Moderator: Redaktörer
norman skrev:Hej, har bytt lägenhet och fått en lyssningsrum som ekar nåt vansinnigt i basen. Efterklangen är lång... resulterar ju i en inte alltför rolig tonkurva... mest problem är det runt 50hz.
Har inte så stor erfarenhet av att få bukt med dessa problem då jag tydligen haft någorlunda tur med rummen tidigare..
Kommer en eller flera helmholzabsorbenter fungera? Och hur stora behöver man bygga dem ungefär (i liter)?
Har också funderat på att stoppa in lite fler basar för att jämna ut tonkurvan men det får nog vänta då det blir lite för dyrt just nu.
Haakan_W skrev:där kan du räkna lite...problemet med den är att den dämpar väldigt smalt...men har du enorma peakar kan det väl funka...men den måste nog ändå vara ganska stor...
norman skrev:Haakan_W skrev:där kan du räkna lite...problemet med den är att den dämpar väldigt smalt...men har du enorma peakar kan det väl funka...men den måste nog ändå vara ganska stor...
Fast q-värdet borde gå lätt att justera med lite dämpning i porten.
dahlqvist: tror vi pratar om lite olika saker, du menar nog dämppaneler som (delvis) drar nytta av en helmholzresonans för att gå lite djupare, jag tänkte på rena lådor med en portöppning (typ som basreflexlåda alltså) placerade i hörnen i motsatt sida av rummet i förhållande till högtalarna. Fast jag har inte nån praktisk erfarenhet och inte tillräckligt djup teoretisk kunskap utav sådana så jag vet inte riktigt hur det kommer att fungera... Antar att jag får läsa på lite och kanske göra lite experiment.
Jag har mätmöjligheter så det blir inte till att famla i blindo.
Jag rekommenderar verkligen folk att göra dessa åtgärder. Även om det inte blir rätt (första gången) så är det lärorikt och vi kan på det sättet odla fram fler akustiskt kunniga personer här i Sverige. Att säga "Nej dett är för svårt för dig" är att begränsa och täppa till.Dahlqvist skrev:Han avråder dessutom från att greja för mycket med akustiken i basområdet utan att man vet vad man gör, dvs. att man har en grov uppfattning om hur rumakustik fungerar samt mätdata om vilka frekvenser som det är fråga om.
/D
norman skrev:dalqvist: Har dämppaneler som tar hand om lite högre frekvenser (placeras så dom tar bort tidiga reflexer). Dessa helmholzlådor jag tänker på nu skall endast ta bort de väldiga resonanser jag har i basområdet. Undrar bara hur stora/många de behöver vara för att göra nån skillnad..?.. (man borde ju kunna mäta upp efterklangen vid en viss frekvens och räkna på rummets absorption och sen jämföra den med vad en helmholzdämpare skulle absorbera, fast här vet jag inte riktigt hur jag skall räkna...kanske borde fundera lite mer...
)
EngelholmAudio skrev:Jag rekommenderar verkligen folk att göra dessa åtgärder. Även om det inte blir rätt (första gången) så är det lärorikt och vi kan på det sättet odla fram fler akustiskt kunniga personer här i Sverige. Att säga "Nej dett är för svårt för dig" är att begränsa och täppa till.Dahlqvist skrev:Han avråder dessutom från att greja för mycket med akustiken i basområdet utan att man vet vad man gör, dvs. att man har en grov uppfattning om hur rumakustik fungerar samt mätdata om vilka frekvenser som det är fråga om.
/D
Jag hoppas jag tolkat rekommendationen att avstå fel.
Dahlqvist skrev:Rekommendationen har du förstått rätt (dvs. min tolkning av Öhman som jag för övrigt själv skriver under på.) Jag förstår dock inte vad som är problemet. Om man inte har en (teoretisk) modell som kan verifieras/illustreras med empiriska försök kan man heller inte nå någon generellt användbar kunskap. Om det inte finns någon teori som genererar hypoteser handlar det om blind induktion och, om man har tur, på sin höjd ett uppfinnande av hjulet. Om man tycker det är för svårt att tillgodogöra åtminstone en liten del av den kunskap som redan finns om akustik innan man ger sig i kast med att bygga om sitt vardagsrum för tusentals kronor är det osannolikt att man utan denna kunskap skulle kunna dra slutsatser från sina egna empiriska försök. Man har helt enkelt ingen "mall" för att tolka resultaten. Att som jag skrev skaffa sig "en grov uppfattning om hur rumakustik fungerar samt mätdata om vilka frekvenser som det är fråga om" för att åtgärda rumsakustiska problem i basområdet är ett rent minimum om man skall kunna träffa rätt på ett systematiskt sätt. Att skaffa sig denna basala kunskap och sedan göra experiment torde vara betydligt vettigare än att börja med glasull och dyckert och i efterhand läsa på för att ta reda på varför man misslyckades.
/D
Morello skrev: Först måste man inhämta rimlig teoretisk kunskap. När man gjort det är experiment ett måste och i allra högsta grad lärorikt!
Dahlqvist skrev:Morello skrev: Först måste man inhämta rimlig teoretisk kunskap. När man gjort det är experiment ett måste och i allra högsta grad lärorikt!
Ja, i synnerhet när man gör fel!
/D
EngelholmAudio skrev:Finns inget bättre än att veta exakt vad man gör...men jag tycker det är tråkigt om man skall slå ihjäl nyupptäckarglädjen allt för mycket.
Men det kanske vi är överens om, bara att vi inte riktigt viktar orden likadant?
Morello skrev:Dahlqvist skrev:Morello skrev: Först måste man inhämta rimlig teoretisk kunskap. När man gjort det är experiment ett måste och i allra högsta grad lärorikt!
Ja, i synnerhet när man gör fel!
/D
Är ju roligare om det fungerar i alla fall halvbra och man kan finslipa det hela.
ribbon skrev:norman skrev:
(Hoppas verkligen att det går att få till basåtergivningen, är otroligt jobbigt med rum där man hör basen mullra kvar efter att man tryckt på stopp på cd-spelaren......)
Varför inte bygga några tubtraps som garanterat tar bort det mesta av ditt basmuller.![]()
http://www2.hemsida.net/martinberg/Art_4.html
ribbon skrev:patrikf skrev:ribbon skrev:norman skrev:
(Hoppas verkligen att det går att få till basåtergivningen, är otroligt jobbigt med rum där man hör basen mullra kvar efter att man tryckt på stopp på cd-spelaren......)
Varför inte bygga några tubtraps som garanterat tar bort det mesta av ditt basmuller.![]()
Du råkar inte ha gjort nån mätning som styrker ditt påstående
Jag litar på mina öron.
ribbon skrev:norman skrev:
ribbon skrev:Morello skrev:
En eller två sådana absorbenter ger en marginell minskning av efterklangstiden vd låga frekvenser.
Hur kan du vara så säker på det, har du själv testat dessa absorbenter, eftersom du kommer med ett så tvärsäkert påstående
ribbon skrev:Morello skrev:
En eller två sådana absorbenter ger en marginell minskning av efterklangstiden vd låga frekvenser.
Hur kan du vara så säker på det, har du själv testat dessa absorbenter, eftersom du kommer med ett så tvärsäkert påstående
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster