Objektivisten testar 12AT7!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Objektivisten testar 12AT7!

Inläggav Objektivisten » 2009-11-16 21:52

Först lite om 12AT7:

wiki skrev:12AT7 is a miniature 9-pin medium-gain dual triode vacuum tube popular in guitar amplifiers. It belongs to a large family of dual triode vacuum tubes with share the same pinout (EIA 9A) and of which 12AX7 is the most proliferous type.

Compared to the 12AX7, the 12AT7 has somewhat lower voltage gain, but higher transconductance and plate current, which makes it suitable for high frequency applications.

Originally the tube was intended for operation in VHF circuits, such as TV sets and FM tuners, as an oscillator/frequency converter, but it has also found wide use in audio as a driver and phase-inverter in vacuum tube Push-pull amplifier circuits.

12AT7 is also known in Europe under its Mullard-Philips tube designation of ECC81.

Current production of 12AT7 takes place in Russia (Electro-Harmonix brand), Slovakia, Serbia and China.

12AT7 has an amplification factor of 60.

Här står kombatanterna uppradade på startlinjen, 4 par från vänster till höger i bild; General Electrics JAN 12AT7WC (Made in USA), Ruby Tubes 12AT7/ECC81 (Yugoslavia), Philips 12AT7WA (Made in England) samt Golden Dragon E81CC01 (Made in China).

Bild

Första paret ut är amerikanska General Electrics (GE) och det är militärspecat. Loggan på rören är läckert och det är snyggt grön text på rören (fältmässigt). Rören har en fantastisk detaljrikedom i diskanten, det låter luftigt och man har en känsla av mycket headroom. Det är livligt. Mellanregistret låter korrekt men inte så mycket mer. Basen känns lite nedtonad, dynamik finns men rören kan kännas lite lata, de trycker bara på när de måste.

Bild

Andra paret ut är Philips, militärspecade och tillverkade i England. Rören påminner starkt om GE i sin uppbyggnad, men inte exakt, koppartrådarna ser lite robustare ut och "plattorna" har lite olika uppbyggnad. Texten på rören är fult vit. Ljudet från GE går igen i mycket men Philips ger ibland lite problem med mikrofoni. Kanske finns där också lite mer ej hörbart men förnimmande bakgrundsbrus.

Bild

Nästa par att stekas är Golden Dragon. Rören är tjockare än övriga, har "gold-pins" som ska gynna elektronflödet och annorlunda intern uppbyggnad. Draken på loggan ser farlig och sexig ut (men samtidigt lite billig), texten är vit. Rören ger ett stabilt lugn i återgivningen, som kan upplevas som korrekt över alla register. Baksidan av myntet är att återgivningen känns lite återhållsam, inte så levande. Mellanregistret är framträdande. Ljudbakgrunden känns svart. Mindre subjektivt headroom än både GE och Philips.

Bild

Sista paret ut är Ruby Tubes. Rören har längre 'plates' än övriga och ska därför kunna ge större strömuttag har jag hört. Loggan är snygg men lite trist teknokratisk, text och logga i tjusigt rött. Rören ger musiken större dynamik än övriga. Basen gräver några tum djupare. Mellanregistret dryper av 'regnskog', som en machete får förstärkaren hugga sig fram. Ruby Tubes har dock inte lika fascinerande detaljrikedom i diskanten som GE utan den är ett uns mer återhållen. Det positiva i smolken är att det aldrig låter för ljust ens med de mest bedrövliga inspelningar.

Bild

Vinnare för kvällen korar jag Ruby Tubes, med sin dynamik och lite fetare ljudpresentation. Som god tvåa placerar jag General Electrics som äger en otrolig livlig detaljrikedom och för dess headroom. Tonalt (förmågan att återge instruments och rösters klang korrekt) tycker jag alla rören är lika.

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-16 21:56

Läckert! Kul test. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2009-11-16 22:03

Var det den snyggaste loggan som vann, eller? 8O
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-16 22:07

KarlXII skrev:Läckert! Kul test. :)

Tack! :D

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-16 22:08

Nattlorden skrev:Var det den snyggaste loggan som vann, eller? 8O

Nejdå, bästa ljudet vann.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-16 22:09

fantastiskt, mer sånt här

får jag ge en kram
Bikinitider

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-16 22:14

celef skrev:fantastiskt, mer sånt här

får jag ge en kram

Bockar och bugar Celef...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-16 22:21

Kul att du också kom fram till Ruby Tubes småtrioder, som varandes dugligast.
De tillverkar inte rören själva, men de uppger ju varifrån batcherna kommer. Har aldrig fått ett dåligt rör från dem hittills.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-11-17 01:15

Här had jag nästan velat vara med och mätutrustningen i högsta hugg. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-11-17 01:20

Morello skrev:Här had jag nästan velat vara med och mätutrustningen i högsta hugg. 8)

Får den inte plats på knarren? :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-17 08:59

Ni måste ha minne som hästar eller elefanter och det kan ju vara trevligt att minnas precis hur musiken lät för någon minut sedan.
För min del minns jag bara hur stort leende musiken framkallade om det ens blev ett sådant?
För min del är det inte anläggningen som avgör någonting eftersom den är tillräckligt bra, utan inspelningen, är den bra så kan jag njuta av nästan vad tusan som hälst.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-11-17 11:27

Trevligt o intressant.

Men....om alla rör var av typen 12AT7 så har de ju samma karaktäristika, vilket borde rendera noll hörbar skillnad om inte några av rören är dåliga :?

Goldpinns är väl för övrigt bara för att motverka erroderign/korrosion*?

Stavar som en kratta ja vet, men bjuder på det...............rimma kan ja iaf :D

Vore kul att höra din Stingray nån gång :)

Kul med bilder :P
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-17 11:47

DS skrev:
Men....om alla rör var av typen 12AT7 så har de ju samma karaktäristika, vilket borde rendera noll hörbar skillnad om inte några av rören är dåliga :?

Goldpinns är väl för övrigt bara för att motverka erroderign/korrosion*?

Jag kan bara konstatera att varje rör ger sin karaktär åt ljudet, kanske mäter rören olika, men lika inom vissa toleranser/enheter? Det enklaste är faktiskt att lyssna.

Goldpins sägs förutom att vara preventivt mot oxidation minska kontakt resistansen mellan pinnarna och rörsockeln. Sant eller ej lämnar jag öppet. :)

http://www.diyaudio.com/forums/tubes-valves/21447-tuberolling-real.html

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2009-11-17 13:08

Skillnaden mellan olika rör är ofta våldsamt överdriven, men den finns. Tex är rör mer eller mindre mikrofoniska (elektroderna rör på sig när röret exciteras mekaniskt/akustiskt). Mikrofonin skapar en elektroakustisk återkoppling som inte är önskvärd och som kan färga återgivningen.

Jag skulle definitivt rekommendera blindtest i detta sammanhang.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2009-11-17 13:10

Kul test!

Är helt novis inom detta område. Är det stor skillnad rent prismässigt på fabrikaten / rören? Min ynkliga erfarenhet sträcker sig till basriggar med rör inte Hifi.. Men intresserad är man så klart!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2009-11-17 13:19

Hum skrev:Ni måste ha minne som hästar eller elefanter och det kan ju vara trevligt att minnas precis hur musiken lät för någon minut sedan.

Behövs inte. Man kans kriva ned sina lyssningsintryck precis när man lyssnar. Sedan kan man jämföra lapparna efteråt och se vad man har skrivit. Man behöver knappt minnas nåt. Det räcker med att man har koll på lapparna bara.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-17 13:26

Kan inte den som hör skillnad på rör få en speciell utmärkelse, kanske Elektronen Placebo skulle passa?
Om man som jag har ringa erfarenhet av elektroner så kan man ju tänka sig att dom vandrar fel för att inte tala om hur många som dör på vägen mellan dom olika gallren och det kan naturligtvis höras som dvs stönande i förstärkaren.
Det är synd att vi andra inte har insticksbara transistorer för då kunde vi också bolla med olika fabrikat.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-17 13:37

Max_Headroom skrev:
Hum skrev:Ni måste ha minne som hästar eller elefanter och det kan ju vara trevligt att minnas precis hur musiken lät för någon minut sedan.

Behövs inte. Man kans kriva ned sina lyssningsintryck precis när man lyssnar. Sedan kan man jämföra lapparna efteråt och se vad man har skrivit. Man behöver knappt minnas nåt. Det räcker med att man har koll på lapparna bara.

Att jag inte kom på det själv, ser man det i denna nya belysning så känns det ju självklart. Att man kunde vara så tanklös????
Det finns väl dom som kan berätta för en utomstående med gott minne precis när "det händer", fast då får man ju först kolla läger så vederbörande är skärpt och har det minne som behövs?
Jag tror att "det skärpta minnet" kunde ha hörselskydd på och att man medelst teckenspråk förmedlade ljudintrycken så han inte blev påverkad av dom yttre omständigheterna eller kanske ännu bättre lurar som spelade Te dans med Karkstatöserna på full patte.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-17 13:46

bassman skrev: Är det stor skillnad rent prismässigt på fabrikaten / rören?

Nu är det här små förstegsrör och de är införskaffade för rätt länge sedan. Kan tänka mig att de ligger mellan 125-200 :- per styck ungefär. Så inga jätteskillnader i pris. Ska man däremot ha många slutstegsrör så kan ju dock en hundring skillnad per rör bli en del.

Användarvisningsbild
fizz

Inläggav fizz » 2009-11-17 13:49

föv. så är det intressant att "Objektivisten" testar något som subjektivt som ljud? :wink:

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-17 13:53

Hum skrev:
Max_Headroom skrev:

Att jag inte kom på det själv, ser man det i denna nya belysning så känns det ju självklart. Att man kunde vara så tanklös????

Jag tycker personligen inte det är så svårt att förstå och minnas vad man hört, speciellt inte om tiden mellan är hyfsat kort. Nu var ju inte det här heller ett test för en vetenskaplig tidskrift. :)

Falkis
Forumpoet

Inläggav Falkis » 2009-11-17 13:55

Hum skrev: För min del är det inte anläggningen som avgör någonting eftersom den är tillräckligt bra, utan inspelningen, är den bra så kan jag njuta av nästan vad tusan som hälst.

Det där, är djävligt sant...

Tror till och med mäster Öhman skulle skriva under på det, men jag kan ha fel och reserverar mig för alla tänkbara möjliga följder av tidigare uttalande.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-17 13:59

Objektivisten skrev:
bassman skrev: Är det stor skillnad rent prismässigt på fabrikaten / rören?

Nu är det här små förstegsrör och de är införskaffade för rätt länge sedan. Kan tänka mig att de ligger mellan 125-200 :- per styck ungefär. Så inga jätteskillnader i pris. Ska man däremot ha många slutstegsrör så kan ju dock en hundring skillnad per rör bli en del.

Tycker förövrigt att det är störst skillnad mellan olika fabrikat av slutstegsrör, åtminstone tyckte jag det tidigare. Men även 'driverrör'. Skulle väl tro att hur man upplever resultatet kan bero på förstärkar-konstruktionen men också övrig apparatur/högtalare/kablar i kedjan.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-17 14:05

Naturligtvis är det så.
Med tillräcklig klass på hela anläggningen, är ju möjligheten större att urskilja en förändrig av ljudet, om man byter ut en del i kedjan.

Fö så har ju även olika transistorer också en signatur, som går att detektera.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-17 15:50

Ragnwald skrev:Naturligtvis är det så.
Med tillräcklig klass på hela anläggningen, är ju möjligheten större att urskilja en förändrig av ljudet, om man byter ut en del i kedjan.

Fö så har ju även olika transistorer också en signatur, som går att detektera.

Nu blev jag lite sne här! :D Jasså det är hur god anläggningen är som bestämmer om man hör skillnad eller ej? Det får vi betvivla!!!!!
Skulle tro att det är den förbannat dåliga dämpfaktorn som gör att så fort man tar bort en koppartråd i någon kabel så gör det stor skillnad på ljudet. För att inte tala om byte av rör, vid den allra minsta förändring så hoppar förstärkaren 31. Bara vad man misstänker men det känns gött att kunna peka på vitaliteter.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2009-11-18 09:54

Jag testade en del olika rör i min MF XCANv2 för några år sedan, inte superskillnader mer än mot standardrören som lät betydligt sämre. Nu sitter det ett par E188CC Philips (gjorda i Harleen, Holland) i den.

Vill du testa fler 12AT7/ECC81 så har jag en hel del olika NOS/NIB liggandes, bla Telefunken i obruten förpackning 8)
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2009-11-18 09:59

Angående dina Philips, kolla på röret så ser du var de är gjorda

Bild

Tips hur man läser
http://www.cs.helsinki.fi/u/oheinone/va ... oding.html
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-18 10:23

Ni sitter inte och snackar med rören så var dom är gjorda har så stor betydelse med tanke på språket.
Jag har hört att dom maskiner som framställt rör har valsat ut från lokalen vilket i sin tur kan innebära att ett rör från landet Blaha i nuläget kan vara samma som en gång i tiden från England. Det är klart att det vacuum som man stoppat in inte kan vara samma om nu maskinen står i Ungern men det får man leva med.

Obj.. det var ett trevligt Art Deco fruntimmer du har blivit, nu är det vi som visar vår kvinnliga sida. Hon har har lite jugend över sig också.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-11-18 15:35

Jag hade gärna sett lite "riktiga" testdata - distortion och slikt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-11-18 18:25

Hum skrev:Det är klart att det vacuum som man stoppat in.

Hur gör man när man stoppar in vacum :?
FUCK ART - LET`S FUCK

Nästa

Återgå till Generellt om hifi