TacT - test av SDAI 2175 Digital Integrated Ampfilter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

matson

Inläggav matson » 2005-01-28 21:15

Ingen har någonsin påstått att en recension skulle vara något annat än en subjektiv värdering. På vissa tidningar har man t o m paneler, dvs fler än en person sätter betyg. Referensmaterialet blir sedan de apparater som tidningen (recensenterna) testat sammantaget. Dem emellan sätts sedan betyg. Om du byter ut endast en del i en kedja x ggr och sätter betyg mellan dessa x utbytta apparater så får du en referens dem emellan i det systemet. Dito om du gör på samma sätt för övriga delar i systemet. Då får du en referensram för dessa x^2, eller x^3 osv system! Ju större antal testade apparater, desto större referensram, och desto mer intressant värdering av ingående apparater. Ingen fullständig referensram för alla apparater i hela världen, men det har heller ingen påstått.

Jaha, eller nähä.......så var e biffen?

Du resonerar vidare utifrån föresatsen att en apparat skulle kunna låta bra i ett system men värdelöst i ett annat. Vad baserar du det på? Och hur vet du att det är den bytta apparaten som agerar annorlunda beroende på vilken miljö den verkar i? Har du några som helst belägg för ett sådant påstående? DET om något låter som rappakalja i mina öron.

Apparaten låter likadant, men totalsumman kan kanske pendla från bra till mindre bra.

Byter du fler än en del i en kedja, vilket du gör om du flyttar en apparat från ett system till ett annat, kan du aldrig veta vari skillnaderna består.

Var det inte något åt det hållet jag skrev från början :?:

Logiskt sett så verkar "the logical" vara kommunalare.....

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-28 21:36

OK, efter alla semantiska utsvävningar kan vi kanske styra skutan tillbaka mot ämnet; TACTen ? :wink:

Har någon lyssnat på denna överhuvudtaget?

Jag undrar eftersom jag själv varit lite sugen på den men man har liksom inget konkret att gå på. Stereoplays recension känns inte så lättolkad, "KLANG" 49/70 ser i mina ögon inte så bra ut - men tillräckligt för "Spitzenklasse" är det ju enligt dem. Sedan så känns alla grafer och kurvor och inte så talande för mig som är diagrafisk analfabet.

Har försökt ringa Hifiklubben och kolla om de (Fleminggatan) har den inne, Sveavägen har det inte. Men de svarar ALDRIG i telefon.
:evil:

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-28 22:04

kosmoskatten skrev:OK, efter alla semantiska utsvävningar kan vi kanske styra skutan tillbaka mot ämnet; TACTen ? :wink:

Har någon lyssnat på denna överhuvudtaget?

Jag undrar eftersom jag själv varit lite sugen på den men man har liksom inget konkret att gå på. Stereoplays recension känns inte så lättolkad, "KLANG" 49/70 ser i mina ögon inte så bra ut - men tillräckligt för "Spitzenklasse" är det ju enligt dem. Sedan så känns alla grafer och kurvor och inte så talande för mig som är diagrafisk analfabet.

Har försökt ringa Hifiklubben och kolla om de (Fleminggatan) har den inne, Sveavägen har det inte. Men de svarar ALDRIG i telefon.
:evil:

Matson har definitivt inte lyssnat på den. Det är iaf ett som är säkert.

Är du däremot intresserad av att höra någon som har lyssnat på den uttala sig, så postade jag en länk till norska audiophile tidigare i tråden, där de recenserar sda 2175 slutsteget. Den borde ge en uppfattning om hur den integrerade låter eftersom de endast skiljer sig åt på en "passiv" volym som styr signalens utspänning.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-28 22:08

matson skrev:

Ingen har någonsin påstått att en recension skulle vara något annat än en subjektiv värdering. På vissa tidningar har man t o m paneler, dvs fler än en person sätter betyg. Referensmaterialet blir sedan de apparater som tidningen (recensenterna) testat sammantaget. Dem emellan sätts sedan betyg. Om du byter ut endast en del i en kedja x ggr och sätter betyg mellan dessa x utbytta apparater så får du en referens dem emellan i det systemet. Dito om du gör på samma sätt för övriga delar i systemet. Då får du en referensram för dessa x^2, eller x^3 osv system! Ju större antal testade apparater, desto större referensram, och desto mer intressant värdering av ingående apparater. Ingen fullständig referensram för alla apparater i hela världen, men det har heller ingen påstått.

Jaha, eller nähä.......så var e biffen?

Du resonerar vidare utifrån föresatsen att en apparat skulle kunna låta bra i ett system men värdelöst i ett annat. Vad baserar du det på? Och hur vet du att det är den bytta apparaten som agerar annorlunda beroende på vilken miljö den verkar i? Har du några som helst belägg för ett sådant påstående? DET om något låter som rappakalja i mina öron.

Apparaten låter likadant, men totalsumman kan kanske pendla från bra till mindre bra.

Byter du fler än en del i en kedja, vilket du gör om du flyttar en apparat från ett system till ett annat, kan du aldrig veta vari skillnaderna består.

Var det inte något åt det hållet jag skrev från början :?:

Logiskt sett så verkar "the logical" vara kommunalare.....

:roll:
...diskussionen verkar vara tillbaka där den började, och jag har ingen större lust att med citat guida dig igenom din egna uttalanden tidigare i tråden. Det finns meningsfullare saker att göra en fredagkväll. Trevlig helg!

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-28 23:20

OK, rhenrics, kollar den länken, tack för den.

Geez, you guys :roll:

Ibland låter ni som jag och min fd flickvän gjorde; vi menade ofta (ungefär) samma sak, fast sa det på så olika sätt att vi trodde vi menade helt olika och så blev vi sura på varandra och hängde upp oss på något lösryckt citat och sedan höll vi på och nystade i vem som sa vad och varför och när man läser trådarna så är det flashbacks för mig.

...

Användarvisningsbild
kosmoskatten

Inläggav kosmoskatten » 2005-01-31 18:01

Har pratat med Tact i Danmark och fick en pratstund med grundaren (!) som tog sig tid för en pratstund.
Han bara skrattade när jag sa att det påstås att den har "hög dist". Det är ett enligt honom obefogat rykte men han blev lite bekymrad över att det sprids, det gynnar ju inte Tact direkt.
Sedan hade han en lång utläggning om hur den förhåller sig gentemot konventionella förstärkare, med dist och annat.
Läser man specen verkar den ju inte ha speciellt hög dist heller.

Var det Svalander som hade varit på Manchester mässan och sagt att det pratades i "andra montrar" om att Tacts produkter hade hög dist?
Sådant skulle jag ta med en nypa salt, det är ju ryktesspridning av skvallersort om man inte har rena fakta att backa upp det med.

Jag tycker det är trist att en ny, för mig spännande, produkt blir på förhand distad, jag menar dissad, när folk inte ens verkar ha hört den...

Gemene man får en chans på kommande mässa i helgen att bilda sig en egen uppfatttning iallafall.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-01-31 18:18

Vid 20 W i 8 ohm är distorsionen inte mindre än 0.1%, vilket är ett undermåligt resultat för ett modernt slutsteg. Dessutom ser man tydligt att Q för LP-filtret varierar med last och renderar, vid 2 ohms last, ett signifikant nivåfall och vid 8 ohms last ökar Q>0.7 och renderar en peak i frekvensgången.

Något mer alarmerande är att distorsionsspektrumet är kontaminerat med en hel arsenal av högre ordningens övertoner.

Istället för att skratta, borde Tact jobba vidare på produkten.

8O
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
LR

Inläggav LR » 2005-01-31 18:19

matson skrev:
marbrink skrev:49 i klang är ganska hyfsat. Electrcompaniet ECI 3 ligger också på 49. Som jämförelse ligger Tact Millenium MK2 på 57 och min egen Sharp SM-SX100 på 58(är/var? den högst rankade int. förstärkaren i Stereoplay). Om vi jämför med slutsteg så ligger Electrcompaniet Nemo och Pass X-350 också på 58. 8)

Fast den där rankingen är ju precis värdelös! 2 st slutsteg med 50 poäng låter ju inte likadant......alltså blir det helt meningslöst(eller åtminstonde inget man inte kunde räknat ut själv med ca 0,5sekunders betänketid).(förutsätter att man har en fot kvar i begreppet återgivning)

Att poängen följer priset slaviskt behöver väl inte nämnas :?:

Angående Tacten så är disten "skyhög" och det gäller att träffa rätt med impedansen för att få rak frekvensgång i sista oktaven.

Summa summarum: En ointressant apparat.

marbrink skrev:

Angående Tacten så är disten "skyhög" och det gäller att träffa rätt med impedansen för att få rak frekvensgång i sista oktaven.

Summa summarum: En ointressant apparat.

När det gäller frekvensgången i den sista oktaven så är variationen ett par dB beroende på val av högtalare.
    De flesta högtalare oavsett pris och lyssningsrum ger mycket större variation i frekvensgång i den sista oktaven.
    Utom i fallet med vissa elektrostathögtalare med mycket låg impededans så är förstärkarens frekvensgång betydelselös.

När det gäller distortionen så ligger den på -60 dB vid 100 W eller högre belastning. -60dB nivån motsvarar 0.1% distortion.
    Som jämförelse kan nämnas
    PS Audio HCA-2 klass-D förstärkare som testades i Stereophile 2002: "The THD rises alarmingly at higher frequencies, reaching 1% into 4 ohms at 5kHz."
    Lamm M1.2 monoblock, klass-A som testades i senaste Stereophile: 0,1% eller
    Krell KAV-400xi med 0,2% harmonisk distortion.
    Eller, för att ta ett extremfall: Wavac SET förstärkare som kostar $350,000/par har en harmonisk distortion på 5-6%.

Den harmoniska distortionen på låg nivå hörs oftast inte alls.
    Däremot hörs intermodulations-distortion men denna har inte Steroplay mätt upp i denna test.

Gå och lyssna på förstärkaren och skaffa ett eget intryck. Den kommer att finnas på High End 05 i Sollentuna den 5-6 februari.

Hälsning,
    Lars

Hetsporren
    Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2005-01-31 18:21

PS Audio HCA-2 klass-D förstärkare som testades i Stereophile 2002: "The THD rises alarmingly at higher frequencies, reaching 1% into 4 ohms at 5kHz."

...och detta steg låter ju gudomligt!

Användarvisningsbild
    Morello

Inläggav Morello » 2005-01-31 18:23

Lars,

Det har sagts förut och jag säger det igen:

Intermodulationsdistorsion och harmonisk distorison är en konsekvens av exakt samma sak, nämligen systemets olinjäriteter. En kavdratisk term i överföringskaraktäristikan renderar både 2:a övertonen och blandprodukter/IM.

Att PSaudio, Lamm, Krell KAV400 osv har lika hög eller högre dist är väl knappast något som gör Tact-steget bättre? :wink:
    -Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
    Morello

Inläggav Morello » 2005-01-31 18:24

Hotspur skrev:

...och detta steg låter ju gudomligt!

Ja det kan man tycka, men det låter som det gör pga. dess förmåga att kontaminera signalen med nya spektrala komponenter.
    -Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
    Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-31 18:25

Vaditusan!
    0,1% redan vid 20W 8O Det var ju faktiskt värre än jag trodde, verkar som att jakten går vidare om man ska ha låg dist :P

Användarvisningsbild
    Morello

Inläggav Morello » 2005-01-31 18:26

lazyworm skrev:Vaditusan!
    0,1% redan vid 20W 8O Det var ju faktiskt värre än jag trodde, verkar som att jakten går vidare om man ska ha låg dist :P

Ja, tvivelsutan. 8)
    -Innehar F-skattsedel-

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-31 18:26

Morello skrev:Lars,

Intermodulationsdistorsion och harmonisk distorison är en konsekvens av exakt samma sak, nämligen systemets olinjäriteter. En kavdratisk term i överföringskaraktäristikan renderar både 2:a övertonen och blandprodukter/IM.

Att PSaudio, Lamm, Krell KAV400 osv har lika hög eller högre dist är väl knappast något som gör Tact-steget bättre? :wink:
    Här har du helt fel Morello. 8)
    Senast redigerad av EngelholmAudio_inaktiv 2005-01-31 18:33, redigerad totalt 1 gång.
    vänligen
    // Pär Engelholm
    // Engelholm Audio (.com)
    // info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
    Morello

Inläggav Morello » 2005-01-31 18:31

EngelholmAudio skrev:

Här har du helst fel Morello. 8)

Kanske bör tillägga att jag med "andra övertonen" avser K2, dvs grundtonen ggr två. :D
    -Innehar F-skattsedel-

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2005-01-31 18:35

Morello skrev:

har du helst fel Morello. 8)

Kanske bör tillägga att jag med "andra övertonen" avser K2, dvs grundtonen ggr två. :D
    Det jag menar är att om man skriver:
    Det har sagts förut och jag säger det igen
    så måste man väl ändå fortsätta med
    det finns inga genvägar till det perfekta ljudet dårå

8)
    vänligen
    // Pär Engelholm
    // Engelholm Audio (.com)
    // info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
    Isidor

Inläggav Isidor » 2005-01-31 18:43

Fast jag vill nog påstå att det handlar om knappa -50 dB eller drygt 0.3 % THD (klar dominans av K3) vid 100 W. Gissningsvis gäller mätningarna för 1 kHz och sannolikt stiger disten ganska snabbt med frekvensen, något som gäller för snart sagt samtliga klass D-konstruktioner. Även om detta inte skulle vara fallet här så handlar det hur som helst om klart hörbara distorsionsprodukter.

Här är testet i direkt digitalt format med betydligt bättre läsbarhet:

http://www.stereoplay.de/sixcms/media.p ... 04Tact.pdf

Användarvisningsbild
    Morello

Inläggav Morello » 2005-01-31 18:47

Jag var ju snäll och tog 20 W som exempel :wink:
    -Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
    Isidor

Inläggav Isidor » 2005-01-31 18:51

Jo, det stämmer bra, men tidigare i tråden utgick man från 100 W. I övrigt håller jag helt med om att steget inte uppfyller rimliga prestandakrav. "Välljudande" designerdist som vanligt, alltså.
    Senast redigerad av Isidor 2005-01-31 18:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
    Morello

Inläggav Morello » 2005-01-31 18:52

Isidor skrev:Jo, det stämmer bra, men tidigare i tråden utgick man från 100 W.

Aha :D Sunkdåligt resultat i alla fall.
    -Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
    paa
    Sökaren

Inläggav paa » 2005-01-31 18:54

Isidor skrev:Jo, det stämmer bra, men tidigare i tråden utgick man från 100 W.
    Jo, men det var för att det såg så ut på den dåliga PDF-filen från början, men med nya länken ser man ju att det är ännu sämre.
    Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
    Numera pensionär.
    Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
    Isidor

Inläggav Isidor » 2005-01-31 18:57

paa,

Du är förlåten. :wink:

I sammanhanget bör man också hålla i minnet att klass D-tillverkarna är småfula med distspecar och ofta väljer att mäta vid 100 Hz. Att disten i vissa konstruktioner är 10-100 ggr högre vid 10 kHz låtsas man helst inte om. 8O
    Det är också detta faktum (hög dist) som gjort att många klass D-förstärkare (liksom en del rörförstärkare och motkopplingsfria transistordito) hyllats så mycket på sina håll för sin friska och heeeelt nydanande återgivning. Designerdist och ingenting annat, m.a.o. Det må låta bra i vissas öron, men man bör se (höra) det för vad det är.

Användarvisningsbild
    Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2005-01-31 19:07

Isidor skrev:paa,

Du är förlåten. :wink:

I sammanhanget bör man också hålla i minnet att klass D-tillverkarna är småfula med distspecar och ofta väljer att mäta vid 100 Hz. Att disten i vissa konstruktioner är 10-100 ggr högre vid 10 kHz låtsas man helst inte om. 8O
    Det är också detta faktum (hög dist) som gjort att många klass D-förstärkare (liksom en del rörförstärkare och motkopplingsfria transistordito) hyllats så mycket på sina håll för sin friska och heeeelt nydanande återgivning. Designerdist och ingenting annat, m.a.o. Det må låta bra i vissas öron, men man bör se (höra) det för vad det är.

mmm
    jag blev chockad när jag såg (med Morellos hjälp :) ) att Ice1000ASP hade 2ohms utgångsimpedans i 20kHz.... ifall jag skulle bygga en med de modulerna så tror jag att 500an är bra mycket snällare vid högre frekvenser även om den också verkar vara rätt o optimal 8O

Användarvisningsbild
    Isidor

Inläggav Isidor » 2005-01-31 19:19

Det stämmer, utgångsfiltret ställer till det en hel del för låga belastningsimpedanser. Man bör definitivt se upp, speciellt om man har högtalare med låg högfrekvensimpedans. De flesta elektrostater är inte att tänka på, ens. 8O

Användarvisningsbild
    rhenrics
    Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-31 22:15

Morello skrev:

Nej, men i avseendet THD är det minst lika bra som eller bättre än dessa avsevärt dyrare apparater, och det är väl en prestation i sig?

matson

Inläggav matson » 2005-01-31 22:23

rhenrics skrev:
    Morello skrev:

Nej, men i avseendet THD är det minst lika bra som eller bättre än dessa avsevärt dyrare apparater, och det är väl en prestation i sig?

Tänk då vilken prestation Yamaha har gjort iom att deras reciever för 300 Euro som testas i samma nummer har ännu lägre dist(än detta danska freak) :lol: :!:

Användarvisningsbild
    rhenrics
    Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-31 23:30

matson skrev:
    rhenrics skrev:
    Morello skrev:

Tänk då vilken prestation Yamaha har gjort iom att deras reciever för 300 Euro som testas i samma nummer har ännu lägre dist(än detta danska freak) :lol: :!:

Tja, vad vet jag. Själv är jag inte så intresserad av hur apparater mäter så länge de låter bra, men eftersom det tydligen är viktigt för dig så borde väl recievern passa dig perfekt!? :lol:

Användarvisningsbild
    Audiomanikern
    A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2005-01-31 23:50

Hej!

A*nser dom mäta obegåvat - mäta dist uti en förstärkare som inte är kopplad till högtalare?
    Vem komma någonsin bruka en förstärkare på detta vis? (bortsett ifrån förstärkar-tillverkarnas
    egna mätlabb då förstås) nej koppla förstärkaren till en högtalare o mät disten därifrån, jämför
    med andra förstärkare, vilken hade lägst dist - det vore en intressant mätning! Om man gav ut
    en tidskrift som handlade om Hifi & musik med inriktning på High Fidelity så skulle man ju både ha
    resurserna att göra sådana mätningar o intresset ifrån läsare, ngn borde allt starta en tidskrift 8)!

Mvh A*

matson

Inläggav matson » 2005-01-31 23:51

Apparater som mäter dåligt låter illa(nåja).

Antar att du inte tyckte det var någon prestation då angående disten...... :?

(Yamaharecievern saknar en del basala funktioner som jag behöver varför den är helt ointressant.)

Användarvisningsbild
    rhenrics
    Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-01-31 23:59

matson skrev:Apparater som mäter dåligt låter illa(nåja).

...är lika (o)sant som att apparater som mäter bra låter bra.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi