petersteindl skrev:screen skrev:Åh fan...det hade jag ingen aning om...ja jäklar...är det sant?
Det var inte så bra...
Ja, det är sant att jag har frågat Bertil Alving uttryckligen om han har använt piP som monitorer eller som fältmonitorer vid någon av hans inspelningar och han svarade att det har han aldrig gjort - inte vid något endaste tillfälle.
Jag vet ju hur det gick till då Bertil, jag och Ingvar samtalade om just fältmonitorer och specifikt vad gäller Bertils fältmonitorer och hur han såg på saken. Vid den tiden använde Bertil hörlurar och Sonab OD-11 vid monitorlyssning på plats. Det är en historia som jag kan berätta och kanske jag gör det i Steindl-tråden

Förresten, jag kan ju dra lite grand redan nu. Under den diskussionen som vi hade såddes det ett frö hos Ingvar att konstruera en monitorhögtalare åt Bertil. Bertil ansåg att OD-11 tog mycket plats och var svårplacerade i monitormiljöer vid sina inspelningar. Eftersom Bertil spelar in orgel så är det en fördel att monitorerna kan återge djup bas. Det fanns ofta inga fria väggar att sätta OD-11 mot och tiden från att installera sig på plats till att göra själva upptagningarna var knapp. Dessutom så var inte musiker och sångare särdeles generösa med sin tid för att låta inspelningstekniker testa mikrofonplacering och definitivt inte för att testa monitorhögtalarplacering. Sådant skall ju en skicklig inspelningstekniker kunna redan från start anser musiker och dirigent och producenter tittar i plånboken.
Bertil berättade att hans preferens vad gäller fältmonitorer bl a var att de skulle vara små behändiga högtalare som med fördel även kunde placeras från vägg d v s en monitorlyssning som lät lika gång från gång i olika miljöer vilket i praktiken innebär närfältsmonitorer och som därigenom kunde ersätta hans OD-11 som fältmonitorer. Där har ju hörlurar en fördel framför högtalare och Bertil använder flitigt hörlurar. Bertil gav en del idéer till Ingvar som blev inspirerad. Efter detta samtal så hände inte så mycket under en tid angående vad vi vid detta tillfälle samtalat om, men Ingvar konstruerade i det fördolda, det skulle bli en överraskning för Bertil, och så en dag såsom i ett Pliff

fanns de små monitorerna där och Bertil Alving fick ett par piP i present av Ingvar

Tanken var ju att Bertil skulle använda dessa som monitorer, men det har Bertil alltså inte vid något enda tillfälle gjort. Denna tidpunkt sammanföll till viss del med Bertils utbrändhet och det blev inte så många inspelningar från Bertil därefter. Nu är Bertil igång igen med dunder och brak

Det tycker jag är roligt. Sedan en sak till: Uppriktigt sagt, vad Bertil använder för monitorer är för mig en sekundär företeelse. Det viktigaste som jag ser det är att Bertil är igång och ”alive and kicking”.
Screen, du skriver att du undrar om det är sant? Jag förstår egentligen inte din fråga?? Jag kan inte bevisa att Bertil talar sanning angående att han inte någonsin har använt piP som monitorer eller som frifältsmonitorer om det är det du specifikt frågar efter, vad gäller sanningshalt. Men själv utgår jag från att Bertil talar sanning. Varför skulle jag inte göra det? Vi har ju känt varandra sedan 1970 ungefär och vi har umgåtts en hel del sedan dess. Vi talar öppet inför varandra om saker och ting. Om det är mig du inte tror på då jag redogör för Bertils svar, så må det vara hänt, det är upp till dig.
Du skriver att det inte är så bra. Jag förstår inte din frågeställning. Vad är det som inte är så bra enligt dig? Är det Bertils inspelningar som därför inte är så bra, menar du? Köper man Bertils inspelningar på grund av att man tror att Bertil Alving använder piP som monitor? Är det i själva verket piP som är den viktigaste ingrediensen där Bertil Alving egentligen är en zombieartad andrahandsfigur i sammanhanget d v s fört och främst är det monitorhögtalaren och inte inspelningsteknikern som sätter mikrofonplaceringen? Vad gäller diskussionen om NS-10 så kan man ju få för sig att så skulle det kunna vara. Screen, uppriktigt sagt, jag förstår inte alla turer som det pratas om på forumet faktiskt.
MvH
Peter
EDIT: Tillägg på slutet.
Vill bara säga att det där var den märkligaste historiebeskrivningen jag sett
i hela mitt liv!
1. Jag diskuterade piP med Bertil EFTER att de var färdigutvecklade. Det
var på en mässa på 80-talet. Jag har inget minne av att Peter var när-
varande och tror inte ens att jag kände dig vid den tiden, men jag är inte
säker på det sistnämnda*.
2. Det gick MÅNGA, MÅNGA år mellan denna händelse och det att Bertil
fick ett par piP (år 2000).
3. Jag har mig veterligt aldrig haft för avsikt att skriva något annat än att
det var Bertil som fick mig att sätta piP i produktion, men jag kan förstå
att texten från mitt manifest
"...togs ursprungligen (i slutet av 80-talet) fram
på önskemål från den världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving" kan
missförstås. Det var alltså bara "satt i produktion" den blev, och det ber-
odde alltså på att Bertil sa att jag absolut måste göra det! Och förstås att
den lista med önskemål om egenskaper han skrev ned och visade mig på
mässan, med råge övertrumfades av piP .
Högtalaren var dock redan konstruerad och de fanns att köpa bara någon
vecka efter att vi träffades på mässan.
Texten som står i mitt manifest har varit känd av Bertil (jag har faktist
frågat honom om den specifikt) under alla år som de har stått där, och jag
har inte hört några invändningar alls. Tror nog att Peter har läst den också.
Vh, iö
- - - - -
*Dock har vi (jag och Bertil) talat om situationen att behöva monitor-
lyssna i fält några gånger efter detta, och du har kanske varit närvarande.
Men hur du kan tro att detta har vartit inspiration för konstruktionen av piP
övergår mitt förstånd. Dessa diskussioner var ju säkert tio år EFTER det
att piP var färdiga!
PS. I själva verket fanns det en version av piP (bara ett par högtalare) ett
år eller kanske två innan de fanns köpbara, som dock använde ett bas-
element som tillverkades av att företag som redan hade lagt ned, vilket
jag inte visste när jag konstruerade piP.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).