IÖ och Naq diskuterar

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-26 11:37

Nattlorden skrev:
IngOehman skrev:I mätkurvorna finns inga svar på VARFÖR de skall se ut just som de gör.

Och i själva verket måste man dessutom relatera dem alla till varandra.
En kurva kan ju vara rätt, trots att en annan, identisk kurva, kan vara
fruktansvärt fel. Det visar om inte annat att det är en tokig väg att söka
efter "den rätta kurvan". De är bara rätta i ett rätt så komplext samman-
hang. :?

Detta förtjänar att postas en gång till... det är till och med så fundamentalt att det borde klistras!

Helt klart!
Men jag kan inte låta bli att undra varför det spenderas säkert mer än tio gånger mer tid på faktiskt.se med att konstatera att kurvor är svårlästa och inte att diskutera hur kurvan bör se ut och vilka parametrar som påverkar detta. Eventuellt med dess innebördes påverkan. Själv är jag mycket intresserad av detta området men kunskapen som finns tillgänglig att ta till sig är låg.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-26 11:40

MP skrev:Dimitri: varför känner du dig så tvungen att hela tiden tänka, tolka och svara åt Ingvar?
Det blir väldigt OT (precis som det här inlägget)

Ursäkta OT

Nu är jag ju inte dimitri, så jag tänker inte svara för honom, men väl till dig,
även om det är en fråga som är ställd till honom. Hoppas det är okej.

Jag har aldrig uppfattat att dimitri svarat i mitt ställe - utan att han alltid
svarar å sina egna vägnar. Däremot tror jag att han förstår både mig och
alla andra människor, på ett sätt som de flesta aldrig kommer att kunna
drömma om att göra. Ibland tror jag till om med att han känner folk bättre
än de känner sig själv. Har sett flera fall där hans analys senare bekräftas
av den som analyserats, utan att de vet om det själva.

Men samtidigt som jag aldrig sett att dimitri uttala sig å mina vägnar, kan
jag ju inte låta bli att vara glad och tacksam över alla de kloka saker han
skriver. Det är ytterst sällsynt att jag inte antingen håller med honom, eller
inte alls har tänkt på det han skriver - men blir överrumplad av det, när
det öppnar för en synvinkel som inte föresvävat mig. Är tacksam över att
få läsa hans inlägg. Tror många fler än jag kan lära sig mycket av honom.

Ibland känns det som om han förstår mer än någon annan, och han har
dessutom civilkurage nog att säga till när jag ser någon oförrätt. Det är
något som jag verkligen respekterar.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-11-26 11:52

IngOehman skrev:han har dessutom civilkurage nog att säga till när jag ser någon oförrätt.

Det tror jag nog du har alldeles själv. :wink:

Fast jag tycker det är synd att "oförrätterna" (efterrätterna?) har blossats upp i metadebatten så att sakfrågorna försvinner.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-11-26 11:52

IngOehman skrev:Ibland känns det som om han förstår mer än någon annan, och han har
dessutom civilkurage nog att säga till när jag ser någon oförrätt. Det är
något som jag verkligen respekterar.

Vh, iö

Jag håller med, det är en mycket fin egenskap i en människa, att se oförrätter och agera mot dessa.

Glöm bara inte att även den oförrättade kan av motparten uppfattas som "oförrättande", vilket av andra människor med civilkurage kan ge upphov till likadana reaktioner, fast för motparten.

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

MP

Inläggav MP » 2009-11-26 12:06

IngOehman skrev:
MP skrev:Dimitri: varför känner du dig så tvungen att hela tiden tänka, tolka och svara åt Ingvar?

Ursäkta OT

Nu är jag ju inte dimitri, så jag tänker inte svara för honom, men väl till dig, även om det är en fråga som är ställd till honom. Hoppas det är okej.

Jag har aldrig uppfattat att dimitri svarat i mitt ställe - utan att han alltid svarar å sina egna vägnar.
Däremot tror jag att han förstår både mig och alla andra människor, på ett sätt som de flesta aldrig kommer att kunna drömma om att göra. Ibland tror jag till om med att han känner folk bättre än de känner sig själv.
Har sett flera fall där hans analys senare bekräftas av den som analyserats, utan att de vet om det själva.

Men samtidigt som jag aldrig sett att dimitri uttala sig å mina vägnar, kan jag ju inte låta bli att vara glad och tacksam över alla de kloka saker han skriver.
Det är ytterst sällsynt att jag inte antingen håller med honom, eller inte alls har tänkt på det han skriver - men blir överrumplad av det, när det öppnar för en synvinkel som inte föresvävat mig.
Är tacksam över att få läsa hans inlägg. Tror många fler än jag kan lära sig mycket av honom.

Ibland känns det som om han förstår mer än någon annan, och han har dessutom civilkurage nog att säga till när jag ser någon oförrätt.
Det är något som jag verkligen respekterar.

Vh, iö

Nu gör du mig faktiskt både orolig och bekymrad.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2009-11-26 12:20

IngOehman skrev:
diesel skrev:Många känner nog igen sig i det faktum att tiden inte räcker till när man har hus, familj och det där och samtidigt vill utöva en hobby som tar ganska mycket tid i anspråk.

Ur detta perspektivet har i allafall inte jag några problem att förstå att man gärna slänger upp mätmicken framför PiP för att eventuellt försöka spåra vad det är som gör att det låter bra.

Jag tror jag förstår vad du menar, men det hindrar inte att jag vidhåller
min inställning, och därmed även min synpunkt att det är rätt meningslöst
att söka svaren under lampan. Bättre att leta där de finns. ;)

I mätkurvorna finns inga svar på VARFÖR de skall se ut just som de gör.

Och i själva verket måste man dessutom relatera dem alla till varandra.
En kurva kan ju vara rätt, trots att en annan, identisk kurva, kan vara
fruktansvärt fel. Det visar om inte annat att det är en tokig väg att söka
efter "den rätta kurvan". De är bara rätta i ett rätt så komplext samman-
hang. :?

Ingen ide att ta efter dem alltså, innan man är på det klara med samman-
hanget vill säga. Tills dess är till och med enkla tumregler som "rak tonkur-
va är bra" och "låg THD är bra", bättre än att härma något som man inte
inser varför det är dimensionerat som det är.

Jag respekterar din inställning fullt ut men vill ändå ge dig ett litet exempel som belyser det jag menar.

Håller just nu på med en högtalare som vid "första skottet" lät tillbakadragen i lägre mellanregistret/övre basen. Speciellt i förhållande till PiP
Då mina gating-amatörmätningar inte säger speciellt mycket vid frekvenser under 1 kHz brukar jag använda en kombination av baffelsimulator, närfältsmätningar och ett kritiskt öga till den i filtret skapade överföringsfunktionen.

Jag har gjort närfältsmätning på basen i Pip och förrutom detta även impedansmätning av PiP-basen i låda utan filter. Förutom detta har jag även simulerat överföringsfunktionen med hjälp av uppmätta komponentvärden i PiP-filtret.

Den informationen detta gav mig gjorde att jag konstruerade om filtret i min egen högtalare så överföringsfunktionen blev mer lik den jag tror mig ha simulerat fram för PiP (med beaktande av skillnaden i närfältsmätning mellan PiP och min egen) och det blev ett positivt steg i rätt riktning för att lösa de problem jag detekterade vid lyssning.

Jag är medveten om att detta agerande inte grundar sig på speciellt mycket mer än min egen okunskap i ämnet och jag försöker helt enkelt hitta en genväg där jag efterliknar din konstruktion då jag uppfattar denna som bättre.

Jag är medveten om att jag ignorerar alla andra parametrar förutom tonkurvan i detta aktuella fallet men då det visade sig vara åtminstone en betydande del av just detta problemet anser jag att mina mätningar på din konstruktion inte var förgäves.

Kanske hade jag bara ren tur och kanske kunde jag listat ut detta alldeles själv utan att "tjuvkika" men det hade tagit betydligt längre tid. Tror faktiskt att jag lärde mig ett o annat på kuppen trots att jag "fuskade"

IngOehman skrev:Du verkar förresten som en väldigt trevlig figur, och jag tror jag missat att
du är rätt ny här på faktisk, så: Välkommen!

Vh, iö

Tack!
Jag har varit här ett tag men kanske inte skrivit speciellt mycket, däremot har jag varit väldigt aktiv när det gäller läsandet 8)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2009-11-26 13:25

sprudel skrev:celef skrev:
ni förkläden, kan ni inte backa ett steg snälla, ni skymmer min utsikt

Om du ta ett steg, eller två, åt sidan kanske både utsikt och insikt blir bättre? :)

här sitter jag i salongen lungt och fint och tittar på debatten där framme på scen, hela tiden ställer sig folk upp, i vägen, och kommenterar allt, vad är det för mening med det? klart man blir förbannad, så var vänlig å var lite tyst nu
Bikinitider

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2009-11-26 16:09

MP: Jag förstår inte ditt sista inlägg.

Vad menar du :?:

Apropå Dimitri så verkar han i mina ögon vara en tänkande person som bara gör inlägg när han verkligen har något han vill säga. Dessutom är det alltid tänkvärt. Här måste nog jag bättra mig :wink:

MP

Inläggav MP » 2009-11-26 16:31

Väntar på svar från Dimitri i PM för jag vill inte OT:a den här tråden.
Inte alltid så lätt att förstå kanske, jag har nog en annan uppfattning än Dimitri verkar det som men har inte fått någon kontakt än.

Tack för att du frågar iaf. :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-26 20:19

MP skrev:
IngOehman skrev:

Ursäkta OT

Nu är jag ju inte dimitri, så jag tänker inte svara för honom, men väl till dig, även om det är en fråga som är ställd till honom. Hoppas det är okej.

Jag har aldrig uppfattat att dimitri svarat i mitt ställe - utan att han alltid svarar å sina egna vägnar.
Däremot tror jag att han förstår både mig och alla andra människor, på ett sätt som de flesta aldrig kommer att kunna drömma om att göra. Ibland tror jag till om med att han känner folk bättre än de känner sig själv.
Har sett flera fall där hans analys senare bekräftas av den som analyserats, utan att de vet om det själva.

Men samtidigt som jag aldrig sett att dimitri uttala sig å mina vägnar, kan jag ju inte låta bli att vara glad och tacksam över alla de kloka saker han skriver.
Det är ytterst sällsynt att jag inte antingen håller med honom, eller inte alls har tänkt på det han skriver - men blir överrumplad av det, när det öppnar för en synvinkel som inte föresvävat mig.
Är tacksam över att få läsa hans inlägg. Tror många fler än jag kan lära sig mycket av honom.

Ibland känns det som om han förstår mer än någon annan, och han har dessutom civilkurage nog att säga till när jag ser någon oförrätt.
Det är något som jag verkligen respekterar.

Vh, iö

Nu gör du mig faktiskt både orolig och bekymrad.

Jag förstår inte ditt inlägg. :?

Vad är det du vill säga? Är du orolig för att det finns en person
som ser och förstår? (Och bryr sig.)

Det tror jag inte att du behöver vara.

Allt jag säger är, att det finns många fall då D varit den enda som
kunnat leverera enl förklaring som jag uppfattat vara plausibel, till
människors till synes kontraproduktiva och helt irrationella bete-
enden - alltså saker som drabbar andra men som även i längden
kommer att drabba även dem själva.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2009-11-27 03:25

Förtydligande:

Flera gånger har jag uppfattat människor som medvetet elaka - jag
har inte sett någon annan möjlig förklaring till att de kan göra det de
gör mot andra, som oomtvistligt varit att göra andra illa.

Men - så skriver dimitri något som gör att man inser att de snarare är
offer, det vill säga själva är drabbade av något, utifrån kommande,
eller som kommer inifrån dem, utan deras förskyllan. Något som gör
att de inte har valet att låta bli att göra andra illa, utan att de snarare
är offer för det som får dem att drabba andra.

Det är bra att någon som ser klart, tar fram ficklampan, så man får
se lika klart i varje fall för stunden, och sedan kan/får fortsätta att
tro (så) gott (som möjligt) om folk.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2009-11-27 14:19, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PojkenMedTur

Inläggav PojkenMedTur » 2009-11-27 03:39

cliffnotes please :)

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2009-11-28 08:47

Snacka om sandlådenivå.

Man skulle kunna tro att ni fortarande bor hemma hos mamma allihop :roll:

Börja uppföra er som vuxna eller berätta gärna eran bakgrundshistioria såsom ni ser den så en som jag fattar vad erat groll handlar om.
Jag är ofta inne här och läser. Tycker att det är givande och lär mig massor men detta inlägg är faktiskt det första på flera år.

Såå. Antingen upplys oss ovetande vad allt kackel grundar sig i eller försök åtminstone hålla nere tyk-inläggen.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-11-28 12:01

Men vilket tjafs 8O

Kan det inte vara så enkelt som att IÖ inte vill avslöja alla aspekter av konstruktionen och de mätmetoder han använder för att verifiera dessa?

Jag kan inte se något fel i detta. Och jag kan inte heller se att han skulle vara unik i detta avseende. Det finns många av er (konstuktörer) som gärna är lite hemliga med vissa aspekter av era kreationer.

Har han en skyldighet att här på faktiskt lämna en fullständig redogörelse för sina konstruktioner?

Jag tycker inte det i alla fall.
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-11-30 11:33

BertilAlving skrev:
Eftersom det undras och funderas kring min monitorlyssning så hoppar jag in här med lite info: Peter har i princip redan redogjort för turerna, men jag kan komplettera med att efter OD-11 andvände jag under många år först AudioPro A4-14 (supermoddade av Karl-Erik Ståhl) och sedan den lilla aktiva AudioPro A2-2 (tror jag den heter). Mina piP fick jag i det tråkiga skedet av livet för c:a 10 år sedan när jag "gick in i väggen" och på grund av depressionen helt slutade att göra inspelningar, piP fick alltså aldrig tjänstgöra som monitorhögtalare.

Och sedan då? Jo, depression brukar man oftast bli frisk ifrån, med läkarhjälp kan det gå så snabbt som 6 månader och utan läkarhjälp kan det gå på ett halvår . För min del tog det mer än fem år men nu känns det bra och jag har åter börjat göra inspelningar sedan drygt 2 år tillbaka. Vad använder jag då för monitorhögtalare nuförtiden? Det verkar som mina piP blivit otursförföljda i sin tilltänkta användning som monitorhögtalare; när jag fick dom slutade jag göra inspelningar och nu när jag åter började göra inspelningar blev dom förstörda av en vattenskada medan dom stod i källaren! Alla mina inspelningar efter "come-back" är gjorda helt utan monitorhögtalare, alltså enbart med hörlurs-monitorering och detta är verkligen inte ett idealiskt sätt att jobba på (men utrustningen är bekvämare att släpa på ).

...
/Bertil

det där sätter ju saken i ett annat dager men är man bitter och har en agenda så kan man ju skita i sanningen och blåsa på
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-30 18:52

Moment-23 skrev:Har han en skyldighet att här på faktiskt lämna en fullständig redogörelse för sina konstruktioner?

Det är det nog ingen som tycker. Däremot tycker jag att han har en skyldighet att tala sanning om det som faktiskt påstås om produkternas egenskaper. Om sanningshalten ifrågasätts utifrån med mätningar som stöd, och företagaren bakom Ino vägrar bemöta det annat än genom att spela offer (för vad, exakt?) och gråta en skvätt...
Jag tycker inte det ser roligt ut alls. :?

Jag förstår heller inte riktigt det massiva och helt innehållslösa försvar som kommit. Vilken är skillnaden mellan att påstå att en högtalarkabel har mer mikrodetaljer, och att en högtalare har kompenseringar för stereosystemfel?
Ingen har någon skyldighet att redogöra för sina konstruktioner alls. Däremot måste man acceptera att det framförs kritik både mot produkter och påstådda egenskaper, och då kan man välja att bemöta den. Väljer man att låta bli när kritikern dessutom för en utomstående som mig verkar ha rätt bra på fötterna är ett uteblivet svar också en sorts svar. Och jag tycker inte om det svaret. :(

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-11-30 18:55

fast nu var det ju en handritad lapp på tal
från första början
sedan kom ju den anklagade med en mätning som var väldigt lik den handritade lappen

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-30 19:50

Den enda som förlorar på detta är Anders och företagen som har med han att göra. Ingvar klarar sig. Att tvinga någon svara på massa påstående tillhör Kina, kanske värt att flytta dit om man vill ha ett sådant samhälle. Folk borde fan skämmas hur dom håller på.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-30 20:41

profbd skrev:fast nu var det ju en handritad lapp på tal
från första början
sedan kom ju den anklagade med en mätning som var väldigt lik den handritade lappen

Nä, från första början handlade det väl om huruvida piP verkligen har de där stereosystemfelskompensationerna den påståtts ha. De syntes ju inga spår av i de mätningar som Naq med flera gjorde, och ingen förklaring har getts. Den handritade lappen kom in i bilden långt senare. :)
Detta, piP:s högfrekvenssvacka och diskussionerna om ett stycke i Inos manifest som skulle kunna, och har av mig, tolkats som att piP var ett beställningsjobb på uppdrag av en viss inspelningstekniker är väl egentligen bara en fortsättning på något som har pågått sedan... väldigt länge. 8O Det har ju varit samma vända med pi60:s faslinjäritet, men då fanns i alla fall en plausibel förklaring. (Definitionen av 'faslinjär' som minimifas och annat som gick rakt över huvudet på lilla mig.)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-30 20:45

Ja, det är ju bra att Anders, som bevisligen gjort pip, kan yttra sig om dessa saker. Visst, vill man inte ha någon som helst trovärdighet kvar så kan man fortsätta så. Men att klaga på Ingvar, som är nog den som förklarat sina konstruktioner mest ingående av ALLA seriösa konstruktörer, är bara löjligt. Sitter Wilson och svara och förklarar massa smådetaljer om hans högtalare?

Säger det igen, om Ingvar inte vill svara mer på grund av det sättet som saker för fram så får man faktiskt respektera det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

MP

Inläggav MP » 2009-11-30 20:51

Den som tappar mest trovärdighet är nog den som företräds av din retorik, Subben :wink:

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-11-30 20:54

MP skrev:Den som tappar mest trovärdighet är nog den som företräds av din retorik, Subben :wink:

Knappast, Ingvar har fullt upp och jag är inte han, något som dom flesta tänkande personer förstår. Men Anders har blåst Lasse på ett försteg och två eller tre slutsteg som jag tänkte köpa från Holographic audio. Kan inte stödja sådant beteende.

MP

Inläggav MP » 2009-11-30 21:02

MP skrev:Den som tappar mest trovärdighet är nog den som företräds av din retorik, Subben :wink:

...oavsett sak och person.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2009-11-30 21:15

MP skrev:

...oavsett sak och person.

Det gäller i hög grad dig själv- MP.*

* Du har aldrig tänkt tanken att Naq och några fler kanske agerar "nyttiga idioter", med adressaten John Larsen och den infekterade Carlsson fejden i bakgrunden ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-11-30 21:31

det är nog inte bara subjektivisten som hoppar över förstegsköp

det var någon som sa giganternas kamp
såvitt jag vet så är det väl bara ingvar som levererar

celef så föstår jag inte varför du är så skeptisk till mig som högtalarkonstruktör
får jag inte ihop det trots dataprogram så får jag väl anlita en konsult

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2009-11-30 21:58

subjektivisten skrev:Den enda som förlorar på detta är Anders och företagen som har med han att göra. Ingvar klarar sig. Att tvinga någon svara på massa påstående tillhör Kina, kanske värt att flytta dit om man vill ha ett sådant samhälle. Folk borde fan skämmas hur dom håller på.

Asså nu förstår jag inte riktigt?
Detta beteende ser jag ju hela tiden.

Vilka är det som är så snabba att de på väldigt kort tid lyckas jaga ut någon som säljer kablar?
Då behövde han minsann förklara sig.

Nu handlar det om en tillverkare som råkar vara väldigt älskad här på forumet vilket gör att det helt plötsligt är för jävligt.
Trams säger jag bara.

Varför tar ni denna hobby på så stenhårt allvar? För det är väll en hobby eller?

Hade detta varit en högtalare från någon annan tillverkare så hade det varit ett jävla liv på er. Fy fan för den konstruktören som ljuger så, hade det låtit.

Jag blir uppriktigt ledsen när jag läser detta. Jag förstår inte hur folk kan vara så trångsynta och instängda i sin egna lilla värld.

Ni tycks tro på allvar att ni sitter med alla de rätta svaren. Jag vet inte om ni förstått att det finns en värld utanför Sverige? Den världen är så mycket större och med så mycket mer människor. Och så sitter ett gäng förståsigpåare (som jag kallar det) och tror att "vi vet minsann".

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-11-30 22:26

ja det är en hobby, men på sät och vis också en livsstil :)

jag älskar musik, det är en otroligt stor del av mitt liv och att lyssna på den med min kära anläggning är något av det bästa jag vet, alltså lever jag till viss del för detta med ljud. :)

tror det är samma för dom flesta här på forumet
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
nolimitsoya
Inaktiverad

Inläggav nolimitsoya » 2009-11-30 22:43

subjektivisten skrev:Säger det igen, om Ingvar inte vill svara mer på grund av det sättet som saker för fram så får man faktiskt respektera det.

Är det någon som gjort annat? Tills han förklarat varför de där tonkurvevindlingarna inte syns i någon mätning eller varför de inte behöver vara där just i det här fallet får han ju finna sig i att alla de tidigare påståendena om piP:s egenskaper ser rätt tomma ut. Ingen kan tvinga fram ett sånt svar, men jag kan konstatera att för min del är ett uteblivet svar på en sån här fråga ett svar det också. En massa offerspel och personangrepp är ett ännu tydligare svar.
piP får inte magisk tillbaka påstådda egenskaper bara för att Peter är religös.

...

Rent konkret, vad är det du kritiserar? Att Ino blir kritiserat över huvud taget? Innehållet? Det innehållet kan ju inte vara så kontroversiellt? Jag förstår inte. :?

Användarvisningsbild
Moment-23

Inläggav Moment-23 » 2009-11-30 22:53

nolimitsoya skrev:
Moment-23 skrev:Har han en skyldighet att här på faktiskt lämna en fullständig redogörelse för sina konstruktioner?

Det är det nog ingen som tycker. Däremot tycker jag att han har en skyldighet att tala sanning om det som faktiskt påstås om produkternas egenskaper. Om sanningshalten ifrågasätts utifrån med mätningar som stöd, och företagaren bakom Ino vägrar bemöta det annat än genom att spela offer (för vad, exakt?) och gråta en skvätt...

Jag förstår heller inte riktigt det massiva och helt innehållslösa försvar som kommit. Vilken är skillnaden mellan att påstå att en högtalarkabel har mer mikrodetaljer, och att en högtalare har kompenseringar för stereosystemfel?
Ingen har någon skyldighet att redogöra för sina konstruktioner alls. Däremot måste man acceptera att det framförs kritik både mot produkter och påstådda egenskaper, och då kan man välja att bemöta den. Väljer man att låta bli när kritikern dessutom för en utomstående som mig verkar ha rätt bra på fötterna är ett uteblivet svar också en sorts svar. Och jag tycker inte om det svaret. :(

Vi läser nog in olika saker i detta. Jag vet inget om bakomliggande motiv som groll med larsen eller carlson planet.
Jag tycker bara att IÖ´s svar i tråden är sådana som någon som inte vill säga allt skulle ge. Skälet till att han inte vill säga allt kan man naturligtvis spekulera i. Jag tror fortfarande att det är för att han inte vill avslöja alla aspekter av konstruktionen. Och att bemöta kritiken på det sätt som den framförs kanske inte låter sig göras med mindre än att han avslöjar sådant som han inte vill avslöja. Men jag kan ju ha helt fel också, det har faktiskt hänt någon gång :wink:
Det finns definitivt INGET som helst samband mellan pris och prestanda. En billig kabel låter ofta bättre än en sämre.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-11-30 23:31

Moment-23 skrev:
nolimitsoya skrev:

Vi läser nog in olika saker i detta. Jag vet inget om bakomliggande motiv som groll med larsen eller carlson planet.
Jag tycker bara att IÖ´s svar i tråden är sådana som någon som inte vill säga allt skulle ge. Skälet till att han inte vill säga allt kan man naturligtvis spekulera i. Jag tror fortfarande att det är för att han inte vill avslöja alla aspekter av konstruktionen. Och att bemöta kritiken på det sätt som den framförs kanske inte låter sig göras med mindre än att han avslöjar sådant som han inte vill avslöja. Men jag kan ju ha helt fel också, det har faktiskt hänt någon gång :wink:

Men isåfall är det ju bara för Ingvar att säga att han inte vill berätta hur mätningen ska göras för att inte röja affärshemligheter? Ingvar har ju faktiskt rätt att ge vilken förklaring han vill till varför den ovanstående egenskapen inte kan ses någonstans ännu. Det finns kanske en fullgod förklaring till detta. Eller så finns det kanske inte det. Frånvaron av bevis är såklart inte samma sak som frånvaron av egenskap...

På samma sätt så har såklart alla som läser diskussionen rätt att göra sin egna bedömning av de svaren som ges av de båda "kombatanterna". Själv har jag inget behov av att få berättat för mig vad jag ska tycka och drar hellre mina egna slutsatser, inte baserat på tekniken för den förstår jag inte, utan baserat på hur diskussionen förs.

För eget bruk så tycker jag mest det är synd att inte mer information kommer fram så att jag hade kunnat lära mig mer....
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino