Moderator: Redaktörer
jag tror inte att ditt diskant horn kommer att spela så värsthögt endiskant kan inte förmedla ett ljudtryck jag vill gärna se den diskanten som kan flytta luft så att byxbenet fladrarjohanh skrev:jag har inga planer på att tävla, så några regeler behöver inte följas alls!vill bara spela högt för att se om det kan göras med små resurser och desto mer teknik och fysik bakom det istället för 345 elemnet och ett kärnkraftverk...
![]()
det där med decibel berkar vara klvet tycker jag, är det ljudtryck eller volym som mäts?! annars kan man ju hornladda en diskant och spela skithögt utan att det tar plats!
///JOhan
det som är roligt är att man ställer fysikens lagar på kant och se vad man kan uppnå med 12 voltperanders skrev:Ursäkta att jag frågar, men _varför_ är det så viktigt att få högre än en jumbojet som startar eller JAS som drar på efterbrännkammaren?
Jensevik skrev:Är det inte (i och med de nya instrumenten) lufttryck man mäter nu för tiden i stället för ljudtryck?
johanh skrev:är inte ljudtryck och lufttryck samma sak? ljud är väl luft i rörelse kan man säga...eller har jag fattat fel då?
johanh skrev:okej, så om jag tar ett rör som är 1,5 meter långt och sätter ett 12" element med en känslighet på 99 db vid 1 watt och 1 meter och spelar en ren sinuston på 58 hz, kommer det låta mycket då? hehehe, några uppskattningar på db värde någon?![]()
///JOhan
johanh skrev:då måste jag ha tag på en db mätare...ska försöka fixa fram en om jag kan![]()
Det är kul att göra lite dumma grejjer ibland också bara för att testa, eller hur?
///JOhan
paa skrev:Plus hög resonansfrekvens högt Q och lång slaglängd.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster