Choke/drossel eller motstånd i PSU-filter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Gastone

Choke/drossel eller motstånd i PSU-filter

Inläggav Gastone » 2009-12-01 15:50

Har frågat runt på lite olika utrikiska forum, men inte fått något tillfedsställande svar...

Man ser ofta PSU-chema med C-L-C filtrering, men de flesta som bygger gör det med C-R-C filter.

Vad finns det för för- respektive nackdelar med de olika filter moden ?

Det kan ju inte enbart vara för att rörens livslängd ska förlängas med en rörlikriktare med efterföljande choke/drossel.

Jag har för avsikt att köra med helvågslikriktning (2 dioder), med ett C-R-C filter efter, men ställer mig nu frågande om detta verkligen är hälsosamt för slutstegsrören.

Kommer dock att finnas en 30sec fördröjning efter att glöden gått igång.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2009-12-01 16:43

en CRC innebär att du förlorar effekt i resistorn, som blir varm. Å andra sidan blir det billigare och lättare (förmodligen) då en spole som ersätter resistorn blir väldigt stor då den dimensioneras för en kontinuerlig likström med rippel. CLC ger dock bättre reglering, i princip borde man kunna få spänningen helt rippelfri.

det är vad jag vet om detta. det kan säkert fyllas på ordentligt, jag är inte duktig på rör.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-12-01 17:25

Blir inte spolen varm då ? Men det gör kanske inte så mycket...
Stor blir den ja, 15H /750mA, skulle behöva två till: en på 8H /300mA och en på 15H /50mA, och allt ggr 2.

Vad med att använda dioder istället för rör i likriktningen ?
Slits utgångsrören onormalt mycket med dioder då spänningen varvar upp "instant", även efter glöden är igång ?

Nån som vill bli av med choks med ovanstående spec. får gärna PMa mig. :wink:
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-12-01 21:25

Det är som du säger att om man kör likriktarrör istället för halvledardioder, så går spänningen upp mycket mjukare vid tillslag.

Det är bra för rören i signalvägen bland annat.

Man kan också bygga en liten tidsfördröjning med ett relä...
Allt går ju att bygga med en 555:a du vet :wink:

Men vissa gamla rör-entusiaster menar rent subjektivt att rörlikriktare låter bättre än halvledardioder :)
Tänk på att du också tappar några tiotals volt med rördioder... Tror det rör sig där ungefär?

Spolen/drosseln blir nog inte särskilt varm, om du inte dimensionerar helt galet vill säga :)

Hammond tillverkar drosslar, och edgar audio säljer i sverige, men jag vet inte om de är billigast...

Du har du kollat lysrör? :D
Vissa har ju en drossel ju! Jag har en sådan liggande, men jag har inte mätt upp den. Borde kunna göra det med "trevoltmetermetoden"...
Eller kanske skåpet xy-kopplat... Var länge sedan man gjorde sånt...

Den borde klara 230V iallfall, och har den några H i induktans kanske den funkar :)
Eller så tar du två eller tre i serie :)

En vild idé, kanske roligare än bra?

Men slängda lysrörslampor finns ju på närmaste tipp helt gratis :)

Tänk på att drosslar har ett fönster de arbetar inom. Eller de agerar bara drossel inom ett visst fönster.
Drar man för stor eller för liten ström blir det ingen, eller knapp induktans tror jag...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-12-01 21:45

40W 0,43A står det på.
230V ~50Hz. Cosfi 0,5/0,55

410mA är ju rätt bra ju :) Men det kanske inte är så stor induktans, vad vet jag?
40ohms DC-resistans

Finns lite info på hififorum om lysrörsdrosslar enligt google, men HF är ju nere just nu :o

Användarvisningsbild
Ronnie

Inläggav Ronnie » 2009-12-01 21:46

CLC jämfört med CRC:
+ Du förlorar inte lika mycket spänning
+ Lägre rippel
- Drosseln måste passa tomgångsströmmen, så det kan bli mindre marginal för experimentering
- Dyrt (CRC KAN iofs bli dyrare om man tvingas köpa en mycket dyrare nättrafo för att kompensera spänningsförlusten över motståndet, samt ev. extra RC-länk i nätdelen för att få ner ripplet till CLC-nivå)

Enkelt knep för att fördröja tillslaget av B+: använd en separat glödspänningstrafo och kör igång den innan B+ trafon (med separat strömbrytare eller 555-krets).
Tror att det ska kunna ge lägre brum också. Nånting med kapacitiv koppling mellan lindningarna om alla lindningar sitter i samma trafo.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-02 00:01

Här har du ett kanonbra program (gratis) som beräknar nätaggregat och varnar innan du eldar upp något:
http://www.duncanamps.com/psud2/index.html
Sowter har också en bra sida som ger mer snabba formler (frmuleringar på schampospråk):
http://www.sowter.co.uk/rectifier-transformer-calculation.htm

Eftersom drosseln är reaktiv får du ju ingen effektförlust i den på samma sätt som i motståndet och då blir den inte varm. Blir den varm beror det på att tråden i spolen har resistans och värms upp av den orsaken.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-12-02 03:20

ollebolle skrev:Det är som du säger att om man kör likriktarrör istället för halvledardioder, så går spänningen upp mycket mjukare vid tillslag.

Det är bra för rören i signalvägen bland annat.

Man kan också bygga en liten tidsfördröjning med ett relä...
Allt går ju att bygga med en 555:a du vet :wink:

Som jag skrev (1:a inlägget, sista meningen) så har jag för avsikt an ha en 30sec fördröjning efter glöden har gått igång och då är ju rören varma, men B+ rusar ju ändå in, om man använder dioder...
ollebolle skrev:Men vissa gamla rör-entusiaster menar rent subjektivt att rörlikriktare låter bättre än halvledardioder :)

Nja, personligen tycker jag att man får en bättre bas med dioder.
ollebolle skrev:Spolen/drosseln blir nog inte särskilt varm, om du inte dimensionerar helt galet vill säga :)

Hammond tillverkar drosslar, och edgar audio säljer i sverige, men jag vet inte om de är billigast...

Du har du kollat lysrör? :D
Vissa har ju en drossel ju! Jag har en sådan liggande, men jag har inte mätt upp den. Borde kunna göra det med "trevoltmetermetoden"...
Eller kanske skåpet xy-kopplat... Var länge sedan man gjorde sånt...

Den borde klara 230V iallfall, och har den några H i induktans kanske den funkar :)
Eller så tar du två eller tre i serie :)

Nej, seriekopplade lysrörsdrosslar är inte att tänka på, jag har redan tre ringkärnor i PSUn och en OPT per kanal. Nätdelen ska kunna gå att lyfta också. :wink:
Tackar för synpunkter, fler ögon ser alltid mer ... själv famlar jag i mörkret... :wink:
Senast redigerad av Gastone 2009-12-02 03:27, redigerad totalt 1 gång.
/Anders

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-12-02 03:25

Ronnie skrev:CLC jämfört med CRC:
+ Du förlorar inte lika mycket spänning
+ Lägre rippel
- Drosseln måste passa tomgångsströmmen, så det kan bli mindre marginal för experimentering
- Dyrt (CRC KAN iofs bli dyrare om man tvingas köpa en mycket dyrare nättrafo för att kompensera spänningsförlusten över motståndet, samt ev. extra RC-länk i nätdelen för att få ner ripplet till CLC-nivå)

Enkelt knep för att fördröja tillslaget av B+: använd en separat glödspänningstrafo och kör igång den innan B+ trafon (med separat strömbrytare eller 555-krets).
Tror att det ska kunna ge lägre brum också. Nånting med kapacitiv koppling mellan lindningarna om alla lindningar sitter i samma trafo.

Tack för info!
Japp, har designat för det, en separat trafo för glöden och bias i/på chassit med själva steget, PSUn har ett eget chassie per monoblock.
/Anders

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-12-02 03:30

soundbrigade skrev:Här har du ett kanonbra program (gratis) som beräknar nätaggregat och varnar innan du eldar upp något:
http://www.duncanamps.com/psud2/index.html
Sowter har också en bra sida som ger mer snabba formler (frmuleringar på schampospråk):
http://www.sowter.co.uk/rectifier-transformer-calculation.htm

Eftersom drosseln är reaktiv får du ju ingen effektförlust i den på samma sätt som i motståndet och då blir den inte varm. Blir den varm beror det på att tråden i spolen har resistans och värms upp av den orsaken.

Tack för länkarna, jag har dem dock redan. Vad gäller Dunkans så vet jag inte vad jag ska titta på när jag har gjort layouten...
/Anders

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-02 11:10

Du kan ju välja att titta på spänningen ut till förstärkaren, se om det är rippel och så.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-12-02 18:09

Har kört lite med Duncans nu ...

Det finns begränsningar i tillämpningarna, t.ex. ska jag har 2 150V zener i serie på utgången, och det låter sig ju inte göras...

Tänkte använda EZ80 eller 81 bara för jag har ett gäng sådana men det funkar inte ... bara med 5U4G ... och ingenstans får jag upp spänningen på utgången till den avsedda ...

Har doc inte mätat vare sig sekundärspänningen eller resistans då trafon inte finns på plats, får mäta och mata in de verkliga värdena.

Har inte heller lyckats hitta en choke på 15H /75mA/411ohm/400V, jag behöver en på 600V minst...
Hammond 158L
/Anders

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-02 18:58

400V är kanske inte så stirrigt, men det kan ju vara spänningståligheten mot jord.
Stollar som kör på 900-1200V lägger drosseln på jordsidan.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-12-02 19:37

Jag tror som Soundbrigade. Har du 600V anodspänning, och en drossel i serie med den matningen så faller väl inte 600V över drosseln :wink:

Då finns ju ingen spänning kvar till rörens anodspänning :o

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-02 19:42

Du kan ju montera drosslen isolerat från chassit också. Kollalite hur långt avstånd du ska ha.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2009-12-02 20:50

ollebolle skrev:Finns lite info på hififorum om lysrörsdrosslar enligt google, men HF är ju nere just nu :o

Nu är dom igång igen som det verkar. :)
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-12-02 21:39

soundbrigade skrev:400V är kanske inte så stirrigt, men det kan ju vara spänningståligheten mot jord.
Stollar som kör på 900-1200V lägger drosseln på jordsidan.

Ja, så måste det vara :)
ollebolle skrev:Jag tror som Soundbrigade. Har du 600V anodspänning, och en drossel i serie med den matningen så faller väl inte 600V över drosseln :wink:

Då finns ju ingen spänning kvar till rörens anodspänning :o

Nja, ALL spänning försvinner inte, men det blir inga 600V iaf... vet ju ej vad trafons resistans är...får väl vänta...
soundbrigade skrev:Du kan ju montera drosslen isolerat från chassit också. Kollalite hur långt avstånd du ska ha.

Japp, det blir nog enklare...
Kinamannens prylar kommer förhoppningsvis i veckan... :wink:
/Anders

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-12-02 22:08

Hififorum är uppe, och här är tråden.
Lysrörsdrosslar verkar inte ha så stor induktans dock. Kanske är det bättre att köpa drossel.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-02 22:16

Kolla http://www.welter-electronic.de/, de är ganska billiga.

Återgå till Teknikforum