Skämt åsido, jag har haft vilda diskussioner med folk som rekommenderar att använda det på utemöbler

Olivolja torkar inte, härsknar med tiden (ute i solljus ganska fort) och ger inte den där skyddande hinnan man eftersträvar, för varje gång man damtorkar så torkar man bort en del av oljan...
Själv älskar jag linolja, dock lite olika blandningar beroende på vad jag ska ha det till; Ska jag ha det som grundbehandling av ändträ liknande så blandar jag själv ren linolja och terpentin ca 50/50, lite lagom.
Ska jag behandla möbler i björk/ek/körsbär, som får en härlig lyster av linolja, så kör jag mycket med en modifierad olja som är upphettad till 300grader (mer än kokt linolja, tror en del kallar det för standolja), den behöver inget lösningsmedel, torkar väldigt snabbt, och skyddar väldigt bra på bordsytor.
Även på porösa stenmaterial (kalksten, travertin etc.) så funkar standoljan bra.
Till dig så tror jag faktiskt att leathermasters vaxolja skulle funka bra, den har ganska mycket lösningsmedel förvisso men även lite vax inblandat, som skapar en bra hinna man kan polera på om man vill. En fördel kan väl också va att den inte mörkar ner träet lika mycket heller som den vanliga linoljan... Om man nu är lagd åt det hållet!

//Peder