Moderator: Redaktörer
_Fredrik_ skrev:Jag får för mig att det kan ta år innan en EQ-tillsats släpps till cr80, så jag tänkte fråga er om ni har nåt tips på en EQ som skulle passa ändamålet, det är främst två puckar jag tänkte ta ner. Som vanligt vill jag inte att det ska kosta för mycket stålars.
Nån inoägare som rentav har applicerat EQ i kedjan?
Aerob skrev:Morellos EQ: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=4344
PojkenMedTur skrev:Aerob skrev:Morellos EQ: http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... pic&t=4344
Jag vill ha en sån!
När jag kör ett sinus-svep från 10-200 hz i mitt rum så låter har jag ungefär 6 dippar eller nåt
Visst har jag förstått rätt om slutresultatet blir en liten låda man sätter efter cr80s?
Någon som kan bygga ihop detta åt en och vad kostar det?
MagnusÖstberg skrev:Bygg Morellos parametriska EQ... tror tråden heter något med "julklapp".
Jag har lånat idén/schemat .)
nolimitsoya skrev:Ajdå.![]()
Får man fråga vad som hände?
Bara massa tjat och gliringar över att det tar tid.Stranne skrev:nolimitsoya skrev:Ajdå.![]()
Får man fråga vad som hände?
Är utvecklingsfasen slutförd och produkten klar månne?
Det verkar intressant iaf. Varför vill du inte prata om filtret Magnus?
peetwa skrev:Jag fick förvånansvärt bra resultat med ett vanligt grafiskt EQ (15 band) till subben. Dock har jag ju bara sett Ino-produkter på bild.
subjektivisten skrev:Finns det något tips på en P-EQ till SB3? Tänkte testa att ta bort min peak vid 34 hz.
I use a 33 band parametric equaliser with InguzEQ. This is because I have a Stereophile test disc with 31 tones on it and an SPL meterYou can enter as many bands as you like into the xml file and it works - you're not limited to the GUI plugin's 9 bands.
Not ideal - I know EQ does not equal DRC - but it sounds better than without EQ *overall*. Definitely a stop-gap.
Hugh is going to enhance InguzEQ at some point - there is a problem with "localisation" of the bands' effects. I think they stamp on each other too much at the moment. For example, in the bass where there are wild fluctuations in close proximity it's impossible to get precise cancellations.
Once this is there, I plan to upgrade my system to get as flat a response as possible. I imagine the bass will be impossible...and I'll use the Inguz for that.
I am not embarking on DRC until I can do it only in the bass...and I KNOW I have a properly calibrated mic. Otherwise I don't see the point.
Standing where I am now, ideally I would use neither DRC nor EQ above the bass...but I'll test things out when the time comes.
Darren
för djäkla tråkigt att det inte funkar till mac. Nån som vet nån Squeezebox-EQ som funkar till mac, jag vill mest testa?Empa skrev:Inguz verkar ha en parametrisk EQ och rumskorrektion, dock tar DRC rätt mycket CPU kraft, men kör man bara PEQ så är den snällare.I use a 33 band parametric equaliser with InguzEQ. This is because I have a Stereophile test disc with 31 tones on it and an SPL meterYou can enter as many bands as you like into the xml file and it works - you're not limited to the GUI plugin's 9 bands.
Not ideal - I know EQ does not equal DRC - but it sounds better than without EQ *overall*. Definitely a stop-gap.
Hugh is going to enhance InguzEQ at some point - there is a problem with "localisation" of the bands' effects. I think they stamp on each other too much at the moment. For example, in the bass where there are wild fluctuations in close proximity it's impossible to get precise cancellations.
Once this is there, I plan to upgrade my system to get as flat a response as possible. I imagine the bass will be impossible...and I'll use the Inguz for that.
I am not embarking on DRC until I can do it only in the bass...and I KNOW I have a properly calibrated mic. Otherwise I don't see the point.
Standing where I am now, ideally I would use neither DRC nor EQ above the bass...but I'll test things out when the time comes.
Darren
http://forums.slimdevices.com/showthread.php?t=38739&page=2
subjektivisten: När får du tillbaka dina filter?
bomellberg skrev:Vi är några som klurar på ett digitalt filter för tex LT. Det skulle baseras på TAS3103A, två stycken per kort. Varje kanal får en ingång och tre utgångar för möjlighet till aktiv delning eller delning mot bassystem.
De tre utgångarna behöver naturligtvis inte användas, vill man bara EQ:a sitt system så använder man bara en utgång.
Filterkonstanter räknas ut i ett PC-program, eventuellt med en mätning av rummet/högtalaren som grund, och tankas ner i eeprom på kortet. Därefter behövs inte PC:n längre.
Korten ska vara stackbara så att fler än två kanaler kan styras på samma gång.
Jag måste bara övertala mina kollegor till att viga sin fritid åt detta, innan jag kan börja programmera.
Mvh,
/Bosse
m_persson79 skrev:peetwa skrev:Jag fick förvånansvärt bra resultat med ett vanligt grafiskt EQ (15 band) till subben. Dock har jag ju bara sett Ino-produkter på bild.
Vi får ordna till det nu i höstmörkret!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster