Ingångsväljare till n5md-försteg

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
fjunet

Ingångsväljare till n5md-försteg

Inläggav fjunet » 2009-11-29 00:27

Tänkte bygga en låda och slutföra detta projekt som legat i garderoben sedan i somras :oops:

Har lite funderingar kring ingångsväljare. Jag tänkte använda en vanlig vridströmställare med ett antal(2x6) poler.
Behöver jag koppla om signaljord eller kan jag dra ihop alla inkommande signaljordar och koppla dem direkt till förstegskretsen?

Det finns strömställare som har funktionen "make-before-break" och såna som har "break-before-make".
På svenska blir det väl: kortslutande eller icke-kortslutande :)
Vilken bör jag välja i mitt bygge? Jag tänker främst på poffar och annat som kan uppstå.

På tal om poffar, hur undviker jag bäst dessa vid på- och avslag av försteget? Att stänga av slutsteget innan man stänger
av försteget känns som den enklaste lösningen men försteget kommer användas av andra som kanske inte gör likadant.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
Gastone

Re: Ingångsväljare till n5md-försteg

Inläggav Gastone » 2009-11-29 02:32

fjunet skrev:Tänkte bygga en låda och slutföra detta projekt som legat i garderoben sedan i somras :oops:

Har lite funderingar kring ingångsväljare. Jag tänkte använda en vanlig vridströmställare med ett antal(2x6) poler.
Behöver jag koppla om signaljord eller kan jag dra ihop alla inkommande signaljordar och koppla dem direkt till förstegskretsen?

Jag är ingen expert, men jag hade gjort en kedja mellan alla inkomande för att sen ansluta med EN(1) tråd till signaljord.

fjunet skrev:Det finns strömställare som har funktionen "make-before-break" och såna som har "break-before-make".
På svenska blir det väl: kortslutande eller icke-kortslutande :)
Vilken bör jag välja i mitt bygge? Jag tänker främst på poffar och annat som kan uppstå.

"break-before-make" torde bli att den bryter en inkommande signal innan den kopplar in nästa, just för att slippa poffar.

fjunet skrev:På tal om poffar, hur undviker jag bäst dessa vid på- och avslag av försteget? Att stänga av slutsteget innan man stänger
av försteget känns som den enklaste lösningen men försteget kommer användas av andra som kanske inte gör likadant.

Vrid ner volymen innan avstängning är ett tips, eller montera att relä för utgången till högtalarna (finns färdiga kretsar för ändamålet).

fjunet skrev:Tack på förhand!

Nån annan mer bevandrad med erfarenheter kanske har andra förslag..
lycka till.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-11-29 11:29

Make-before-brake brukar föreslås för att undvika poffarna. Ingångssteget har alltid någon sorts ingångsreferens.

Tillslagsfördröjt relä på utgång.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Trepip

Re: Ingångsväljare till n5md-försteg

Inläggav Trepip » 2011-01-04 11:36

Gastone skrev:
Jag är ingen expert, men jag hade gjort en kedja mellan alla inkommande för att sen ansluta med EN(1) tråd till signaljord.

Detta har jag också funderat lite på...

Menas det ovan att en omkopplare som har tre poler räcker?
Eller tolkar jag fel?

På min GC av idag så har jag en omkopplare med 4 poler och tre olika lägen. Dock skulle jag vilja ha fler möjliga ingångar att välja mellan, men det är svårt att hitta om man måste ha 4 poler.

Det känns spontant lite tokigt att leda två separata signaljordar genom omkopplaren för att senare i kedjan koppla ihop dem. Men när jag byggde så vågade jag inte chansa...

T.ex lurar har ju gemensam jord.

Finns det för respektive nackdelar med gemensam jord kontra separerad?
Mot ljusare tider

Återgå till DIY-forum