_v1n22.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Teknikforum