Konstlast för hörlursförstärkarmätning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MrQaffe

Konstlast för hörlursförstärkarmätning?

Inläggav MrQaffe » 2009-11-19 23:15

Kan man ha någon konslast vid mätning av hörlursförstärkare, eller ska man mäta med olika lurar anslutna? de sprider ju ganska mycket i egenskaper, att mäta "olastat" kan ju skilja mot en lågimpediv lur.
Eller ska man se på hörluförstärkare/mp3 spelare och lurar som ett paket.
Eller hur bör man göra för att mäta på ett korrekt sätt på tex mp3 spelare och telefoner, de brukar ju ha ganska begränsad drivförmåga.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-20 10:29

Jag trodde inte du behövda fråga om något när det gäller sådant här.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2009-11-21 00:39

Det beror nog lite på vad man vill mäta. Om det gäller tex en mobiltelefon som driver så är en lågimpedanslast rimligt, medans en stationär hörlursförstärkare kan tänkas få driva last inom ett mycket större omfång.

Jag har dock inte sett någon konstlast för hörlursförstärkare annat än rent resistiv last. I övriga brukar riktiga lurar användas (iaf inom DIY) när man mäter på hörlursförstärkare.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-11-21 01:08

Detta har jag också undrat... och frågat! Utan att få något svar...

(Sitter med lödkolven i handen ;-))

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-11-21 11:37

Är det någon som vet om hörlursfärstärkare brukar ha en utimpedans nära noll eller är det standard med en högre (given) utimpedans?

Gissar på att dom flesta ligger nära noll men skulle det vara standard med en högre så kan det vara lite svårtolkade mätresultat p.g.a. att mer dist på utgången inte behöver betyda mer dist ut från hörlurarna (jämför med seriemotstånd till diskantelement)

Nu blev jag sugen på att mäta upp impedansen på ett par lurar och sen kanske mäta nåt på mp3-spelare om jag har ork över.... :)

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-11-21 13:45

http://www.headphone.com/headphones/

Här finns det impedansmätningar på de flesta modeller... Så det är klart.

Användarvisningsbild
Koffe
Redaktör

Inläggav Koffe » 2009-11-21 13:53

Användarvisningsbild
PerStromgren

Re: Konstlast för hörlursförstärkarmätning?

Inläggav PerStromgren » 2009-11-21 13:59

MrQaffe skrev:Kan man ha någon konslast vid mätning av hörlursförstärkare, eller ska man mäta med olika lurar anslutna?

Ja, är inte det enklast? Anledningen att man vill ha konstlast för högtalare är väl oftast att de för sånt förfärligt liv? Ett par hörlurar kan ju läggas under en kudde och bli nästan helt tysta.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2009-11-21 14:16

Tja, ljudet under mätning är inte något problem, det jag vill komma till är hur man ska kunna bedömma drivförmågan, det finns väl ingen standard för att mäta mp3 spelare o telefoner.
Jag undrar om man kan mäta på nått sätt som direkt visar vad som är lämpliga lurar till en viss aparat, åtminstone lastmässigt.
Att mäta med lurar parallellt går ju, men ska man då ha flera olika lurar och redovisa mätningarna separat, och vad händer om den lur man mätt med utgår?
Man kanske ska ha en viss impedans att mäta över, eller ett par?
En del stärkare har ju omkopplingsbar utgångs impedans, ... OSV....
Så hur ska man egentligen bära sig åt för att göra en rättvisande mätning?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-21 14:22

MrQaffe skrev:Tja, ljudet under mätning är inte något problem, det jag vill komma till är hur man ska kunna bedömma drivförmågan, det finns väl ingen standard för att mäta mp3 spelare o telefoner.
Jag undrar om man kan mäta på nått sätt som direkt visar vad som är lämpliga lurar till en viss aparat, åtminstone lastmässigt.
Att mäta med lurar parallellt går ju, men ska man då ha flera olika lurar och redovisa mätningarna separat, och vad händer om den lur man mätt med utgår?
Man kanske ska ha en viss impedans att mäta över, eller ett par?
En del stärkare har ju omkopplingsbar utgångs impedans, ... OSV....
Så hur ska man egentligen bära sig åt för att göra en rättvisande mätning?

Vill du alltså mäta max utsignal för olika modeller av hörlurar? Och sedan med hjälp av detta välja lurar?

Jag undrar om inte en enkel resistiv last skulle kunna visa rätt mycket. Vad jag förstått är inte hörlurar en speciellt svår last, känslighet i kombination med impedans visar nog rätt väl hur högt det låter.

Kan du inte prova med enkel last först och se om resultatet överensstämmer med empiriska försök?

Men egentligen borde du väl få svar från någon som behärskar detta. Morello borde vara som klippt och skuren för en fråga om detta.
... tycker jag!

Per

Återgå till Teknikforum