Oxå var det kondingar igen, elektrolyter hmmm

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DS

Oxå var det kondingar igen, elektrolyter hmmm

Inläggav DS » 2009-12-01 21:30

En radioreparatör säger att elytar inte behöver bytas pga ålder om de ser ok ut, ej svällda och utan läckage. Att apparaten har stått i många år utan ström spelar heller ingen roll ty dom hoppar igång igen efter en liten stunds användande och fyller sitt fulla syffte.

Stämmer det?

Kondingarna i mitt nya steg ser ut som nya, inget läckage, inte heller svullna. Låter även bra........efter att den blivit varm :?

Steget är från -89 och har stått still de senaste åren, är kondingarna nått att bry sig om och oroa sig över?????
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
Laila

Re: Oxå var det kondingar igen, elektrolyter hmmm

Inläggav Laila » 2009-12-01 23:12

DS skrev:En radioreparatör säger att elytar inte behöver bytas pga ålder om de ser ok ut, ej svällda och utan läckage. Att apparaten har stått i många år utan ström spelar heller ingen roll ty dom hoppar igång igen efter en liten stunds användande och fyller sitt fulla syffte.

Stämmer det?

Kondingarna i mitt nya steg ser ut som nya, inget läckage, inte heller svullna. Låter även bra........efter att den blivit varm :?

Steget är från -89 och har stått still de senaste åren, är kondingarna nått att bry sig om och oroa sig över?????

Har själv en förstärkare från-76 som fortfarande har
originalkondingarna kvar, funkar utmärkt.

Ett tips kan vara att låta förstärkaren stå på ett par dygn(behöver inte
spela) så att kondensatorerna hinner formera sig ordentligt. Sedan kan
du kolla att de ser "ok ut"(om de inte redan exploderat :D ).

Om allt verkar juste o du inte har brum i högtalarna så skulle i alla fall
jag inte byta dem(så länge som ljudet är bra ?).
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-12-01 23:28

Laila skrev:
DS skrev:En radioreparatör säger att elytar inte behöver bytas pga ålder om de ser ok ut, ej svällda och utan läckage. Att apparaten har stått i många år utan ström spelar heller ingen roll ty dom hoppar igång igen efter en liten stunds användande och fyller sitt fulla syffte.

Stämmer det?

Har själv en förstärkare från-76 som fortfarande har
originalkondingarna kvar, funkar utmärkt.

Ett tips kan vara att låta förstärkaren stå på ett par dygn(behöver inte
spela) så att kondensatorerna hinner formera sig ordentligt
. Sedan kan
du kolla att de ser "ok ut"(om de inte redan exploderat :D ).

Om allt verkar juste o du inte har brum i högtalarna så skulle i alla fall
jag inte byta dem(så länge som ljudet är bra ?).

Har haft massor av knaster till o från i vardera högtalare ikväll. Stängde av en stund för att sedan slå på förstärkaren igen. Gick inte många minuter innan det började spraka o knastra irriterande igen, så blev det tyst en stund, kom tillbaka i ena kanalen o försvann, kom tillbaka i andra o försvann.........

Nu har den varit tyst i en halvtimme o låter....hmmm... ingenting, alltså kanonbra/transparant :D

Ska låta den stå på över natten nu och se vad som händer :|

Så nu ska det lyssnas nån timme innan nattinatti så jag passar på att tacka sexiga Laila för tipset :wink:

Tackar
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-12-01 23:29

Laila skrev:Ett tips kan vara att låta förstärkaren stå på ett par dygn(behöver inte spela) så att kondensatorerna hinner formera sig ordentligt.

Så gör man inte när man formerar kondensatorer :wink:
Tricket är ju att inte dra på full spänning direkt, och chocka dem! :)

Detta gäller alltså elytar som inte använts på länge.

Alltså får man koppla ett seriemotstånd med kondingen för att ladda den sakta.
Då formeras den.
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-12-01 23:31

ollebolle skrev:
Laila skrev:Ett tips kan vara att låta förstärkaren stå på ett par dygn(behöver inte spela) så att kondensatorerna hinner formera sig ordentligt.

Tricket är ju att inte dra på full spänning direkt, och inte chocka dem! :)

Detta gäller alltså elytarsom inte använts på länge.

Då formeras den.

Tror du fenomenet är relaterat till kondingarna då? Läs mitt inlägg ovan med knaster :)
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2009-12-01 23:43

Ingen aning, men gissningsvis inte.
Kolla mekaniska fel, som dåliga lödningar, anslutningar, pottar, omkopplare...

Annars vet jag inte riktigt.
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-12-01 23:48

ollebolle skrev:

Tricket är ju att inte dra på full spänning direkt, och chocka dem! :)

Detta gäller alltså elytar som inte använts på länge.

Då formeras den.

Sant att man bör mjukstarta medels en vridtrafo, tyristor el.dyl.
Men om nu förstärkaren inte var äldre än sent -80 tal så bör
det välan funka med full-spänning. Formerar sig gör nog kondingarna
ändå ?

I princip så har du ju helt rätt, men jag tog en vild chansning på att
DS saknade dessa faciliteter(vridtrafo etc.) o på ett relativt snabbt
sätt kunde avgöra statusen på kondingarna på detta vis. :oops:

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-12-01 23:48

ollebolle skrev:Ingen aning, men gissningsvis inte.
Kolla mekaniska fel, som dåliga lödningar, anslutningar, pottar, omkopplare...

Annars vet jag inte riktigt.

Fick ett mail av förra ägaren nu och han berättade att steget inte varit igång på 10år 8O

Det finns det inga pottar eller omkopplare på steget om du inte menar trimmpottar på kretsarna, så blir väl till att titta o pilla lite i grejorna kanske :? :roll:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-01 23:57

Formerar sig gör nog kondingarna ändå ?

Formering betyder följande:
Elektrolytkondingen består av två "plattor", den ena utgörs av en metallfolie (läs aluminium) och den andra av en elektrolytisk soppa som omger foliet. Isoleringen är en metalloxid (aluminiumoxid) på foliets yta.
När kondingen inte används minskar tjockleken på oxidskiktet vilket också gör att spänningståligheten minskar. För att få igång kondensatorn utan att man slår sönder den genom att slänga på maxspänning, ska man sakta öka driftsspänningen så oxidskikten hinner växa till sig i lagom takt.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-12-02 00:03

köpte nyligen min förstärkare av en kille som hade haft den undanställd i 9 år.

Dammig så in i h-vete var den inuti. Det var lätt fixat tyvärr var dock den ena kanalen allt annat än bra. Visade sig vara transistorer i försteget som lagt av.

De är bytta och nu spelar den ljuvligt. Kondningarna har jag en känsla av inte ska ha tagit så mycket stryk av att den stått avstängd, jämfört med att den brukats mycket.

Men detta var nyligen uppe i en annan diskusion där laila har jag för mig trodde det var värst om de var utan spänning (eller slapp on/off procerduren), och andra sidan att de blev dålig av värmen istället.

Reserverar mig för att jag kan ha blandat ihop saker.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2009-12-02 00:14

soundbrigade skrev:
Formerar sig gör nog kondingarna ändå ?

Formering betyder följande:
Elektrolytkondingen består av två "plattor", den ena utgörs av en metallfolie (läs aluminium) och den andra av en elektrolytisk soppa som omger foliet. Isoleringen är en metalloxid (aluminiumoxid) på foliets yta.
När kondingen inte används minskar tjockleken på oxidskiktet vilket också gör att spänningståligheten minskar. För att få igång kondensatorn utan att man slår sönder den genom att slänga på maxspänning, ska man sakta öka driftsspänningen så oxidskikten hinner växa till sig i lagom takt.

Visst, har fått igång flera gamla 50-tals radiogramofoner
på "detta vise" :) (för att inte tala om gamla amerikanska
gitarrförstärkare med allt annat än Rifa-kvalitet på kondingarna
(där man likt förbaskat har behövt byta dem i "förtid") ).

Användarvisningsbild
Stegvis

Inläggav Stegvis » 2009-12-02 00:16

Har just "rekondat" en gammal Tandberg från 70-talet och av sextio bytta kondingar var en del fortfarande inom toleransområdet. Ett tiotal var nere på under halva värdet och lägre. Filterkondingarna i nätdelen låg på 10-20% av nominellt värde. (alla uppmätta med RCL-meter)

Syntes det något på utsidan? Nää inte ett skit och så lät det oxo.

Ja kondingar åldras utan att det syns och det beror på konstruktionen vad det får för konsekvenser.

Användarvisningsbild
Gastone

Inläggav Gastone » 2009-12-02 03:39

DS skrev:Har haft massor av knaster till o från i vardera högtalare ikväll. Stängde av en stund för att sedan slå på förstärkaren igen. Gick inte många minuter innan det började spraka o knastra irriterande igen, så blev det tyst en stund, kom tillbaka i ena kanalen o försvann, kom tillbaka i andra o försvann.........

Nu har den varit tyst i en halvtimme o låter....hmmm... ingenting, alltså kanonbra/transparant :D

Så nu ska det lyssnas nån timme innan nattinatti så jag passar på att tacka sexiga Laila för tipset :wink:

Tackar

Är det ett rörsteg så skulle det inte göra ont att kolla rörens "ben", garaterat oxid på dem och i socklarna med dålig kontakt som följd, mina 25 cent bara...
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-12-02 08:19

Gastone skrev:
DS skrev:Har haft massor av knaster till o från i vardera högtalare ikväll. Stängde av en stund för att sedan slå på förstärkaren igen. Gick inte många minuter innan det började spraka o knastra irriterande igen, så blev det tyst en stund, kom tillbaka i ena kanalen o försvann, kom tillbaka i andra o försvann.........

Tackar

Är det ett rörsteg så skulle det inte göra ont att kolla rörens "ben", garaterat oxid på dem och i socklarna med dålig kontakt som följd, mina 25 cent bara...

Nope, rörsteget står o vilar just nu, Proton trisse steg är det.

Har stått på nu hela natten och det knastrade inget när jag drog igång lite musik i morse :D

Kan ni rekomendera nån reparatör i Sthlms-trakten för genomgång av steget?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-12-02 10:30

Hahaa..

Hade precis en kund som jobbat på Rifa med just kondingar i många år.

Enligt honom var det troligtvis inga problem med kondingarna i min förstärkare, de ljud jag hörde kom dock förmodlingen från dessa och hade med kondingarnas läckspänning att göra?

Hans tipps var att låta förstärkaren stå på en längre period, upp mot en vacka så skuille allt vara i sin ordning igen :D

Nån som tycker/tror lika och håller med karln jag pratat med?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-02 11:14

Det är väl bara att testa. Funkar det så funkar det.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-12-02 11:37

soundbrigade skrev: Det är väl bara att testa. Funkar det så funkar det.

Den slutsatsen har jag lyckats komma fram till helt själv, men jag ställde en fråga då jag tycker det är intressant och för att det finns mycket kunspkap här inne!

Läckspänning/ström, om nu den är felaktig, kan den orsaka missljud som sprak o knaster?

Har läckspänningen/strömmen en tendens att laga/stabilisera sig efter en längre tid med spänning över kondingen?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-02 11:41

På hugget, så tidigt på morgonen?! 8O Vad 17 var det i ditt morgonkaffe? :roll:

Läckspänning/ström, om nu den är felaktig, kan den orsaka missljud som sprak o knaster?

Nej. Se det som att du parallellkopplar filterkondingarna med ett motstånd. Du kan ju få mer rippel till förstärkaren bara.
Har läckspänningen/strömmen en tendens att laga/stabilisera sig efter en längre tid med spänning över kondingen?

Tveksamt. Snarare tvärtom. Du får ju en termisk effekt när kondingen läcker ström.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-12-02 13:53

soundbrigade skrev:På hugget, så tidigt på morgonen?! 8O Vad 17 var det i ditt morgonkaffe? :roll:

Nej. Se det som att du parallellkopplar filterkondingarna med ett motstånd. Du kan ju få mer rippel till förstärkaren bara.

Tveksamt. Snarare tvärtom. Du får ju en termisk effekt när kondingen läcker ström.

Kondingarna är alltså inte orsaken till oljudet.

Undrar vad Rifa kilen igentligen kunnde o gjorde på Rifa då det han säger inte verkar vara verklighetsförankrat :?

Ps. Mitt morgon kaffe var som vanligt jävligt gott :D ......
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-02 14:17

Han kanske kunde tillräckligt mycket, kanske mer än en annan ...

Se det så här, oxidskiktet ska ju byggas upp för att kondingen ska fungera bra och klara arbetsspänningen. Normalt är det ju spänningen över kondingen som ger rätt oxidskikt.
OM du smäller på arbetsspänning med en gång kan två saker hända: kondingen havererar och kondingen havererar inte. I andra fallet kommer oxidskiktet att byggas på, givetvis.
Det flera av oss vill ha sagt är att kondingar som varit spänningslösa alldeles för länge måste spänningssättas lite försiktigt i händelse att .... Du kan ju iofs lika ofta ha tur och stå med kondingar som pallar trycket.

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-12-02 15:49

soundbrigade skrev:Han kanske kunde tillräckligt mycket, kanske mer än en annan ...

Se det så här, oxidskiktet ska ju byggas upp för att kondingen ska fungera bra och klara arbetsspänningen. Normalt är det ju spänningen över kondingen som ger rätt oxidskikt.
OM du smäller på arbetsspänning med en gång kan två saker hända: kondingen havererar och kondingen havererar inte. I andra fallet kommer oxidskiktet att byggas på, givetvis.
Det flera av oss vill ha sagt är att kondingar som varit spänningslösa alldeles för länge måste spänningssättas lite försiktigt i händelse att .... Du kan ju iofs lika ofta ha tur och stå med kondingar som pallar trycket.

Kan du tänka dig att påbyggnaden av oxidskiktet kan orsaka fenomen i förstärkaren som i sin tur orsakar det prasslande o knastrande jag hört? Drivsteg o slusteg mm kanske kan generera konstigheter fram till det att kondingarna fungerar som tänkt?

Ska bli spännande att komma hem o lyssna i eftermiddag.
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-02 16:03

Nej det tror jag inte. Det är stabilt. Det som kan prolmetisera är om du har ständiga genomslag, men jag tror då mer att kondingen går till total bräjkdaon.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2009-12-02 17:44

DS skrev:
soundbrigade skrev:Han kanske kunde tillräckligt mycket, kanske mer än en annan ...

Kan du tänka dig att påbyggnaden av oxidskiktet kan orsaka fenomen i förstärkaren som i sin tur orsakar det prasslande o knastrande jag hört? Drivsteg o slusteg mm kanske kan generera konstigheter fram till det att kondingarna fungerar som tänkt?

Varför tror du det är kondningarna som orsakar detta?

Se mitt exempel ovan. När jag frågade här på faktiskt uteslöts kondningarna mer eller mindre direkt kändes det som.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-12-02 18:03

Vinylcalle skrev:
DS skrev:

Varför tror du det är kondningarna som orsakar detta?

Se mitt exempel ovan. När jag frågade här på faktiskt uteslöts kondningarna mer eller mindre direkt kändes det som.

MvH Carl

Det står i tråden varför jag tror det är dom. Har med en herre som jobbat på Rifa i många år att göra :wink:
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-12-03 22:10

Nu har spraket kommit tillbaks och jag har tittat ordentligt med di stora glasögonen och extra lampa.

Samtliga kondingar i högeffektsdelen har läckt!

Kan det vara anledningen till knaster o sprak, till och från om vart annat?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-03 22:14

BYT!

Tänk på att elektrolyten är ganska ohälsosam - på med laxexhandskarna!

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-12-03 22:32

soundbrigade skrev:BYT!

Tänk på att elektrolyten är ganska ohälsosam - på med laxexhandskarna!

Tror du dessa är boven till knastret?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2009-12-03 22:39

Om de läcker lär de ju vara ganska döa ...

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2009-12-03 22:47

soundbrigade skrev:Om de läcker lär de ju vara ganska döa ...

Typ, men steget funkar hyffsat bra emellanåt :?
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2009-12-03 23:11

DS skrev:
soundbrigade skrev:Om de läcker lär de ju vara ganska döa ...

Typ, men steget funkar hyffsat bra emellanåt :?

Finns elektrolytvätska kvar i kondingarna, att de har spruckit gör väl i sig inget men om det läcker vätska så kommer är det självklart att de inte kommer prestera på topp. Drar en jämförelse med en blyackumulator som bilbatteri, om nivån av elektrolyt sjunker pga av att vattnet avdunstar så kommer prestandan försämras.

Nästa

Återgå till Teknikforum