Hellspawn skrev:Jag har ett delikat ilandsproblem. IÖ och jag håller på att bygga ett rum från scratch i mitt pågående husbygge. Dimensionerna på rummet kommer från IÖ själv 5,4*4,5meter + eventuellt lite till beoende på hur smala inneväggarna kommer att bli. Tre väggar är i betong och den bakre blir en dubbel innervägg. Kommer att köra "all in" på akustiska åtgärder, dvs IÖ får fria händer att skapa något riktigt bra.
Nu kommer de svåra frågorna:
1. Skall jag satsa på CC-PC2 eller CC-PC4? Jag behöver inte spela högre än "referensnivån" på de senaste blockbuster-filmerna. Däremot ifall det ger en märkbara skilnad i ljudkvalite så är jag intresserad av att uppgradera.
2. Skall jag sats på Profundus Y-4 eller InfraY-6? Samma sak här. Jag behöver inte spela högre än vad Profundus Y-4 klarar av men ifall det blir märkbar skilnad i ljudkvalite att köra InfraY-6 så är jag lite intresserad av att uppgradera. En delfråga är dock ifall jag klarar mig kanske med InfraY-4? Isf behöver det inte blir dyrare + att jag får lite bättre kvalité på basen?
Givetvis så pratar jag med IÖ om dessa frågor men får inte riktigt kläm på vad skilnaderna kan bli i praktiken. Att de större systemen är bättre är jag helt säker på men kommer jag att höra skilnaden, framför allt då jag inte spelar extremt högt? Kostnaden är trots allt runt 50.000kr dyrare. Blir en hel del annat godis för de pengarna.
Hejsan.
Jag kör I56 samt InfraY-6 som jag tycker är ett helt underbart system

finns inget jag saknar med det systemet,hade förrut Y-2 men efter att ha kikat runt lite på diverse sidor om lågbas på film så bestämde jag mig för ett infra system som jag ABSOLUT inte ångrar,visst det kostar en slant men detta är min lilla hobby så då tycker jag det kan få kosta lite
Har även lyssnat på ett system med I64 samt Y-8,det var en upplevelse i sig
Gillar du som jag mest film och känner att du inte behöver spela live konserter på samma nivå som i verkligheten tycker jag du skall välja InfraY-6 (eller varför inte InfraZ-6) märk väl att infra systemen kan spela oerhört starkt ~128dB så du behöver inte vara orolig om du lägger dig på ref nivå.
Det finns en sak som man kanske bör tänka på om man är sugen på ett Infra system och det är rummet,finns det betong/gips väggar runt om etc,infra gillar inte sviktande väggar för att kunna leverera låga ljudtryck men Ingvar har ju varit hos dig så han vet nog
Kul projekt Hellspawn,skulle också vilja bygga från grunden,bor nu i en liten 2à med ett ljudrum på 3.6*4.9 meter men det funkar det med