Moderator: Redaktörer
Så av taktiska skäl så väljer du att spä på kabelmysticismen med "Annan kabel kommer att resultera i en försämrad ljudkvalité", istället för att berätta om de faktiska risker monteringen av VISSA kablar kan medföra, om de monteras på ett klantigt sätt? Är inte det onödigt?
"konstruktionen är kalibrerad med just EKUA"
-OK.
RogerJoensson skrev:Så av taktiska skäl så väljer du att spä på kabelmysticismen med "Annan kabel kommer att resultera i en försämrad ljudkvalité"...
RogerJoensson skrev:...istället för att berätta om de faktiska risker monteringen av VISSA kablar kan medföra, om de monteras på ett klantigt sätt?...
RogerJoensson skrev:...Är inte det onödigt?
RogerJoensson skrev:"konstruktionen är kalibrerad med just EKUA"
-OK.
IngOehman skrev:Att det sedan finns dom som - istället för att fråga mig vad jag menar
med det (om de inte förstår det/håller med) det vill säga informera sig
om vad som är grunden till att det som står, står - väljer att använda
texten på ett annat sätt, t ex att utnyttja den för att gnälla på mig och
komma med antydningar som de borde veta är fel, är inte längre något
som förvånar mig.
Det finns människor av många sorter.
Vh, iö
Ragnwald skrev:sprudel skrev:
Vilken kabelmysticism?Det blir ju kass ljud om kabeln går av, slamrar mot lådan osv.
Ibland, får man vara glad åt det lilla.
bassman skrev:Ragnwald skrev:sprudel skrev:
Vilken kabelmysticism?Det blir ju kass ljud om kabeln går av, slamrar mot lådan osv.
När jag till slut fick i gång P-X 2 basarna bassvepete jag dom och i en modul fanns ett missljud vid en frekvens, satan vad jag letade felet! Det visade sig att kabeln från terminalen låg an mot låduppstagningenLätt fixat men säkert en klassiker när går snett.
bassman skrev:Ragnwald skrev:sprudel skrev:
När jag till slut fick i gång P-X 2 basarna bassvepete jag dom och i en modul fanns ett missljud vid en frekvens, satan vad jag letade felet! Det visade sig att kabeln från terminalen låg an mot låduppstagningenLätt fixat men säkert en klassiker när går snett.
IngOehman skrev:Hej alla!
Har sett att det uppstått en diskussion om internkabeln i piP.
Vill därför klargöra att skälet till den texten jag skrev är att jag
träffat på fall där folk använt andra kablar som p g a styvhet
legat och skallrat mot olika saker i lådan, jag har sett fall där
flerkardeliga kablar lödts slarvigt således att bara några få kar-
deler är kontakterade i varje ände (och det är inte säkert att
det är samma i båda änder...) vilket kan ge mycket hög distor-
sion, och i ett fall (någon som bytt till EKK faktiskt) så bröts
terminalen på baselementet av!
Alla dessa saker, och många fler, både kan och har ledt till för-
sämrad ljudkvalitet - men självklart kan jag inte garantera att
ett kabelbyte leder till att det defacto blir HÖRBART sämre - det
kan ju rent av finnas ett fall där någon byter till en kabel vars
egenskaper är helt identiska med de hos EKUA, fast kabeln har
ett annat namn.
Så - min text är kanske egentligen inte optimal? Eller i varje
fall är den (bevisligen) möjlig att misstolka för den som inte
kan låta bli att tolka in mera än vad som står.
Det borde kanske stått "kan leda till att det blir hörbart sämre"?
Men eftersom jag inte skriver något om hörbarheten är texten
trots allt korrekt. I varje fall om man förstår att jag med sämre
menar "på ett sätt som avviker från hur jag avsett att konstruk-
tionen skall vara". Jag har helt enkelt gjort den som den skall
vara, och ingen annan kabel får den att bli "mera så".
Jag behåller texten oavsett vilket, eftersom jag tror den både
kan vara till hjälp för att hindra folk från att (av missriktad för-
bättringsambition) byta kabel, och att den där texten även gör
MIG helt skuldfri i det fall någon likt förbaskat gör det, och får
problem.
Det viktiga är alltså pekandet på, att ingenting kan bli bättre av
att byta kabeln. Det kan dock bli allt från "ohörbart sämre" till
"hörbart sämre".
Men eftersom konstruktionen är kalibrerad med just EKUA, så
finns det inga (från mitt håll) önskade förändringar att söka,
genom att byta internkabel till en som hanterar musiksignalen
på något sätt annorlunda.
Vh, iö
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Att det sedan finns dom som - istället för att fråga mig vad jag menar
med det (om de inte förstår det/håller med) det vill säga informera sig
om vad som är grunden till att det som står, står - väljer att använda
texten på ett annat sätt, t ex att utnyttja den för att gnälla på mig och
komma med antydningar som de borde veta är fel, är inte längre något
som förvånar mig.
Det finns människor av många sorter.
Vh, iö
Ja, jag borde kanske formulerat min förvåning som en fråga, men "förvånade gubben" förväntade sig nog ett svar hur som helst. Inlägget var ett enda stort frågetecken, men det gick inte hem och det ÄR ingen annans än mitt fel. Å andra sidan ställde jag frågan om det rörde sig om felskrivning eller taktik ett par inlägg längre ner. Det visade sig vara det senare.
Men, du såg de efterföljande reaktionerna (försvaren) och spekulationerna på vad kablarna skulle kunna innebära för skillnad?
Det visar väl med all önskvärd tydlighet att din text är som gjord för att missförstås av dem som tror att kablarna spelar roll och inte själva kan greppa deras betydelse och riskerar alltså att elda på kabelmysticismen oavsett om du så avsåg eller inte. Du förstår min poäng?
Nå. Du gör som du vill och jag håller klaffen ang. din text från här och nu.
IngOehman skrev:Inga av [s]Ino[/s]-högtalarna är gjorda för varken att mätas på eller att användas
för att utbilda andra konstruktörer.
Syftet med dem är att man skall ha dem till att lyssna på musik med!
IngOehman skrev:Jag är inte det minsta intresserad av andras mätningar på dem.
IngOehman skrev:Vet inte ens varför de gör dem
IngOehman skrev:även om det förstås finns fall där det framgår att deras mätande bara är ett utslag av att de har en trist agenda.![]()
IngOehman skrev:Jag gör självklart en förfärlig massa mätningar på högtalarna under konstruktionen, men de flesta av dessa är faktiskt mätningar av helt andra saker
och slag, än de som alla andra högtalarkonstruktörer tycks fokusera på
(tonkurva mätt gatat eller ekofritt, THD...).
Självklart måste man ha koll på ALLT som ger hörbara effekter, så även
jag mäter ju de där basaliteterna, men de verkliga problemen (och där-
med också möjligheterna att göra något åt dem) hittar man annorstädes.
Därför behöver man ta fram helt andra mätmetoder än de som finns att
läsa om på lappar i botten av cornflakes-paketen (vilket i den här rätt så usla liknelsenbetydde "som är de som alla talar om och som representerar det högtalarkonstruktörer i gemen tror är 'det som behövs', och som därför får dem att missa allt eller i varje fall mycket av det väsentliga för välljudets uppstående").
IngOehman skrev:Allt detta eller i varje fall stora delar av det, är dock saker som jag gärna talar om under andra former, t ex under föreläsningar eller samtal med den som undrar, alltså där jag är säker på att jag kan svara på alla frågor, och där trollen aldrig vågar dyka upp med sina fula trynen.
IngOehman skrev:Skenande internet-diskussioner där det alltid finns någon eller några deltagare som sätter en ära i eller känner glädje i, att avsiktligt misstolka, förvränga eller ljuga om det man sagt eller menar, eller på annat sätt sabotera diskussionen, vill jag inte försöka mig på flera gånger dock.
Jag har lärt mig den läxan. Tyvärr.
Vh, iö
MP skrev:IngOehman skrev:Inga av [color=gray][s]InoIngOehman skrev:an"]Allt detta eller i varje fall stora delar av det, är dock saker som jag gärna talar om under andra former, t ex under föreläsningar eller samtal med den som undrar, alltså där jag är säker på att jag kan svara på alla frågor, och där trollen aldrig vågar dyka upp med sina fula trynen.
Där du har full kontroll över deltagarna och ingen ställer "fel" frågor? Den som frågar fel sak eller något som du inte kan svara på är ett troll med fult tryne? jag förstår...
mvh
IngOehman skrev:Inga av Ino-högtalarna är gjorda för varken att mätas på eller att användas
(Mera specifikt - för den som vill att det skall vara så ursprungslikt som
möjligt.)
Jag är inte det minsta intresserad av andras mätningar på dem. Vet inte
ens varför de gör dem, även om det förstås finns fall där det framgår att
deras mätande bara är ett utslag av att de har en trist agenda. ...
diesel skrev:Men, jag blir förvånad om du inte anser att det skulle vara intressant för en annan konstruktör (vars mål är likartat) att mäta på, vad som av många anses vara, en av de mest "ursprungslika" konstruktioner som finns.
diesel skrev:IngOehman skrev:Inga av Ino-högtalarna är gjorda för varken att mätas på eller att användas
(Mera specifikt - för den som vill att det skall vara så ursprungslikt som
möjligt.)
Jag är inte det minsta intresserad av andras mätningar på dem. Vet inte
ens varför de gör dem, även om det förstås finns fall där det framgår att
deras mätande bara är ett utslag av att de har en trist agenda. ...
Jag betvivlar inte att du byggt högtalarna för musiklyssning och inte för att utbilda andra konstruktörer.
Men, jag blir förvånad om du inte anser att det skulle vara intressant för en annan konstruktör (vars mål är likartat) att mäta på, vad som av många anses vara, en av de mest "ursprungslika" konstruktioner som finns.
/Anders
IngOehman skrev:... även om det förstås finns fall där det framgår att deras mätande bara är ett utslag av att de har en trist agenda.
...
... och jag blir minst sagt ledsen över vissas rätt så vanligt förekommande angrepp.
...
... så är ju deras påhopp svåra att förstå.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster