Men jag hajar inte hur.
Svara nu!!

Moderator: Redaktörer
Bill50x skrev:Läcker högtalare.
Den fungerar väl som vilken öppen baffel-högtalare som helst. Dvs när våglängden överstiger formatet på baffeln får man en utsläckning av tonerna och utnivån sjunker kraftigt. Vad man slipper är "lådljud". Frekvensgången kan korrigeras elektriskt men jag gissar att det ställer stora krav på element och förstärkning.
/ B
Strmbrg skrev:Bill50x skrev:Läcker högtalare.
Den fungerar väl som vilken öppen baffel-högtalare som helst. Dvs när våglängden överstiger formatet på baffeln får man en utsläckning av tonerna och utnivån sjunker kraftigt. Vad man slipper är "lådljud". Frekvensgången kan korrigeras elektriskt men jag gissar att det ställer stora krav på element och förstärkning.
/ B
Ja, jo,
Men det som är lite udda i sammanhanget är att basarna är riktade åt sidorna. Man lyssnar alltså mer eller mindre vinkelrät relativt basmembranens rörelseriktning.
I den riktningen är det vågutsläckning, åtminstone vad direktljudet beträffar.
Det kanske handlar om hur rumsväggarna samverkar med dipolutsträlningen?
Jag gissar återigen men troligen är delningsfrekvensen relativt låg och vid de frekvenserna är basen rundstrålande. Det spelar mao ingen roll åt vilket håll basen är riktad.
RogerGustavsson skrev:Per,
Frekvensgången skiftar väl när du "går förbi" dina basar?
RogerGustavsson skrev:Nja, dipolerna har väl lite olika 8-karaktäristik beroende på frekvensen? Vid lägre frekvenser är de mera bredstrålande än vid högre. Kanske man slipper korrigera lika mycket för "kortslutningen" i basen på det viset?
RogerGustavsson skrev:Jag tänkte som så att beroende på var jag befinner mig på den där åttan, har jag lite olika frekvensgång, att kurvan lutar olika.
KarlXII skrev:När man justerar toe-in fungerar det alltså som en tonkontroll?
Piotr skrev:Strmbrg, mellanregistret sitter sannolikt i en dämpad kavitet som ger en kardioid utstrålning likt Gradient Revolution.
Skål påré förresten! Med en lätt influensa liggandes i soffan självmedicinerar jag med Sherry ikväll!
/Peter
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 17 gäster