MrQaffe skrev:Tja, ljudet under mätning är inte något problem, det jag vill komma till är hur man ska kunna bedömma drivförmågan, det finns väl ingen standard för att mäta mp3 spelare o telefoner.
Jag undrar om man kan mäta på nått sätt som direkt visar vad som är lämpliga lurar till en viss aparat, åtminstone lastmässigt.
Att mäta med lurar parallellt går ju, men ska man då ha flera olika lurar och redovisa mätningarna separat, och vad händer om den lur man mätt med utgår?
Man kanske ska ha en viss impedans att mäta över, eller ett par?
En del stärkare har ju omkopplingsbar utgångs impedans, ... OSV....
Så hur ska man egentligen bära sig åt för att göra en rättvisande mätning?
Vill du alltså mäta max utsignal för olika modeller av hörlurar? Och sedan med hjälp av detta välja lurar?
Jag undrar om inte en enkel resistiv last skulle kunna visa rätt mycket. Vad jag förstått är inte hörlurar en speciellt svår last, känslighet i kombination med impedans visar nog rätt väl hur högt det låter.
Kan du inte prova med enkel last först och se om resultatet överensstämmer med empiriska försök?
Men egentligen borde du väl få svar från någon som behärskar detta. Morello borde vara som klippt och skuren för en fråga om detta.
... tycker jag!
Per