Moderator: Redaktörer
Nwalmaer skrev:T/S visar inga större avvikelser mellan element och stämmer bra med tillverkarens specs.
niklas skrev:Här är ett exempel med 40 liter (50% isotermisering) avstämd till 21 Hz. Som jämförelse slängde jag in två andra populära element här på faktiskt.se, Bremens 10-tummare och Seas 1208:
För jämförelsens skull har alla samma portdiameter, 68mm, och defaultinställningarna för room-gain.
Nwalmaer skrev:Köp inte slut på dom nu bara för jag vill ha minst 4 till.
Ska mäta upp dom igen efter uppmjukning. Ska försöka mäta dist också men min mätrigg är inte så pålitlig. Eventuella distkurvor kommer inte att kunna jämföras med annat än sig själva.
De lider av det gamla hederliga problemet med att de vill ha små lådor men då får man inte plats med porten. Vill helst ha en 90 mm port till dessa. Slutet blir ca 15 liter för Q=0.5, men då behövs det EQ.
Nwalmaer skrev:Vill helst ha en 90 mm port till dessa. Slutet blir ca 15 liter för Q=0.5, men då behövs det EQ.
LasseA skrev:niklas skrev:Här är ett exempel med 40 liter (50% isotermisering) avstämd till 21 Hz. Som jämförelse slängde jag in två andra populära element här på faktiskt.se, Bremens 10-tummare och Seas 1208:
För jämförelsens skull har alla samma portdiameter, 68mm, och defaultinställningarna för room-gain.
Jämförelsen blir lite orättvis mot Bremen. Du klipper max output pga hög lufthastigheti porten (inställt på Max 10 m/s ser det ut som). I verkligheten ligger Bremen-basen lika mycket högre i MOL vid alla frekvenser som den gör vid 70Hz.
MagnusÖstberg skrev:Han menar nog att om man accepterar högre porthastighet så kan output bli mer...
niklas skrev:MagnusÖstberg skrev:Han menar nog att om man accepterar högre porthastighet så kan output bli mer...
Det kanske han gör och det är underförstått att det är så, men då undrar jag vari det orättvisa ligger eftersom alla tre har samma port? Porten är ju som den är och dennas begränsningar likaså, oavsett vilket element som driver. Tillåter man högre hastighet i porten med ena elementet får man göra det med alla. Man kan simulera med sluten låda om man vill ha fram större skillnader mellan Bremen-tian och fynda-elementet, men jag tycker att det senare (eller båda egentligen) passar fint i BR så därav min graf ovan.
Jaja, detta är OT så vi kan skippa det. Åter till fynda-elementet!
Nwalmaer skrev:Köp inte slut på dom nu bara för jag vill ha minst 4 till.
Ska mäta upp dom igen efter uppmjukning. Ska försöka mäta dist också men min mätrigg är inte så pålitlig. Eventuella distkurvor kommer inte att kunna jämföras med annat än sig själva.
De lider av det gamla hederliga problemet med att de vill ha små lådor men då får man inte plats med porten. Vill helst ha en 90 mm port till dessa. Slutet blir ca 15 liter för Q=0.5, men då behövs det EQ.
Nwalmaer skrev:Det är ju en tätning oavsett om man monterar framifrån eller bakifrån, samt att den gör ju elementet lite snyggare även om det inte är fult utan. Bra att den hängde med!
Ja, nu är jag rätt nyfiken!niklas skrev:Nwalmaer skrev:Det är ju en tätning oavsett om man monterar framifrån eller bakifrån, samt att den gör ju elementet lite snyggare även om det inte är fult utan. Bra att den hängde med!
Aha, på så vis. Jag tror jag skiter i den och kör med hifikits tätningslist istället.![]()
Har du mätt nåt mer i helgen?
Nu får han skärpa sig!!niklas skrev:Nwalmaer skrev:Nej.
Som om du har nåt viktigare att göra...
Re 3.93 Ohms
Fs 24.4 Hz
Qts 0.26
Qes 0.28
Qms 3.17
Le 3.14 mH
Mms 76.5 g
Vas 77.4 L
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster