Jordningsproblem?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Jordningsproblem?

Inläggav KarlXII » 2009-11-30 21:34

Jag har ett problem:

Det låter som jag får in signaler från yttre världsrymdens fjärran civilisationer i basanläggningen. :(

När jag använder någon av de tre lågnivåkablarna jag lagt snyggt och prydligt i väggen, blir det störningar. Stora störningar. Det blir mindre störningar om jag slår av receivern, och om jag drar ur elsladden försvinner de helt. Däremot, om jag kör direkt från Squeezebox till bassluteget utan att passera receivern är det tyst.

Om jag istället använder en annan lågnivåkabel och drar den direkt från receiver till basslutsteg, så har jag visserligen störningar när receivern är avslagen men strömsatt, men om jag gör power on på den blir det tyst.

:x

Någon som känner igen sig och har en bot?
Senast redigerad av KarlXII 2010-02-02 17:03, redigerad totalt 2 gånger.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2009-11-30 23:02

låter som att det är olika jordpotential mellan apparaterna. se till att jorda alla apparater till att börja med.
kvarstår problemen kan du fundera på en jordavskiljare
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-11-30 23:44

Haru nån TV-antenn med förstärkare inkopplad? I så fall koppla ur satbox, DVR eller vad det kan vara.
Testa att koppla ur dom olika signalkällorna i försteget och se om det påverkar.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2009-12-01 02:53

I mittfall är det laptopen som är boven. Strömförsörjningen i den närmare bestämt.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2009-12-01 04:24

Du kanske finner boten här, det finns en hel del bra info i Jensens White Papers: http://www.jensen-transformers.com/apps_wp.html

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2009-12-01 07:41

Adhoc skrev:Du kanske finner boten här, det finns en hel del bra info i Jensens White Papers: http://www.jensen-transformers.com/apps_wp.html

+1

Tänkte rekommendera samma sak!

Bill Whitlock från Jensen kan sina saker och är dessutom rolig att lyssna på. Det fanns ett föredrag på Brittiska AES hemsida som nu verkar ha tagits bort, men jag sparade en kopia på min server: AESUK_lecture_0705.mp3
Det här presentationsmaterialet verkar hänga ihop ganska bra med föredraget: UNDERSTANDING, FINDING,Eliminating Ground Loops.PDF

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-01 08:56

Harryup skrev:Haru nån TV-antenn med förstärkare inkopplad? I så fall koppla ur satbox, DVR eller vad det kan vara.
Testa att koppla ur dom olika signalkällorna i försteget och se om det påverkar.

mvh/Harryup

+1
Testa med att rycka ur antennsladden. I mitt fall hjälpte det med en galvanisk avskiljare.
Det var olika jordpotential mellan antennanläggningen och övrig utrustning som var problemet.
För mig var det bara suben som påverkades, men det kan säkert slå olika.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2009-12-02 17:53

Jag hade liknande problem i min anläggning. Använder också DCX2496. Frågan är om du har balanserade ingångar på slutsteget - i så fall kan det kanske lösa sig med en sådan här omvandlare från RCA-XLR och köra balanserat:

http://www.scenpuls.se/index.php?option ... ct_id=1178

Med den burken blev det knäpptyst hos mig. Du kan annars köra med en i varje ända och på så vis köra balanserat hela vägen.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2009-12-02 18:15

Lätt åtgärdat om du köper Transparent eller Nordostkablage!

:?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-02 21:47

Du har skaffat dej en onödigt komplex anläggning.
För mycket komponenter, sladdar och jox som kan ställa till förtret.

Back to basics, po prosto!

8O

:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-12-03 02:07

Å andra sidan skall man kanske inte så lätt avfärda signalerna från yttre rymden som störningar utan kanske försöka lägga manken till att tolka budskapet. :)
Kommer dom till jul?

mvh/Harryup :)

Eller har du testat mer och dom har slutat att sända?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2009-12-03 03:44

Om du kan koppla in apparaterna ojordat till eluttagen så pröva det, eventuellt med endast en apparat jordat kopplat.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-03 09:29

Harryup skrev:Å andra sidan skall man kanske inte så lätt avfärda signalerna från yttre rymden som störningar utan kanske försöka lägga manken till att tolka budskapet. :)
Kommer dom till jul?

mvh/Harryup :)

Eller har du testat mer och dom har slutat att sända?

Har tolkat dem och efter en natt väntandes i en skogsglänta på Mötet tror jag numera att det bara är någon form av brus.

i skrev:Om du kan koppla in apparaterna ojordat till eluttagen så pröva det, eventuellt med endast en apparat jordat kopplat.

Jag har faktiskt testat med och utan jordning på bägge sidor. :(
Får inte någon rätsida på det. Idag ska jag testa med en annan receiver för att se om det den som har någon form av problem.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-03 09:59

Testa med slagruta.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-03 10:39

Kalejdokom skrev:Jag hade liknande problem i min anläggning. Använder också DCX2496. Frågan är om du har balanserade ingångar på slutsteget - i så fall kan det kanske lösa sig med en sådan här omvandlare från RCA-XLR och köra balanserat:

http://www.scenpuls.se/index.php?option ... ct_id=1178

Med den burken blev det knäpptyst hos mig. Du kan annars köra med en i varje ända och på så vis köra balanserat hela vägen.

Intressant...!

Jo, jag har balanserade ingångar på slutsteget. Det sitter en 0,5m XLR patchkabel mellan DCX2496 och EP4000.
Problemet är mellan receivern och DCX. Där är det 13m, som nu är RCA, eller rättare sagt BNC med RCA-adapter.
Men ska man köra balanserat hela vägen krävs väl andra kablar, såna med chassijord som skärm, dvs treledare?

Som sagt, jag ska testa en annan receiver idag.
Jag ska även testa med en annan högtalare. BNC/RAC-kablarna ligger ju längs med högtalarkablarna till basarna. Det kanske är där problemet är.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-03 10:40

2-ch skrev:
Harryup skrev:Haru nån TV-antenn med förstärkare inkopplad? I så fall koppla ur satbox, DVR eller vad det kan vara.

mvh/Harryup

+1
Testa med att rycka ur antennsladden. I mitt fall hjälpte det med en galvanisk avskiljare.
Det var olika jordpotential mellan antennanläggningen och övrig utrustning som var problemet.

Har provat antennsladden men den spelade ingen roll öht. Det enda som påverkar är HDMI-kabeln från projektorn som sitter på en annan fas.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-03 10:41

Ragnwald skrev:Testa med slagruta.

Tack för tipset, men det är så knökigt att få in den bakom golvsocklarna.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-03 10:50

Trassligt det där med störningar. Passerar kabeln möjligen en elpanna på vägen? hmm... idéerna börjar sina... och du har väl redan testat att skruva ur alla säkringar utom till stereon. Det är ju annars värt ett försök för att lokalisera själva källan till problemet. Dessutom är det gratis :)

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-12-03 10:56

KarlXII skrev:
2-ch skrev:

mvh/Harryup

+1

Har provat antennsladden men den spelade ingen roll öht. Det enda som påverkar är HDMI-kabeln från projektorn som sitter på en annan fas.

Jaaa?
Tystnar det då du drar ut den?
Vad man då kan förmoda är att dom olika jordarna inte är lika. Har varit med om att då vi dragit ny jordledning 20mm2 ifrån centralen till centralantenn så har allt tystnat (dvs. brummet).
13 m är ju lite långt, går det inte att köra längre kabel mellan filter och slutsteg om den nu är balanserad.
Vad händer om du kopplar ur ingångarna på filtret och bara har filter och slutsteg inkopplat?

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-03 10:56

2-ch skrev:Trassligt det där med störningar. Passerar kabeln möjligen en elpanna på vägen? hmm... idéerna börjar sina... och du har väl redan testat att skruva ur alla säkringar utom till stereon. Det är ju annars värt ett försök för att lokalisera själva källan till problemet. Dessutom är det gratis :)

:)

Nej, ingen elpanna.

Det har jag faktiskt inte. 8O
Mer att göra om en stund. Det får bli lite lunchunderhållning. :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-03 11:02

Harryup skrev:Jaaa?
Tystnar det då du drar ut den?
Vad man då kan förmoda är att dom olika jordarna inte är lika. Har varit med om att då vi dragit ny jordledning 20mm2 ifrån centralen till centralantenn så har allt tystnat (dvs. brummet).
13 m är ju lite långt, går det inte att köra längre kabel mellan filter och slutsteg om den nu är balanserad.
Vad händer om du kopplar ur ingångarna på filtret och bara har filter och slutsteg inkopplat?

mvh/Harryup

Nej, det tystnar inte - möjligen blir det lite mindre men det är mest att man hör att något händer.

Det är långt, ja. Det är ju tanken att jag inte ska ha så mycket prylar framme - det var ju därför jag byggde det lilla racket.
Viss kan jag dra en ny balanserad kabel, eller tre till och med, men då får jag riva socklar och fräsa ...det blir en massa jobb. Det bästa vore ju om jag kunde försöka få till en lösning så jag kan använda kablarna jag byggt fast i väggen.
Alltså, kör jag min SB3 via passivt försteg genom dessa kablar ärdet dödstyst och låter hur bra som helst. Detta får mig att tro att problemet är receivern....

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2009-12-03 11:13

KarlXII skrev:Detta får mig att tro att problemet är receivern....

Skulle inte sätta alla mina pengar på det.
Men prova med den andra du har. Du kan även få låna ytterligare en av mig för att test om du vill. Den samlar ändå bara damm nu.

*edit... om inte HDMI är ett krav förståss, för det har inte min.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Re: Jordningsproblem?

Inläggav phon » 2009-12-03 13:07

KarlXII skrev:Jag har ett problem:

Det låter som jag får in signaler från yttre världsrymdens fjärran civilisationer i basanläggningen. :(

Det kommer att ta lite tid innan FRA har trimmat in avlyssningen, problem med tekniken. Om du lugnar dig till strax efter jul så kommer du inte att märka av deras aktivitet längre.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-03 14:49

En annan produkt, rekommenderad på audioholics, för att plocka ut line-signal från balanserat utan att riskera jordbrum:

http://www.samsontech.com/products/prod ... rodID=1699

Mvh,

/Bosse

Edit: En fråga förresten: Är Receivern jordad? Om ja, prova att köra den ojordad.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-03 15:58

Jag hade lite lunchhyss för mig och kopplade in grannens Onkyoreceiver.
Jag kopplade på det mesta av minaprylar och drog igång:
Mycket tystare. När jag drar ur projektorn blir det nästan helt tyst. Lite, lite surr är det om man lägger örat till högtalaren, men långt ifrån vad som här till lyssningsplats.

Min Marantz är tydligen mycket känsligare för störningar.... 8O

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-03 17:38

Bomschakalakk jatack! Ha, jag hade rääätt.
Lite iaf.
Mvh
F
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2009-12-04 00:01

Och om du drar en separat jord ifrån chassiet på förstärkaren till chassiet på projektorn?
För att kolla hur kablarna påverkar så kan du ju helt enkelt för en kort test bära fram Marantzen till filtret och testa med korta kablar. Försvinner problemet så är det kablarna, annars så kan du ju bortse ifrån dom just nu.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-04 00:45

Nu har jag lagt ut en tiometers XLR-kabel längs sockeln på högtalarraden,och skarvat med en tiometers RCA-lakrits (den räcker inte annars) och det är knäpptyst även med projektor inkopplad.

Skärmad XLR är magiskt. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-04 01:19

Men hade du inte en Behringer eq ? De har ju lite brus för sig, enligt AVR7000.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-04 01:42

Ragnwald skrev:Men hade du inte en Behringer eq ? De har ju lite brus för sig, enligt AVR7000.

Jag använder den bara som eq till basen just nu. Knäpptyst. :)

Nästa

Återgå till Teknikforum