KarlXII skrev:usling skrev:jaga mina brister, jag vill gärna bli av med dem
Du är ju för helvete Djurgårdare! Gör något åt saken!
Var det så du menade?
+1

Moderator: Redaktörer
KarlXII skrev:usling skrev:jaga mina brister, jag vill gärna bli av med dem
Du är ju för helvete Djurgårdare! Gör något åt saken!
Var det så du menade?
Ragnwald skrev:Men.. det blir ibland hårfint om frågorna verkligen ställs av rent intresse att verkligen få dessa utredda, eller om det handlar om något annat.
+1norman skrev:Naqref skrev:Du och subjektivisten tycker uppenbarligen inte det är jobbigt.
Jo, det kan också vara jobbigt. Men att jag tycker det är extra jobbigt nu är att det är så intensivt från dig och riktat bara mot en person. När man sen kan se motiven bakom så tycker jag det blir ännu sämre.
(Fan, skulle ju ge mig)
eriken skrev:
Rent tonalt låter ju piP och piPs likadant (som alla vet). Båda naturligt och bra fast piPs låter aningens bättre så den får stanna och någon annan umebo får blir ny lycklig piP ägare.
eriken skrev:
Ha en trevlig kväll, nu blir det att dricka en kopp te eller två och njuta av lite EST och lite Sofia Karlsson.
De är tillbakadragna i övre mellanregistret precis så som mina mätningar visar. Och man kan knappast anklaga honom för att sakna direkta referenser (det du kallar yttre referens).
Naqref skrev:IngOehman skrev:Naqref skrev:Det kan ju vara något fel på dina för speciellt mörka kan piP inte sägas vara. Däremot är de något mindre ljusa än neutralt klingande högtalare.
Fast att säga B när man redan sagt A gör väl ingen större skillnad? (Där
ditt "A" var att komma med ett negativt subjektivt omdöme om en annan
högtalarkonstruktion, trots att du själv konstruerar högtalare)
Om man tycker mitt omdöme var negativt ovan beror på vilka referenspunkter man har.
Vad tycker du själv att följande skulle kunna tolkas som?När vi befinner oss (mer öronen eller med mätmikrofonen) 10 grader ovanför högtalaren (sic!) så ser vi däremot en förvärring av de ojämnheter som fanns i nollgradersriktningen strax över delningen, närmare bestämt en mycket stor utsläckning om -20dB (den skulle nog varit större i en perfekt ekofri mätmiljö).
Det må vara sant men icke destu mindre framför du i citatet något som kan tolkas som en svaghet mot en konstruktion som är i produktion just i detta nu i ett av våra grannländer.
Naqref skrev:Om man som jag tycker på subjektiva grunder att piP klingar något mindre ljust än en subjektivt neutral högtalare så kan man hävda att det är ett negativt subjektivt omdöme. Men det förutsätter att jag tycker att normen är den neutralt klingande högtalaren.
Naqref skrev:Jag framför ingenting som antyder att jag subjektivt anser det i inlägget ovan. Vilket gör att den enda slutsatsen är att du tolkar in (din egna?) preferenser i mitt uttalande. D v s dels tolkar du det jag skriver men inte nog med det du tolkar det negativt dessutom. Jag rekommenderar dig att fråga istället för att tolka om det finns oklarheter.
Naqref skrev:IngOehman skrev:Men jag kan försöka svara åt dig:
Jag tror att DU anser att din egen konstruktion pK spelar mera neutralt.
Sådär!
Om jag gissade rätt så vet vi nu dina bevekelsegrunder, och kan värdera
det förra inlägget efter det. Jag tror inte att tråden behöver spåra ur för
det.
Ah där tror du fel. Jag anser inte att de är mer neutrala ty där vet jag ingenting om och följdaktligen så kan jag möjligtvis på sin höjd tro att de är mer neutrala men det betyder inte att jag anser det.
Naqref skrev:Vad jag däremot vet är att ett antal personer anser att pK klingar mer neutralt än piP. Vissa tror dessutom att de klingar mer neutralt än piP baserat på sina egna erfarenheter av piP.
Vad jag mer vet är att pK mäter närmare den handritade kurva du har försett det par av piP som vi har granskat än vad piP gör. Om det gör att pK klingar ljust så kanske det är så men i s f så borde piP också klinga ljust om de hade mätt så som du anger. Nu mäter piP tydligen inte så som du anger och då kan de ju låta neutralt enligt din utsaga. Eller så är tonkurvan du anger den önskade för hur en neutralt klingande högtalare bör ha och då borde piP låta mörkare. Så vilket är den korrekta tonkurvan för en neutralt klingande högtalare - den du säger att piP ska ha eller den som piP egentligen har?
Naqref skrev:IngOehman skrev:Jo, en sak skall jag väl säga också (nej jag tänker inte säga något om
pK, JAG ägnar mig inte åt att recensera andras konstruktioner) nämligen
att piP är dimensionerad för att återge musiken så neutralt som jag kan
åstadkomma.
Åjo recencera andras konstruktioner gör du och det har du gjort vid mass-
vis av tillfällen. Det jag citerade ovan är ett exempel bland många. Vill du
att jag ska leta upp fler?
Naqref skrev:En liten fundering. Om piP är dimensionerad så att den återger musiken så neutralt som du kan åstadkomma så skulle behovet av pi60 inte finnas.
Naqref skrev:Eller du menade att den är dimensionerad på det sättet under de givna förutsättningarna? Det kan jag inte argumentera emot ety förutsättningarna är subjektiva och jag kritiserar inte någon för deras subjektiva värderingar.
IngOehman skrev:Det kan väl också nämnas att de spelar musiken klangligt
mer eller mindre identiskt med pi60, trots att de inte mäter identiskt i
ekofritt rum, vilket de som tror på sådana mätningar kan fundera lite på...
Naqref skrev:IngOehman skrev:Men allt detta betyder inte att någon annan håller med mig om att jag
har lyckats med att åstadkomma högtalare som DOM tycker är neutrala.
Inget jag har att invända emot. +1 skulle man kunna formulera sig på nyforumsvenska.IngOehman skrev:Anders tycker ju som vi kunnat läsa i den här tråden inte att piP är
neutrala. Jag har dock inte haft det som mål.
Här kan man faktiskt invända lite men jag låter det bero.IngOehman skrev:Mitt mål är att göra högtalarna som jag menar att de behöver vara dim-
ensionerade för att återge musiken så ursprungstroget som möjligt. Det
vill säga jag dimensionerar för en psykoakustiskt rak tonkurva. En som
maximerar likheten mellan "upplevelsen av ursprungshändelsen" och en
uppspelning av en inspelning av den.
Detta sistnämnda självklart sagt under förutsättningen att alla de andra
länkarna i kedjan är neutrala, och när det gäller ljudfältskodningen, alltså
inspelningen, så är min utgångspunkt att mikrofonerna som använts har
tekniskt rak tonkurva*.
Vh, iö
- - - - -
*Det är nämligen omöjligt att göra en väl fungerande stereosystemkompen-
sering redan i inspelningsled, eftersom flera av de parameterbalanser som
måste åstadkommas i kompenseringen, är okända innan man har kommit
från till själva aggremanget som åstadkommer ljudfältsdekodningen - hög-
talare och rum.
En hedervärd tanke kan tyckas och jag säger inte att jag inte håller med.
Naqref skrev:En kommentar kan jag däremot kosta på mig. Stereosystemsfelen finns i flera dimensioner och de är inte alltid sammankopplade så att motverkande av ett fel inte gör att de andra felen inte påverkas. Detta gör att dessa delvis oberoende dimensioner måste vägas mot varandra för att få ett optimum. Ibland får man inte ens ett optimum utan där man får oändligt många optimum längs en linje i rymden av dimensionerna. Eller fält av optimum. Att det finns ett enda objektivt optimum är en schimär. Därför blir ens kostruktioner alltid präglade av de subjektiva avvägningarna. Att hävda att det finns en maximal likhet mellan en ursprungshändelse och dess uppspelade situation är en något naiv ståndpunkt. Detta att maximeringen är subjektiv gör att man kommer till en av många slutsatser att det bästa som konsument är att leta upp högtalare från en konstruktör som har samma subjektiva avvägningar som en själv och hoppas att han är konsekvent när det gäller dessa och hans konstruktioner.
IngOehman skrev:Och det här med stereosystemfelen har du kommit fram till alldeles själv? fascinernade. För >30 år sedan då jag började reflektera över dem, och startade att försöka kartlägga dem, var det ingen som pratade om dem. Det var det inte för 20 år sedan heller, och inte för 10.
perstromgren skrev:IngOehman skrev:Och det här med stereosystemfelen har du kommit fram till alldeles själv? fascinernade. För >30 år sedan då jag började reflektera över dem, och startade att försöka kartlägga dem, var det ingen som pratade om dem. Det var det inte för 20 år sedan heller, och inte för 10.
Jag ska inte lägga mig i sakfrågan ni diskuterar, men vill ändå kommentera detta.
Varken MoLT eller faktiskt.se har speciellt stor räckvidd, så om du vill få dina forskningsresultat spridda (och det har jag uppfattat att du vill) så måste du publicera dig utanför denna inre krets. Om du däremot har publicerat något om stereosystemfelen ber jag om ursäkt; jag har inte hittat något på webben.
JanBanan skrev:perstromgren skrev:IngOehman skrev:Och det här med stereosystemfelen har du kommit fram till alldeles själv? fascinernade. För >30 år sedan då jag började reflektera över dem, och startade att försöka kartlägga dem, var det ingen som pratade om dem. Det var det inte för 20 år sedan heller, och inte för 10.
Jag ska inte lägga mig i sakfrågan ni diskuterar, men vill ändå kommentera detta.
Varken MoLT eller faktiskt.se har speciellt stor räckvidd, så om du vill få dina forskningsresultat spridda (och det har jag uppfattat att du vill) så måste du publicera dig utanför denna inre krets. Om du däremot har publicerat något om stereosystemfelen ber jag om ursäkt; jag har inte hittat något på webben.
Var det inte IÖ som uppfann stereofoni?
Morello skrev:Jag anar en viss sarkasm, men det var A. D. Blumlein som uppfann den stereofoniska inspelningstekniken.
IngOehman skrev:Varit före med något publicerat, menar du?
Vh, iö
Naqref skrev:norman skrev:1. Lite konstigt sammanträffande att detta ifrågasättande börjat precis när Naqref börjat göra konkurrerande högtalare(se, jag lär mig)
[...]
2. Så, egentligen är ju den här debatten helt värdelös, man köper ju de högtalare man gillar (eller bygger dom som man själv vill ha dom) och borde inte hela tiden behöva få andra att tycka att ens egna val är bäst.
1. Fel. Ifrågasättandet började innan jag gjorde konkurrerande högtalare. Larsen vänder sig till konsumenter med ett annat ljudideal och är därför inte konkurenter med Ino. Vidare är pK är ju inte konkurrerande ety IÖ vill ju inte göra högtalare. Man kan inte konkurrera med någon som vill dra ner sin produktion maximalt. Det är dessutom ett engångsprojekt.
IngOehman skrev:Dina tolkningar får du stå för själv.
IngOehman skrev:Nej, det räcker att du vet att det är högtalarkonstruktörens norm. Du
vet att det är min ambition, och du påstod att jag har fel. Det kallar jag kritik.
IngOehman skrev:Vad du tycker intresserad mig ju inte,
längre.
IngOehman skrev:Tror heller inte att det är vad du verkligen tycker det som framkommer av
dina inlägg, utan att de är en konsekvens av en ond agenda som du har
bara.
IngOehman skrev:Så, nu vet du inte någoting om huruvida din egen konstruktion är mera
neutral - men du kan berätta att en annan inte är det...
Logiken får det att svindla.
IngOehman skrev:Vad du tror att du vet, intresserar mig inte. Vet inte heller vad det är för
handritad kurva du talar om, och har svårt att tro att DU vet vad den
representerar om du inte ritat den själv. Vad har en handritad kurva med
saken att göra? Du vet ju inte ens vad de representerar. Och jag kan
garantera att jag nästan aldrig har ritat någon kurva för hand som jag
inte reserverat mig för precisionen hos.
IngOehman skrev:Dina mätningar har jag heller ingen kommentar till, annat än att jag miss-
tänker fel i utrustningen.
IngOehman skrev:Igen: Jag har inte recenserat andras konstruktioner*, och du har inte visat
några exempel på motsatsen heller.
IngOehman skrev:Varför inte? Möjligheterna är ju större där. "Så neutralt som möjligt" kan
vara olika saker beroende på vilka möjligheter förutsättningarna medger.
Det trodde jag var självklart.
IngOehman skrev:Låta eller mäta?
IngOehman skrev:8O
Vad hände där?
IngOehman skrev:Jasså du, det har du kommit fram till...
Och det här med stereosystemfelen har du kommit fram till alldeles själv?
fascinernade. För >30 år sedan då jag började reflektera över dem, och
startade att försöka kartlägga dem, var det ingen som pratade om dem.
Det var det inte för 20 år sedan heller, och inte för 10.
IngOehman skrev:Nu finns det plötsligt experter på dem, som vill lära mig hur det fungerar...
Naqref skrev:IngOehman skrev:Vad du tycker intresserad mig ju inte,
längre.
Fair. Jag hoppas att du är medveten om att i o m ditt svar på min sk kritik så visar du faktiskt att du bryr dig. Annars skulle det inte vara lönt att svara.
IngOehman skrev:Påståendet om att ditt ifrågasättande (och i vissa fall spridande av
rena lögner) började före det att du började göra konkurrerande hög-
talare är en ren lögn.
Synkroniseringen var tvärtom 100%ig!
IngOehman skrev:Jag tror dock inte att alla dumheter kommer från dig personligen, utan
att du har matats av andra med lögner, och blivit deras "nyttiga idiot".*
Frågan är dock om det verkligen varit till nytta för någon?
Jag tror inte det. Inte för någon annan än möjligen mig då, som ju
får mycket sympatipoäng av att ha varit utsatt av förtalskampanjen.
Jag vet dock inte vad jag skall ha poängen till. Hade hellre sluppit.
sprudel skrev:Vill någon annan moderator än Nagref, som just nu inte fungerar som moderator då han är aktiv i tråden, vänligen stänga denna innan den ballar ur ännu mer? Manners, please!
Naqref skrev:Däremot känner jag nu att du har en kunskapsbrist i hur flerdimensionell optimering funkar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster