Mediamarkt i Barkarby

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-11-20 23:16

OlA-68 skrev:skärpning för helvete ...
om du kommer som kund och köper ngt...
skulle du då vilja att ngn har haft uppe och provat din nya pryl innan och inte tyckt om den...och lämnat tillbaks den för att den skulle säljas som ny till dig istället

Tänkte precis skriva det. Hur kan man kräva att få lämna tillbaka en öppnad vara på öppet köp? Den butik som går med på det gör fel.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-11-21 00:24

Magnuz skrev:
skulle du då vilja att ngn har haft uppe och provat din nya pryl innan och inte tyckt om den...och lämnat tillbaks den för att den skulle säljas som ny till dig istället

Tänkte precis skriva det. Hur kan man kräva att få lämna tillbaka en öppnad vara på öppet köp? Den butik som går med på det gör fel.

Att köpa tex. en klänning(som present) på öppet köp
för att storleksprova(oavsett förpackning) är välan
"industri standard" eller ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-11-21 00:49

Laila skrev:Att köpa tex. en klänning(som present) på öppet köp

Jo. Men prova byta in en storleksprovad kondom. :wink:

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-11-21 00:51

Magnuz skrev:

Nä varför är det fel?
classe,onoff elgiganten och säkerligen många många fler fixar det lätt som en plätt!
det är sedan dom produkterna som brukar stå på rea bord lite här och där i butiken. Ingen sade att grejerna skulle säljas igen som nytt rätt eller fel :evil:

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2009-11-21 00:53

Men visst är väl obruten förpackning det normala vid öppet köp? Butiken har väl ingen skyldighet att erbjuda öppet köp heller eller har de det?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-11-21 00:58

Magnuz !

Vilken värld lever du i ? Normalt så är det väl en
uppgörelse mellan köpare o säljare som gäller ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Egerwood

Inläggav Egerwood » 2009-11-21 00:58

Magnuz skrev:Men visst är väl obruten förpackning det normala vid öppet köp? Butiken har väl ingen skyldighet att erbjuda öppet köp heller eller har de det?

förmodligen inte de sätter nog sina regler som de tycker men om man tidigare har fått byta något på tex claes ohlson så ligger det ju nära att det rycker till på ett impulsköp då man vet att det inte blir strul att ångra sig efter att testat hemma...
ok det kan ju bli merförsäljning men alla är väl inte lika stolliga som jag hahahah

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-11-30 11:57

OlA-68 skrev:
2-ch skrev:
1947 skrev:MM har 30 dagars öppet köp vid OBRUTEN förpackning, står på kvittot. Har man öppnat förpackningen är det inte lätt att få lämna tillbaka en vara man inte är nöjd med.

Är det någon här som vet någon som lyckats med det? Grattis i så fall.

Lyfter ett finger i luften åt MediaMarkt, och inte vilket finger som helst.

skärpning för helvete ...

Vill egentligen bara ha sagt att en del butiker är mer generösa med återköp än andra. Personligen föredrar jag de förstnämnda även om jag får betala något mer. I mitt fall var det en tv som i butiken gav en underbar bild. Men hemma knapp gick att titta på. Hur butiken sedan säljer den öppnade varan är faktiskt en annan sak. Vi snackar ju inte om kondomer här :lol:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2009-11-30 14:01

Magnuz skrev:Men visst är väl obruten förpackning det normala vid öppet köp? Butiken har väl ingen skyldighet att erbjuda öppet köp heller eller har de det?

Öppet köp - eller inte - är helt och hållet upp till butiken/kedjan att besluta om. Till skillnad från reklamationsrätten som är lagstadgad.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-06-25 11:23

Läst idag på: http://www.market.se/Brancher/Hemelektronik/Media-Markt-skyller-ofta-pa-kunden/

Media Markt skyller ofta på kunden
12-06-25 09:03

Blir det fel – ja, då är det kundens fel. Ofta är det med den attityden som Media Markt möter sina klagande kunder, enligt Aftonbladet.

Media Markt är den mest kundfientliga kedjan inom hemelektronik. Det säger Aftonbladet som har gått igenom klagomålen från Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Enligt Aftonbladet har Media Markt, Elgiganten, Expert och Siba under de senaste tre åren dragit på sig 723 anmälningar till ARN. Av dessa har ARN gett kunden rätt eller delvis rätt i 49 av fallen varav Media Markt svarade för 31 av 300 anmälningar och Siba endast två av 84 anmälningar.

I samtliga fall har hemelektronikkedjorna följt ARN:s utslag. Men enligt Aftonbladet innebär inte det att de kan undgå kritik för sin hantering av klagande kunder.

Många gånger – i 15 av de 49 fallen – hävdar hemelektronikkedjorna att det är kunden som orsakat felet genom oförsiktighet. Också i detta utmärker sig Media Markt med tio sådana invändningar mot klagomålen.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-06-25 16:42

Kanske - men jag har svårt att tänka mig - att MM har en uttalad och av personalen efterlevd kundpolicy som innebär en SÄMRE hantering av klagomål än andra kedjor.

Det brukar nämligen vara mycket svårt att få hundratals människor att bete sig på ett uniformt sätt på detaljnivå.
Dessutom är det ju franchise, vilket möjligen gör en sådan strävan ännu lite svårare.
Jo, jo, visst GÅR det, men det är inte så lätt, och brukar oftast handla om det motsatta, dvs instruktioner om POSITIVA beteenden mot kund.

Möjligen kan ju det faktum att MMs butiker går väldigt dåligt, trigga fram ett defensivt beteende hos den enskilde franchisetagaren, med generella instruktioner till personalen att spjärna emot då kunder klagar.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-06-26 07:03

Magnuz skrev:
Laila skrev:Att köpa tex. en klänning(som present) på öppet köp

Jo. Men prova byta in en storleksprovad kondom. :wink:

Inga problem. Den var helt oanvänd :(
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-26 08:40

2-ch skrev:Läst idag på: http://www.market.se/Brancher/Hemelektronik/Media-Markt-skyller-ofta-pa-kunden/

Media Markt skyller ofta på kunden
12-06-25 09:03

Blir det fel – ja, då är det kundens fel. Ofta är det med den attityden som Media Markt möter sina klagande kunder, enligt Aftonbladet.

Media Markt är den mest kundfientliga kedjan inom hemelektronik. Det säger Aftonbladet som har gått igenom klagomålen från Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Enligt Aftonbladet har Media Markt, Elgiganten, Expert och Siba under de senaste tre åren dragit på sig 723 anmälningar till ARN. Av dessa har ARN gett kunden rätt eller delvis rätt i 49 av fallen varav Media Markt svarade för 31 av 300 anmälningar och Siba endast två av 84 anmälningar.

I samtliga fall har hemelektronikkedjorna följt ARN:s utslag. Men enligt Aftonbladet innebär inte det att de kan undgå kritik för sin hantering av klagande kunder.

Många gånger – i 15 av de 49 fallen – hävdar hemelektronikkedjorna att det är kunden som orsakat felet genom oförsiktighet. Också i detta utmärker sig Media Markt med tio sådana invändningar mot klagomålen.

Det e nog inte omöjligt att de har rätt. Kunder kan vara ett elände *s* Minns en snubbe en gång i tiden som hävdade att skärmen på hans bärbara dator bara spruckit rakt av, när han i själva verket lagt en penna på tangentbordet och slagit igen den. Grabben som kom in och meddelade att hans dator blivit matad med glass av barnet, som uppenbarligen tyckte att en Macintosh SE var en schyst polare, fick sin nya drive på garantin :-)

Vad gäller öppet köp så borde syftet vara att man ska kunna prova om en vara fungerar ihop med det man har hemma och/eller till full belåtenhet, det är inte alltid säljarna är 100% säkra på att så är fallet. Då är systemet med att man inte får bryta förpackningarna riktigt dåligt. Vid minsta osäkerhet vänder jag mig därför till Elgiganten, de fixar ändå samma pris om det skulle skilja. Mycket sällan som jag lämnat tillbaka något ändå. Senast var nog ett år sedan då en säljare hävdade att en mediaspelare skulle fungera utmärkt som DAC. Det gjorde den ju inte alls...
Sitter nöjd :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi