Hur ska jag få ut så mycket Db som möjligt?!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2005-01-24 16:02

med dom nya mickarna tappar man ca 10 db mot dom gammla har inte gjort någon gemförelse men skall göra det för att se vad man skall calibrea audiocontrollen till

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2005-01-24 16:06

[quote="johanh"]jag har inga planer på att tävla, så några regeler behöver inte följas alls! :lol: vill bara spela högt för att se om det kan göras med små resurser och desto mer teknik och fysik bakom det istället för 345 elemnet och ett kärnkraftverk... :P
det där med decibel berkar vara klvet tycker jag, är det ljudtryck eller volym som mäts?! annars kan man ju hornladda en diskant och spela skithögt utan att det tar plats!

///JOhan[/quote jo fram med mät instrumentet sen koommer du att bli grymt besviken på ditt diskant horn

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2005-01-24 16:32

johanh skrev:jag har inga planer på att tävla, så några regeler behöver inte följas alls! :lol: vill bara spela högt för att se om det kan göras med små resurser och desto mer teknik och fysik bakom det istället för 345 elemnet och ett kärnkraftverk... :P
det där med decibel berkar vara klvet tycker jag, är det ljudtryck eller volym som mäts?! annars kan man ju hornladda en diskant och spela skithögt utan att det tar plats!

///JOhan
jag tror inte att ditt diskant horn kommer att spela så värsthögt endiskant kan inte förmedla ett ljudtryck jag vill gärna se den diskanten som kan flytta luft så att byxbenet fladrar

Användarvisningsbild
Jensevik

Inläggav Jensevik » 2005-01-24 16:34

Är det inte (i och med de nya instrumenten) lufttryck man mäter nu för tiden i stället för ljudtryck?

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2005-01-24 16:37

peranders skrev:Ursäkta att jag frågar, men _varför_ är det så viktigt att få högre än en jumbojet som startar eller JAS som drar på efterbrännkammaren?
det som är roligt är att man ställer fysikens lagar på kant och se vad man kan uppnå med 12 volt

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2005-01-24 16:39

[quote="Jensevik"]Är det inte (i och med de nya instrumenten) lufttryck man mäter nu för tiden i stället för ljudtryck?[/quote vi har inte blivit kloka på det men jag tro att det är så efter som det skilljer så mycket mot dom gammla mickarna

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-24 22:39

Jensevik skrev:Är det inte (i och med de nya instrumenten) lufttryck man mäter nu för tiden i stället för ljudtryck?

Ehh... Vad menar du med lufttryck, resp ljudtryck?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2005-01-24 23:17

Term-LAB Precision Sensors VS Microphones

CONDUCTIVE ENERGY - Competition vehicles these days are loud. Really loud. When a competitor "burps" their system, everything inside of the vehicle vibrates. This includes traditional mic stands and the newer, custom made mic holders that attach to the windshield. This vibration adversely affects the accuracy of the measurement system because the mechanical energy from the vibration is coupled to the microphone diaphragm. To understand why this takes place, you need to think back to what you learned in high school physics. One of Newton's laws states that, "an object at rest tends to remain at rest". Newton is obviously referring to an object which has mass. Microphones use a diaphragm which has a small, but significant mass. As the mic stand vibrates, the microphone housing vibrates and this, in turn, causes the mic capsule to move "around" the diaphragm. This induced energy produces errors in the SPL reading.

You can verify this yourself. Take a microphone and measure the SPL of a paint shaker. Next, clamp your microphone to the paint shaker and turn it on. You will see a significant difference in readings. Next, try the same test on a Term-LAB system. You will notice that the Term-LAB readings are not significantly affected. This is because Term-LAB doesn't really have any moving parts. (It uses an integrated strain-gauge on the substrate of a silicon die.)

TEMPERATURE - Microphone diaphragms are significantly affected by temperature. I don't know if any of you play the drums, but I can tell you that when a drum head gets cold, it gets very tight. When it gets warm, it gets loose. This is because temperature affects the tension of the drum head. Tension variations of the mic diaphragm will adversely affect SPL measurements.

Term-LAB has integrated temperature compensation. Temperature variations of more than 200 deg F will not significantly effect the reading of a Term-LAB system.

HANGOVER - Whenever a loud vehicle is measured with a microphone, the microphone diaphragm is altered in some way. Although I do not have the ability to determine why this is the case, I do have a hypothesis. Mic diaphragms must be very, very light in order to minimize their mass. This results in a very thin membrane material. I believe that exposure to high SPL's actually distorts or "stretches" the diaphragm.

You can try this yourself. Use a pistonphone calibrator to calibrate your microphone. Put the mic in a loud vehicle and then "burp" it. Next, immediately place the mic back in the calibrator and test it again. You will notice that the reading is off by as much as 1 dB. Continue to check the calibration every minute. You should see a 0.2 dB recovery per minute. After 6-8 minutes, the mic should read "close" to what it was originally calibrated for. In most cases, it won't be what it was when you first calibrated the mic.

Term-LAB doesn't require any calibration. In addition, you can burp it repeatedly and it will produce the same reading. (The sensor in Term-LAB is rated for SPL's in excess of 200 dB although the sensor assembly is currently configured for SPL's to 180 dB.)

IMPACT - Microphones are easily damaged if you drop them or bang them against something hard.

You can try this yourself. Drop your mic. On second thought, DON'T drop your mic or you may ruin it. You can drop your Term-LAB Sensor if you like. In fact, kick it across the floor. Throw it against the wall. It will read exactly the same. Actually, kicking the sensor across the floor doesn't subject the unit to near as much stress as attaching it to the windshield of a vehicle. Imagine the windshield moving back and forth 1/2 inch 60 times a second! That is some SERIOUS G-Force. The Sensor PCB is conformal coated. It's like encapsulating the board in an epoxy resin. This prevents fractures in the electrical connections due to vibration and stress. This is the same process that is used to protect the PCB's in military aircraft. So far, we haven't had a single sensor failure!

LINEARITY - Microphones are non-linear. In fact, they are inherently non-linear. This is because the mic capsule acts like a spring. (Imagine the excursion on a woofer.) Have you ever pulled a bow (as in bow & arrow)? You will notice that it takes more and more effort to pull the bow string the farther you pull it from its resting position. Mic diaphragms and woofers suffer from the same problem. In fact, microphone non-linearities are one of the biggest problems we had in dB Drag Racing. You could take 2 mics and calibrate them together. Next, you could put them in the same car and measure that car at different SPL's. Guess what? The readings were always different. This is because no matter how hard we tried to match up microphones, they always had different linearity characteristics.

Term-LAB sensors are perfectly linear. In fact, the linearity error of the sensor is less than 0.1% over the entire measurement range! The typical linearity error is less than 0.01% over the entire measurement range.

AIRFLOW- Microphones can be adversely affected by airflow. If you direct a stream of air (like that from a port) onto the mic’s diaphragm, it will greatly affect the measurement.

Term-LAB is not significantly affected by airflow. Try it yourself. Take an air hose and blow air onto a microphone. Notice the effect the airflow has on the measurement. Next, do the same thing on a Term-LAB sensor. You won't see an appreciable change in the reading.

SYMMETRY - Microphones produce a non-symmetrical output waveform at high SPL's. I won't get into the technical discussion regarding why, but you can look for the info in Auto Sound 2000. (Richard Clark gave a seminar on this at CES several years ago.) Suffice it to say, the "negative" portion of the waveform becomes less and less sinusoidal in nature as SPL increases. (Imagine sound as pressure variations in the standard atmospheric pressure of 14.7 PSI. There is infinite room for positive pressure changes but negative pressure changes cannot go below an absolute vacuum.)

Test it yourself. Connect a scope to the line output of your SPL meter. Play your system at high levels. You will see that the negative side of the waveform is not symmetrical with respect to the positive side of the waveform. Next, do the same thing on a Term-LAB system. Notice that the waveform is perfectly symmetrical.

det här hittade jag om mätformen i db

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-01-24 23:47

Boom: läs gärna igenom policyn om citering och lägg sedan in en länk var man kan hitta den informationen.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
johanh

Inläggav johanh » 2005-01-24 23:47

är inte ljudtryck och lufttryck samma sak? ljud är väl luft i rörelse kan man säga...eller har jag fattat fel då?
okej, så om jag tar ett rör som är 1,5 meter långt och sätter ett 12" element med en känslighet på 99 db vid 1 watt och 1 meter och spelar en ren sinuston på 58 hz, kommer det låta mycket då? hehehe, några uppskattningar på db värde någon? :twisted:

///JOhan

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-25 00:20

johanh skrev:är inte ljudtryck och lufttryck samma sak? ljud är väl luft i rörelse kan man säga...eller har jag fattat fel då?

Jo, det var det som fick mig att fråga. Eller, riktigt samma sak är det väl inte, vad ljudtryck är är solklart i mina ögon; det är tryckets avvikelse från det statiska lufttrycket. Det kan mätas, som alla signaler, med momentanvärde, toppvärde, medelvärde och effektivvärde. Enheten är pascal [Pa]. Oftast omvandlar man ljudtrycket till ljudtrycksnivå, och då är enheten decibel [dB].

Lufttrycket, däremot är i mina ögon det statiska lufttrycket plus ljudtrycket. För normala människor är det ungefär 100 000 Pa med en liten ljudkrusning på någon Pa (1 Pa ljudtryck motsvarar 94 dB).
Om vi tar ljudtrycksnivån 154 dB så är krusningen lite större (1000 Pa) men fortfarande försvinnande liten jämfört med det statiska trycket.

johanh skrev:okej, så om jag tar ett rör som är 1,5 meter långt och sätter ett 12" element med en känslighet på 99 db vid 1 watt och 1 meter och spelar en ren sinuston på 58 hz, kommer det låta mycket då? hehehe, några uppskattningar på db värde någon? :twisted:

///JOhan

Högtalaren monterad i oändlig baffel ger ju 99 dB@1m om vi matar in 1 W. Jag skulle gissa att resonatorns Q-värde blir åtminstone 10, dvs den ger en förstärkning av ljudnivån med 20 dB vid resonansen. Då är vi uppe vid 119 dB@1m. Sedan höjer vi effekten till 100W, dvs + 20 dB. Då landar vi på 139 dB@1m.

Detta är uppskattningar, troliga felkällor är:

-Q-värdet sjunker när nivån ökar
-Konen kanske bottnar vid 58 Hz och 100W
-Om röret slutar i en kupé blir ljudtrycket annorlunda, gissningsvis högre.

Jag har aldrig provat detta, så exemplet blir rätt teoretiskt.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
johanh

Inläggav johanh » 2005-01-25 13:51

då ska jag prova det...bygga och lägga ut lite bilder eventuellt 8) jag har en bas med ganska lång slaglängd och ett DLS monosteg som pumpar ut 500W rms i 4 ohm garanterat. Men som sagt, jag testar :wink:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2005-01-25 14:37

det skall bli roligt att se om du lyckas med att få till det

Användarvisningsbild
johanh

Inläggav johanh » 2005-01-25 15:37

hehehe, det kan ju inte skada att testa lite iaf :lol: jag lägger in bilder sen när det är klart!

///JOhan

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-25 17:26

Kul, prova gärna en dB-mätning med och utan rör om du har möjlighet! Det vore kul att se hur mycket skillnad det verkligen blir.

Användarvisningsbild
johanh

Inläggav johanh » 2005-01-26 11:59

då måste jag ha tag på en db mätare...ska försöka fixa fram en om jag kan :lol:
Det är kul att göra lite dumma grejjer ibland också bara för att testa, eller hur?

///JOhan

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2005-01-26 14:39

komm i håg 30cm från a-stolpen och ca 10cm från instrumenpanelen där skall micken sitta.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2005-01-26 14:52

komm i håg 30cm från a-stolpen och ca 10cm från instrumenpanelen där skall micken sitta.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-26 18:11

bygg en stor basvisselpipa istället
NN

Användarvisningsbild
johanh

Inläggav johanh » 2005-01-26 18:40

ge mig förslag på mått och så, så kan jag överväga...bara det låter förskräkligt högt :twisted: hahaha

///JOhan

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-28 00:29

johanh skrev:då måste jag ha tag på en db mätare...ska försöka fixa fram en om jag kan :lol:
Det är kul att göra lite dumma grejjer ibland också bara för att testa, eller hur?

///JOhan

Egentligen behöver du inte en dB-mätare. Det duger med en myggmik kopplad till datorn. Spela in med och utan rör och mät hur starkt a de två signalerna var. Skillnaden är just... skillnaden. :D

Användarvisningsbild
johanh

Inläggav johanh » 2005-01-29 17:15

tack för tipset om myggan, jag testar och återkommer med ev resultat! ska bara inhandla ett lämpligt element först :D

///JOhan

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-01-29 19:31

Vad ska ett lämpligt element ha för parametrar ?
NN

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-29 19:52

Hög känslighet och hög effekttålighet.

Tänker du vad jag tänker NN? 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-29 20:19

Plus hög resonansfrekvens högt Q och lång slaglängd.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-01-29 20:57

paa skrev:Plus hög resonansfrekvens högt Q och lång slaglängd.

Jajust det, förstås ska man hitta ett element med högt Qms och så anpassar man rörets längd till elementets resonansfrekvens. Sen driver man systemet med den frekvensen, och eftersom impedansen är som högst vid resonansen så blir det lite effekt och lite uppvärmning i talspolen, därmed begränsas garanterat maxljudtrycket av max konamplitud.

Det här är ju nästan kul.

Användarvisningsbild
johanh

Inläggav johanh » 2005-01-30 00:15

okej, jag har kollat runt lite och fastnat för dessa:

1. Eminence Kappa 15 LF. Effekt 600 W RMS. Känslighet 101 dB. Frekvensomfång 35 - 3000 Hz. Imp. 8 Ohm. Qts 0.38. Vas 159 l. Fs 39 Hz. Yttermått 384,9 mm. Baffelhål 349,6 mm. Djup 162 mm. Vikt 10 kg.

2. P.audio C18-650EL.
Effekt 650 W RMS. Känslighet 98 dB. Frekvensomfång 30-800 Hz. Imp 8 Ohm. Rek.delningsfrekvens 80-200 Hz. Qts 0,31. Vas 170 l. Fs 42. Yttermått 475,8 mm. Baffelhål 423,8 mm. Djup 205 mm. Vikt 13,2 kg.

Men det är vad jag har hittat...kom gärna med egna synpunter och förslag på element ni kanske anser är mer passande till mitt lite udda ändamål :lol:

///JOhan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-30 01:09

Ett element som är gjort bara för att spela högt: http://www.mtx.com/caraudio/products/subwoofers/RFL.cfm
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-01-30 02:03

P.Audio, vilka är det som säljer de elementen?

Minns jag inte galet så är det element man bör undvika.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
johanh

Inläggav johanh » 2005-01-30 13:28

ljudia säljer dom...illigt skit säkert, men det funkar nog iaf :D

///JOhan

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum