Fjonken bygger baslådestativ till pK med NHT 10"(x4)+LT

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Fjonken bygger baslådestativ till pK med NHT 10"(x4)+LT

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-23 22:07

Jag köpte johanerikssons NHT basar ( se http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=28873 ). 4 st 10 tummare, enl. uppgift så skall:

"It has the same exact motor and voice coil as the NHT 1259 except the Re is much higher"

Låter lovande i mina öron. NHT 1259 har ju hyllats förr och att man tar motorn/talspole från ett större element och applicerar på ett mindre element känns bra tycker jag.

Trådens syfte är i huvudsak glada tillrop från er och såklart att dokumentera vad som försiggår i hoedet hos le fjonk.

Jag kommer att använda dessa till mina kommande pK. Jag har satt upp mig för 2 par pK, så ev. kommer det vara så att jag använder ett baspar för varje pK-par,alt. kommer jag använda 4 basar tillsammans med det ena paret då det ena paret pK inte kommer behöva mer pulver för dess applikation.

Grova tankar är någonstans mellan 22-29 liter i sluten låda med Linkwitz Transform. Kort kommer att komma från SlaitHHHHHH på forumet.

Jag våndas för tillfället med utformningen av lådan. 29 Liter har SlaitH och johaneriksson simulerat fram och det ser bra ut i Basta!. Skillnaden ner till 22 liter tycker jag inte är så stor. Men jag vill gärna komma upp i volym.

Om man skall förhålla sig till pK:s mått och rekommenderad stativhöjd så hamnar man, hur man än vrider och vänder sig på ca 22-23 liter.

Samtidigt så gillar jag tanken med att pK:s baffelbreddsmått är 170 mm= mindre än markfrigången på min soffa.

Kan tillägga att den skyldige till detta stora problem är helt och hållet Magnus Östberg aka Svikaren som lurade in mig i detta. Lagom till att jag fått paketet så sticker han från forumet och låter en annan sitta kvar med pattarna i mangeln.

Tilltänkt drivning är ett par Denon POA-6600 monoblock.

Så nu får ni möjlighet att se en amatör koka soppa på spik.

Mvh

F
Senast redigerad av Fjonkalicious 2009-11-23 22:08, redigerad totalt 1 gång.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-23 22:08

Serverad

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-23 22:08

Reverserad

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-23 22:12

Fjonken, klapp-klapp-klapp

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2009-11-23 22:13

Det här ska följas med spänning!

Själv var jag och hämtade ut ett par SLS 10:or idag (jag är så sjukt självständig i mitt tänkande).
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-23 22:20

Tack för uppmuntringen grabbar!

Rundberg, självständighet är bra, mycket bra!

Nästa steg är uppackning, men just nu sitter jag med en sked med pistachglass i gommen så jag får be att återkomma i ärendet.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-11-23 23:08

VI får hoppas att min packning dög annars kan det bli lite best smak på denna tråd :)

Skulle vara kul om du kunde mäta lite på basarna när du fått till dem.

Och så vill jag önska mycket bilder.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-23 23:33

Min lägenhet ser ut som fan. Kom precis hem, disk överallt(jag har diskmaskin) och tvätt i högar överallt. Suck, livet är hårt ibland när man jobbar hela ti'n. Man måste helt enkelt prioritera, så därför kommer här lite bilder ;-)

johaneriksson skrev:VI får hoppas att min packning dög annars kan det bli lite best smak på denna tråd :)

Jag har stått som en fågelholk och packat upp iaf ett element. Helt otroligt snyggt jobb Johan, perfekt!!! För er icke invigda så hatar jag att skicka saker och få dom skickade. Därför ställde jag kanske onödigt höga krav på johan ang. packning. Men han överträffade mina förväntningar till fullo! Imponerande!

Ett paket har anlänt

Bild

paket i paket, notera den snygga instickningen av LT-kortet i skummet!

Bild

Det innehåller 4 st basar och ett LT-kort

Bild

öppning av innerlådan

Bild

Jag var orolig för att elementen skulle ligga och skava på gummikanten samt börja röra sig i oönskad riktning. Därför bad jag johan att göra en pappring eller liknande distans så att gummikanten låg fritt. Kolla in lösningen, fräst spån som distans. Superambitiöst!

Bild

litta feta är dom allt

Bild

Bild

men är dom inte lite små?

Bild

Johan frågade hur det kändes att äntligen få satsa på ett system med rejäl bas och 4 10-tummare. Tjaaa... vi får se helt enkelt :P (jokes and sides)

Bild

johaneriksson skrev:Skulle vara kul om du kunde mäta lite på basarna när du fått till dem.

Och så vill jag önska mycket bilder.

Mvh Johan

I will do my best! :D

Mvh

F

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2009-11-23 23:54

Fjonkalicious skrev:Det innehåller 4 st basar och ett LT-kort

Ett sådant kort känner jag igen :)
Blir spännande att följa det här, kan inte ge någon teknisk hjälp så jag ger lite glada tillrop istället, heja heja!

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 00:19

Jag har köpt Basta! lagom sisådär 3 dagar efter Svante aka Svikaren drog härifrån(nä, nu skall vi inte vara sådana, men jag hade gärna sett både han och mösten komma tebaks). Fint program det däringa, men jag känner mig som bambi på is.

Följande frågor har jag för närvarande:

1. Är det något vajsing med parametrarna iom att resultaten blir så lika?

2. När LT-funktionen är aktiverad så överstiger Responskurvan MOL-kurvan från 0-35 Hz. Skall jag vara orolig? Vad är det egentligen som händer, bottnar elementet då?

3. Som det ser ut nu så verkar det gå lika bra att köra 22,5 liters konfig som 29 liters konfig, kurvorna ligger exakt ovanpå varandra. De skillnader jag kan se är att impedansen blir något annorlunda och att trycket i lådan ökar 2-3 dB. Försumbart?

Bild

Ursprungligen kommer dessa element från NHT SubTwo(basen sitter även i NHT 2.9). Då sitter det två element i en 90 liters låda och 500W pulver bakom:

http://www.nhthifi.com/current/products ... ubtwo.html

2-ch har 2 st sådana och tycker det är dålig kräm i dom. Jojo, den som lever får se.

Mvh

FilipOBS!: Vill också tacka SlaitH som har ställt upp och kikat på simuleringar och hjälpt mig i Basta! Hyvens snubbe det där med!

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-11-24 00:35

Om du justerar y axeln till att visa endast 50 db så syns skillnaderna tydligare. Sen tror jag att en av grejerna med LT är att det inte blir så stora skillnader, trycket i lådan ökar och ineffekten måste ökas på.

Ovanstående är gissningar jag drar efter att ha lekt med Basta! bara så att ingen tror att jag vet vad jag snackar om :)

Mvh Johan

Ps. Bra att packningen funkade, element är verkligen inget som är kul att skicka.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-24 01:07

Den där mätningen visar ju att du kan köra dem som fullregister. :D
Den som vet mest, tror minst.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-24 06:39

Fjonkalicious skrev:Jag har köpt Basta! lagom sisådär 3 dagar efter Svante aka Svikaren drog härifrån(nä, nu skall vi inte vara sådana, men jag hade gärna sett både han och mösten komma tebaks). Fint program det däringa, men jag känner mig som bambi på is.

Följande frågor har jag för närvarande:

1. Är det något vajsing med parametrarna iom att resultaten blir så lika?

2. När LT-funktionen är aktiverad så överstiger Responskurvan MOL-kurvan från 0-35 Hz. Skall jag vara orolig? Vad är det egentligen som händer, bottnar elementet då?

3. Som det ser ut nu så verkar det gå lika bra att köra 22,5 liters konfig som 29 liters konfig, kurvorna ligger exakt ovanpå varandra. De skillnader jag kan se är att impedansen blir något annorlunda och att trycket i lådan ökar 2-3 dB. Försumbart?

Bild

Ursprungligen kommer dessa element från NHT SubTwo(basen sitter även i NHT 2.9). Då sitter det två element i en 90 liters låda och 500W pulver bakom:

http://www.nhthifi.com/current/products ... ubtwo.html

2-ch har 2 st sådana och tycker det är dålig kräm i dom. Jojo, den som lever får se.

Mvh

FilipOBS!: Vill också tacka SlaitH som har ställt upp och kikat på simuleringar och hjälpt mig i Basta! Hyvens snubbe det där med!

Kontrolera i andra program också för är det något som är buggit så är det basta.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 08:41

boom skrev:
Kontrolera i andra program också för är det något som är buggit så är det basta.

Nämn några st så skall jag prova. Gärna gratis versioner.

Mvh

F

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 09:12

johaneriksson skrev:Om du justerar y axeln till att visa endast 50 db så syns skillnaderna tydligare.

Såhär ser det ut då:

Bild

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-11-24 09:57

Vad som händer ovanför ett par hundra Hz är inte så intressant om du ska dela vid 80 Hz. Därför kan du minska ner x-axeln också.

Sen är jag lite förbryllad över MOL-kurvan. 90dB vid 40 Hz är inte så bra. Vad har du angett för effekttålighet och slaglängd på elementet? Och vad är ineffekten?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-24 10:15

tycker det ser ut som att du har för mycket LT. Men att sikta på cirka 10db ner vid 20 hz brukar vara lagom. Dvs en kurva som faller 10db jämt från cirka 60hz till 20 hz.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 10:50

niklas skrev:Vad som händer ovanför ett par hundra Hz är inte så intressant om du ska dela vid 80 Hz. Därför kan du minska ner x-axeln också.

Sen är jag lite förbryllad över MOL-kurvan. 90dB vid 40 Hz är inte så bra. Vad har du angett för effekttålighet och slaglängd på elementet? Och vad är ineffekten?

Parametrarna:

Re 9,58
Fs 21,5
Qms 2,952
Qes 0,444
Qts 0,386
Vas 103,84
Cms 0,000561
Mms 97,8
diameter 215
BL 16,87
SPL 85,47
Zmax 73,2
Sd 0,03631
Xmax 13,0
Hg 8
Hvc 34
Inmatat: 2,83v
Effektålighet:?
Jag hade strul med parametrarna så jag fick filer från johan som jag använt.
@kranium: jag kommer inte ihåg vad lt är satt till, är inte hemma. Men slaith satte reglerbar förstärkning på sin lt. Men det hade varit trevligt att simulera fram ett vettigt resultat såklart.
Sitter på mobilen just nu.
Mvh Filip
Edit: ingen aning om xmax är envägs eller vad det är?

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-11-24 11:50

Värdena kommer från http://home.comcast.net/~jhidley/NHT_Drivers-2.xls Det är npt-11-075-2 som fjonken har.

Min Mol-kurva ligger på 104 dB @ 20Hz när jag simulerar.

Bild

EDIT:

Och LT höjer med 6 db vid 20 hz

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 12:57

Verkar som hacker-fjonk har gjort något vajsing. Johan, kan du e-posta den bastafilen du visar ovan? Vore ytterst tacksam.
Som det ser ut på din sim så kanske man vill höja mindre i lt, ser lite bulig ut.
Mvh
Filip

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-24 13:36

ja med LspCAD får jag 104db vid 20hz också. Då används precis hela slaglängden. Det är med en boost på 5db med 1Q vid 20hz.
Med fyra basar parallellkopplade så blir det 116db vilket räcker och blir över. impedans på 2,5ohm borde en kompetent stärkare klara.
då går det åt lite drygt (137x2)W dvs ca 270W så en 300W bör du väl sikta in dig på minst.
Vill du spela på 70% av max konutslag så hamnar du på 112db ungefär vilket räcker och blir över. då går det åt cirka 130W.

Kopplar du basarna 2/2 så går det åt ca 1100W istället för att uppnå max utslag.

mina högs ovetenskapliga tester ang hur högt man spelar hemma visade på att 110db-115db som maxnivå i basen är rimligt. Så med fyra dylika basar bör du ha nästan optimal prestanda för alla normala (och på gränsen till obehagliga) ljudtryck. Dock är det inte alla som håller med mig.. :wink:

edit: den exakta ltn bör ju dock utvärderas. bästa är nog att bygga lådorna och mäta upp dem i rummet för att avgöra exakt hur din LT-kurva bör se ut. Jag har vidare antagit 22liter i siffrorna ovan. 80% fyllning.
edit2: just det.. det är watt i 8ohm.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-11-24 13:51

Fjonkalicious skrev:Verkar som hacker-fjonk har gjort något vajsing. Johan, kan du e-posta den bastafilen du visar ovan? Vore ytterst tacksam.
Som det ser ut på din sim så kanske man vill höja mindre i lt, ser lite bulig ut.
Mvh
Filip

Nu har jag mailat.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 14:01

Här får man serverade nuffror, man tackar ja!
Det låter ju inte tosigt. En av sakerna som är lite bekymmersamt är att parallellkoppla alla 4. Om jag sätter upp dom i vars ett hörn av en fyrkant så får jag en massa sladd överallt i vardagsrummet. Den effekt som finns för tillfället är denon poa-6600, 250w rms i 8 ohm styck(2 monoblock)
Hur funkar det att driva 2 alt 4 basar med dom stegen.
Vidare, ser kurvan godkänd ut i lspcad?
Vad vinner jag på att gå upp till ca 29 liter?
Stort tack
Mvh Filip
Edit: hittar reklamtext som säger att stegen är stabila i alla belastningar, dynamiskt 1600w i 1 ohm. Sinus i 4 ohm 450w. Man kanske får nypa lite med saltet men ändå, bör duga?
Senast redigerad av Fjonkalicious 2009-11-24 14:12, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 14:03

johaneriksson skrev:
Fjonkalicious skrev:Verkar som hacker-fjonk har gjort något vajsing. Johan, kan du e-posta den bastafilen du visar ovan? Vore ytterst tacksam.
Mvh
Filip

Nu har jag mailat.

Vilken service! Guldstjärna igen johan!
Mvh
Filip

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-24 14:06

Go fjonk go!

Mycket intressant. Snart kommer jag igång med LT:andet också. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-24 14:36

Nu skall jag inte tjata om monoblocken här utan det skall pratas mer om element och lådor. Men här är spec på dom, så kan någon hojta om jag är ute och cyklar:

Bild

Vidare så har jag fått johans fil och det verkar inte hända såå jättemkt från 29 till 22 liter, lite flatare och mindre puckel.

Är nästa steg att göra två snabba lådor i 22 och 29 liter och jämföra eller?

Kan man frånskilja sig från slutgiltigt material i provlådorna, t.ex. billigt 22 mm spån i provlådor och sedan 22 mm MDF i de fina lådorna?

Mvh

Filip

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-11-24 14:50

Ofta är det sågningen som blir den största kostnaden (bortsett från egen byggtid). Så om man tänker på det kan man lika gärna bygga med MDF direkt. Så får kanske finishen vänta tills man säkerställt att allt funkar som det är tänkt.

Användarvisningsbild
johaneriksson

Inläggav johaneriksson » 2009-11-24 14:53

Jag skulle helt hoppa över de större lådorna. Disten på grund av den mindre storleken blir väl aktuell först när du maxar elementen och gör du det har du ändå för få basmoduler. Bättre att bli nöjd med designen istället för att jaga pytteförbättringar prestandamässig.

Spån vs mdf borde inte heller spela någon större roll, små lådor som oavsett blir rätt stumma.

Mvh Johan

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2009-11-24 17:40

Det här blir nog skitbra! :)

Och ännu en gång, grattis till Monoblocken :roll: :D
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-11-24 18:12

Grattis till blocken, som sagt.
Jag ska hämta upp dem någon dag, sen kommer vi att blindtesta dem sönder och samman innan leverans i Skillingaryd. :twisted: :P
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Nästa

Återgå till DIY-forum