Bosse pallar trycket. Nu sålda!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-21 19:41

rikkitikkitavi skrev:
Hum skrev:Frånsett ovanstående så tror jag inte på högtalaran, men det är klart att det kan ju ha framkommit nya rön på senare tid som jag missat. :D

sluta dissa andra på forumet och ät din medicin istället psykfall!!!
MBT...

väldigt onödigt sagt :evil:

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-21 19:52

Ja det är sådant här uttalande som visa vad folket har i skallen. Det är dessutom också sådant folk som gör att man tackar sig själv för att man inte kommit med för mycket. :D :D
Världen är full av folk som tror dom är någonting.
För min del får jag tack för påminnelsen om hur det ligger till.

Nu fattas bara duktig B... i ett nedlåtande uttalande, kom igen och visa hur duktig du är.

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-21 20:02

Nu är det mycket intressant? Finns det något som säger att någon mer an jag är värd en reprimand?
Tänk till använd huvudet så får vi se vad det kan mynna ut i, som sagt mycket intressant?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-11-21 20:25

rikkitikkitavi: Sjukt onödig kommentar. Låt bli sådana låga personangrepp oavsett hur irriterande personen i fråga än må vara!

Hum: Du har blivit ombedd att sluta spamma oräkneliga gånger och har redan blivit varnad! Lägg av!

MVH

/Mattias
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Hum
Semesterfirare

Inläggav Hum » 2009-11-21 20:38

Jag kan inte ändra på mig så det är till att stänga av mig om jag inte passar in. Det är bara för er att dra en gräns.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-11-21 20:52

Hum skrev:Jag kan inte ändra på mig så det är till att stänga av mig om jag inte passar in. Det är bara för er att dra en gräns.

Det hade varit tråkigt :?

Du kan säkert begränsa dig om du försöker!? :)

Det är upp till var och en att försöka behärska sig, sånt vill man inte lägga ut på andra...... :wink:
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2009-11-21 21:36

Hum, jag skulle inte vilja vara utan dina inlägg även om det ibland 'skruvar' tråden :D

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-11-21 21:36

Hum skrev:Jag kan inte ändra på mig så det är till att stänga av mig om jag inte passar in. Det är bara för er att dra en gräns.

Då drar vi gränsen här. Du har nu en månads semester.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
fizz

Inläggav fizz » 2009-11-21 22:25

bomellberg skrev:
Nattlorden skrev:Varför så mycket besvär för att tvunget ha bananer? Sätt en speakon istället t.ex.

För dyra. Jag vill ha bang for the buck.

kjell&co har ju speakon för struntsummor? typ 40 spänn för en chassiehane, och 70 spänn för en hona (tillverkade av neutrik) ... de är ju dessutom oändligt återvinningsbara .. :)

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2009-11-21 23:17

Vee-Eight skrev:

Då drar vi gränsen här. Du har nu en månads semester.

Tack :!:
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-22 00:50

Hum skrev:Ni menar att han är en känslig natur, så känslig är denne B... inte när han snackar skit om mig. Då var det heller ingen som gick in och lade sig i, är det inte förunderligt?
Tillhör denna B... någon sorts gräddfil där man kan göra precis som det faller en in utan åtgärd?

Nu har jag inte en elefants minne. Kan du visa var jag har behandlat dig så? Jag kan bara dra mig till minnes en liten kodsnutt php, men det var ju med glimten i ögat.

Visst, jag erkänner att jag finner huvuddelen av dina inlägg ytterst substanslösa, men snackat skit om dig har jag endast gjort i det privata adminforumet, så det borde du inte ens känna till... :-)

Vill du nå mig så är du välkommen att maila på bosse@mellberg.org. Inga problem. Vi kan ta en fika någon dag, jag jobbar på Ideon, bara ett stenkast bort.

En del av mig är ledsen för att du inte bara gav dig och slutade med ditt flummande i denna tråd, då hade du ju sluppit din semester. En annan del av mig är bara lättad.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-11-22 10:38

point taken.

hum, jag ber om ursäkt för den onödigt starka kommentarer. Det var verkligen onödigt att ta till sådana uttryck.

Med förhoppningen att du tar till dig av de mera sansade kommentarerna och respekterar andras trådar hoppas jag att vi får se dig om en månad igen. Jag skall inte kalla dig för psykfall i fortsättningen.

ursäkta bomellberg för sidospåret. kan vi köra på ursprungstråden nu?

mvh Rickard

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-11-22 21:28

Snygga pallar förresten! :)

Kul när man kan intregera mer bas i rummet, utan att det syns.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-23 01:08

Jag ser att den här tråden tar sig i rätt riktning. 8)
Nu saknar vi bara okristligt positivsubjektiva lyssningsomdömen. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-23 10:27

KarlXII skrev:Jag ser att den här tråden tar sig i rätt riktning. 8)
Nu saknar vi bara okristligt positivsubjektiva lyssningsomdömen. :)

De kommer! Vill bara få klart den andra pallen också.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-11 20:11

Beeee-ump!

Hur gåre? :arrow: :!:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-14 10:32

Hick!

Har just avklarat två konserter med MSO och en helg i Löderup med polarna. Har inte haft tid att snickra. Men jag ska bättra mig!

Jag har fått hem en Behringer A500 att driva pallarna med, men ena kanalen konstrar. Ska försöka skaffa en servicemanual.

Sen måste man ju leka lite med pK, och sin nya trevliga vintage-stereo också! Det är lite för många bollar i luften just nu bara.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-26 17:14

Uppdatering:

Andra pallen klar. Jag har seriekopplat dem och driver dem med Behringer A500 i bryggat läge. Det funkar finfint att köra pK som "small" i receivern och låta pallarna ta hand om resten, det pumpar på bra!

Nu saknas det ett filter för att sträcka ut dem nedåt. Dessutom borde jag impedansmäta dem. Får väl bygga en liten låda som LIMP gillar.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-01-26 17:38

Grattis !

själv letar jag passande möbler till nåt liknande...

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2010-01-26 20:48

Nu saknas det bara bilder!!

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-01-26 20:52

johaneriksson skrev:Nu saknas det bara bilder!!

+1

Och kanske lite lyssningsintryck. Hur förändrades ljudet?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-01-27 00:33

Bilder kommer, men jag vägrar att låta er se min pK-uppställning så som den ser ut nu.

Färdiga stativ, därefter bild!

Ljudet då? Framför allt märker jag ett nytt "lugn" i ljudbilden. Basen är ett skönt fundament såklart, men man får passa sig för att brassa på för mycket med den, då blir det bara svampigt och inte så kul att lyssna på. Utan att ha mätt någonting blir naturligtvis integreringen med pK inte optimal, men jag tycker ändå att det funkar ganska bra. Jag måste experimentera mer med placeringen av basarna, just nu står de mitt emellan pK, men de mår kanske bättre i hörnen? Jag märker också att jag måste fippla med basarnas volyminställning beroende på hur starkt jag lyssnar, lägre volym = mer bas behövs; helt enligt Fletcher-Munson alltså! :wink:

Men visst är det härligt att trycka på ordentligt, så att det riktigt känns i bröstet! :-)

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-12 11:48

bomellberg skrev:Att jag undrar beror på att Herr Linkwitz gör så. Men jag kan fråga honom själv, så reder vi ut alla frågetecken.
Fick du något svar?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-10-12 12:00

paa skrev:
bomellberg skrev:Att jag undrar beror på att Herr Linkwitz gör så. Men jag kan fråga honom själv, så reder vi ut alla frågetecken.
Fick du något svar?

Frågade honom aldrig. Rikkitikkitavi nämnde att konen inte är helt tät ändå, så jag anser att problem med över-/undertyck är obefintliga.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-09-27 16:32

Uppdatering.

Jag har varit väldigt nöjd med hur mina pallar har kompletterat mina pK. Tillsammans med en miniDSP har jag delat och undertryckt några rumsberoende toppar och jag har nu kört på detta vis i ett år ungefär.

Vid de tillfällen då jag vridit på ordentligt kan jag dock tycka att de två SLS10:orna inte riktigt hänger med. De börjar låta svampigt och murrigt, och det fundament som musiken på lägre volym vilar på, finns inte längre där.

Därför har jag just lagt en order på två stycken L26ROY att sätta i pallarna istället. Valet stod mellan dessa och SDX10, men efter en kommentar om att SDX10:an skulle ge för högt Q i lådan så väljer jag nu L26ROY.

Jag är fullt medveten om att mina slutna 33l-lådor inte är den optimala applikationen för dessa element. Hade jag kunnat så hade jag byggt en mediabänk med integrerade basreflexlådor. Men eftersom ett tillbygge stundar till våren kanske vi tänker om, om hur vargasrummet ska se ut, och då kan jag bygga mer optimerat för dessa element.

Men tills dess: hur får jag så mycket ut som möjligt ur dessa, i mina slutna pallar om 33 liter. Ska jag försöka mig på en portad 33 liters lösning? Hur mycket fyllning, och av vilken typ? Min miniDSP kan ju användas för att ge en liten knuff neråt, och om jag har förstått det rätt så bör jag sträva efter så lågt Q (i låda) som möjligt.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-09-27 19:07

33 liter slutet duger alldeles utmärkt. Ger ett Q på 0.577 utan dämpning. En EQ på 6dB Q0.7 vid 20 Hz ger en kurva som borde passa bra till rumsförstärkningen (anpassas till rummet mha mätning). Då har du full(ungefär) nivå till 20Hz. Ska du djupare får du EQa lite annorlunda och mer.

edit: enda begränsningen är ju att elementet skulle behöva en volym på 50 liter för att luftens(i lådan) kompression inte ska bidra med för mycket distortion.

En basreflex på 33 liter skulle ju också gå men lådan är väl inte 33 liter längre när du räknar bort röret. Sen behövs det ju rörlängde på 90cm om du ska ha 8cm diameter. Begränsar du dig till 69mm så är det fortfarande 66 cm som behövs för en avstämning vid 20 Hz. Du kommer då behöva EQ på liknande sätt som i den slutna lådan för att få användbar kurva. Fördelen är lägre konrörelse(möjlighet till mindre dist) vid, strax under och över avstämningsfrekvensen. Nackdelen är jättehöga(risk för skyhög dist) konutslag vid frekvenser under avstämning(kräver subsonic filter)
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-27 20:10

Kul att du e på G Bosse! Å välkommen till Roy-klubben! :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2011-09-27 21:40

Hur blir porthastigheten vid fullt utslag m 69 mm rör?
det blir nog svårt att trycka ner längre rör i bosses pallar.

men subsonic filtret kan amn väl lägga in i minidspn?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-09-27 22:23

Tack för glada tillrop!

Med Kraniets fina uträkningar som grund har jag beslutat att inte porta lådorna. Det blir helt enkelt inte praktiskt möjligt. Om jag stör mig på disten (det rör sig ju trots allt om ganska mycket mer förflyttat volym än jämfört med SLS10:an) så får jag bygga nytt senare, men då har jag elementen i alla fall.

@Glebster: Jag tänkte Skypa en tårta för att fira, men du hade visst fikapaus.

@Rikki: Japp, subsonic fixas i miniDSPn om det behövs. Men för en sluten låda är det ju inte lika nödvändigt, eller hur?

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-09-27 22:29

rikkitikkitavi skrev:Hur blir porthastigheten vid fullt utslag m 69 mm rör?
det blir nog svårt att trycka ner längre rör i bosses pallar.

Förmodligen rätt hög och alla nödvändiga krökar gynnar knappast turbulensen.

rikkitikkitavi skrev:men subsonic filtret kan amn väl lägga in i minidspn?

Jo men visst.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum