"All in" eller "All in" + extra allt är

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Vilken högtalarkombination tror ni blir bäst?

CC-PC2 räcker gott och väl tillsammans med Profundus Y-4
18
37%
CC-PC4 tillsammans med Profundus Y-4
4
8%
CC-PC2 tillsammans med InfraY-6
12
24%
CC-PC4 tillsammans med Infra Y-6
15
31%

Antal röster : 49

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-12-01 23:22

Det gick inte så bra. Ringde klockan två och bokade möte vid 5 tiden. När jag kom fram hade han tyvärr dubbelbokat. Jag kommer att ringa imorgon och se ifall vi kan lösa detta via telefonen istället.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-01 23:23

Sånt som händer.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-12-02 09:11

Jaså, då var det er som jag sa hej till igår på bygget - tyckte väl ni var där lite kort tid. Snopet med dubbelbokningen, men ibland så har han för mycket på gång samtidigt och det var väl någon leverans han var tvungen att komplettera upp med grejer som tagit slut. Det är bara att pröva igen och be honom kolla kalendern en gång till.
:) Henrik

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-02 09:41

pingvinlakrits skrev:Jaså, då var det er som jag sa hej till igår på bygget - tyckte väl ni var där lite kort tid. Snopet med dubbelbokningen, men ibland så har han för mycket på gång samtidigt och det var väl någon leverans han var tvungen att komplettera upp med grejer som tagit slut. Det är bara att pröva igen och be honom kolla kalendern en gång till.
:) Henrik

Kraftigt OT!!!

Hur går det med huset... ?! 8) :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-12-02 10:39

Huset går framåt. Nu är det 10dagar+2dagar+5timmar kvar innan inflytt :)

Nu pratar jag arbetstimmar, råkar väl komma några helger imellan också ... Inflyttning sker på lördagen den 18:e.

Tyvärr så kommer allt förutom hembion vara klart. Då har jag lite att göra under julledigheterna:). Det var därför jag var sugen på att beställa allt igår så leveranserna inte drar ut på tiden... IÖ sade dock att hans CC-PC sortiment inte har speciellt långa ledtider. Det som oroar mig är dock subwoofrarna samt bakhögtalarna. Ifall allt klaffar perfekt så hoppas jag bion är klar i slutet på Januari.

Pingvinlakrits: Vem var du av alla som var där?

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2009-12-02 10:54

Vad blir det för bashögtalare?
Jag tror för övrigt att Y-4 uppfyller alla förväntningar du kan tänkas ha.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-12-02 13:26

Har pratat med Ingvar precis, via telefonen. Som jag misstänkte så vill han inte säga åt någon vad de skall köpa. Har dock fått lite klarhet. Med risk för missförstånd, så tycker Ingvar att Y-4 räcker mycket långt. Och för att bara få fördelar med Infra systemet så behövs helst infraY-8 eller infraY-12. Annars riskerar distorsionen bli så pass hög att de fördelar infrasystem tillför riskerar att försvinna av nackdelen att de inte spelar lika starkt. Spelar jag däremot inte så jättestarkt så funkar troligen Infra-Y6. Det behövs 3 ggr så många infra som profundus för samma ljudtryck. Är lite ambivalent här... varför kan det inte vare enklare att välja :)

När det gäller fronthögtalarna så skulle CC-PC1 precis fungera för mitt behov. CC-PC2 skulle ha mer marginal och definitivt funka bra. CC-PC4 är givetvis bäst men frågan är hur pass stor skilnad det blir i praktiken. Ifall jag skulle ha ett större rum skulle CC-PC4 kommunicera bättre på långt avstånd. Nu skulle den fördelen inte vara speciellt stor då mitt rum "bara" är 4,5*5,4m. Tack vare att jag kommer att ordna ljudakustiken så försvinner ännu fler fördelar av CC-PC4 fler element. Inte lätt det här :(

Känns lite som man vill köpa det värsta bara för att vara säker. Samtidigt känns det inte så kul att lägga ner 50K extra bara i försäkring. Speciellt ifall det inte ger skilnader som är direkt märkbara.

Jag är ingen person som tycker om att spela våldsamt högt, är mest ute efter så bra ljudkvalite som möjligt. Får klura lite till tror jag ...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-02 14:12

InfraY-6 spelar du tillräkligt högt med, om man säger så... :P
jag kan inte tänka mig det är många som kan tänkas vilja ha mer än InftaY-6, jag skulle dock vilja ha närmare infraY-12 eller profondusY-4 när jag lyssnar på musik för att känna mig helt säker (då jag som redan tidigare förklarat har vissa störda betenden i mellanåt..)
Dock så vet jag inte många som skulle gå missnöjda med InfraY-6, högre än så "behöver" du absolut inte spela till film, högre än vad InfraY-6 klarar gallant vill du inte spela till film för det är inge roligt...

Till musik däremot, "viss musik", så är det en annan femma... ;)

Infra Y-6 kommer du att bli ruggigt nöjd med om du inte är en sådan som vill "spela jätte högt", och cc-pc1 antagligen också, men du kan köra på cc-pc2 "bara för att" och då har du ett system som klarar det du ger den + lite till. mer tryck behövs inte till film alls, jag vill inte spela högre än vad det systemet klarar till film i alla fall, det blir bara obehagligt... :roll:

Skulle du mot förmodan vilja ha mer tryck i basen, då kan du ju alltid köpa till några InfraY moduler till och komplettera med ju... :P
Mvh//David

Användarvisningsbild
Hellspawn

Inläggav Hellspawn » 2009-12-02 14:23

Vad kör du för system idag? På minhembio så var det inga infraY-6 direkt :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-02 14:35

DVD-ai skrev:
Infra Y-6 kommer du att bli ruggigt nöjd med om du inte är en sådan som vill "spela jätte högt", och cc-pc1 antagligen också, men du kan köra på cc-pc2 "bara för att" och då har du ett system som klarar det du ger den + lite till. mer tryck behövs inte till film alls, jag vill inte spela högre än vad det systemet klarar till film i alla fall, det blir bara obehagligt... :roll:

Liten fundering. Spelar verkligen någon så högt att Y6 är begränsningen vid högre frekvenser (säg 30hz och uppåt)? Själv har jag mycket svårt att tro att jag ens skulle vara i närheten av att bottna ett system i stil med profundus Y4. Ljudtrycket blir ju helt ohyggligt högt i det spelade frekvensområdet.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-12-02 19:07

Kör på vanliga Y-4, 50 tusen extra för att kunna spela 10 Hz lägre är inte direkt vettigt och du kommer troligen inte höra någon skillnad för vanliga Y går redan så långt ner.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-02 19:21

Ja, jag skulle nog hellre lägga mer på "frontarna" än infra eftersom jag anser att med en delningsfrekvens på 80 hz så kan vissa elektroniska skivor ha energin så kompakt strax kring delningen att det kan, vid hög volym, skapa problem för mindre frontar.
Ett alternativ är ju att köpa Y-4 och köpa till PEQ till cr80s, så skulle man kunna höja den nedre gränsen lite. Fast det bör man nog snacka med Ingvar om först. :)

Sen kan jag tänka mig det hänger rätt mycket på vad för sorts rum man har. Trähus där väggar, golv mm gärna spelar med kan nog vara en sak, men mer betongrum så kan jag tänka mig att man behöver rejält med effekt om man vill få rummet att skaka på samma sätt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
rexq

Inläggav rexq » 2009-12-02 19:30

Subjek:

Har du pratat nått med Ingvar om att höja delningen från 80?

Han borde ha en vippa på cr80 så man kan ändra från 80 till ~200 Hz när man vill dansa disco... ett så kallat disco-läge. :)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-02 19:34

Jo jag hade dom funderingarna tidigare, att ha ett extra filter. Men jag skippar det och kommer istället välja antingen i64s eller så bryr jag mig inte. :)

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-02 19:52

Hellspawn skrev:Vad kör du för system idag? På minhembio så var det inga infraY-6 direkt :)

Just nu, i ett ganska litet rum på ca 10kvm så har jag profondusY-4 och iPs, jag sitter ca 1,5meter från iPs och det är på gränsen att jag är "nöjd" med ljudtrycket som dom klarar.
profondusP-4 är samma sak där, när jag kör viss musik så med +6dB vippan på (har bara den på till viss elektronisk artymusik och mördar trance.. :twisted: )
då så kan modulerna bara närma sig gränsen, men dcet är iPs som sätter gränsen så jag kan inte maxa pP-4 innan iPs om jag inte ställer upp på +10dB

Så, om jag ska vaara ärlig så skulle jag vilja kunna spela högre redan nu, i det rummet jag har nu....
Men jag får lov att vara nöjd som det e nu för jag har inte plats med större prylar just nu.... :P

Men senare så kommer det nog att bli profondusY-4, när jag har plats och till det i16s eller i32s, typ...
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-02 19:58

steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:

Liten fundering. Spelar verkligen någon så högt att Y6 är begränsningen vid högre frekvenser (säg 30hz och uppåt)? Själv har jag mycket svårt att tro att jag ens skulle vara i närheten av att bottna ett system i stil med profundus Y4. Ljudtrycket blir ju helt ohyggligt högt i det spelade frekvensområdet.

jag spelar väldigt lätt så pass högt att infraY-6 ger upp, det är min subjektiva uppskattning av min lyssning hemma hos Nicke här på forumet och hur dom jobbade vid vissa scener i filmer.
Dock så pumpar dom på bra, riktigt bra och jag skulle absolut inte vara det minsta missnöjd med dom, men ska jag ha så att jag verkligen är helt nöjd till 100% och har lite headroom och känner att jag inte behöver något mer någonsin, då skulle jag behöva antagligen det dubbla... alltså profondusY-4 eller infraY-12.... 8O

såklart helt beroende på storleken på rummet ! :wink:

Som jag nämnde tidigare, jag kan såklart vara nöjd med ljudtrycket, men ändå vilja ha med headroom, dels för att helt kunna sluta bry mig om vad jag spelar upp och hur högt och dels för att disten bli lägre vid dessa höga ljudnivåer.

Som det e nu så är jag jätte nöjd med mitt system i förhållande till vad jag betalat för dom och i det rummet som dom står :)
men, om jag kunde välja så skulle jag naturligtvis haft mer kapabla toppar i alla fall, så att jag kunde maxa modulerna ordentligt utan +6dB vippan... 8)
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-02 20:24

Vad menar du nu? Att PP-4 skulle spela högre än infra Y-6?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-02 21:01

Nej, men att pP-4 i mitt lilla rum spelar "tillräcklig" för att jag inte ska klaga, speciellt inte för pengarna och med den kvaliteten :)
Infra Y-6 skulle i mitt rum spela klart högre än mina pP-4, absolut !
och dom spelade också högre hemma hos Nicke än vad pP-4 klara hemma hos mig (alltså skulle jag inte klaga på det bastrycket som Nicke har heller). Men om jag ska vara helt 100% nöjd och känna mig "säker" i ett rum stort som Nicke's så skulle antagligen inte InfraY-6 räcka i alla lägen... precis som pP-4 inte räcker för att jag ska vara 100% nöjd i det rummet jag har nu heller ;)

Så, om jag hade ett rum stort som Nicke's och infraY-6, då skulle jag vara nöjd på samma sätt som jag är nöjd nu, men jag är alltså inte i "nirvana" av "good feel" som jag skulle vara med något änu kraftigare...
Jag är 110% säker på att jag utan några "större problem" bottnar InfraY-6 med några av dom låter som jag ibland är på humör för att spela. jag vill liksom utesluta den möjliheten helt för att vara 100% nöjd.
Dock så är 99% nöjd som jag skulle bli med InfraY-6 tillräkligt för att jag ska kunna bortse från den sista 1%...

Det var mer det jag menade, men slarvigt uttryckt.... :D
Mvh//David

LasseA

Inläggav LasseA » 2009-12-02 21:28

subjektivisten skrev:Vad menar du nu? Att PP-4 skulle spela högre än infra Y-6?

Ja, det borde de göra. Enligt den info som finns i manifestet i alla fall...

Edit: Äh, det var ju infraX jag läste på.. Nej infraY torde tydligen ge mer output än PP-4...

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-02 21:35

Jepp, InfraY-6 i Nicke's större rum klarar högre (subjektivt upplevt) ljudtryck än vad mina pP-4 i mitt rum.
Så det är jag väldigt säker på :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-02 21:53

Glöm inte bort att i vanlig musik så är det inte mycket bas under 40 hz och ju högre upp i frekvensen, desto högre kan infra spela än profundus. :)

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2009-12-02 21:54

Det är farligt att ge sig in i ljudtrycksträsket. Man har en tendens att tänja sin maximala nivå hela tiden :wink:

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2009-12-02 22:06

Som jag brukar säga: 10hz är inte bara en bra ide, det är ett krav. Go for all in, dude!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-02 22:16

subjektivisten skrev:Glöm inte bort att i vanlig musik så är det inte mycket bas under 40 hz och ju högre upp i frekvensen, desto högre kan infra spela än profundus. :)

jepp, så är det ju !
Mvh//David

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-02 22:34

_Fredrik_ skrev:Som jag brukar säga: 10hz är inte bara en bra ide, det är ett krav. Go for all in, dude!

Hallå där, vänta nu en liten smula :)
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-02 22:35

DVD-ai skrev:
steveo1234 skrev:
DVD-ai skrev:

jag spelar väldigt lätt så pass högt att infraY-6 ger upp, det är min subjektiva uppskattning av min lyssning hemma hos Nicke här på forumet och hur dom jobbade vid vissa scener i filmer.
Dock så pumpar dom på bra, riktigt bra och jag skulle absolut inte vara det minsta missnöjd med dom, men ska jag ha så att jag verkligen är helt nöjd till 100% och har lite headroom och känner att jag inte behöver något mer någonsin, då skulle jag behöva antagligen det dubbla... alltså profondusY-4 eller infraY-12.... 8O

såklart helt beroende på storleken på rummet ! :wink:

Som jag nämnde tidigare, jag kan såklart vara nöjd med ljudtrycket, men ändå vilja ha med headroom, dels för att helt kunna sluta bry mig om vad jag spelar upp och hur högt och dels för att disten bli lägre vid dessa höga ljudnivåer.

Som det e nu så är jag jätte nöjd med mitt system i förhållande till vad jag betalat för dom och i det rummet som dom står :)
men, om jag kunde välja så skulle jag naturligtvis haft mer kapabla toppar i alla fall, så att jag kunde maxa modulerna ordentligt utan +6dB vippan... 8)

Nu fattar jag ingenting. Hur stort är det rummet där Y6 inte räcker? Är det samma element i Infra och Profundus?

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2009-12-02 22:57

Samma element, men sluten och mindre låda i Infra. Portad större låda med Profundus. Det man tappar med Infra/sluten låda i kapacitet får man väga upp med flera till antalet i ett ungefärligt 3:1 förhållande. (6st Infra motsv 2st Profundus om det är samma modell, p/x/y.)

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-02 23:03

Jag vill hävda att dom infra Y-6 räcker för stort sett alla. Det som kan vara problemet, tror jag, är om man vill återge 5-10 hz med 130 dB, då bör man nog gå upp till Y-10 eller Y-12. För mer vanliga toner, 20 hz och uppåt, så lär dom räcka för stort sett alla. :)

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2009-12-03 09:51

pingvinlakrits skrev:Samma element, men sluten och mindre låda i Infra. Portad större låda med Profundus. Det man tappar med Infra/sluten låda i kapacitet får man väga upp med flera till antalet i ett ungefärligt 3:1 förhållande. (6st Infra motsv 2st Profundus om det är samma modell, p/x/y.)

Beroende på vilken specifik frekvens som jämförs så kan ju relationen vara precis tvärtom, dvs det behövs 3 Profundus för 1 Infra. Din 3:1 relation gäller ju bara vid avstämningsfrekvensen (20-30hz?) och det är ju itne det frekvensspannet som är mest krävande och därför tycker jag inte heller att det är för det spannet som man bör dimensionera sitt system. Förutsatt att storleksskillnaderna mellan modellerna inte är stor, då såklart. Å andra sidan är det ju inte svårt att bygga större lådor om det skulle vara problemet...

Men vad jag tycker kanske inte är så viktigt i sammanhanget.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2009-12-03 10:17

Håller med, fram för mer musik, skriven för 10Hz sättning.

http://74.125.77.132/search?q=cache:nbe ... clnk&gl=se
Den som vet mest, tror minst.

FöregåendeNästa

Återgå till Wänner af Ino