pK - den monumentala tråden om piP:s Kompis!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-02 06:49

Richard skrev:
Nu återstår väl bara subjektiva lyssningsintryck från olika personer som byggt högtalaren.

Du behöver inte vara orolig dom skall jämföras med pip både med rör och transistor sen tar vi in traktens kärringar för att göra en objektiv bedömning av högtalarna du kanse vill vara med och gnälla.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-12-02 11:10

Naqref skrev: Ett av mina egna forskningsprojekt är att m h a genetiska algoritmer att ta fram en helt optimerad högtalare med ursprung i hundratals variabler. .

8O 8O 8O

Jäklar vad häftigt, en sån vill jag ha! :D

Naq, du har överträffat dig själv!

Tänkte du linda talspolen i DNA-spiralform, eller blir det en embryo-högtalare som man matar med nappflaska så den växer själv? 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-12-02 11:26

Naqref skrev:Ett av mina egna forskningsprojekt är att m h a genetiska algoritmer att ta fram en helt optimerad högtalare med ursprung i hundratals variabler. Det går inte att göra manuellt. Men det tar mindre än några timmar om man sätter premisserna rätt även med en halvantik dator. Det finns några knutar till att lösa men redan nu kan man optimera mer än man tror sig kunna göras om man har det begränsade perspektivet att människan är den enda som kan göra riktigt komplexa saker.

Du menar genetiska, inte generiska? T och R ligger grannar på tangentbordet, men det finns ju en massa saker jag inte vet, å andra sidan.

PS. Jag ser nu att phon hade samma tanke. DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2009-12-02 11:47

perstromgren skrev:
Naqref skrev:Ett av mina egna forskningsprojekt är att m h a genetiska algoritmer att ta fram en helt optimerad högtalare med ursprung i hundratals variabler. Det går inte att göra manuellt. Men det tar mindre än några timmar om man sätter premisserna rätt även med en halvantik dator. Det finns några knutar till att lösa men redan nu kan man optimera mer än man tror sig kunna göras om man har det begränsade perspektivet att människan är den enda som kan göra riktigt komplexa saker.

Du menar genetiska, inte generiska? T och R ligger grannar på tangentbordet, men det finns ju en massa saker jag inte vet, å andra sidan.

Men är det inte självlärande system det pratas om?
Neurala nätvärk å hela den biten.
Man har ett *nånting* som ger utdata.
Sen gör man lite permutationer på det där *nånting*.
Utdatan blir olika bra och den bästa varianten av det där *nånting* får gå vidare till nästa iteration.
Åsså håller man på så tills man är nöjd.

Lite som evolution funkar där bara de bäst lämpade överlever.

Eller?

Men för att det ska fungera så måste man veta vad man är ute efter.
Sen kan jag tänka mig att det kan vara problem att inte fastna i lokala maximan, att spänna upp hela (åtminstone den bra biten) lösningsmängden.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-12-02 11:49

Genetiska är det, stamcellshögtalare. :)

Det är genialt, man kan odla fram vilka högtalare som helst ur en och samma cell.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-02 11:54

vad ska jag mata mina 28:or med för att de skall växa till sig
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-02 12:09

perstromgren skrev:

Det frågade jag Naq redan igår telefonledes strax efter han gjorde sitt inägg :) Det heter tydligen genetiskt. Parametrarna eller snarast algoritmerna är genetiska enligt programuppsättningen. Cool 8) :)

Wiki 8) skrev:A genetic algorithm (GA) is a search technique used in computing to find exact or approximate solutions to optimization and search problems. Genetic algorithms are categorized as global search heuristics. Genetic algorithms are a particular class of evolutionary algorithms (EA) that use techniques inspired by evolutionary biology such as inheritance, mutation, selection, and crossover.

http://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_algorithm

Kul är det i alla fall.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2009-12-02 12:12

petersteindl skrev:
Kul är det i alla fall.

MvH
Peter

Ja, jag håller med, det var ju inte roligt. 8O

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-12-02 12:43

Naqref skrev:Sedan har det ju faktiskt varit mycket verkstad. På två och en halv månad är i princip hela projektet avklarat. Berätta gärna för mig vem som har klarat av det i Sverige tidigare.

Stig Carlsson med Carlsson OA52. Den lär, enligt din uppgift har jag för mig, blivit konstruerad på ungefär en vecka. 8)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-02 12:45

Jo OA52 gick oxå snabbt men lite mer än en vecka tog det nog innan de var producerade och slutsålda. :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-12-02 12:51

Naqref skrev:Jo OA52 gick oxå snabbt men lite mer än en vecka tog det nog innan de var producerade och slutsålda. :wink:

Aha, du menar så. :wink:
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

mike34

Inläggav mike34 » 2009-12-02 12:51

Genetiska optimeringsalgoritmer ?? Wow. Snart kommer väl AI självkalibrerande polymorfiska material i membran å lådor ochså.
Jag ser ljust på framtiden :D hoppas allt är lyssningsbart på DIY snart, mycket nyfiken på resultaten !!
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-02 13:16

sebatlh skrev:Men är det inte självlärande system det pratas om?
Neurala nätvärk å hela den biten.
Man har ett *nånting* som ger utdata.
Sen gör man lite permutationer på det där *nånting*.
Utdatan blir olika bra och den bästa varianten av det där *nånting* får gå vidare till nästa iteration.
Åsså håller man på så tills man är nöjd.

Lite som evolution funkar där bara de bäst lämpade överlever.

Eller?

Men för att det ska fungera så måste man veta vad man är ute efter.
Sen kan jag tänka mig att det kan vara problem att inte fastna i lokala maximan, att spänna upp hela (åtminstone den bra biten) lösningsmängden.

Nej det är varken neurala nätverk eller självlärande system (även om man kan addera självlärande komponenter) men det senare du skriver är korrekt precis som Peter har nämnt.

Det svåraste är att matematiskt formulera vad man vill. Och vilken prioritering olika saker ska ha. Det är busenkelt att få till en rak frekvensgång men samtidigt vill man kanske inte att känsligheten ska ligga på 62dB, filtret ska bestå av 38 komponenter och att inimpedansen dippar ner mot 0.03 ohm. Jag har kommit en bit här men saknar fortfarande vissa beskrivningar av målen rent matematiskt.

Jag funderade ett slag på om jag skulle ta tag i detta igen och utveckla pK med metoden men det hanns inte med. Det gick så snabbt, som flikkan sa. Men det hindrar inte att jag med utgångspunkt i pK-elementen gör en variant i framtiden. En muterad pK kan man säga om man vill vara lite fyndig. :)

GA är lite mer tolerant mot att hamna i lokala maximum än vissa andra metoder beroende på att man åtminstone initialt söker slumpmässigt fördelat över hela definitionsmängden.

Det är faktiskt rätt intressant att följa med när datorn räknar och se hur det blir bättre och bättre. Man lär sig rätt snabbt vad man ska pilla på för att det ska gå snabbare för att nå målet. Exempelvis mutationsgraden. I början vill man ha en rätt hög mutationsgrad. Det ger nämligen snabbare resultat när man är längre i från optimum men ju närmare man kommer det tilltänkta slutvärdet så måste mutationsgraden dras ner. Man kan likna det i den verkliga världen där rätt okomplexa individer som virus kan ha rätt hög mutationsgrad medan komplexare individer som människor måste ha i princip obefintlig mutationsgrad. Exempelvis.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2009-12-02 13:50

petersteindl skrev:
perstromgren skrev:Du menar genetiska, inte generiska? T och R ligger grannar på tangentbordet, men det finns ju en massa saker jag inte vet, å andra sidan.

Det frågade jag Naq redan igår telefonledes strax efter han gjorde sitt inägg :) Det heter tydligen genetiskt. Parametrarna eller snarast algoritmerna är genetiska enligt programuppsättningen. Cool 8) :)

Wiki 8) skrev:A genetic algorithm (GA) is a search technique used in computing to find exact or approximate solutions to optimization and search problems. Genetic algorithms are categorized as global search heuristics. Genetic algorithms are a particular class of evolutionary algorithms (EA) that use techniques inspired by evolutionary biology such as inheritance, mutation, selection, and crossover.

http://en.wikipedia.org/wiki/Genetic_algorithm

Kul är det i alla fall.

MvH
Peter

8O

Det är tur för min självkänsla att jag tillfogade det där "...men det finns ju en massa saker jag inte vet, å andra sidan"!

Häftigt!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-02 14:47

Hur går det med membranen?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-02 14:51

Fjonkalicious skrev:Hur går det med membranen?

Klart! :D

Kl 05:00 på fredag morgon så styr jag kosan mot Scan Speak och hämtar upp elementen. 8O :roll: :D :D

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-12-02 14:55

Woooohooooo! :D :lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-02 15:02

Ok Naqref, det är dags att tjacka väckarklockan Arnold Bild

Scan-Speak har gett klartecken. Diskanterna kan du hämta hos Scan-Speak på fredag. Du skall vara där vid 10 tiden om du vill få en rundvandring i fabriken.

Så, gott folk.

It's Party time i Skillingaryd lördagen den 5e december.

AVR7000 får skriva och organisera vidare.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2009-12-02 15:35

Naqref skrev:

Kl 05:00 på fredag morgon så styr jag kosan mot Scan Speak och hämtar upp elementen. 8O :roll: :D :D

Attans stort av dig och värt all rezpäkt.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-02 15:48

Naq får köra runt 110 mil på fredag 8) Han får ta en sort guld, räkmacka och gammeldansk på färjan så han orkar köra till Skillingaryd 8)

Användarvisningsbild
sebatlh

Inläggav sebatlh » 2009-12-02 16:00

Naqref skrev:Nej det är varken neurala nätverk eller självlärande system (även om man kan addera självlärande komponenter) men det senare du skriver är korrekt precis som Peter har nämnt.

Det svåraste är att matematiskt formulera vad man vill. Och vilken prioritering olika saker ska ha. Det är busenkelt att få till en rak frekvensgång men samtidigt vill man kanske inte att känsligheten ska ligga på 62dB, filtret ska bestå av 38 komponenter och att inimpedansen dippar ner mot 0.03 ohm. Jag har kommit en bit här men saknar fortfarande vissa beskrivningar av målen rent matematiskt.

Jag funderade ett slag på om jag skulle ta tag i detta igen och utveckla pK med metoden men det hanns inte med. Det gick så snabbt, som flikkan sa. Men det hindrar inte att jag med utgångspunkt i pK-elementen gör en variant i framtiden. En muterad pK kan man säga om man vill vara lite fyndig. :)

GA är lite mer tolerant mot att hamna i lokala maximum än vissa andra metoder beroende på att man åtminstone initialt söker slumpmässigt fördelat över hela definitionsmängden.

Det är faktiskt rätt intressant att följa med när datorn räknar och se hur det blir bättre och bättre. Man lär sig rätt snabbt vad man ska pilla på för att det ska gå snabbare för att nå målet. Exempelvis mutationsgraden. I början vill man ha en rätt hög mutationsgrad. Det ger nämligen snabbare resultat när man är längre i från optimum men ju närmare man kommer det tilltänkta slutvärdet så måste mutationsgraden dras ner. Man kan likna det i den verkliga världen där rätt okomplexa individer som virus kan ha rätt hög mutationsgrad medan komplexare individer som människor måste ha i princip obefintlig mutationsgrad. Exempelvis.

Aha, ok.
Ja nej det är klart, neurala nätvärk hjälper kanske inte i det här fallet. Jag associerade väl lite väl fritt :)

Men kul att höra ett exempel på när genetiskt programmering används till något så alldagligt som högtalare!
Inte för att det är något konstigt med det, utan för att det känns som att det brukar ta evigheters evigheter innan sånna här saker tar sig ur labbet :)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2009-12-02 18:56

UrSv skrev:
Naqref skrev:

Attans stort av dig och värt all rezpäkt.

Vi får inte missa att diska dem, ytterst viktigt, särskilt om de kommer direkt från fabrik.

Bild
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-02 21:40

Naq får köra runt 110 mil på fredag

det är långt i en citra
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-02 22:28

Jamen det är ju helt lysande!

Snyggt att Naq offrar sig och kör så långt!

Var i Dinamarka ligger Mamma Scans fabrik? Det är inte bögballefabriken väl?

Mvh

F

Användarvisningsbild
dwarb

Inläggav dwarb » 2009-12-02 22:28

I en cittra är 110 mil en baggis... Fjädringen mannen, fjädringen. :wink:
Sentec 8-serie.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-03 00:10

2 mil väster om Hörning på Jylland ligger Videbaek.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-03 00:17

petersteindl skrev:2 mil väster om Hörning på Jylland ligger Videbaek.

Krafte mig! Ända där borta!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-03 00:17

dwarb skrev:I en cittra är 110 mil en baggis... Fjädringen mannen, fjädringen. :wink:

Nu har jag en Activa så den är lite hårdare än normalt (för att vara Cittra). Med 215/45R17 så är den ungefär något mjukare än en Voffla med ballongdäck (185/65R15) men det ska nog gå bra ändå. Man marschar lätt i 150 om man står ut med bränsleförbrukningen. Jag är ju dessutom van att köra vanliga bilar oxå. Jag körde non stop Skåne-Luleå när jag var ca 20 med min dåvarande Scirocco som hade hårdare fjädring än normalt... Ett par varv nere i Europa med en Saab 90 har det blivit oxå.

Användarvisningsbild
Tomas

Inläggav Tomas » 2009-12-03 00:19

Naq: Du kan ju ta en avstickare bara för att fnissa lite när du kommer till skylten. Vägbeskrivning

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2009-12-03 00:19

Du menar Herning och väg 15 mot Videbaek i riktning mot Ringköbing som sen ligger vid västkusten?
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum