Basmoduler som stativ

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenzzon

Basmoduler som stativ

Inläggav zvenzzon » 2005-01-31 23:01

Funderar på att bygga ett par basmoduler och samtidigt göra dem så höga att jag kan använda dem som stativ till piP.

Vad finns det för nackdelar med att placera stativhögtalare på basmodul (eller annan "stor låda") ?

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-01-31 23:11

Jag har pP-2 som stativ till mina piP och det låter löjligt bra. Vet inte vad nackdelarna kan vara men Öhman nämnde inga när han skissade upp en ritning på ett par lådor åt mig, som var avsedda att agera stativ åt piP.
Han sa även att många använder just basmodulerna som stativ till piP så jag antar att det fungerar lika bra som stativ ur återgivningssynpunkt, annars hade han nog nämnt det.
Bäst lär du ju göra i att ringa honom själv och fråga.

Mvh / Christian

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-01-31 23:54

Det finns flera, även dyra/seriösa/bra, högtalare som är baserade på en subba som "stativ". Så det ska nog fungera bra. Wilson Audio har väl ett par modeller om jag inte missminner mig.

Däremot så kan det väl ibland vara en skillnad mellan var basarna ska stå för bästa ljud och var de andra systemen ger bäst ljudbild etc. Det kan mao bli lite kompromissande där.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-01 09:31

Precis som Bill50x skriver: "Däremot så kan det väl ibland vara en skillnad mellan var basarna ska stå för bästa ljud och var de andra systemen ger bäst ljudbild etc. Det kan mao bli lite kompromissande där."

Detta är en av anledningarna till att välja ett "delat" högtalarsystem framför ett "vanligt" fullregistersystem. Ett annat kan givetvis vara att man vill investera i omgångar, börja smått för att till slut ha sitt kompletta system.

Användarvisningsbild
W201

Inläggav W201 » 2005-02-01 12:40

Är det inte lite risk att "skjuta sig i foten"? En anledning att ha separata basmoduler är ju just att avlasta högtalarens element och kabinett från stora konutslag och basvibrationer? :?
Dessa rörelser modulerar ju utsignalen från de övriga registren. Om man då placerar sin högtalare på sin basmodul, så "ärver" den ju en massa vibrationer, som man precis filtrerat bort. Detta borde tala MOT att placera högtalarna på basmoduler. (Visserligen finns det ju isolerande fötter mm, men varför starta ur ett sämre läge?)

Detta oaktat alla akustiska för- och nackdelar som kommer av en given placering.

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-01 13:16

Mja en av fördelarna med ett delat system är att du t.ex. kan använda 4*75w(8Ohm) för att driva systemet, detta motsvarar då 4-dubbla effekten (om jag minns rätt) dvs 2*300w (8Ohm) om man kör enbart med fullregistersystem...

Att vibrationerna kan påverka är säkert möjligt, det är därför man har SD-fötter i samtliga fall ;)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Transparent

Inläggav Transparent » 2005-02-01 14:56

Testa med att köra subbarna som sativ, funkar det så funkar det. Men har du utrymme så testa placera subbarna i hörnen. Det är väl där dom gör mest nytta? Om jag har förtått det rätt så flyttar du upp resonansfrekvenserna högre upp i registret, där dom gör mindre skada (men samtidigt blir dubbelt så starkare).

Återgå till DIY-forum