Tryckimpregnerad MDF?

Moderator: Redaktörer
Ragnwald skrev:Vad är det för material du använder till lådorna?
Tryckimpregnerad MDF?
peetwa skrev:Ragnwald skrev:Vad är det för material du använder till lådorna?
Tryckimpregnerad MDF?
Valchromat, en genomfärgad MDF. Dock har den ett annat harts och känns med som HDF. Den har 30% högre hållfasthet än MDF och ytan påminner nästan om ett stenmateriel eller sågad backelit. Provade att slå i en mässingsspik i en spillbit men det gick inte.
niclas skrev:peetwa skrev:Ragnwald skrev:Vad är det för material du använder till lådorna?
Tryckimpregnerad MDF?
Valchromat, en genomfärgad MDF. Dock har den ett annat harts och känns med som HDF. Den har 30% högre hållfasthet än MDF och ytan påminner nästan om ett stenmateriel eller sågad backelit. Provade att slå i en mässingsspik i en spillbit men det gick inte.
Tufft! Hur ligger priserna jämfört med standard-mdf?
peetwa skrev:Det tog två timmar att städa, fick krypa på alla fyra och borsta taket på en pall, allt detta med nybrutet revben och lårkaka.Smart med en grovis och slang. Jag använde tidigare damsugaranslutningen som följde med men man förlordade för mycket precision med den ansluten. Den tog typ 80-90 %. Nästa gång fixar jag en jordfelsbrytare och fräser ute.
peetwa skrev:Jag har två nötter kvar att knäcka innan jag sätter igång med lådorna. Den första är om Cascol trälim (inne) klarar att limma dessa hårdare träfiberskivor. Jag lät två skivor överlappa varande 1 cm2 över natten och belastade dom tills det brast.
Som det framgår av bilden blir limfogen starkare än skivorna själva.
Det andra problemet är hur jag skall kunna fixera lådorna innan limning och tvingning. Jag har tidigare använt 1,4 mm mässingsspik men denna är för mjuk för valchromaten. Jag väljer därför att förborra med hjälpa av en Dremel 300 med multichuck och 1,3 mm borr.
Borrningen och spikningen fungerar bra. Innan slipning och ytbehandling pluggas hålet genom att ett grillspett knackas i, skärs av, slipas ner och färgas med bläck. Tillvänster ett 1,3 mm hål och till höger en färgad plugg samt ytbehandling (olja).
peetwa skrev:Det du ser är baksidan på skafferi dörren och lådan är helt enkelt låset och den svarta pricken är toppen på nyckeln. I skaferiet står ett kylskåp och en frys samt en mikro. Vilket gör att köket faktiskt är helt original med dörren stängd.
peetwa skrev:Kanske blank lack det rekomenderar dom.
celef skrev:det är verkligen fint det där materialet, om du ska vaxa eller olja så bör du nog lacka insidan för att säkerställa att inte lådväggen läcker luft, det är tydligen ett problem med mdf
bitumen är lite kontroversiellt, hur mycket bättre tycker du att det blir jämfört utan?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 230 gäster