"All in" eller "All in" + extra allt är

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Vilken högtalarkombination tror ni blir bäst?

CC-PC2 räcker gott och väl tillsammans med Profundus Y-4
18
37%
CC-PC4 tillsammans med Profundus Y-4
4
8%
CC-PC2 tillsammans med InfraY-6
12
24%
CC-PC4 tillsammans med Infra Y-6
15
31%

Antal röster : 49

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 15:48

DVD-ai skrev:är inte det ok ?!
Nej jag tycker inte det faktiskt. Men du gör som du vill, vi kan vara vänner ändå. :)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 16:01

_Fredrik_ skrev:
DVD-ai skrev:är inte det ok ?!
Nej jag tycker inte det faktiskt. Men du gör som du vill, vi kan vara vänner ändå. :)

:D

Lustigt, så det är inte ok att vilja lyssna högta ibland och till viss musik dra på ordentligt och med ibland även boostan bas på +6dB för att få en roligare upplevelse.

till saken hör att jag ju har väldigt blandad musiksmak och allt från Norah jones till chris jones till Slipknot till IM till Headroom till "bobban" till cornelis wresvik lyssnar jag på och uppskattar verkligen dom olika musikstilarna.
Dom olika musikstilarna tycker jag ska avnjutas på olika sätt, jag skulle alldrig få för mgi att ens vara i närheten av max med mina iPs till Norah Jones i mitt rum, det är inte en bra musikupplevelse, medan till Headroom så är den nästan ett måste att ha "full spätta" för att få "rätt" upplevelse (anser jag)

det är i alla fall mitt sätt att se på saken, och inget som någon anann behöver hålla med om, och också en av anlednignarna till att jag lägger väldigt stor vikt vid ljudtryckskapaciteten. Men en sak som jag absolut inte är bered att offra är kvaliteten.
altlså jag väljer mitt "lilla" Ino system framför frustande Pa ansläggningar alla dagar i veckan även till tung psy m.m.
För jag vill verkligen inte kompromissa med kvaliteten...

Alltså, därför så tycker jag det är väldigt synd när folk ser en som någon basnarkoman på heltid, för det är jag verkligen inte utan bara ibland...
Men jag skulle nog alldrig välja kvantitet före kvalitet !

aja, OT så det förslår, back om topic !
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 16:15

Nä jag ska ju inte säga nåt jag ahr ju FYRA basmoduler hemma, det ser helt sjukt ut, men visst låter det bra. Jag känner bara att oavsett vilket programmaterial jag lyssnar på så är det inte basarna som tröttnar, det är rummet. Men bor man i en lada som läcker som ett såll så ska man nog fläska på ordentligt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-25 16:29

Jo jag har ju samam moduler som du har, profondusP-4 och det fungerar ganska bra i mitt lilla rum just gällande ljudtryck, jag kan spela precis så hög tat tdet känns som att jag inte behöver kunna spela högre. Men i ett något större rum så blir det nog problem...

Som sagt, riktigt bra låter det och jag är tiknöjd med mitt "lilla" system båda gällande ljudkvalitet och priset :D
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2009-11-25 17:25

Trådskaparen är välkommen hem till mig för provlyssning av cc-pc2 och profundus Y-4. Det kanske kan vara värt en utflykt med tanke på de betydande investeringar som skall göras. Jag har svårt att tro att du kommer att känna att du behöver mer tryck och djupbas än så.
Om någon annan entusiast är intresserad av att komma förbi Umeåtrakten så går det nog att ordna en demo. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 17:27

_Fredrik_ skrev:Nä jag ska ju inte säga nåt jag ahr ju FYRA basmoduler hemma, det ser helt sjukt ut, men visst låter det bra. Jag känner bara att oavsett vilket programmaterial jag lyssnar på så är det inte basarna som tröttnar, det är rummet. Men bor man i en lada som läcker som ett såll så ska man nog fläska på ordentligt.

Nja, problemet är att du ser det från din synvinkel. Vad som är högt för dig kanske är lågt för någon annan. Jag har bottnat ett par Y-2 och vet att jag behöver minst Y-4 för mina krav. Andra kanske har andra krav.

Jag tror dock att Infra Y-6 eller profundus Y-4 räcker.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Parced

Inläggav Parced » 2009-11-25 17:58

Sitter med i28+profX6, man "behöver" inte mer än så, inte för att alstra ljudtryck över den nivå som skadligt/obehagligt. Inte i basen heller...

Det svåraste är tt tygla ha-begäret...

Spelar inte pengarna nån roll - sluta fråga... :)

Köp film och musik för 50 papp istället... :)
MVH//PC
Njutning i Det Stora Blå - bygge pågår:
http://www.minhembio.com/Parced/238647

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 18:07

subjektivisten skrev:
_Fredrik_ skrev:Nä jag ska ju inte säga nåt jag ahr ju FYRA basmoduler hemma, det ser helt sjukt ut, men visst låter det bra. Jag känner bara att oavsett vilket programmaterial jag lyssnar på så är det inte basarna som tröttnar, det är rummet. Men bor man i en lada som läcker som ett såll så ska man nog fläska på ordentligt.

Nja, problemet är att du ser det från din synvinkel. Vad som är högt för dig kanske är lågt för någon annan. Jag har bottnat ett par Y-2 och vet att jag behöver minst Y-4 för mina krav. Andra kanske har andra krav.
Jo men det är ju inget fel iaf att vara kostnadseffektiv, eller hur? Y-4 + slutsteg kostar ju en slant. Vad driver du dina basar med?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 18:10

_Fredrik_ skrev:Jo men det är ju inget fel iaf att vara kostnadseffektiv, eller hur? Y-4 + slutsteg kostar ju en slant. Vad driver du dina basar med?

Ja men Y-4 är inte så dyra om man ser till vad man får. Ca 40K om man kör monteringssats och så driver man dom med något slutsteg för ett par tusen. Skulle gissa att många slutsteg skulle fixa Infra Y-6 med utan problem.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: "All in" eller "All in" + extra allt

Inläggav Almen » 2009-11-25 18:19

steveo1234 skrev:
Almen skrev:
Hellspawn skrev:En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?

Tänk på att slutstegen blir dyrare för Infra också.

Ett behringer ep2500 eller en t-amp 2400 driver båda alternativen långt förbi xmax och kostar under 3000kronor. Hur menar du att det blir dyrare?

Infra går lägre i frekvens, har lägre impedans och kräver dessutom mer effekt (om jag fattat det rätt), så jag ser det som att det ställs högre krav på effekteriet.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 18:39

Parced skrev:Sitter med i28+profX6, man "behöver" inte mer än så, inte för att alstra ljudtryck över den nivå som skadligt/obehagligt. Inte i basen heller...

Det svåraste är tt tygla ha-begäret...

Spelar inte pengarna nån roll - sluta fråga... :)

Köp film och musik för 50 papp istället... :)

Klarar profX6 att återge LFE i referensnivå?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: "All in" eller "All in" + extra allt

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 18:40

Almen skrev:
steveo1234 skrev:
Almen skrev:
Hellspawn skrev:En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?

Tänk på att slutstegen blir dyrare för Infra också.

Ett behringer ep2500 eller en t-amp 2400 driver båda alternativen långt förbi xmax och kostar under 3000kronor. Hur menar du att det blir dyrare?

Infra går lägre i frekvens, har lägre impedans och kräver dessutom mer effekt (om jag fattat det rätt), så jag ser det som att det ställs högre krav på effekteriet.

Ja, det är ju helt rätt. Men, både behringern och t-ampen levererar över 2000W kontinuerligt i bryggat läge. Det är tillräckligt för båda alternativen om jag förstått parametrarna rätt.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 18:47

subjektivisten skrev:
_Fredrik_ skrev:Jo men det är ju inget fel iaf att vara kostnadseffektiv, eller hur? Y-4 + slutsteg kostar ju en slant. Vad driver du dina basar med?

Ja men Y-4 är inte så dyra om man ser till vad man får. Ca 40K om man kör monteringssats och så driver man dom med något slutsteg för ett par tusen. Skulle gissa att många slutsteg skulle fixa Infra Y-6 med utan problem.

Med risk för att bli nerskrikt nu... För 40k kan man även få 6 stycken maelstrom-x 18", 5kW slutsteg och tillräckligt med MDF för att bygga lådor . Det står dock inte INO på dem.
Senast redigerad av steveo1234 2009-11-25 18:49, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-11-25 18:48

Är det någon som kan beskriva vilken skilnad det är mellan infra-Y6 och profundusY-4.

T ex Vid 120DB på den här låten så hör jag xxx mer detaljer eller profundusen låter slö i när man jämnför låten xxx.

Även om jag skulle ha råd med båda systemen så finns det alltid andra saker som man kan lägga pengar på. Dvs pengar har alltid betydelse. Vill inte köpa ett för stort system utan att kunna utnyttja hela kapaciteten.

Tror ni att 6 st infraY skulle tröttna under några som helst omständigheter? När isf?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-25 18:50

steveo1234 skrev:både behringern och t-ampen levererar över 2000W kontinuerligt i bryggat läge. Det är tillräckligt för båda alternativen om jag förstått parametrarna rätt.

Jag har i och för sig sett en del avskräckande mätvärden och synpunkter på både t-amp och 2500:an. Har för dålig detaljkoll, men misstänker att både undre gränsfrekvens och disten är lite sådär för de allra mest kräsna.

Men korrigera mig gärna. :)
Senast redigerad av Almen 2009-11-25 18:52, redigerad totalt 2 gånger.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 18:51

Hellspawn skrev:Är det någon som kan beskriva vilken skilnad det är mellan infra-Y6 och profundusY-4.

T ex Vid 120DB på den här låten så hör jag xxx mer detaljer eller profundusen låter slö i när man jämnför låten xxx.

Även om jag skulle ha råd med båda systemen så finns det alltid andra saker som man kan lägga pengar på. Dvs pengar har alltid betydelse. Vill inte köpa ett för stort system utan att kunna utnyttja hela kapaciteten.

Tror ni att 6 st infraY skulle tröttna under några som helst omständigheter? När isf?

En minut eller två med valfri ny actionfilm lär visa skillnad mellan de två typerna. Star Trek hade massor av scener med signal under 15hz. Om det är värt pengarna för dig är såklart omöjligt för mig att säga. Du kanske kan provlyssna hos någon?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 18:52

Almen skrev:Jag har i och för sig sett en del avskräckande mätvärden och synpunkter på både t-amp och 2500:an. Har för dålig detaljkoll, men misstänker att både undre gränsfrekvens och disten är lite sådär för de allra mest kräsna.

Men korrigera mig gärna. :)

Då gör jag det :)

Behringerna har en del elak övergångsdistorsion, men, det är inget problem för basbruk. T-ampen har jag inte sett några mätningar på, men, Illka Rissanen använder den för att utvärdera subbasar och det är tillräckligt för att jag ska tro att den är "tillräckligt" bra.

Vad gäller den undra gränsfrekvensen så kan jag inte svara för Behringern men jag har inte hört någon som haft problem (inte ens från en person med 8 stycken Fi Q18).

Har för övrigt en t-amp själv och är otroligt nöjd med den. Den faller inte av märkbart före 6hz i alla fall.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2009-11-25 18:59

I och för sig ser mätningarna här väldigt märkliga ut. Klippning vid 15 W vid 21 Hz för t-amp?
Dessutom är den -1 dB vid 10 Hz. Tsk, tsk, tsk...

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 19:00

steveo1234 skrev: Star Trek hade massor av scener med signal under 15hz. O
Det här är väldigt intressant tycker jag. Vem vill höra den skiten, tror ni dom som mixat filmen har gjort det? :lol: Visst finns det energi där, men jag tror att i 99% av fallen så låter det bättre om man skär av det. Oavsett system det spelas upp i.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 19:05

Almen skrev:I och för sig ser mätningarna här väldigt märkliga ut. Klippning vid 15 W vid 21 Hz för t-amp?
Dessutom är den -1 dB vid 10 Hz. Tsk, tsk, tsk...

Hah. Ja, du får nog skilja på de två märkena . Den du länkar till är en liten söt integrerad sak baserat på Tripath
Bild

och slutsteget som jag pratar om som används av bland annat Illka är ett 20kg´s bamsesteg
Bild

Hittade en mätning. 1 kanal 1khz. Säkringen slog ut vid 15A tydligen

Bild

Jag kan för lite om elektronik för att göra en rättvis bedöming av mätdatan, men, visst det ser väl fint ut..
Senast redigerad av steveo1234 2009-11-25 19:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-25 19:08

_Fredrik_ skrev:
Det här är väldigt intressant tycker jag. Vem vill höra den skiten, tror ni dom som mixat filmen har gjort det? :lol: Visst finns det energi där, men jag tror att i 99% av fallen så låter det bättre om man skär av det. Oavsett system det spelas upp i.

Ja de har det. Om du vill diskutera moderna filmmixar så finns personen som skapade ljudspåret till "Drag me to hell" på avsforum just nu. Han har medvetet skapat ljudspåret så för att det är så han vill att det ska låta.

Om du tror att det låter bättre att inte återge det som finns på skivan så har du såklart rätt till att tro det.

Otroligt att denna diskussionen fortfarande pågår....

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-11-25 19:10

steveo1234 skrev:
Hellspawn skrev:Är det någon som kan beskriva vilken skilnad det är mellan infra-Y6 och profundusY-4.

En minut eller två med valfri ny actionfilm lär visa skillnad mellan de två typerna. Star Trek hade massor av scener med signal under 15hz. Om det är värt pengarna för dig är såklart omöjligt för mig att säga. Du kanske kan provlyssna hos någon?

Jag bor i stockholmsområdet. Någon som vill dema lite infraY-6 eller profundus Y-4? Gärna i samma rum ... :)

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-11-25 19:12

Finns det någon här som verkligen har jämnfört infra-Y6 mot profY-4 och kan beskriva skilnaderna?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-11-25 19:23

steveo1234 skrev:
_Fredrik_ skrev:

Ja de har det. Om du vill diskutera moderna filmmixar så finns personen som skapade ljudspåret till "Drag me to hell" på avsforum just nu.
Intressant, ska kolla där.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 19:25

steveo1234 skrev:Med risk för att bli nerskrikt nu... För 40k kan man även få 6 stycken maelstrom-x 18", 5kW slutsteg och tillräckligt med MDF för att bygga lådor . Det står dock inte INO på dem.

Ja, och för 40K så kan man få en bunt horor med. Eftersom du inte ens lyssnat på några Ino basar så känns det rätt meninglöst att diskutera detta med dig. Istället för rek andra saker i en tråd som uppenbart handlar om Ino prylar så vore det på sin plats att skippa det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 19:27

Den enda skillnaden jag kan se är att Infra går djupare och det kan, om det finns riktigt infrabas, skaka lite mer. Både Y-4 och infra Y-6 fixar 120 dB.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 19:29

Hellspawn skrev:Jag bor i stockholmsområdet. Någon som vill dema lite infraY-6 eller profundus Y-4? Gärna i samma rum ... :)

Skicka PM till Nicke på forumet. Han bor i Nacka och har infra Y-6 och vi är några som ska dit på lördag och lyssna. :)

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-11-25 19:32

Bara för tydlighetens skull och för att tråden inte skall spåra ut så har jag gjort efterforskningar i mer än 15 år, då musik och hemmbio varit ett stort intresse under en lång tid. Jag har nu begränsat mig till Ino Audio och dess sortiment. Dvs denna tråd handlar bara om vilken custom cinema uppställninga jag skall investera i. Anledningen till att jag har valt Ino Audio kan vi diskutera i en annan tråd.

Så, är det någon som har gjort en ordentlig gämnförelse mellan CC-PC2 och CC-PC4 eller InfraY och profundusY?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-25 19:38

Hellspawn skrev:Så, är det någon som har gjort en ordentlig gämnförelse mellan CC-PC2 och CC-PC4 eller InfraY och profundusY?

CC-PC2 är väl i28, fast inbyggd och CC-PC4 är väl som i56. Om dom är som i28/i56 så bör man nog sitta lite lägre ifrån CC-PC4 för ljudet inte ska komma för "tätt inpå".
På lördag så hör jag infra Y-6 och ska försöka, även om det är olika rum, att jämföra det mot mina PY-4. Jag tror att dom kommer låta lika förutom att infra basarna kommer trycksätta rummet mer vid infra tonerna. För vad jag förstår så ligger dom ev hörbara felen med basreflexlåda under hörseltröskeln och det är väl därför Ingvar själv brukar rek folk Profundus istället för infra.

Nicke hade profundus Y-2 innan hans infra Y-6, så han kanske har mer att tillägga.

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-11-25 20:56

Är användarnamet Nicke oxo? Provade att söka lite utan resultat.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino