pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-11 11:04

Fjonkalicious skrev:Nu vet jag inte vad pK hamnar i lastimpedans (kanske står någonstans, annars hade det varit roligt att veta?) men man borde väl inte komma långt från en dämpfaktor på 80?

Den blå kurvan är för pK.
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-11 12:36

Fjonkalicious skrev:Ps. Jag väntar fortfarande tålmodigt på sd-fötter måttet i komprimerat utförande, det får ta den tid det tar, bara det inte glöms bort :-) Ds.

Jag glömde fötterna i thn och högtalarna står just i detta nu och torkar hemma hos mina föräldrar. :? Så mätning kommer tidigast att ske vi träffen i Skillingaryd. Tyvärr.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-11-11 13:04

Naqref skrev:Jag glömde fötterna i thn

Skönt du fick med dig huvudet i alla fall! :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-11 13:06

The-Master skrev:Är det någon, PS/ Naq, som vet när dessa små saker kommer att börja skeppas iväg???
Preliminärt... ca...

Jag skulle tro att om datumet för Skillingaryddagen håller d v s den 28 november, så har inte John Larsen en chans att skicka gods före denna händelse och i så fall blir det i början på december. Det är preliminärt... ca... förstås :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-11 13:12

boom skrev:
The-Master skrev:Är det någon, PS/ Naq, som vet när dessa små saker kommer att börja skeppas iväg???
Preliminärt... ca...

Jo det kan vara intressant att veta????? har väntat tillräckligt nu sen man betalade.

Du har beställt elementsatser och delningsfilterkomponenter d v s inga lådor eller något annat. Delningsfilterkomponenterna har inte kommit ännu. Då de kommer, så skulle jag tro att din sats skulle kunna skickas per omgående, men som sagt, det är John Larsen som bestämmer över sin tid. Det blir mycket plick och plock då alla komponenter dyker upp.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-11 17:41

petersteindl skrev:
boom skrev:
Preliminärt... ca...

Jo det kan vara intressant att veta????? har väntat tillräckligt nu sen man betalade.

Du har beställt elementsatser och delningsfilterkomponenter d v s inga lådor eller något annat. Delningsfilterkomponenterna har inte kommit ännu. Då de kommer, så skulle jag tro att din sats skulle kunna skickas per omgående, men som sagt, det är John Larsen som bestämmer över sin tid. Det blir mycket plick och plock då alla komponenter dyker upp.

MvH
Peter

möjligt att han bestämer över sin tid men jag bestämer över mina pengar och så länge jag ej fått några varor så sitter han och tjänar ränta på dom inbetalda pengarna hade jag vetat att han inte har filter delar så hade jag ej köpt från honom utan från dyskland och hifikit.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-11-11 20:43

Hej alla.

boom skrev: ...........
hade jag vetat att han inte har filter delar så hade jag ej köpt från honom utan från dyskland och hifikit.

Detta är ju ett Naqref DIY projekt på faktiskt.se

John Larsen bygger Larsenhögtalare i sin fabrik i Skillingaryd och lagerför efter bästa förmåga de komponenter som behövs för att bygga Larsenhögtalare i den takt som affärer/kunder önskar köpa dem.
Han har alltså inte nåt lager a la HiFi-kit med annat än vad som behövs för sin normala produktion.

I och med att Naqref och John Larsen samarbetar i arbetet att konstruera och bygga Larsenhögtalarna föll det sig så att Larsen tillfrågades om han via sina kontakter/samarbetspartners skulle kunna hjälpa till med att ta fram alla nödvändiga komponenter (låda, filterkomponenter/filterkort, port, terminal, dämpmaterial etc.) för de som inte vill bygga/köpa allt själva. Detta till ett så bra pris som möjligt.

Detta med så bra pris som möjligt innebär ju att man måste låta alla led köra med "stordrift" i möjligaste mån, snickaren ställer sin CNC maskin och kör alla lådorna vid ett tillfälle, Delningsfilterfabriken i danmark bygger alla filter vid ett tillfälle och skickar samtidigt med de färdiga filtren även de lösa filterkomponenter som de som vill ha sådana skall ha, alla terminaler portar etc. beställs och skickas till Larsen vid ett tillfälle. Allt detta för att vi skall få ett så bra pris som möjligt.
Det är som ni förstår ingen kundorderstyrd enstyckstillverkning det är frågan om.

Boom, vill du istället beställa filterkomponenterna någon annanstans så maila John Larsen, han skickar i så fall omgående ut din elementsats och returnerar dina pengar för filtret.
(Filterkomponenterna kostar 170 kr mindre från Larsen jämfört med HiFi-kit, förmodligen finns de dock billigare i Tyskland som du skriver, det mesta är billigare där...)

Att sakerna skulle förskottsbetalas var fastställt från början och det har ju att göra med att detta är ett "internet diy-projekt". Om man som leverantör (t ex Larsen) skall gå in och supporta ett projekt som detta med små påslag vill man ha "säkerhet" för de utlägg som uppkommer. Inte minst därför att det är en affärsuppgörelse utan den normala kända kund/leverantörs-relation man har annars med sina kunder affärerna.

Saker och ting tar av sina naturliga skäl lite tid, Allt kommer att bli jättebra och jag hoppas att vi kan ha det tålamod som krävs.

När det gäller packning hantering och lådor etc.
För att få detta att fungera måste man göra "packsedlar" av det som fanns i Excel arket och packetera alla kunders satser i kartonger, det som skall skickas och det som skall hämtas... Man kan inte i en industrilokal där det pågår daglig verksamhet ha mer än 100 högtalarlådor staplade i en hög i något hörn. Dessutom är det en förutsättning även vid själva hämt-tillfället att ordningen är klappad och klar där man hämtar sin kartong/sina kartonger, godkänner att det som står på packsedel är det man beställt och kollar igenom att allt stämmer. Inte minst för att vi skall få så mycket tid som möjligt över för att träffa varandra, ha trevlig och lyssna på pK!

MVh

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-11-12 00:02

IngOehman skrev:
Laila skrev:
Fjonkalicious skrev:När jag läser spec:en på t.ex. Hypex UcD 180 så säger det 0,15 ohm i utgångsimpedans under 20kHz.

Nu vet jag inte vad pK hamnar i lastimpedans (kanske står någonstans, annars hade det varit roligt att veta?) men man borde väl inte komma långt från en dämpfaktor på 80?

Det är inte högtalaren som "har" dämpfaktorn utan högtalaren/
förstärkaren.

Om din förstärkare har en utgångsimpedans på 0.15 Ohm så ger
det en dämpfaktor på c:a 53 vid 8 Ohm, 26.5 vid 4 Ohm, o 13
vid 2 Ohm. = du delar högtalarens impedans med förstärkarens
utgångsimpedans för att få fram den s.k. "dämpfaktorn"(vid varje
given frekvens) Din exempelstärkare verkar vara helt ok med
avseende på dämpfaktor enl. lilla mig. :D

Om du har en dämpfaktor under "10" så kan du få något
höjda frekvensavvikelser om +- någon dB vid besvärliga
högtalarlaster.

Stämmer.

(Även om jag inte uppfattade att Fjonkalicious antydde att det var
"högtalarna" som hade en dämpfaktor. :o Tyckte det framgång att
han frågade om vilken dämpaktor kombinationen gav.)

Helt riktigt, slarv-läst/uppfattat av mig. :oops:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-11-12 08:21

petersteindl skrev: -snip- i så fall blir det i början på december. Det är preliminärt... ca... förstås :)

MvH
Peter

Det råkar passa mig utmärkt :) På så sätt slipper jag krånglet att betala via omvägar (läs bulvan).
Kommer fakturan idag, eller tidigt imorgon så slaskar jag däremot snabbt in beloppet. Annars ber jag ödmjukast om uppskov till den 1/12.
Jag ser fram emot min alldeles egna nya julklapp.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-12 22:00

avr7000 skrev:
Boom, vill du istället beställa filterkomponenterna någon annanstans så maila John Larsen, han skickar i så fall omgående ut din elementsats och returnerar dina pengar för filtret.
(Filterkomponenterna kostar 170 kr mindre från Larsen jämfört med HiFi-kit, förmodligen finns de dock billigare i Tyskland som du skriver, det mesta är billigare där...)

MVh

Stefan

Det kunde naq ha upplyst om att filterdelarna inte fans vid beställnings tillfället och sen kan man få ett preliminärt leverans datum som för nuvarande verkar svävande.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-13 17:21

Jag har beställt 10 extra ej vattenskurna diskantfronter från Scan-Speak. De levereras samtidigt med diskanterna. De kostar 35 kr/st.

Alla fronter som Scan-Speak tidigare skickat direkt till avr7000 har under denna vecka vattenskurits och igår skickades de tillbaks till Scan-Speak för montering på diskanterna.

Scan-Speak har skickat e-mail och meddelat att de väntar in nya membran från Kurt Muller. Den förra batchen som Scan-Speak fick underkände de. Scan-Speak skall ge mig exakt leveransdatum på diskanterna under veckan som kommer.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2009-11-13 17:39

petersteindl skrev:Scan-Speak har skickat e-mail och meddelat att de väntar in nya membran från Kurt Muller. Den förra batchen som Scan-Speak fick underkände de. Scan-Speak skall ge mig exakt leveransdatum på diskanterna under veckan som kommer.

MvH
Peter

Aj då, tänk om min mor inte får ett par nya högtalare till jul ändå?

Angående faktura från Larsen, när ska man börja oroa sig för att man inte fått någon?
Det var ju ursprungligen sagt att betalningen skulle vara inne senast förra fredagen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-13 17:40

petersteindl skrev:Scan-Speak har skickat e-mail och meddelat att de väntar in nya membran från Kurt Muller. Den förra batchen som Scan-Speak fick underkände de. Scan-Speak skall ge mig exakt leveransdatum på diskanterna under veckan som kommer.

Är datumet den 28e i fara?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-13 18:01

????????...
Och vad blir nästa .

Minskade på frågeteckenspammet /Jax

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2009-11-13 18:25

RogerGustavsson skrev:

Är datumet den 28e i fara?

Datumet 28/11 har ju som jag skrev i den andra tråden hela tiden varit preliminärt,

avr7000 skrev:Hej alla pK/qK köpare...

Med ett preliminärt datum om Lördag den 28 november tänkte vi härmed inbjuda er till pK/qK avhämtnings-träff i Skillingaryd hos Larsen HiFi.
Datumet är som sagt preliminärt då det är mycket som skall klaffa, snickarn skall fräsa lådorna, Larsen o Co skall limma ihop dem och Lackeraren skall sedan hinna lacka alla de lådor som skall lackas. Alla andra prylar skall oxå komma på plats.

......

Det jobbas på alla fronter och det är idag inte läge att ge upp och flytta datum. Men det är som sagt av sakens natur så att många saker skall klaffa på upploppet.

boom skrev: * ? *
Och vad blir nästa .

Nästa vad?, nästa steg för dig skulle ju kunna vara att du som jag erbjöd tidigare kontaktar John och omgående får din elementsats och får tillbaka pengarna för ditt filter så att du kan komma igång med byggandet (det finns redan ett större antal diskanter, dock inte alla).

Mvh
Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-13 18:26

boom skrev:Och vad blir nästa .

Är det inte enklare att säga att du ångrar dig och få pengarna tillbaka?

Du har inte fattat att du inte köper av ett företag va?

Är du så pissed off så skit i gruppköpet och köp nått annat så någon som uppskatar det här får chansen istället.

Så jäkla tröttsamt med folk som bara gnäller och skall ha men som aldrig fixar något åt andra..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-13 18:34

boom skrev:?<snip>?.
Och vad blir nästa .

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-11-13 18:36

MagnusÖstberg skrev:

Nej han köper välan av minst två företag:
Bremen o Larsen ? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-13 18:45

Och långt ifrån ordinarie sortiment....
Jag saknar dig.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-13 19:20

MagnusÖstberg skrev:

Är du så pissed off så skit i gruppköpet och köp nått annat så någon som uppskatar det här får chansen istället.

Så jäkla tröttsamt med folk som bara gnäller och skall ha men som aldrig fixar något åt andra..

Du måste var totalt jävla tom i skallen jag har betalt och vill veta vad som gäller har man pyntat 2500 för element och 717kr för frakt och delnings filter så vill jag ha ett leveransdatum skall det vara så jävla svårt att förstå detta .

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-13 19:27

avr7000 skrev:
RogerGustavsson skrev:

Det är mera detta som jag tänker på.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-13 19:30

Aerob skrev:

MvH
Peter

Aj då, tänk om min mor inte får ett par nya högtalare till jul ändå?

Angående faktura från Larsen, när ska man börja oroa sig för att man inte fått någon?
Det var ju ursprungligen sagt att betalningen skulle vara inne senast förra fredagen.

I veckan som kommer skickas fakturorna ut från John Larsen. Det finns för närvarande 60 st diskanter med skurna fronter hos John och 10 st diskanter utan skurna fronter finns också i mina gömmor. Jag har hittat diskanter överallt här hemma :) 8)

Skulle det bli extra förseningar från Scan-Speak med diskanterna, så kan det ändock skickas ut satser till de som det finns delar till d v s till dig boom samt en del andra :) Don't worry.

De som skulle ge bort högtalarna i julklapp bör kunna göra det. Man får, med värsta scenarioprincipen, improvisera för att tillgodose allas behov och bästa :) Men, man skall inte måla f-n på väggen innan man vet något. Det är bara att slösa onödig energi. I nästa vecka vet vi betydligt mer. Boom, högtalarelement finns på plats, men inte delningsfilterkomponenterna.

Ha en trevlig helg, och boom, ta det lugnt så här på fredagen den 13e :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-11-13 20:07

MagnusÖstberg skrev:

.

Boom, jag tycker du kan lugna ner dig lite. Detta får ta den tid det tar.
Ha lite förståelse för situationen och att du får chans att köpa delar till en högtalare som aldrig kommer igen. Det kanske hade blivit en hundring billigare att köpa delningsfilter komponenterna från Tyskland, men vad gör det på totalpriset som säkert inte hamnar under 4000 SEK ink ALLT material.

=> Magnus ,pengarna betaldes till Bremen Production AB.
Oavsett vem som driver detta är detta företaget som säljer elementen till en privatperson, och sedan Larsen AB (eller vad det heter ) som säljer resten. Ink frakten :)

Peter, jag vill ha två extra diskantfronter. Hur löser vi det?
snablar , skulle betalt för vattenskurna ...

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2009-11-13 20:18

boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Du måste var totalt jävla tom i skallen jag har betalt och vill veta vad som gäller har man pyntat 2500 för element och 717kr för frakt och delnings filter så vill jag ha ett leveransdatum skall det vara så jävla svårt att förstå detta .

boom nu får du lugna ner dig. Oavsett meningskiljaktigheter finns det ingen anledning till att kalla folk sådant.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-13 20:33

landa skrev:
boom skrev:
MagnusÖstberg skrev:

boom nu får du lugna ner dig. Oavsett meningskiljaktigheter finns det ingen anledning till att kalla folk sådant.

Jag är lungn men när mäster spammaren gör sina idiotiska uttalanden som om det vore han som sålde sakerna
då blir jag förbannad på vanlig svenska

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2009-11-13 21:00

boom skrev:Jag är lungn men när mäster spammaren gör sina idiotiska uttalanden som om det vore han som sålde sakerna
då blir jag förbannad på vanlig svenska

Du framstår som skitlugn! 8O

Jag betalade för element i två andra gruppköp nyligen (förutom detta) och pötsligt var leveranstiden 8 veckor. Klart det var tråkigt men inget som de som fixade gruppköpen kunde hjälpa.

Att saker kan hända som påverkar - och som man inte kan råda över - det är bara att ta.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-11-13 21:09

Jag hoppas på försening, en vecka blir bra. :lol:
Två veckor, då krockar det med proj-mässan, och nåt kalas på landets baksida. :wink:

Inte för att jag inte vill ha högtalarna, utan för att jag vill vara med hos Larsen.

Om fakturorna kommer i nästa vecka, och Larsen vill ha betalt innan han börjar bygga (helt ok med mig)... det blir svårt att hinna till 28/11.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-13 21:21

rikkitikkitavi skrev: Peter, jag vill ha två extra diskantfronter. Hur löser vi det?
snablar , skulle betalt för vattenskurna ...

Jaha, vad är det vi skall lösa? Du har betalt för ej vattenskurna fronter.

Vill du ha 2 st extra fronter som är vattenskurna eller vill du ha 2 extra fronter som inte är vattenskurna?

2 fronter = 70 kr. Vattenskärning av 2 fronter = 40 kr + lite frakter tillkommer.

Säg vad du vill ha :)

MvH
Peter

P.S. Frakten kostar 2000 € och sätts in på mitt konto på Bermudas Bild

DS.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-11-13 21:32

jag vill ha två extra vattenskurna fronter.

på mina element vill jag ha icke skurna fronter, dvs som de levereras från Fabrik utan att passera AVR7000 vattenskärare.

vad kostar det. Ex frakt tack :)

Användarvisningsbild
The-Master

Inläggav The-Master » 2009-11-13 22:28

Om det skulle krisa med diskanterna så kan jag vänta med mina om det skulle behövas, så att dom som skall på "releasepartyt" får sina där...
//RoBeRt

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum