Sitter nu med en denon PMA-1500r men helst av allt skulle jag vilja köra med rör. Har läst runt lite och den allmänna (?) uppfattningen verkar vara att rör+piP kanske inte är ngn drömkombination.
Edra åsikter/erfarenheter på detta?
Moderator: Redaktörer
bluetrain skrev:Skaffade mig ett par piP för inte jättelänge och kan bara instämma i lovorden. Fascinerande att de kan låta så bra trots sin ringa storlek.
Sitter nu med en denon PMA-1500r men helst av allt skulle jag vilja köra med rör. Har läst runt lite och den allmänna (?) uppfattningen verkar vara att rör+piP kanske inte är ngn drömkombination.
Edra åsikter/erfarenheter på detta?
Ragnwald skrev:Jag kör dem för det mesta med ett rörslutsteg på 2x50W klassA, som jag själv byggt.
Subjektivt får jag störst njutning av dem med just detta rörsteg.
Med Audion Silvernight pp, exellerar de också.
Tänk på att det finns skräpförstärkare med elak distortion i både rör och transistorled. Satsa på kvalité, om du vill ha en förändring till det bättre.
Inos högtalare är egentligen designade för riktigt lågohmiga förstärkarutgångar, men det tror jag de flesta högtalare är iofs.
Men iom snäll impedanskurva i dessa högtalare, är det inget problem.
Har tidigare haft Rotel RB1090, så jag är medveten om vissa små skillnader.
Kanske konstruktören själv har något att säga om detta?
Morello skrev:Jag vill nog sträcka mig till att samtliga rörhäckar (SE eller PP, men i synnerhet SE) utan regulativ återkoppling är att betrakta som oanvändbart djunk för den med rimliga anspråk på återgivningen.
Ragnwald skrev:Där kan jag bara hålla med herrarna.
Ragnwald skrev:lazpete och Laila, läs en gång till.![]()
Drömmen har jag inte hört, men jag har för mig att Ingvar lyssnat på den ihop med pi60.
Har den ingen som helst motkoppling, eller vad ?
Ragnwald skrev:lazpete och Laila, läs en gång till.![]()
Drömmen har jag inte hört, men jag har för mig att Ingvar lyssnat på den ihop med pi60.
lazpete skrev:Ragnwald skrev:lazpete och Laila, läs en gång till.![]()
Jaja, efter editering är ju allt klart som korvspad
Ragnwald skrev:Där kan jag bara hålla med herrarna Öhman & Morello.
IngOehman skrev:
Den som vill hitta en högtalare optimal för oemotkopplade p-p pentod-
förstärkare, råder jag dock att glömma hela saken. Sådana förstärkare är i regel mer elkler mindre oanvändbara - oavsett högtalare.
Morello skrev:Jag vill nog sträcka mig till att samtliga rörhäckar (SE eller PP, men i synnerhet SE) utan regulativ återkoppling är att betrakta som oanvändbart djunk för den med rimliga anspråk på återgivningen.
Ragnwald skrev:IngOehman skrev:
Den som vill hitta en högtalare optimal för oemotkopplade p-p pentod-
förstärkare, råder jag dock att glömma hela saken. Sådana förstärkare är i regel mer elkler mindre oanvändbara - oavsett högtalare.Morello skrev:Jag vill nog sträcka mig till att samtliga rörhäckar (SE eller PP, men i synnerhet SE) utan regulativ återkoppling är att betrakta som oanvändbart djunk för den med rimliga anspråk på återgivningen.
Om det var dessa uttalanden som efterfrågades?
Det var de jag menade i alla fall.
I övrigt kan jag inte uttala mig huruvida det kan tänkas finnas fler synpunkter i frågan, från dessa båda herrar.
Ser jag fram mot, i så fall.
IngOehman skrev:Vill med detta inlägg bara ännu en gång att jag alltså¨inte alls är överens
med Morellos uttalande. SE förstärkare med trioder är de som klarar sig
bäst utan motkoppling. Av minst två skäl - triodernas låga impedans och
SE-principens intrinsiska arbetsklass - Klass A.
Vh, iö
IngOehman skrev:lazpete:
Nääääj - inte ironi!!!
Det blir bara fel!
Vh, iö
profbd skrev:så då gör vi ett nytt försök med bilden på det lilla klena slutsteget
Användare som besöker denna kategori: Neuhausen och 9 gäster