pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-24 21:20

Snarare en mindre klangkorrigering om jag tolkade Bertil rätt men det blir aktuellt först efter att han har fått höra sina exemplar i sitt egna rum under bra förutsättningar. Har han inga invändningar efter det så blir det inga förändringar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-24 21:22

Ok, tack för svaret. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-11-24 21:31

petersteindl skrev:Bertil Alving var över en sväng igår och lyssnade :) Han hade med sig 4 CD skivor som snart skall komma ut och finnas att köpa över disk :)

Jag hoppas du håller oss uppdaterade om du får reda på hur/var/när dessa
finns tillgängliga för oss vanliga dödliga? Orgelinspelningen blev jag mäkta
nyfiken på.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-11-24 21:32

petersteindl skrev:.. Som monitorhögtalare är pK ett ypperligt arbetsredskap...

Äntligen kan jag(kanske?) pensionera, mina arbetshästar, Auratone. :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-24 21:46

screen skrev:Åh fan...det hade jag ingen aning om...ja jäklar...är det sant?

Det var inte så bra...

Ja, det är sant att jag har frågat Bertil Alving uttryckligen om han har använt piP som monitorer eller som fältmonitorer vid någon av hans inspelningar och han svarade att det har han aldrig gjort - inte vid något endaste tillfälle.

Jag vet ju hur det gick till då Bertil, jag och Ingvar samtalade om just fältmonitorer och specifikt vad gäller Bertils fältmonitorer och hur han såg på saken. Vid den tiden använde Bertil hörlurar och Sonab OD-11 vid monitorlyssning på plats. Det är en historia som jag kan berätta och kanske jag gör det i Steindl-tråden :) Förresten, jag kan ju dra lite grand redan nu. Under den diskussionen som vi hade såddes det ett frö hos Ingvar att konstruera en monitorhögtalare åt Bertil. Bertil ansåg att OD-11 tog mycket plats och var svårplacerade i monitormiljöer vid sina inspelningar. Eftersom Bertil spelar in orgel så är det en fördel att monitorerna kan återge djup bas. Det fanns ofta inga fria väggar att sätta OD-11 mot och tiden från att installera sig på plats till att göra själva upptagningarna var knapp. Dessutom så var inte musiker och sångare särdeles generösa med sin tid för att låta inspelningstekniker testa mikrofonplacering och definitivt inte för att testa monitorhögtalarplacering. Sådant skall ju en skicklig inspelningstekniker kunna redan från start anser musiker och dirigent och producenter tittar i plånboken.

Bertil berättade att hans preferens vad gäller fältmonitorer bl a var att de skulle vara små behändiga högtalare som med fördel även kunde placeras från vägg d v s en monitorlyssning som lät lika gång från gång i olika miljöer vilket i praktiken innebär närfältsmonitorer och som därigenom kunde ersätta hans OD-11 som fältmonitorer. Där har ju hörlurar en fördel framför högtalare och Bertil använder flitigt hörlurar. Bertil gav en del idéer till Ingvar som blev inspirerad. Efter detta samtal så hände inte så mycket under en tid angående vad vi vid detta tillfälle samtalat om, men Ingvar konstruerade i det fördolda, det skulle bli en överraskning för Bertil, och så en dag såsom i ett Pliff :) fanns de små monitorerna där och Bertil Alving fick ett par piP i present av Ingvar :) Tanken var ju att Bertil skulle använda dessa som monitorer, men det har Bertil alltså inte vid något enda tillfälle gjort. Denna tidpunkt sammanföll till viss del med Bertils utbrändhet och det blev inte så många inspelningar från Bertil därefter. Nu är Bertil igång igen med dunder och brak :D Det tycker jag är roligt. Sedan en sak till: Uppriktigt sagt, vad Bertil använder för monitorer är för mig en sekundär företeelse. Det viktigaste som jag ser det är att Bertil är igång och ”alive and kicking”.

Screen, du skriver att du undrar om det är sant? Jag förstår egentligen inte din fråga?? Jag kan inte bevisa att Bertil talar sanning angående att han inte någonsin har använt piP som monitorer eller som frifältsmonitorer om det är det du specifikt frågar efter, vad gäller sanningshalt. Men själv utgår jag från att Bertil talar sanning. Varför skulle jag inte göra det? Vi har ju känt varandra sedan 1970 ungefär och vi har umgåtts en hel del sedan dess. Vi talar öppet inför varandra om saker och ting. Om det är mig du inte tror på då jag redogör för Bertils svar, så må det vara hänt, det är upp till dig.

Du skriver att det inte är så bra. Jag förstår inte din frågeställning. Vad är det som inte är så bra enligt dig? Är det Bertils inspelningar som därför inte är så bra, menar du? Köper man Bertils inspelningar på grund av att man tror att Bertil Alving använder piP som monitor? Är det i själva verket piP som är den viktigaste ingrediensen där Bertil Alving egentligen är en zombieartad andrahandsfigur i sammanhanget d v s fört och främst är det monitorhögtalaren och inte inspelningsteknikern som sätter mikrofonplaceringen? Vad gäller diskussionen om NS-10 så kan man ju få för sig att så skulle det kunna vara. Screen, uppriktigt sagt, jag förstår inte alla turer som det pratas om på forumet faktiskt.

MvH
Peter

EDIT: Tillägg på slutet.
Senast redigerad av petersteindl 2009-11-24 22:00, redigerad totalt 1 gång.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-24 21:49

Ragnwald skrev:
petersteindl skrev:Nej, Bertil Alving har aldrig använt piP som monitorer eller fältmonitorer vid sina inspelningar.
Jag har frågat Bertil uttryckligen om detta.

Men vad hade han då?
Det va väl inte NS-10?

Jag tror inte Bertil har använt NS-10 som referens 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-11-24 21:54

petersteindl skrev:Bertil berättade att hans preferens vad gäller fältmonitorer bl a var att de skulle vara små behändiga högtalare som med fördel även kunde placeras från vägg

Då kanske det inte är så jättekonstigt att piP inte använts.... :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-24 21:56

Tack Peter, för en utmärkt förklaring. :)

Vi kanske ska överlåta till Bertil, att redogöra för sina val av småmonitorer, som inte behöver väggstöd, för att återge djupbas.
Fast då är det ändå lätt att misstänka, att han använt sig av sina lurar.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-24 22:11

norman skrev:
petersteindl skrev:Bertil berättade att hans preferens vad gäller fältmonitorer bl a var att de skulle vara små behändiga högtalare som med fördel även kunde placeras från vägg

Då kanske det inte är så jättekonstigt att piP inte använts.... :)

På den tiden skulle piP placeras på rumsellipsen enligt det som Ingvar sa då, åtminstone till mig. Själv, föredrar jag piP placerade på rumsellipsen under förutsättning att jag själv som lyssnare befinner mig på rumsellipsen. Jag tycker det var en bra regel och förstod aldrig då Ingvar frångick den till förmån för väggplacering med dämpmaterial vid vägg, åtminstone vad gäller piP och vad jag kan se på bilder även pi60.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-11-24 23:34

Peter skrev:
Screen, du skriver att du undrar om det är sant? Jag förstår egentligen inte din fråga?? Jag kan inte bevisa att Bertil talar sanning angående att han inte någonsin har använt piP som monitorer eller som frifältsmonitorer om det är det du specifikt frågar efter, vad gäller sanningshalt. Men själv utgår jag från att Bertil talar sanning. Varför skulle jag inte göra det? Vi har ju känt varandra sedan 1970 ungefär och vi har umgåtts en hel del sedan dess. Vi talar öppet inför varandra om saker och ting. Om det är mig du inte tror på då jag redogör för Bertils svar, så må det vara hänt, det är upp till dig.

Att jag skriver undrande om detta kan vara sant, beror endast och alena på den utsaga som givits (och kanske fortfarande ges) av IÖ angående piP och tillkomsten av dom. M.a.o. jag blev bara väldigt förvånad.

Att jag inte tycker det var så bra...kan förklaras med att IÖ berättar just om varför han först gjorde dessa och det verkar då som om Bertil FAKTISKT också använder dessa som monitorer. Det säjs inget om att han inte gör det eller aldrig har gjort det.

Detta gör att man kan förledas att tro att så är fallet samt att man då (mäniskan kan både tänka samt ha fantasi) tror att dessa p.g.a. "en känd inspelningstekniker" är mycket bra monitorer. Vilket för mig (för att tala min klarspråk av min upplevelse av det) verkar vara någon form av falsk marknadsföring. Även om man inte vill bygga högtalare igentligen.

Med tanke på (om jag har förstått det rätt?) att IÖ fortfarande känner Bertil och dom har kontinuerlig kontakt så ter det sig lite märkligt att inte hela sanningen kommer fram.

Att IÖ hade för avsikt att ta fram en monitor med inspiration av Bertils behov som sporre är inget att orda över. Inte heller att dessa trots allt alltid varit och är imponerande för sin storlek. Jag har för övrigt inget emot IÖ ö.h.t. utan tycker mycket om honom som person och respekterar honom fullt ut. Han gör (i min upplevelsegrad) fantastiska högtalare.

Peter jag hoppas att jag med denna förklaring klargjort vad MINA fåordiga rader har för betydelse? Hoppas nu att alla som läser detta "missförstår" mig rätt så det inte drar igång en helvetes debatt om detta nu också!
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-25 00:14

screen skrev:Peter skrev:

Att jag skriver undrande om detta kan vara sant, beror endast och alena på den utsaga som givits (och kanske fortfarande ges) av IÖ angående piP och tillkomsten av dom. M.a.o. jag blev bara väldigt förvånad.

Att jag inte tycker det var så bra...kan förklaras med att IÖ berättar just om varför han först gjorde dessa och det verkar då som om Bertil FAKTISKT också använder dessa som monitorer. Det säjs inget om att han inte gör det eller aldrig har gjort det.

Detta gör att man kan förledas att tro att så är fallet samt att man då (mäniskan kan både tänka samt ha fantasi) tror att dessa p.g.a. "en känd inspelningstekniker" är mycket bra monitorer. Vilket för mig (för att tala min klarspråk av min upplevelse av det) verkar vara någon form av falsk marknadsföring. Även om man inte vill bygga högtalare igentligen.

Med tanke på (om jag har förstått det rätt?) att IÖ fortfarande känner Bertil och dom har kontinuerlig kontakt så ter det sig lite märkligt att inte hela sanningen kommer fram.

Att IÖ hade för avsikt att ta fram en monitor med inspiration av Bertils behov som sporre är inget att orda över. Inte heller att dessa trots allt alltid varit och är imponerande för sin storlek. Jag har för övrigt inget emot IÖ ö.h.t. utan tycker mycket om honom som person och respekterar honom fullt ut. Han gör (i min upplevelsegrad) fantastiska högtalare.

Peter jag hoppas att jag med denna förklaring klargjort vad MINA fåordiga rader har för betydelse? Hoppas nu att alla som läser detta "missförstår" mig rätt så det inte drar igång en helvetes debatt om detta nu också!

Ok, då förstår jag :) vad du menar. Själv har jag ingen aning om vad IÖ har skrivit angående detta d v s jag har inte själv läst något som Ingvar skrivit angående detta.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-11-25 00:23

Förtydligande varför!

Ur mitt senaste manifest:

Den lilla piP (uttal: pi-pé) togs ursprungligen (i slutet av 80-talet) fram på önskemål från den världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving. Han önskade en liten mobil kontrollmonitor som inte nödvändigtvis behövde kunna spela så starkt, men där största vikt lagts vid klangneutralitet, ljudkvalitet och djupbasförmåga.
Sistnämnda är en mycket viktig egenskap (men sällsynt hos små högtalare) hos en monitor för användning vid inspelning av akustisk musik, eftersom man som inspelningstekniker måste kunna höra och därmed undvika att lågfrekventa störljud hamnar på inspelningarna.
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-11-25 00:25

petersteindl skrev:
i skrev:
Mich skrev:
i skrev:Låda + lack,vit 520

Denna rad har inget antal, vilket är samma som noll i antal. Alltså inget som du får.

//Michael

Han vill i så fall ha 520:- för det där icke-existerande... :?
F ö finns det fler rader med inget antal.

Har du fortfarande :?: Eller har du frågor rörande fakturan?

MvH
Peter

Jag vill bara vara säker på att jag får rätt färg på högtalarna, dvs inget vitt! 8O :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-25 00:30

i skrev:
petersteindl skrev:
i skrev:
Mich skrev:

Denna rad har inget antal, vilket är samma som noll i antal. Alltså inget som du får.

//Michael

MvH
Peter

Jag vill bara vara säker på att jag får rätt färg på högtalarna, dvs inget vitt! 8O :)

No problemas. Höger kanal blir röd och vänster blir vit :)

MvH
Peter

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-11-25 00:35

petersteindl skrev:
i skrev:
petersteindl skrev:
i skrev:
Mich skrev:

//Michael

MvH
Peter

No problemas. Höger kanal blir röd och vänster blir vit :)

MvH
Peter

Voff! :twisted:
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2009-11-25 04:47

Eftersom det undras och funderas kring min monitorlyssning så hoppar jag in här med lite info: Peter har i princip redan redogjort för turerna, men jag kan komplettera med att efter OD-11 andvände jag under många år först AudioPro A4-14 (supermoddade av Karl-Erik Ståhl) och sedan den lilla aktiva AudioPro A2-2 (tror jag den heter). Mina piP fick jag i det tråkiga skedet av livet för c:a 10 år sedan när jag "gick in i väggen" och på grund av depressionen helt slutade att göra inspelningar, piP fick alltså aldrig tjänstgöra som monitorhögtalare.

Och sedan då? Jo, depression brukar man oftast bli frisk ifrån, med läkarhjälp kan det gå så snabbt som 6 månader och utan läkarhjälp kan det gå på ett halvår :wink:. För min del tog det mer än fem år men nu känns det bra och jag har åter börjat göra inspelningar sedan drygt 2 år tillbaka. Vad använder jag då för monitorhögtalare nuförtiden? Det verkar som mina piP blivit otursförföljda i sin tilltänkta användning som monitorhögtalare; när jag fick dom slutade jag göra inspelningar och nu när jag åter började göra inspelningar blev dom förstörda av en vattenskada medan dom stod i källaren! Alla mina inspelningar efter "come-back" är gjorda helt utan monitorhögtalare, alltså enbart med hörlurs-monitorering och detta är verkligen inte ett idealiskt sätt att jobba på (men utrustningen är bekvämare att släpa på :D).

Kul att pre-releasen av orgelinspelningen från S:t Jacobs kyrka i Stockholm med Anders Bondeman (OlA-68's farbror) föll Peter i smaken, jag tycker nämligen själv också att detta totalt sett är en av dom absolut viktigaste höjdpunkterna av alla skivinspelningar jag gjort. Denna +78-minuters CD innehåller så mycket bra material att dom flesta lyssnare bör hitta något avsnitt som tillfredsställer personliga behovet när det gäller musiksmak/repertoar, musikalisk tolkning, klangprakt/klangrikedom, upplevelse av rumslighet/tredimensionalitet, samt hela frekvens- och dynamikomfånget hos denna katedralorgel. PK-högtalarna lät mycket bra och återgivningen via Peters ägg-system var underbar, jag har aldrig tidigare upplevt en sådan illusion av att befinna mig inne i det originalrum där musiken spelades.

/Bertil

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-11-25 08:21

Jaha, det var det inte helt fel på minnet... Det är väl 25 år sedan du var i Jönköping och berättade om inspelning och spelade upp dagsfärska vinylpressningar. Har ju själv ett par A2-2, Ino piP och så pK på ingående. Blev rätt många gemensamma nämnare. Synd bara att min favoritinspelning på Alving Records inte givits ut på CD, den med Lamentabile Consort.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-25 09:35

Tack Bertil, för klargörandet.
Det gläder många, många med mig, att du fortsätter producera underbara inspelningar, med eller utan monitorer. :)

Men stackars lilla piP :cry: :lol:

Användarvisningsbild
Jens

Inläggav Jens » 2009-11-25 11:07

Nu har jag fått faktura!
Efter att har korrigerat färgval (Fel på fakturan) försöker jag reda ut om det som specats få fakturan verkligen är slutna lådor.
På min faktura står: Låda + lack, vit 3 520 1560.

Hur vet jag att detta är slutna lådor?

/Jens

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-25 11:25

Ragnwald skrev:Men stackars lilla piP :cry: :lol:

Varför det?

Enligt ovanstående diskussion är det väl tom bra att den inte kan användas till närfältsmonitor, eftersom den då varit sämre som normal högtalare.

Är det en eftersträvansvärd egenskap att en högtalare för normal lyssning, i ett normalt rum, är korrigerad för närfältslyssning?

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-11-25 11:32

bomellberg skrev:
Ragnwald skrev:Men stackars lilla piP :cry: :lol:

Varför det?

Mvh,

/Bosse

Klart det är stackars! En vattenskadad piP är väl inte skoj?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-25 12:00

Alldeles ensam blöt, kall och ledsen i källaren. :cry:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 15:05

ensam... ?!

Nej dom har ju förhoppningsvis varandra :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-11-25 15:56

t/s-parametrar för baselementet, kan man få det? PM går bra, om siffrorna äventyrar rikets säkerhet...

:)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-25 16:11

Jens skrev:Nu har jag fått faktura!
Efter att har korrigerat färgval (Fel på fakturan) försöker jag reda ut om det som specats få fakturan verkligen är slutna lådor.
På min faktura står: Låda + lack, vit 3 520 1560.

Hur vet jag att detta är slutna lådor?

/Jens

Eftersom det är samma pris för de slutna lådorna som basreflex så använde John gemensamt ord nämligen låda. Så här i efterhand funderade John på om det inte hade varit bättre att separera, men då hade det blivit flera rader till i fakturan. John vet dock vilka som skall ha sluten låda och den korrekta mängden slutna lådor tillverkas.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
perdan

Inläggav perdan » 2009-11-25 16:12

Hej Peter!

Jag har nu läst denna tråd och det har tagit mig 5dagar jag kan säga att jag har svurit över att jag inte har läst den tidigare.

Finns det fortfarande chans till elemnt sats och filter till 3 st frontar (L C V)

/Danne
hur e de möjligt jag frågar dig gång på gåång

Användarvisningsbild
Jens

Inläggav Jens » 2009-11-25 16:31

Petersteindl skrev:John vet dock vilka som skall ha sluten låda och den korrekta mängden slutna lådor tillverkas.

Hur kan han veta det det när han inte visste vilken färg jag skulle ha på lådorna? Nu har jag mailat honom för att kontrollera att det blir rätt.
/Jens

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-25 17:19

perdan skrev:Hej Peter!

Jag har nu läst denna tråd och det har tagit mig 5dagar jag kan säga att jag har svurit över att jag inte har läst den tidigare.

Finns det fortfarande chans till elemnt sats och filter till 3 st frontar (L C V)

/Danne

Troligtvis inte. Lådorna är framtagna. Jag vet att på inrådan gjordes det 4 st lådor exstra. Ett par av dessa tingades häromdan och ett par har Naqref preliminärt tingat till någon men det är inte helt klart. Jag ber att få återkomma, men 3 lådor lär inte finnas, möjligtvis 2.
Elementsituationen har jag heller inte riktigt klar för mig hur det ser ut.
Jag ber att få återkomma.

Likaså till dig boom.

MvH
Peter

Användarvisningsbild
perdan

Inläggav perdan » 2009-11-25 17:24

Hej igen Peter!

Då finns det ialla fall ett lite hopp.
Det är bara ellementsatsen och filter jag är intreserad då jag vill bygga lådan själv.

/Danne

Ps det var nog dig jag köpte min systemdeck II i din butik 1983
Har den fortfarande kvar och spelar flitigt. kanonnöjd.
ds
hur e de möjligt jag frågar dig gång på gåång

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-25 17:25

Jens skrev:
Petersteindl skrev:John vet dock vilka som skall ha sluten låda och den korrekta mängden slutna lådor tillverkas.

Hur kan han veta det det när han inte visste vilken färg jag skulle ha på lådorna? Nu har jag mailat honom för att kontrollera att det blir rätt.
/Jens

Jens, i exceldokumentet står det 3 stycken pK SlutenLåda LådaMonterad+Lackad VIT.

Är det rätt eller fel?

MvH
Peter

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum