pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-11-14 14:31

boom:

Om du är missnöjd med köpet får du ju helt enkelt försöka häva det. Det verkar som alla lösningar på ditt missnöje ligger i vad du själv kan göra. Att vara sur och kalla folk för saker i denna tråd löser absolut noll.

Jag är övertygad om att alla inblandade gör så gott de kan, det vore klädsamt om även du utgår från det.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-14 18:02

Vee-Eight skrev:boom:

Om du är missnöjd med köpet får du ju helt enkelt försöka häva det. Det verkar som alla lösningar på ditt missnöje ligger i vad du själv kan göra. Att vara sur och kalla folk för saker i denna tråd löser absolut noll.

Jag är övertygad om att alla inblandade gör så gott de kan, det vore klädsamt om även du utgår från det.

Då kan man upplysa att det fattas/tillverkas saker som senare läger leverans och det som drar ut på tiden är tydligen filtren som då skall byggas ett antal för att en del inte kan hantera en lödkolv och hade man upplyst om det så hade jag inte beställt filter utan köpt från ett annat håll och jag tog för givet att larsen skulle bygga filtren i skilingaryd åt dom som beställt men icke utan man får reda på det i dagarna att dom byggs i danmark och sedan när peter skriver att membranen har en defekt och måste bytas ut

(Scan-Speak har skickat e-mail och meddelat att de väntar in nya membran från Kurt Muller. Den förra batchen som Scan-Speak fick underkände de. Scan-Speak skall ge mig exakt leveransdatum på diskanterna under veckan som kommer)

Då börjar man att fundera på hur länge skall man vänta men efter peter sa att dom skall leveras den 28 på träffen och tydligen så skickas dom som har beställt ut veckan efter

Sen när mäster spammaren skriver gruppköp då ser jag rött det är inget gruppköp utan en affär mellan köpare och företag = individuellt köp och jag har inte köpt något av honom så varför han skall lägga sig i mina affärer är för mig en gåta utan det är bättre att dom som är inblandade svarar och det är inte mäster spammaren.

så här skriver han

Är det inte enklare att säga att du ångrar dig och få pengarna tillbaka?

Du har inte fattat att du inte köper av ett företag va?

Är du så pissed off så skit i gruppköpet och köp nått annat så någon som uppskatar det här får chansen istället.

Så jäkla tröttsamt med folk som bara gnäller och skall ha men som aldrig fixar något åt andra..

och läser man detta så kan man börja att fundera om det står rätt till när man inte vet vad köpet gäller .

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-14 18:59

V8: Jag tror att boom nog gärna vill ha det boom har beställt. Varför skulle boom annars betala i förskott för saker? Nåväl, vad jag också tror är att boom har varit i den förvissningen om att leveransdatum går att spika och att allt finns på lager. Så är definitivt inte fallet och har aldrig varit. För mig var det en självklarhet och det trodde jag att det även var för alla andra. I ett sådan här typ av projekt har bara en sak funnits på lager och det är Bremens mid/woofer. Det finns även 60-70 diskanter på lager.

Nu klagas det på att inte allt fanns på lager, såsom det vore lagervara med delar till DIY-pK, men tidigare har det snarast klagats på att Bremens mid/woofers har funnits på lager, såsom det vore något dåligt för projektet. Det betyder således att: Är det lagervara så är det dåligt och är det inte lagervara så är det också dåligt. Det är inte lätt att leda projekt 8) Om det vore så att Bremens mid/woofer inte fanns på lager så skulle det ändå kräva förskottsbetalning samt 4-5 års utveckling och först därefter leverans. Så är läget d v s den faktiska realiteten. Detta tror jag ingen hade gillat och därför är det bra att denna mid/woofer finns på plats. Det är inte alltid det lyckas att få fram högtalarelement såsom man vill. Det finns ju ett typexempel på det i och med Mupps och ingen var ju glad att det inte gick och hade det funnits på Bremens lager så hade det också klagats 8O :lol: 8) :wink: :D

Diskanten DX25 är normalt sett standardvara och lagervara hos tillverkare och i juli 2009 var det just den diskanten som Tymphany hade i sitt sortiment som huvudsakliga diskant och därefter började även Scan-Speak tillverka den under egen beteckning. Någon gång under hösten lade Tymphany helt plötsligt ner tillverkningen och alla fabrikanter som bygger högtalare med DX25 stod då utan diskant. Det har under flera år varit usel kontinuitet hos elementtillverkare som har gjort högtalarmarknaden något shaky :x

Just nu är situationen den att Scan-Speak som ju tillverkat DX25 under många år i princip i samma lokaler som de fortfarande befinner sig i och det skedde under namnet Vifa. Delar av Vifas personal jobbar idag på Scan-Speak. De kan det där elementet DX25 utan och innan. Kurt Muller är leverantör av delar till högtalarelement och är nog huvudleverantör till de flesta europeiska högtalarelementtillverkarna. De har levererat membranet till DX25.

Så, detta var lite historia. Nu kommer vi till dagsläget. Den gamla batchen av membran har tagit slut och Kurt Muller har beställt mer material. En beställning av membranmaterial sket sig, materialet dög inte och snart kommer nästa batch in. Jag skulle tro att de flesta högtalartillverkare som använder sig av DX25 står och stampar. Även jag står och stampar eftersom det är just det membranet som skall ingå i Bremens diskant till äggen. Leveransbeskedet med datum är inte helt klart. Det ges i veckan som kommer. Scan-Speak får de skurna fronterna i veckan och vi ligger på prioritet. Både Anders och jag får löpande information från Scan-Speak.

Det som är olyckligt är att det händer just nu då pK skall levereras :? GUD, varför just nu? Vad har vi gjort för ont? Och varför regnar det? Vi vill ha solsken! Längre sommar skulle också sitta fint. Och stålar vill vi ha! :) Å villiga brudar! 8) Å fina stekpannor 8) Å pK on mass! :) Men inga influensor. :( :roll: :wink:

Ja, verkligheten hå, hå. ja, ja. Den är som den är. Det är bara att gilla läget liksom.

I nästa vecka kryper vi verkligheten lite närmare och då förväntar jag mig besked. Då hoppas jag att alla har fått fakturor från John Larsen och att högtalarlådorna flyter på och att filterkomponenter och övriga komponenter finns för omgående leverans till John Larsen så att boom och alla andra kan få sina grejer så fort som möjligt. Projektet är ju tänkt att vara kul och bringa långvarig glädje.

Så här ungefär sker leveranser till John Larsen:
Bremen mid/woofer finns hos John Larsen.
DX25 med skurna fronter finns 56 st + 4st oskurna finns hos John Larsen.
DX25 med originalfronter finns ung 10 st hos mig :arrow: John Larsen.
DX25 fronter oskurna finns hos mig och hos Scan-Speak :arrow: John Larsen.
DX25 med skurna fronter från Scan-Speak 170 st :arrow: John Larsen.
Basreflexrör :arrow: John Larsen.
Skruv/Tätn/Dämp :arrow: John Larsen.
SD :arrow: John Larsen.
Filterkomponenter :arrow: John Larsen.
Filterkomponenter :arrow: Holms Radiofabrik lödning :arrow: John Larsen.
Lådor PLP :arrow: John Larsen.
Lådor PLP :arrow: montering LM :arrow: John Larsen.
Lådor PLP :arrow: montering LM :arrow: lackering vit LM+L :arrow: John Larsen.
Lådor PLP :arrow: montering LM :arrow: lackering svart LM+L :arrow: John Larsen.
Lådor PLP :arrow: montering LM :arrow: lackering special LM+L :arrow: John Larsen.
Lådor PLP :arrow: montering LM :arrow: lackering vit/svart/special LM+L :arrow: lackering klarlack LM+L+60gl :arrow: John Larsen.

Det innebär att det är många steg i processen samt att saker sker parallellt och vissa steg sker seriellt.
Det innebär att det som kan exekveras för stunden inte behöver vänta in nästkommande processer. John kan inte göra allt samtidigt ändå.

Att allt skulle klaffa till den 28e november ställer jag mig dock något tveksam till efter att ha tittat i almanackan. Det ser ju ruskigt nära ut. Hur ser det ut för alla grabbarna den 5e december eller i värsta fall den 12e december? Jo, jag vet, det är invigning hos OlA-68 då, men det skulle i värsta nödfall kunna läggas på Lucia. Jag ställde frågan till Naq, så vi vet dock inte helt säkert hur läget är för OlA d v s om OlA kan ändra datum från 12e till den 13e. Men än så länge är det ingen ko på isen.

Bild Lugn och fin nu boom :) dina grejer kommer att finnas och skickas ut så fort filterkomponenterna finns på plats hos John. Jag skulle tro att komponenterna kan komma till John före de färdiglödda filtren :)

Väntans tider äro aldrig roliga om man inte hittar på något annat roligt under tiden förståss :)

OA51, nu har jag fått 2 st CD med Melody Gardot :) Hon duger bra i väntans tider.

Ha en fortsatt trevlig lördag :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-11-14 19:03

Tack för klargörandet. :)
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-14 19:11

8O Sanny_X, hur snabbt kan du läsa egentligen? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-11-14 19:14

:mrgreen:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-14 19:35

Det här är ju intressant och lärorikt, så till vida, att man får en hint om att det inte är helt lätt att vara högtalarföretagare. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-14 19:54

Davai Davai då är det bara att vänta så man får väl trycka i sig ett helrör som tröst men ett bra klargörande peter.
så som tröst så får man väl uppgradera skit ljudet i v40n till lite hifi.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-11-14 19:59

nu har herr steindel gort slut på smileykvoten igen

jag har fått låna från soisixten för att kunna ha en smily
Bild
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Densen

Inläggav Densen » 2009-11-15 00:26

För min del tycker jag att John är hygglig som ställer upp på att hjälpa oss, genom att utnyttja sina underleverantörer för att vi skall kunna på ett smidigt sätt kunna få ihop en komplett högtalare, och det till ett pressat pris. Visst har han en vinstmarginal för delarna, men det är ju ändå ett engångstillfälle. Vi får väl acceptera att han som företagare inte kan prioritera oss i första hand, men som det verkar jobbar mer eller mindre på övertid med detta. Spekulation från mig dock angående det. Så jag tycker att det är förståeligt att det kan dra ut lite på tiden.

Tillägg:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=33482

Inte att förglömma.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-15 13:48

petersteindl skrev:Det som är olyckligt är att det händer just nu då pK skall levereras :? GUD, varför just nu? Vad har vi gjort för ont? Och varför regnar det? Vi vill ha solsken! Längre sommar skulle också sitta fint. Och stålar vill vi ha! :) Å villiga brudar! 8) Å fina stekpannor 8) Å pK on mass! :) Men inga influensor. :( :roll: :wink:

Du har troligen skrivit den ultimata visionen för f.se, Peter! 8)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MHo

Inläggav MHo » 2009-11-17 20:14

Nån som vet hur det ser ut på fakturafronten? Jag har inte sett något mail från John ännu och vill bara försäkra mig om att det inte blivit någon miss...

Mvh MHo

Användarvisningsbild
oa51

Inläggav oa51 » 2009-11-17 20:17

Jag har fått en korrekt faktura idag med förfallodatum 24/11.
Hoppas det betyder att 28/11 går av stapeln som planerat. :D

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-18 14:14

Bild
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ajna

Inläggav ajna » 2009-11-18 14:15

Är det stativen? Fräcka!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-18 14:19

Jepps. Man kan dra kabeln internt i röret om man har bättre hälfter som är mindre kabelfrälsta än en själv. :D

Vi behöver bara fixa bra fästen till högtalaren bak. Stefan får kolla lite på det när jag har fixat en ritning.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-11-18 14:23

Fräscht!
Då kan man ju hissa upp högtalarna så att små små barnfingrar inte kommer åt när man har klåfingriga barn kommer på besök.

Mitt eget barn, som är på väg, kommer ju givetvis respektera pappas saker. ;)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-18 14:29

Tomas skrev:Fräscht!
Då kan man ju hissa upp högtalarna så att små små barnfingrar inte kommer åt när man har klåfingriga barn kommer på besök.

Glöm inte vältrisken!

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-18 14:49

RogerGustavsson skrev:

Glöm inte vältrisken!

Precis! En trekvartsårig Calle som ställde sig upp mot en av pappas ESL-63 visade på problemet! (Bägge kontrahanterna klarade sig utan men!)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-18 15:07

RogerGustavsson skrev:

Glöm inte vältrisken!

Inga problem. Lite pl400 löser det lätt! :D

Edit: Kan ju tillägga att min katt hoppade på en av dessa och det gick bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-18 15:11

vältklasse!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-18 16:07

Gör man toppen på stativet spetsigt så blir det spitzenklasse! 8O :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-18 16:22

Nej, då måste det vara "Hochglanzlackierung" eller förkrommat!

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-11-18 16:41

verchromt! :lol:

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-11-18 17:08

Naqref skrev:Gör man toppen på stativet spetsigt så blir det spitzenklasse! 8O :D

"Weltspizenklasse" skall det väl vara då! :wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-18 17:27

Überreferenzweltspitzenklasse bitte :x :)

Densen

Inläggav Densen » 2009-11-18 17:56

Om man lägger en stav mellan stolparna så kan man spela bollspel hemma. :lol:

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-18 17:57

petersteindl skrev:Überreferenzweltspitzenklasse bitte :x :)

Inte en referensdiskussion till! :evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-11-18 18:03

Naqref skrev:

ni menar väl "referenzdizkuzzion"?

ps det blåser i skåne nu.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-18 18:18

rikkitikkitavi skrev:
Naqref skrev:

ni menar väl "referenzdizkuzzion"?

ps det blåser i skåne nu.

Å regnar 8)

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum