EKK 3*1.5 eller 2*1.5

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
enJohn

Inläggav enJohn » 2005-01-23 20:35

Style:
Jag både skriver och stavar som en kråka, men min tekniska inkompetens torde framgå i alla fall :oops: . Så kunskapen om att en tunnare kabel ger förhöjd resistans säger mig inte så mycket om resultatet?

Problemet (hoppas ingen tittar! 8) ) ser ut som följer:
1) 2xekk2,5 är svårt att få in i en knivbanan (alltså två trådar, en kniv)
2) Min ekk 1,5 riskerar alltså att brinna av :!: :?: :idea: 8O 8O Näe... :roll:

/en john med i-landsproblem

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-01-24 00:59

Style skrev:Om man sitter och diskuterar hur man ska förhålla sig till knivbananers begränsningar bör man nog inte berätta det för nån utomstående om man inte vill riskera väldigt konstiga blickar

Vem har diskuterat knivbananers begränsningar? :o

Det är ju deras förlovade helg vi diskuterat - deras frihet från begränsningar! Knivbananernas överlägsna spänningsförmedlande kvaliteter - något som gemene man naturligtvis tycker är en både sund, normal och viktig diskussion! :D

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-01-24 01:05

Ett problem med EKK som sällan nämns är ju att de har en benägenhet att lossna/glappa ifrån mindre bra skruvterminaler. Har varit med om konstiga saker med glappande fåtrådiga kablar förut. Tex att ena högtalare först har lägre volym än den andra och "kommer igång" när man vrider upp volymen lite, sedan låter det helt normalt.

Min teori är att det är detta som sören eventuellt har hört. man kan ju prova med lödda kontakter i stället och se om de där jätteskillnaderna försvinner. :)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2005-01-24 11:26

Bild
kunde vara kul om den var användbar ser mycket roligare ut än mina vita ekk

soren

Inläggav soren » 2005-01-24 16:46

profbd,

Den funkar alldeles utmärkt, jag tycker fortfarande att den låter lite bättre än EKK, men nu är skillnaderna så små att det mycket väl kan bero på placebo.

/Sören

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-01-25 10:06

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=36326&whichpage=5
Tobbe "mayro" hade en anna överaskning med sig som kostade ca 995kr som jag inte tänker avslöja här, men jag kan säga när han kopplade in dennna lilla överaskning så ställde han till med kortslutning i min hjärna, mer säger jag inte. Jag vet att det är andra som fått uppleva dessa 995kr innan och dom vet exakt vad jag snackar om.
Någon upplyst på forumet här som vet vad det kan vara för Voodo? Eller är det bara mumbo jumbo?

Användarvisningsbild
Kalle

EKK-kabel+ diverse

Inläggav Kalle » 2005-01-28 15:53

:D Hejsan, är alldeles ny här och har läst inläggen om "el-kabel". Jag har sedan tio år tillbaka använt mig av tvinnad FK 1.5 kvadrat från mina rörslutsteg. Det fungerar alldeles utmärkt, likaså att använda RG-62, mer prisvärt än så blir svårt att hitta.
Sedan en fråga som kanske mer hör hemma under säljavdelningen: efter påtryckningar hemifrån har jag umgåtts med planer på att sälja klabbet. Då jag inte har några erfarenheter alls av beg.värde kan jag inte avstå från att fråga forumets medlemmar om råd. Alltså rörsteg 2x40-50Wmonoblockare i 19" + 2x10W monoblock likaså, i anonym låda, aktivt variabelt lågpassfilter (också rör) till subbas + högtalare 2st hembyggen med vardera 2x 6.5"(Dynaudio) med faktiskt! Luxor diskanter. Lågbaslåda med 12"Philips. Hembyggt försteg med aktiva filter + en isolationstransformator. Det hela låter mkt bra och det är i n t e pga dåligt ljud eller andra misshagligheter som jag ev. säljer!
Alltså, uppskattar ett ärligt svar på prisbild.
Tack på förhand

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-31 21:49

Jag tycker det verkar omöjligt att ge en prisbild på sånna prylar.
Handlar mycket om att "rätt" köpare skall dyka upp..
Intresset e inte så stort i vårt land !
NN

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-02-01 14:34

Pris hembyggen: Halva till maximalt hela materialkostnaden. Att jämföra med motsvarande pris och/eller ljud på kommersiella produkter är oftast meningslöst. Väldigt få vill betala bra för hembyggda grejor. Finns säkert fler åsikter...

Jag tycker att du ska behålla dina saker du byggt, just för att du byggt dem själv. Kan vara kul att ta fram sedan om 20 år och koppla in eller bara titta på. (i och för sig är jag lite av skrotsamlare...)
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2005-02-05 03:11

Ni får ursäkta om det kommer en till med konstiga undranden, men duger inte vanlig 2x2,5 kvmm finkardelig högtalarkabel från t.ex.
biltema ?

Skulle t.ex. EKK:n vara bättre än denna om vi nu utesluter priset?

Och priset är inte högt eller mycket på det inköpsstället måste man säga! Något skall man väl koppla mellan förstärkaren och högtalarna och med tanke på vad oftast resten av system-delarna
har för pris, så spelar det väl mindre roll om man slänger 50Kr eller
500kr på HT kablage eller?

Detta är ett kul ämne, kan säkert debateras i det oändliga...haha

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-05 11:35

[quote="screen"]Ni får ursäkta om det kommer en till med konstiga undranden, men duger inte vanlig 2x2,5 kvmm finkardelig högtalarkabel från t.ex.
biltema ?

Tänker du ändå handla på Biltema tar du med fördel deras EKK 4x1.5 mm2. Denna korskopplar du enligt Naqref's anvisningar (finns väl på www.naqref.com?). Denna kabel vill jag minnas kostar 89 kr för 10 meter. Finns skäl att unvika finkardeliga kablar. Behöver man en mera flexibel kabel kan man använda EKKX 2x10 par (den kallas numer även ELLXB i halogenfritt utförande). Kostar 13 kr/m hos Kjell&Co.

Användarvisningsbild
PaleRider

Inläggav PaleRider » 2005-02-21 05:28

Vill ni ha ett tips? 2,5mm ock så rekker bra til diskanter; til lite større basar måste det va mer kvadrat. Minst 6mm massiv om du frågar mej, sjelv kjør jag 4x6mm til varle bas-pol.
- ock uppgradras basfilter+intern kablage motsvarande lossnar det alldeles.. :wink:

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-02-21 14:41

soren skrev:hmm..

Jag lät xindak kabeln sitta kvar i högtalaren (spadar), medans jag bytte i slutsteget. Det skall väl inte spela någon roll om andra kabeln händer där?

/Sören

Jo det kan det nog göra. Det är ju fråga om en extra kapacitiv belastning och möjlig antenn funktion iom. att kabeln är icke terminerad i andra änden. Finns slutsteg som är känsliga för sådant.

Det råder i min mening inget tvivel om ljudmässig skillnad mellan många olika typer av kablar. Frågan är vad som orsakar detta undantaget placebo som man bör kunna klargöra genom byten fram och tillbaka ett par gånger vid flera tillfällen.

Ohms lag förklarar ju en del iom. resitansens och induktansens funktion. Kapacitancen kan spöka med vissa (icke kompetent designade antar jag) slutsteg. Men se´n finns ju de här skillnaderna i lugn, detaljeringsgrad och ljudbild/fokus som här svårt att härleda till resitans och induktans.

Hrrm, vad vet jag.. :)

/Peter

Föregående

Återgå till Teknikforum