Moderator: Redaktörer
eriken skrev:Glöm det... lyckades fixa det själv ändå.
eriken skrev:Nä riskfritt va de inte för en okunnig som jagHåller på att spela in dem nu. Hade sedan tänkt skriva ett par rader om dem med en jämförelse mot mina elac fs137 jet om någon är intresserad av att höra mina subjektiva intryck och tankar kring dessa två skapelser. Elac som är hifi&musiks nr 1 upp till 15000:- , en mycket kompetent högtalare enligt mig för de 10000 den kostar i butik.
eriken skrev:Sprudel: Jag kör med en Rotel ra-06 stärkare och en rotel 1072 cd. Korskopplad ekk med Dalispadar om högtalarsladd.
Jo en sak till förresten...vad har piP för känslighet? Elac som ligger på 89 dB spelar markant högre än piP påsamma volympådrag.
Kommer det något ljud från diskanterna?eriken skrev:Nu tror jag inte det egentligen men tycker bara att det är så konstigt att piP verkligen är så otroligt olik/mörk motför allt annat jag hört.
paa skrev:Kommer det något ljud från diskanterna?eriken skrev:Nu tror jag inte det egentligen men tycker bara att det är så konstigt att piP verkligen är så otroligt olik/mörk motför allt annat jag hört.
eriken skrev:Är alla andra högtalare färgade och piP är inte det? Eller kan det vara så att det är något skumt med mina? Hifi&musik recenserade elac som väldigt neutrala tom på gränsen till det varma. Och om elac var neutrala så måste ju piP vara så långt det bara går på den varma skalan.
KJG skrev::D Köpte du dem begagnade behöver du ju inte spela in elementen. Jag är också väldigt sugen på att höra piP och Öhmans andra skapelser, tror knappast jag skulle byta ut mina L6:or som jag är sjukt nöjd med i mitt rum men man måste ju bara höra dem när man varit medlem på faktiskt i över 3 år...
Grattis till högtalarna!
Mvh
//KJG
subjektivisten skrev:Kul recension och inte "ovanliga" åsikter. Det finns högtalare som har "bredare" ljudbild eller djupare ljudbild, högtalare som har en diskant som sticker ut, etc. Men när dom gör det på alla skivor, oavsett hur dom är inspelade, medans man hör mer variation med pip, så tror jag många föredrar den mer varierande och antagligen mer korrekta återgivningen som pip förmår. Jag måste säga att jag är rent allergisk mot högtalare som breder ut en massiv ljudbild oavsett om det är en stor orkester eller en ensam tjej som sjunger.
Låter som ett par moduler till dina pip kan vara en framtida väg. Lycka till
Naqref skrev:eriken skrev:Är alla andra högtalare färgade och piP är inte det? Eller kan det vara så att det är något skumt med mina? Hifi&musik recenserade elac som väldigt neutrala tom på gränsen till det varma. Och om elac var neutrala så måste ju piP vara så långt det bara går på den varma skalan.
Det kan ju vara något fel på dina för speciellt mörka kan piP inte sägas vara. Däremot är de något mindre ljusa än neutralt klingande högtalare.
eriken skrev:Nu har jag inte kört 40 timmar än men kanske 15 och de låter redan bra nog anser jag även om de kan komma att låta bättre sedan men jag delar med mig ändå av mina intryck.
Nu kan jag tillägga att jag inte har det bästa rummet. Jag har iaf dämpat bakom högtalarna och första sidoreflexen samt mkt på väggarna och tjock matta.
Därav har elac ett övertag? då de står ca 90 cm ut i rummet ganska kraftigt invinklade så det är mer eller mindre direktljudet jag får av dem medan piPen står mot bakväggen och har längre väg för direktljudet och större påverkan av rummet vilket märks tydligt i ljudbilden.
Först när jag kopplade in piPen tyckte jag de lät instängda och lite nasala i mellanregistret. De hade även en liten ljudbild. "Jaha..det var inte mer än så.." tänkte jag. Kopplade tillbaka Elacen, en ljudbild av kolossalformat utbredde sig, både bredd och djup. Samt att det lät mycket öppnare.
Men efter ett tags spelning och lyssnande på piP så har dess kvaliteér kommit fram. Allt låter bara så naturligt och rätt. Elacen är ljusare och tunnare i ljudet än piP med mera "imponator-effekt" men på bekostnad av lyssningströtthet och och att det inte känns lika äkta. Även djupet i elac känns konstigt på något sätt, vet inte hur jag ska beskriva det...konstgjort kanske.. piP har ett betydligt behagligare djup med tydligare fasthet och placering i ljudbilden. Däremot så står den sig slätt mot elac när det gäller bredden men det beror på rumsproblem.
Nog om ljudbilden.. om jag börjar med basen så har ju inte piP samma resurser som elac men det hade jag heller inte väntat mig. Elacen ger ett stadigare basfundament i lågbasen än piP. Ja, elac är faktiskt inte alls dålig i basen..den har en fast och rätt så artikulerad bas. Däremot så har piP fastare bas och kraftigare midbas tom! Baskaggen låter mkt trevligt.
Mellanregistret behöver jag inte skriva mer än att elac står sig slätt mot piP pga piPens naturlighet. Det låter verkligen äkta!
När jag kommer till diskanten så går inte Elacs JET diskant av för hackor.. den har betydligt mera detaljer och låter riktigt bra. Fast även här så känns det bättre med piP pga att den sticker inte ut och briljerar som elac gör. Den finns bara där och låter naturligt och rent vilket egentligen borde vara samma sak som högsta betyg?..
Sammanfattningsvis så vill jag hålla fram piP för dess otroliga homogena och naturliga spelstil. Den gör att jag sitter kvar och lyssnar låt efter låt och verkligen lyssnar på musiken. Den är ingen imponatorhögtalare som blåser en av stolen vid första ton utan jag började uppskatta den först efter att ha lyssnat ett tag. Antar att jag är ganska färgad av Elacs mer storslagna om än mindre naturliga ljud.
Det är detta som gör att så många från "tunedem" och "prat"-falangen ( ex-Linn och naim ) gillar högtalarna. Hög artikulation över hela registret gör att det är lätt att höra vilka toner som spelas. Kolla vilket internationellt naim-forum som helst.Många har kommenterat att piP är känslig på inspelningarna. Jag tycker att alla inspelningar låter bättre nu, även de dåliga än med elac för där kunde det verkligen bli vasst och skränigt på dåliga inspelningar. Med piP sitter jag fortfarande kvar och lyssnar. Någon som kan hålla med om detta eller har jag missförstått det där med att den är känsligare på inspelningar? För den låter ju verkligen brutalt bra med bra inspelningar på ett sätt som inte elac kunde ta fram på samma vis.
Kommer jag sakna någon med elac då som piP inte har?
Jo, vissa inspelnigar har en lågbas som ger en atmosfär och mycket rumsinformation i inspelningen. Där orkar inte piP med att ge samma atmosfär även om den spelar djupare och renare, så det är bara en ren kvantitesfråga samt mina rumsproblem.
Samt att musiken inte "hänger fritt" i rummet som med elacen. Fast även detta torde ha att göra med rumsproblemen. Jag ska ta mig en ordenlig genomgång av akustiken till piPens fördel.
Avslutningsvis vill jag hålla fram piP som en otroligt bra högtalare. För detta är sann hifi om vi ser till vad det betyder: hög trovärdighet. Inget som sticker ut, det finns bara musiken. Och musiken låter förbaskat bra!
Richard skrev:Naqref skrev:eriken skrev:Är alla andra högtalare färgade och piP är inte det? Eller kan det vara så att det är något skumt med mina? Hifi&musik recenserade elac som väldigt neutrala tom på gränsen till det varma. Och om elac var neutrala så måste ju piP vara så långt det bara går på den varma skalan.
Det kan ju vara något fel på dina för speciellt mörka kan piP inte sägas vara. Däremot är de något mindre ljusa än neutralt klingande högtalare.
Det beror väl på "vilken inre referens" som varit bevekelsegrunderna för konstruktionen av högtalarna. Anser du att tex. pK låter ljusare än piP ?
Det verkar som du inte vinklat in dina piPar, dom ska ju vinklas in väldigt kraftigt dom också!eriken skrev:Därav har elac ett övertag? då de står ca 90 cm ut i rummet ganska kraftigt invinklade så det är mer eller mindre direktljudet jag får av dem medan piPen står mot bakväggen och har längre väg för direktljudet och större påverkan av rummet vilket märks tydligt i ljudbilden.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], StefanR och 15 gäster