Moderator: Redaktörer
Strmbrg skrev:Basens direktljud borde väl rimligen inte ätas upp av absorbenterna.
paa skrev:Strmbrg skrev:Basens direktljud borde väl rimligen inte ätas upp av absorbenterna.
Menar du att basfällorna inte äter upp direktljudet från basen var dom än är placerade, eller att basfällorna borde placeras där dom inte äter upp direktludet från bashögtalarna?
Strmbrg skrev:Fällan har ju ingen "gravitations-effekt" på ljudvågorna. Således "äter den ju bara upp" de ljudvågor som kommer i dess väg, sas.
paa skrev:Strmbrg skrev:Fällan har ju ingen "gravitations-effekt" på ljudvågorna. Således "äter den ju bara upp" de ljudvågor som kommer i dess väg, sas.
Fällan har dessutom säkert akustiskt sett en betydligt större verksam öppning än den fysiska öpnningshålets utsträckning.
Strmbrg skrev:paa skrev:Strmbrg skrev:Basens direktljud borde väl rimligen inte ätas upp av absorbenterna.
Menar du att basfällorna inte äter upp direktljudet från basen var dom än är placerade, eller att basfällorna borde placeras där dom inte äter upp direktludet från bashögtalarna?
Jag troratt jag menar såhär:
Om man INTE ställer basfällorna direkt framför basmembranet, så lär väl direktljudet fortfarande nå öronen.
Om man nu ändå ställer dem FRAMFÖR membranet, så blir det väl enbart (eller huvudsakligen, beroende på effektiviteten hos fällan) reflekterat basljud som når fram.
En mer normal placering är väl i ett hörn, eller längs en vägg.
Sålunda placerade, borde ju inte basabsorbenterna kunna påverka det ljud som går kortaste vägen från membran till lyssnaren.
Fällan har ju ingen "gravitations-effekt" på ljudvågorna. Således "äter den ju bara upp" de ljudvågor som kommer i dess väg, sas.
Men jag kanske missförstår vad du menar?
Näe nån dipp får man inte av rätt avstämda basabsorbenter. Man tar ner peakar och man får åter energi där man haft stora dippar.
Det ska nog mycket till innan man har fått för mycket basabsorbtion, närapå (om inte helt) omöjligt.
/Peter
Jag undrar om inte en basfälla är avstämd till en speciell frekvens? I så fall kan det vara bäst att placera den vid tryckmax för just den rumsegenmoden som den är beräknad för. Är det dock en bredfrekvent basfälla så vet jag inte? Är det så Svanås rum är gjorda?
Jag vet att Stig Carlsson hade en basfälla i form av helmholzresonator i hela taket i laboratoriet och där springan var runtom och längs med alla 4 väggar och det blev en för effektiv dämpning tyckte Stig, så han spelade aldrig musik i detta rum så som det var tänkt från början. Däremot var taluppfattbarheten väldig stor i labbet d v s tal var tydligt i detta rum.
MvH
Peter
Dead_Pony skrev:Jag undrar om inte en basfälla är avstämd till en speciell frekvens? I så fall kan det vara bäst att placera den vid tryckmax för just den rumsegenmoden som den är beräknad för. Är det dock en bredfrekvent basfälla så vet jag inte? Är det så Svanås rum är gjorda?
Jag vet att Stig Carlsson hade en basfälla i form av helmholzresonator i hela taket i laboratoriet och där springan var runtom och längs med alla 4 väggar och det blev en för effektiv dämpning tyckte Stig, så han spelade aldrig musik i detta rum så som det var tänkt från början. Däremot var taluppfattbarheten väldig stor i labbet d v s tal var tydligt i detta rum.
MvH
Peter
Låter intressant.
Var dessa avstämda till rummets grundresonanser?
Skulle vara intressant att höra mer om hur Stig behandlade/resonerade ang rumsresonanser vid låga frekvenser i lyssningsrum.
Finns någon bild på Stig där i hans gamla lägenhet i Blackeberg. Det ser ut som att samtliga vertikala hörn i rummet har fått något som skulle kunna vara basabsorbenter/reflektorer. Eller såg väggarna ut i den lägenheten på det viset bara?
Se Carlsson Planet för bilderna.
/DP[/img]
Strmbrg skrev:Fällan har ju ingen "gravitations-effekt" på ljudvågorna. Således "äter den ju bara upp" de ljudvågor som kommer i dess väg, sas.
-Martin- skrev:Måste man inte ha ett orimligt stort antal basfällor för att det överhuvudtaget ska märkas? Energin som når varje "port" på helmholtzresonatorerna är ju (förmodligen) bara en bråkdel av det som strålar ut från ljudkällan. Eller är jag ute och cyklar på hal is?
-Martin- skrev:Måste man inte ha ett orimligt stort antal basfällor för att det överhuvudtaget ska märkas? Energin som når varje "port" på helmholtzresonatorerna är ju (förmodligen) bara en bråkdel av det som strålar ut från ljudkällan. Eller är jag ute och cyklar på hal is?
petersteindl skrev: Jag vet att Stig Carlsson hade en basfälla i form av helmholzresonator i hela taket i laboratoriet och där springan var runtom och längs med alla 4 väggar och det blev en för effektiv dämpning tyckte Stig, så han spelade aldrig musik i detta rum så som det var tänkt från början. Däremot var taluppfattbarheten väldig stor i labbet d v s tal var tydligt i detta rum.
MvH
Peter
petersteindl skrev: Stig ansåg att stående vågor i små rum var problematiska. Det är en av egenskaperna som som skiljer små rum från stora konsertlokaler. Det är också svårt att komma förbi denna skillnad. Han hade egentligen ingen tumregel annat än mjuka soffor och kuddar som helst skulle placeras strategiskt för att dämpa bas så mycket som möjligt utan att dämpa vid högre frekvenser. Helmholzresonatorn i taket i mätlabbet bestod av ett sänkt innertak som är hårt och med en springa runt om mellan taket och väggarna samt dämpmaterial ovanpå innertaket.
På så sätt syntes ingen basfälla. Ganska snyggt men alldeles för effektivtDetta var efter Blackebergtiden. Det var på Torkel Knutssongatan 15. Det finns en spännande tråd på DIY angående basfällor.
MvH
Peter
IngOehman skrev: PS. Takabsorenten i Stigs mätrum var inte av Helholtz-, utan av 1/4-vågs-typ.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster