pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

mike34

Inläggav mike34 » 2009-11-29 19:48

Sanny_X skrev:Jag tycker detta är mycket tråkigt.

Kan inte Bertil själv skriva sin version, så vi slipper detta.

Det känns lite som en tävling om vem som känner Bertil bäst.

Kort bara, vem är Bertil ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-29 19:56

mike34 skrev:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bertil_Alving
... tycker jag!

Per

mike34

Inläggav mike34 » 2009-11-29 19:58

perstromgren skrev:
mike34 skrev:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Bertil_Alving

Tackar tackar. Nu vet jag lite mer.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-29 20:11

japp, tråkig tillställning detta, men jag kan inte låta bli att undra vad som egentligen ligger till grund för osämjan
Bikinitider

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-29 20:12

Jag tycker det är underhållande. :)
Pålitlig, Flexibel, Robust

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-29 20:25

Objektivisten skrev:Jag tycker det är underhållande. :)

Du får tycka vad du vill- men syftet med de insinuanta inläggen från Peter stendl och Nagref är att lansera pK-högtalaren, inget annat. Man gör det på ett synnerligen oschysst sätt, dessutom.
Det finns ekonomiska intressen bakom det hela, men det har du väl redan gissat, om du inte är osedvanligt naiv ( vilket jag inte tror ).

Tyvärr kommer detta att slå tillbaka på dem själva.

Det kanske är dax att lägga av med personangreppen. De är sedan länge genomskådade, liksom den agenda som ligger bakom.

Jag tror LTS förlorar många anhängare/betalande prenumeranter just nu. :cry: *

* Eftersom många av de som bidrar till misskrediteringen är aktiva inom LTS, just nu. Inte bra för trovärdigheten. :?

( Syftet är förstås att ha många läsare online också- Nagref mfl.äger ju hela forumet. Kanske är många fler insyltade också, både från det ena lägret och det andra. Inget drar så många läsare som ett rejält bråk )

Men nu blir jag väl censurerad, antar jag.
Senast redigerad av Richard 2009-11-29 20:42, redigerad totalt 4 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2009-11-29 20:27

Richard skrev:

Du får tycka vad du vill- men syftet med de insinuanta inläggen från Peter stendl och Nagref är att lansera pK-högtalaren, inget annat. Man gör det på ett synnerligen oskysst sätt, dessutom.
Det finns ekonomiska intressen bakom det hela, men det har du väl redan gissat, om du inte är osedvanligt naiv ( vilket jag inte tror ).

Tack för facit, Richard.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2009-11-29 20:31

Du känner inte någon av de inblandade antar jag.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-11-29 20:36

Richard, det var grov förenkling du gjorde.

Användarvisningsbild
SlaitH

Inläggav SlaitH » 2009-11-29 20:38

Fast vilka ekonomiska intressen kan det finnas, Pk görs i en begränsad utgåva och alla är redan sålda.
Det kommer inte att komma någon mer högtalare.

Nu tycker jag ju ändå att det hela är ganska olustigt, och vet inte vart det kommer ifrån.

Får hoppas att det reder upp sig.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-29 20:42

dimitri skrev:Richard, det var grov förenkling du gjorde.

Javisst.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
EA_73

Inläggav EA_73 » 2009-11-29 20:46

SlaitH skrev:Fast vilka ekonomiska intressen kan det finnas, Pk görs i en begränsad utgåva och alla är redan sålda.

Är det säkert?

dimitri

Inläggav dimitri » 2009-11-29 20:47

SlaitH skrev:Fast vilka ekonomiska intressen kan det finnas, Pk görs i en begränsad utgåva och alla är redan sålda.

Nu tycker jag ju ändå att det hela är ganska olustigt, och vet inte vart det kommer ifrån.

Det är riktigt, det finns inga ekonomiska intressen i pK-projektet, och eventuella vinstsiffror är inte mycket att orda om. Man skulle kunna säga att de eventuella plussiffrorna är en minsta möjliga försäkran att det inte blir minussiffror.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-11-29 21:02

självklart finns det ett ekonomiskt incitament från Bremens sida i detta. Det handlar om dryga 100 satser a 2500 SEK som annars inte har något användningsområde i Bremens produktion, om jag har tolkat informationen korrekt. Men å andra sidan får man som köpare rätt mycket för pengarna. Så det är win-win.
Senast redigerad av rikkitikkitavi 2009-11-29 21:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-11-29 21:04

SlaitH skrev:Det kommer inte att komma någon mer högtalare.

Så.. varför inte det nu då?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-11-29 21:10

rikkitikkitavi skrev:

självklart finns det ett ekonomiskt incitament från Bremens sida i detta. Det handlar om dryga 100 satser a 2500 SEK som annars inte har något användningsområde i Bremens produktion, om jag har tolkat informationen korrekt. Men å andra sidan får man som köpare rätt mycket för pengarna. Så det är win-win.

Javisst, dessutom är de ju, som sagt , redan sålda sedan länge, så någon dold ekonomisk agenda kan rimligen inte finnas.

Jag tror att Naqref, Peter och Ingvar helt enkelt slåss om vem som är herre på täppan! Giganternas kamp!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2009-11-29 21:17

Ursäkta en oinvigd

Varför är det så viktigt att det är idéellt, och utan vinstintresse. Någon måste ju ha betalat initialt för elementen, och har de inget användningsområde så är ju varje såldt element en framgång, annars är det ju bara mer förlust(utvecklingskostnader) för som jag förstår de ev, framtida ägghögtalarna.

Allt annat snack låter ju som hyckleri. Sedan får man väl hoppas att högtalaren blir en framgång rent prestandamässigt, för då kanske det blir intressant att ta fram en ny batch element, om inte annat för att få tag i reservelement.

Vh Christer

edit missade rikkitikkitavi´s inlägg :oops:

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-29 21:43

Richard skrev:

Du får tycka vad du vill- men syftet med de insinuanta inläggen från Peter stendl och Nagref är att lansera pK-högtalaren, inget annat. Man gör det på ett synnerligen oschysst sätt, dessutom.

Det kanske är dax att lägga av med personangreppen. De är sedan länge genomskådade, liksom den agenda som ligger bakom.

Jag tror LTS förlorar många anhängare/betalande prenumeranter just nu. :cry: *

* Eftersom många av de som bidrar till misskrediteringen är aktiva inom LTS, just nu. Inte bra för trovärdigheten. :?

( Syftet är förstås att ha många läsare online också- Nagref mfl.äger ju hela forumet. Kanske är många fler insyltade också, både från det ena lägret och det andra. Inget drar så många läsare som ett rejält bråk )

Men nu blir jag väl censurerad, antar jag.

du menar att bråket har med marknadsföring kring pk att göra, det låter befängt och helt felaktigt då osämjan tycks ha pågått ett par år minst, iallafall i omgångar, men det vill du blunda för, varför det? varför sprider du denna smörjan?
Bikinitider

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-11-29 22:04

Oj vilken pajkastning! :D

Tyvärr har jag inte kunnat delta ikväll då jag har spenderat lite tid på ortens hospital av diverse anledningar. :? Men kanske imorgon? :D
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
ribbon

Inläggav ribbon » 2009-11-29 22:06

perstromgren skrev:Jag tror att Naqref, Peter och Ingvar helt enkelt slåss om vem som är herre på täppan! Giganternas kamp!

Huvudet på spiken :wink:

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2009-11-29 22:22

IngOehman skrev:Jag minns väl när jag första gången träffade
dig "privat" på det där födelsedagspartyt hos Perka. Hur skulle jag kunna
glömma en person som med mässande röst och lyfta armar berättade
om hur han träffat Jesus - som hade talat engelska med dig, och som
eventuellt till och med hade överfört sin egen ande till dig? Sådant glöm-
mer man inte så lätt. Senare har du till mig sagt att du inte är säker på
att det är du som är Jesus och förtydligat att du inte tror det, medan du
till Bertil har sagt att du är det. Vilket är sant?

Om jag har förstått saken rätt så är topic för detta sidospår att INOs "manifest" innehåller vilseledande marknadsföring. Och då ger sig IÖ in på det han säger sig aldrig syssla med, nämligen personangrepp. Hyckleriet visar sitt fula tryne igen...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2009-11-29 22:31

Naqref skrev:Oj vilken pajkastning! :D

Tyvärr har jag inte kunnat delta ikväll då jag har spenderat lite tid på ortens hospital av diverse anledningar. :? Men kanske imorgon? :D

Vad har du att tillföra när det gäller vad Peter och Ingvar sagt för typ 10 år sedan? Var du med? Eller tar du automatiskt någons parti och börjar kasta pajer mest för skojs skull?

edit: Nu fattas det bara att alla börjar vänstra med alla för att det skall bli en fullfjädrad såpa av det hela...... ;)
Senast redigerad av norman 2009-11-29 22:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-29 22:33

IngOehman skrev:Jag är inte det minsta intresserad av att blanda in tro och religion i den
här tråden, jag vill bara veta varför du talar osanning när du pratar med
antingen Bertil eller med mig (och till många andra).

Jag vill också veta varför du inte håller dina löften, och "glömmer bort
dem" när du kommer på att du inte vill stå för dem.

Jag tycker det blivit rätt vanligt att det har blivit minst sagt obehagligt
när du agerat offentligt - på ett sätt som jag inte kan se som någonting
annat än ett påtaglit oärligt och manipulativt beteende.

Det är väldigt långt ifrån den fantastiskt trevlige Peter Bremen-resekamrat
som funnits på de många turer vi gjort, främst västerut, och du är ännu
längre från den kunskapstörstande Peter Bremen som jag lärt känna, och
i vars kök jag har spenderat många kvällar och nätter, för att på dittut-
talade önskemål hålla lektion om ditten och datten, från elektronik till
elektroakustik, akustik och psykoakustik, som haft med musik-återgivning
att göra, och som du ville lära dig mera om.

Men det förnekar du säkert också. Du har väl glömt det. Ungefär som du
kanske glömt hur du med en klagosång som jag inte hört maken till varken
före eller efter, fick mig att ta ledigt från jobbet för att ställa mig på meka-
nisk verkstad och genomborra gängstänger åt dig (ja, jag fick betala dem
också...) och sedan montera ihop alltihopa åt dig också, trots att du väg-
rade bygga lådan på ett vettigt sätt (med lucka på baksidan) som gjorde
att det gick att göra det bra*. Liksom att jag för en massa år sedan ritade
upp och gick igenom Ino a3 med dig, och vad som får dem att fungera utan
problem med interferenser, såsom en möjlig startpunkt för de lättlyssnade
högtalare som du ville tillverka för att du citat "har tröttnat på den här
branschen, nu gäller bara att marknadsföra och sälja och bli rik, Bang &
Olufssen är de enda som förstått hur man skall göra" (nej det var inte
bestämt att de skulle ha äggform ännu) och som jag skulle bli delägare av
företaget i, och bli ansvarig för utvecklingen på.

Vad andra tror om ditt selektiva minne kan jag inte svara för, men JAG tror
dig inte Peter.

Det mest absurda är dock att du tycks vilja ha den här debatten offentligt.
Tror du att jag tänker ta emot hur många lögner och tendensiösa antyd-
ningar som helst utan att säga ifrån?

Vh, iö

- - - - -

*Sedan sålde du högtalarna utan att jag varken fick minsta ersättning eller
tack, och de nya förtvivlade ägarna får ingen hjälp av dig - de ringer och
ber dig, men du ställer inte upp och tar ansvar för det du sålt dem, varken
de sönderfallande slutsteg du sålt dem, eller att fixa att högtalarna vars
högfrekvensdel inte verkar vara överens med sina kompensationskretsar
(kallödningar?).

Saker kan gå sönder, men varför inte hjälpa dem som drabbas, genom att
sätta apparaterna du sålt dem i brukbart skick? Du har ju deras telefon-
nummer. Do the right thing!

Ingvar, detta är ju gammal skåpmat som du redan i somras har skrivit om i Steindl-tråden. Ja du tar även upp lite nytt här som du verkar tycka passa in i denna tråd. Jag kan svara på det också, fast inte i denna tråd och jag gör det då jag väljer att göra det. Du behöver inte vara orolig Ingvar. Jag kommer att svara dig till punkt och pricka i Steindl-tråden.

Ingvar, om du inte är det minsta intresserad av att blanda in tro och religion i den här tråden, varför har du då gjort det?

Du skriver "den här debatten". Öh, vad menar du? Vad är det för debatt som du anser att jag skulle vilja ha och dessutom offentligt? Den lilla debatten rör ju ditt manifest och angående vad som står där och hur det uppfattas av de som läser manifestet. Det är vad debatten handlar om oavsett vad du försöker få den till.

I den här tråden är det helt och fullständigt OT det du skriver. Du vill gärna ösa galla angående helt ovidkommande saker d v s saker som inte har ett dugg med sakfrågan att göra. Ingvar, är du säker på att det främjar din egen sak? Jag menar, blir manifestet enklare att förstå av din debatt?
Tillhör det du skriver i debatten sakfrågan? Jag kan ju faktiskt svara för mig och ganska rejält också, men jag har valt att vara tålmodig med dina konstiga påståenden och förvrängda insinuationer. Jag vill också upplysa dig om att då du skrev ditt inlägg i Steindl-tråden så var det i en diskussion mellan mig och Göran Rudling om vad som hänt mellan mig och Linn och Göran Rudling och Linn för nästan 30 år sedan. Du var dessutom inte ens en gång inblandad i den diskussionen i Steindl-tråden, men du valde ändå att klampa in med helt ovidkommande saker. Det du skrev handlade inte ens om sakfrågan som Göran Rudling och jag diskuterade. Efter mitt svar till Göran Rudling om hur det förhöll sig angående Linn och Linnagenturen för Ljudbutiken så har han inte längre synts till i den tråden och knappast heller på forumet.

Du klagar ofta på att andra skriver mer om person än om sakfrågan. Är du säker på att du själv inte med råge överträder dina egna önskade regler om hur du vill ha det på forumet angående sakfråga kontra person?

I det här fallet i denna tråd började diskussionen huruvida Bertil använde piP som monitorhögtalare. Flera var helt övertygade om detta på grund av det som står i ditt manifest. Det påpekades av andra i denna tråd och det har påpekats igen. Det är det som den lilla sakfrågan gäller, nämligen är det lätt att missförstå det som står i manifestet? Uppenbarligen tycker vissa personer det. De har vad jag kan förstå under lång tid d v s i flera år haft en felaktig bild av det som står i manifestet angående just detta. Såsom jag har förstått det är den lilla sakfrågan som Screen belyste; Hur man uppfattar det som står i manifestet.

Bertil har gått in i denna tråd och sagt att han aldrig har använt piP som monitorhögtalare. Skall det verkligen vara så att Bertil måste gå in och korrigera andras missuppfattningar? Varför blir det missuppfattningar överhuvudtaget? Och varför korrigeras inte texten i manifestet så att det inte uppstår missuppfattningar? Om det nu är så att man kan missförstå din text i manifestet så förstår jag inte att du skulle vilja ha det på det viset. Du säger att du frågat Bertil på 80-talet och att han tyckte att det du tänkte skriva var bra. Jaha, säger jag. Jag säger då att Bertil sagt till mig att det har han inget minne av att han skulle ha sagt till dig eller att händelsen ens ägt rum. Ok, det betyder inget annat än att Bertil inte kan påminna sig om att situationen ägt rum.

Nu finns det dock en liten följdfråga: Betyder det att du lassar över ansvaret på Bertil Alving för det som du skriver i ditt manifest om det är så att det du skriver skulle missförstås av läsare? D v s du verkar resonera som så att Bertil har ju godkänt det och därför är det inte ditt problem. Ingvar, det är ju bara en liten korrigering som behöver göras i ditt manifest för att det inte skall missförstås.
Ingvar, du väljer själv vad du vill skall stå i ditt manifest. Men då det har blivit missförstånd på grund av dina valda ord i manifestet, så kan du ju istället välja att använda några andra bättre valda ord så att saker förstås på rätt sätt? Är det så konstigt?

screen skrev: Peter skrev:
Screen, du skriver att du undrar om det är sant? Jag förstår egentligen inte din fråga?? Jag kan inte bevisa att Bertil talar sanning angående att han inte någonsin har använt piP som monitorer eller som frifältsmonitorer om det är det du specifikt frågar efter, vad gäller sanningshalt. Men själv utgår jag från att Bertil talar sanning. Varför skulle jag inte göra det? Vi har ju känt varandra sedan 1970 ungefär och vi har umgåtts en hel del sedan dess. Vi talar öppet inför varandra om saker och ting. Om det är mig du inte tror på då jag redogör för Bertils svar, så må det vara hänt, det är upp till dig.

Att jag skriver undrande om detta kan vara sant, beror endast och alena på den utsaga som givits (och kanske fortfarande ges) av IÖ angående piP och tillkomsten av dom. M.a.o. jag blev bara väldigt förvånad.

Att jag inte tycker det var så bra...kan förklaras med att IÖ berättar just om varför han först gjorde dessa och det verkar då som om Bertil FAKTISKT också använder dessa som monitorer. Det säjs inget om att han inte gör det eller aldrig har gjort det.

Detta gör att man kan förledas att tro att så är fallet samt att man då (mäniskan kan både tänka samt ha fantasi) tror att dessa p.g.a. "en känd inspelningstekniker" är mycket bra monitorer. Vilket för mig (för att tala min klarspråk av min upplevelse av det) verkar vara någon form av falsk marknadsföring.
Även om man inte vill bygga högtalare igentligen.

Med tanke på (om jag har förstått det rätt?) att IÖ fortfarande känner Bertil och dom har kontinuerlig kontakt så ter det sig lite märkligt att inte hela sanningen kommer fram.

Att IÖ hade för avsikt att ta fram en monitor med inspiration av Bertils behov som sporre är inget att orda över. Inte heller att dessa trots allt alltid varit och är imponerande för sin storlek. Jag har för övrigt inget emot IÖ ö.h.t. utan tycker mycket om honom som person och respekterar honom fullt ut. Han gör (i min upplevelsegrad) fantastiska högtalare.

Peter jag hoppas att jag med denna förklaring klargjort vad MINA fåordiga rader har för betydelse? Hoppas nu att alla som läser detta "missförstår" mig rätt så det inte drar igång en helvetes debatt om detta nu också!

screen skrev:Förtydligande varför!

Ur mitt senaste manifest:

Den lilla piP (uttal: pi-pé) togs ursprungligen (i slutet av 80-talet) fram på önskemål från den världsberömde inspelningsteknikern Bertil Alving. Han önskade en liten mobil kontrollmonitor som inte nödvändigtvis behövde kunna spela så starkt, men där största vikt lagts vid klangneutralitet, ljudkvalitet och djupbasförmåga.
Sistnämnda är en mycket viktig egenskap (men sällsynt hos små högtalare) hos en monitor för användning vid inspelning av akustisk musik, eftersom man som inspelningstekniker måste kunna höra och därmed undvika att lågfrekventa störljud hamnar på inspelningarna.

Är det då bara Screen som missuppfattat det som står i manifestet? Mig veterligen är det fler som missförstått det som står i manifestet. Ingvar, tror du verkligen att det är någon annan än du själv som får badwill då ditt manifest missförstås på detta sätt? Varför fixar du det inte? Varför sätter du istället igång en helvetisk debatt om saken?

Är det något att sträva efter att saker skall kunna missförstås? Jag tycker man bör sträva efter att saker skall förstås. Man kan inte göra mer än sitt bästa för att det inte skall missförstås och speciellt, då det redan har missförståtts så kan man ju försöka rätta till det på sitt bästa sätt.

Apropos “do the right thing” som du skriver. En annan sak som Bertil idag nämnde för mig angående piP är att ni för några år sedan har pratat om dessa då dessa tog skada i hans källare för en massa år sedan. Ni pratade då om att du skulle hjälpa honom att iordningställa dessa. Det har aldrig skett trots att det är flera år sedan. Nu har Bertil beställt två par pK. Bertil sa idag att du pratade härom dagen kort med honom och att den frågan tydligen kom upp igen.

Ingvar, du är snabb på att prata om andra människor och vad andra gör eller inte gör eller borde göra enligt ditt förmenande även om det överhuvudtaget inte tillhör sakfrågan. Om du väljer att fixa Bertils piP så kan Bertil Alving därefter välja monitorhögtalare mellan piP och pK. En drömsituation för Bertil alltså. Det tycker jag han är värd.

Du behöver inte bekymra dig över mina angelägenheter och hur jag löser mina problem. De som har köpt mina högtalare och mina slutsteg har fått låna 1000 wattare så länge, så det går ingen nöd. Högtalarna är ju lagade för länge sedan. De har fått sprillans nya element och jag har fixat korrigeringslänkarna och jag har inte tagit en krona betalt trots att det egentligen inte var en garantisak. Jag har ändå hjälpt dem så gott jag kunnat och med de resurser jag har.

Vad gäller de andra sakerna som du nu åter tar upp fast i denna tråd så kan du förvänta dig att du får svar, fast det blir i Steindl-tråden och det blir då jag väljer att svara.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
McFlippaFlaster

Inläggav McFlippaFlaster » 2009-11-29 22:36

jag är så sjukt jävla less på allt bjäbbande i var eviga tråd... Skaffa en hobby eller nåt, eller, ja det har ju inte löst något hittills uppenbarligen, men börja virka eller nåt!
Jahapp, ska man byta ut rubbet och börja om igen då?

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-11-29 22:46

En sak önskar jag från inblandade herrar:

Gör inte mig till måltavla nu bara för att jag har påvisat min uppfattning om saker och ting!

Snälla... :?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-11-29 22:48

screen skrev:En sak önskar jag från inblandade herrar:

Gör inte mig till måltavla nu bara för att jag har påvisat min uppfattning om saker och ting!

Snälla... :?

Delar din uppfatning efter ha läst manifest

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-11-29 23:18

Nu tycker jag vi lättar upp stämningen lite:

Bild
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-29 23:27

rikkitikkitavi skrev:

Hej Rikkitikkitavi :)

Du har möjligtvis inte tolkat informationen helt korrekt. Jag har själv någonstans i denna tråd eller möjligtvis i en annan tråd skrivit hur det hela hänger ihop. Jag beskrev det för MagnusÖstberg. Jag har skrivit att dessa Bremens mid/woofer skulle jag från början ha i serieproduktion av Bremens ägghögtalare. Eftersom elementet ändrades något från Tymphany i Kina så att delningsfilter behöver ändras så beslutade jag att de inte skulle vara produktionselement men däremot användas i förserien av ägghögtalarna d v s till de första 125 paren av de gjutna lådorna som skall tillverkas och då med eget delningsfilter. Det är essentiellt att då ha element på plats för montering direkt då lådorna gjutits och lackats så att det snabbt kan monteras en förserie. Just nu har jag inga element alls vilket innebär att det kan bli problem med förserien, men jag hoppas att jag kan få en ny serie element levererat i tid. Men det vet jag inte just nu. Jag vet att det var lite gambling då jag beslutade, men så är det att vara företagare. Det var själva tanken med dessa högtalarelement.

Jag prioriterade till slut pK istället för äggen och det beror delvis på att jag räknade med att de nya elementen skulle finnas i tid samt att det även fanns andra orsaker. Däremot så hade jag 60-70 st DX25 som jag troligtvis inte tänkt använda i äggen, men möjligtvis till något annat.

Summa summarum var att jag beslutade mig för att stödja Naqrefs projekt och för att jag tror att det blir en förbaskat bra högtalare av pK och med en massa nöjda music lovers på forumet.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-11-29 23:32

Tengil skrev:Ursäkta en oinvigd

Varför är det så viktigt att det är idéellt, och utan vinstintresse. Någon måste ju ha betalat initialt för elementen, och har de inget användningsområde så är ju varje såldt element en framgång, annars är det ju bara mer förlust(utvecklingskostnader) för som jag förstår de ev, framtida ägghögtalarna.

Allt annat snack låter ju som hyckleri. Sedan får man väl hoppas att högtalaren blir en framgång rent prestandamässigt, för då kanske det blir intressant att ta fram en ny batch element, om inte annat för att få tag i reservelement.

Vh Christer

edit missade rikkitikkitavi´s inlägg :oops:

Hej Tengil

Se mitt svar till Rikkitikkitavi

MvH
Peter

Användarvisningsbild
Sanny_X

Re: pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Inläggav Sanny_X » 2009-11-29 23:37

Naqref skrev:Detta är ett projekt där elementen är framtagna av Peter Steindl för att användas i hans Ägghögtalare men p g a att det hag gjorts justeringar i slutskedet så kan dessa +100 par element inte användas om man ska ha en kontinuitet i tillverkningen.

petersteindl skrev:Summa summarum var att jag beslutade mig för att stödja Naqrefs projekt

Vem hjälper vem?

Jag trodde Naqref hjälpte Peter att bli av med överblivna element.

Nu säger Peter att han hjälper Naqref med att fixa fram element till hans (Naqrefs) projekt.

Från början fanns väl elementen, och sedan kom projektet?
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum