Lyckad Brystonaffär med T.AA. Import

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bjorn55

Lyckad Brystonaffär med T.AA. Import

Inläggav bjorn55 » 2009-01-29 19:58

Så, då har man blivit med Bryston då (4B-SST2).
Attsingen vilken dynamik!! 8O

Men vill berätta att affären mot T.AA. Import Norge faktiskt fungerat alldeles utmärkt.
Alla papper på plats, manual, uppmätningsprotokoll, samt ”copy of the original bill-of-sale from a Bryston Authorized Dealer” (vilket T.AA. import är).
(Kollade för säkerhets skull med James Tanner på Bryston, allt var ok)
Fick dessutom ett pris som låg klart under övriga som jag jämförde med i Europa.
Han hade ett antal steg kvar från en tidigare lev. från Bryston innan prishöjningarna (jodå, det är den senaste SST2 (squared), checkade ser.nr mot Bryston innan köpet)

(Nej, jag har inte blivit mutad…) :wink:

//Björn

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2009-01-29 20:02

Fick du betala massa skatt och tull, för import från land utanför EU?
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-01-29 20:11

jag har också bara gott att säga om TAA, jag satte in pengarna på en måndag och fick förstärkaren dagen efter. Det är mycket billigare att köpa från Norge en från tex Danmark, i nuläget kostar en 14b SST över 90kkr om man köper från Danmark mot 65kkr om man köper från Norge

Användarvisningsbild
Pinnick
inaktiv

Inläggav Pinnick » 2009-01-29 20:16

Man blir lite full av avund. grattis ! ;)

Användarvisningsbild
bjorn55

Inläggav bjorn55 » 2009-01-29 20:23

Alexi skrev:Fick du betala massa skatt och tull, för import från land utanför EU?

Jodå, självklart tillkommer tull och moms..

Tullsatsen var 2% ("Tull på industriprodukter")

//Björn

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-02-04 22:27

Bergis Bamsefar som hyrt in några hjälpredor som talat förstånd med TAA import så att inte samma misstag händer igen. Någonsin. :twisted:
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2009-02-05 13:28

Nej knappast jag.

Han är fortfarande lika mycket ruffel & båg, det bevisar om inte annat det faktum att du valt att inet göra rätt för dig med moms&tull. Han erbjöd för övrigt mig den varianten också - men tack och lov avstod jag från det.

Varje person som stödjer TAA Import A/S gör ett seriöst misstag, och jag kommer aldrig någonsin att acceptera den firman eller dess ägare.

Att denna tråd i över huvudet taget plaserats här, under köpråd, är under all kritik, och tyder på att du gjort så på begäran av säljaren - vilket jag tycker är direkt svagt.
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2009-02-05 14:57

Bamsefar skrev:Han erbjöd för övrigt mig den varianten också - men tack och lov avstod jag från det.

Hur ser ett sådant upplägg ut? Har inte Sverige och Norge gränstullsamarbete?

H
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2009-02-05 15:51

Bamse

Kan det inte vara så att firman börjat sköta sina kort rätt? Att tala illa om den flera år efter dina dåliga erfarenheter liknar ju typ förtal.

Osjysst

Min kompis köpte 4st SST till sin studio för en månad sedan, och det var inga som helst problem. Han berättade om utmärkt service och välvilja från dem.
NN

Användarvisningsbild
americantabloid

Inläggav americantabloid » 2009-02-05 17:13

Jag och en kompis köpte varsin Theta TLC av honom för bra många år sedan. Inga problem och det gick väldigt smidigt.

Dock blir man ju fundersam vad det är lirare efter Bamsefars erfarenheter.

Med vänlig hälsning
at

Användarvisningsbild
bjorn55

Inläggav bjorn55 » 2009-02-05 18:33

Bamsefar skrev:Nej knappast jag.

Han är fortfarande lika mycket ruffel & båg, det bevisar om inte annat det faktum att du valt att inet göra rätt för dig med moms&tull. Han erbjöd för övrigt mig den varianten också - men tack och lov avstod jag från det.

Varje person som stödjer TAA Import A/S gör ett seriöst misstag, och jag kommer aldrig någonsin att acceptera den firman eller dess ägare.

Att denna tråd i över huvudet taget plaserats här, under köpråd, är under all kritik, och tyder på att du gjort så på begäran av säljaren - vilket jag tycker är direkt svagt.

Ursäkta, nu förstår jag inte riktigt..

"det bevisar om inte annat det faktum att du valt att inet göra rätt för dig med moms&tull"

Betala moms&tull, det var ju precis det jag gjorde!!

Känns dessutom som ett litet påhopp att anse att jag skulle vara mutat.
Du får gärna be om ursäkt!

//Björn

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2009-02-05 18:41

Tippar på att det är klassningen som "industriprodukt" det syftas på.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-02-05 18:43

Det finns väl en risk för först norsk tull+moms och sedan därpå svensk tull+moms? Är säkert inte helt friktionsfritt att reglera detta med återbetalning av redan inbetalat belopp. Kan det vara så att Bamsefar erbjöds att hoppa över det steget mot en snabbare affär? På det viset skulle tuu+moms hamnat på norskt territorium....

Användarvisningsbild
bjorn55

Inläggav bjorn55 » 2009-02-05 18:44

Lust skrev:Tippar på att det är klassningen som "industriprodukt" det syftas på.

Det blev jag överhuvud taget inte tillfrågad av från Tullen.

//Björn

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2009-02-05 18:48

bjorn55 skrev:
Lust skrev:Tippar på att det är klassningen som "industriprodukt" det syftas på.

Det blev jag överhuvud taget inte tillfrågad av från Tullen.

//Björn
Det finns listor från tullen, monsterförstärkare finns inte där...
Tull och moms på vanligt förekommande varor

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-02-06 10:00

Dina inlägg brukar genomgående vara av mycket hög kvalitet. Men..
Den sista meningen här är inte bara ett direkt bottennapp, utan tangerar nästan gränsen.....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-02-06 10:19

svetsaggregat borde väl gå under industriprodukter? 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2009-02-06 21:19

Detta med tullsats/varukod är inte så lätt. Finns näst intill oändligt många nummer att välja emellan. Finns de som importerar effektförstärkare med nedanstående nummer, verkar kanske inte vara riktigt rätt. Tull 0% !

8542 33 00 00 = Elektroniska integrerade kretsar - Elektroniska integrerade kretsar - Förstärkare

//Michael

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Re: Lyckad Brystonaffär med T.AA. Import

Inläggav Britt-Gunnar » 2009-02-07 14:04

bjorn55 skrev:Så, då har man blivit med Bryston då (4B-SST2).

hur är on/off knappen på "2:an"? vad jag har förstått har dom bytit ut den av vissa kritiserade membranbrytaren som jag har på min förstärkare

Användarvisningsbild
bjorn55

Inläggav bjorn55 » 2009-02-07 14:39

Britt-Gunnar skrev:
bjorn55 skrev:Så, då har man blivit med Bryston då (4B-SST2).

hur är on/off knappen på "2:an"? vad jag har förstått har dom bytit ut den av vissa kritiserade membranbrytaren som jag har på min förstärkare

jo, den är ersatt med en vanlig tryckknapp, dessvärre lite sladdrig/odistinkt.. men funkar ok.

//Björn

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2009-11-08 22:59

Ni som köpt Bryston från T.AA Import hur gick det till med betalningen? och hur betalades tull och momsen?

Om jag förstått det rätt så betalar man in summan för slutsteget i Norska kronor till T.AA Import och när det är klart så skickas förstärkaren med UPS till Sverige från Norge och det är där hos UPS som man får betala tull och moms för att sedan få den levererad eller möjlighet att hämta den. Stämmer det?

Thomas

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-11-08 23:44

Tumme skrev:Ni som köpt Bryston från T.AA Import hur gick det till med betalningen? och hur betalades tull och momsen?

Om jag förstått det rätt så betalar man in summan för slutsteget i Norska kronor till T.AA Import och när det är klart så skickas förstärkaren med UPS till Sverige från Norge och det är där hos UPS som man får betala tull och moms för att sedan få den levererad eller möjlighet att hämta den. Stämmer det?

Thomas

Med största sannolikhet åker du på att betala norsk tull. Nork moms borde inte läggas på, men det görs säkert ändå. Så får du kräva tillbaka den av någon norsk etat. Vidare kommer du att faktureras för tull in i sverige samt svensk moms.
Lösning: Hämta slutetsteget på plats i Oslo med bil. Kör hem det och skit i att stanna och förtulla.

Lösning 2: Köp från tyskland.

Lösning 3: Köp nåt annat.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2009-11-09 10:31

Max_Headroom skrev:
Med största sannolikhet åker du på att betala norsk tull. Nork moms borde inte läggas på, men det görs säkert ändå. Så får du kräva tillbaka den av någon norsk etat. Vidare kommer du att faktureras för tull in i sverige samt svensk moms.
Lösning: Hämta slutetsteget på plats i Oslo med bil. Kör hem det och skit i att stanna och förtulla.

Lösning 2: Köp från tyskland.

Lösning 3: Köp nåt annat.

Men förstärkaren måste väl bli intullad när den kommer in i Norge från Canada? Ska man betala tull två gånger menar du?

Jag har provat att få priser från både tyskland och danmark men dom hänvisar till distrubitören i norge plus att om man köper från någon annan så får man inte 20 års garantin.

Köp nåt annat. Ja vad finns det som är bättre eller minst lika bra som Bryston som finns att köpa nytt idag?

Thomas

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-11-09 10:40

Har för mig att man kan begära tull restitution i upp till ett halvår efter att man tagit in en grej om man sen skickar den vidare. Sen är det kört.
Men rimligen bör ju TAA ha varorna i tullfritt lager hos en speditör så slipper han ligga ute med pengar på varor som kanske skall säljas till Sverige.
Då betalar han bara norsk tull och moms på de varor som tas in till egna lokaler i Norge.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-11-09 17:13

Harryup skrev:Men rimligen bör ju TAA ha varorna i tullfritt lager hos en speditör så slipper han ligga ute med pengar på varor som kanske skall säljas till Sverige.

Och förstärkare som kostar 60000 har man hur många då i lager? Noll. Man tar hem en när man lyckas få en såld. Kanske kan det ordnas så att den skckas direkt till kund?`

Så tyskland köper också via TAA? Märkligt, men men... Det säger ju en del om omsättningen.

Förslag på andra förstärkare? Tja, vad finns det som klämmer ur sig samma effekt, fläktlöst och klass AB? Rotel har väl slutat med sin 1090 eller vad den hette? Den fick ju i alla fall ut 2x380W i 8 ohm. Jag har för dålig koll i dessa prisklasser.
20 års garantin verkar man ju kunna se i stjärnorna efter om man köper TAA oavsett.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-11-09 18:58

åk till oslo och stoppa stärkaren i bilen
och kör bilen tillbaka förbi tullen sverige
brottsligt ja visst
men vem bryr sig

själv köper jag saker i norge och skickar in någon utländsk borgare på gränsen för att hämta hem taxfreen
ennu mer brotsligt :lol:

max eartqauke cinenova kanske
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2016-10-28 17:24

Tor som drev T.AA. Import gick bort 11/9 och det är väl lite tidigt ännu men jag tror att hans bror ska ta över?. Jag är inte helt säker.

I alla fall så köpte jag ett Bryston 4B3 (fick nog en av dom första 4B3 som skeppades till dom)som det visade sig hadde brummande trafo och anledningen var att bryston hade fått någon sändning trafos som hadde felaktiga specifikationer. jag pratade med Tor och sa att han skulle höra av sig när han visste något mera hur vi skulle lösa det. Jag hörde inget på än längre tid och det var troligtvis för han var sjuk och min mor var svårt sjuk vid samma tid så jag orkade inte bry mig om materiella saker.

För några dagar sedan så blev jag kontaktad av Lyric hifi och sa att dom hadde nya trafos till mig och det var då jag fick reda på att Tor hadde avlidigt.
Nu har jag fått trafosarna och det ska vara väldigt enkelt att byta ut så är det någon som kan hjälpa till att byta dom? Skulle kanske vara intressant för någon att vilja mäta upp den. Skulle faktiskt vara intressant jämföra mätningar före och efter bytet om det skulle vara någon skillnad. Har även ett Bryston 4BSST2 som man kan jämföra med.
Eller ska jag kontakta Sontec hifi eller reference audio för servicen.
Bor i Stockholm

Thomas

Användarvisningsbild
distad

Re:

Inläggav distad » 2016-10-31 15:33

bjorn55 skrev:

Ursäkta, nu förstår jag inte riktigt..

"det bevisar om inte annat det faktum att du valt att inet göra rätt för dig med moms&tull"

Betala moms&tull, det var ju precis det jag gjorde!!

Känns dessutom som ett litet påhopp att anse att jag skulle vara mutat.
Du får gärna be om ursäkt!

//Björn

Gammal tråd men du kommer nog aldrig få någon ursäkt och jag tror det är mer problem MED Bamsefar än med T.AA Import. Är ju flera som tar upp smidiga affärer med dem så att bojkotta en återförsäljare för en person öser galla över dem kan man inte ta på allvar.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2016-10-31 20:56

Men, sluta nu är ni snälla!
Dra upp en gammal sunkig tråd och fortsätta denna diskussion - vad är det för nytta?

Snälla.
Öppna en ny tråd om ni vill snacka om företaget o ny ägare.
Så glömmer vi denna tråd.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2016-11-01 00:36

Jag tycker nog det var okej att öppna tråden, men kommentaren under var direkt tråkig och rätt opåkallad 8 år senare...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Återgå till Köpråd