Hej allihopa, vet inte riktigt vilket område jag skall skriva detta men jag testar här, flytta gärna om det känns felplacerat!
Jag har en anläggning som till 70% används till film o resten givetvis musik. Har flyttat från hus till lägenhet och då även fått ett betydligt, kanske hälften så stort vardagsrum. Jag har även bytt förstärkare, från en budget-Yamaha 440 till en mellanklass H/K 430 vilket gjort att mina fronthögtalare (Heco Mythos 500) har fått ett helt nytt liv på alla sätt och vis, framförallt så levererar de numer otroligt bra basåtergivning, något som tidigare bara min sub kunde locka fram.
Redan innan jag bytte förstärkare märkte jag att basåtergivningen från subben (en Magnat Omega 380, 15" element) var betydligt svagare, eller åtminstone gick den inte lika djupt som förut.. Jag hade i huset inga problem att få badkaret på våningen ovanför att trippa omkring på golvet då man spelade t.ex inledningen i Starwars Ep2 eller spelade musik med rejäl lågbas. Det lät även väldigt bra i rummet nästan oavsett var jag placerade basen.
Just nu känns det som om fronthögtalarna levererar nästan samma ljudtryck som subben tidigare gjorde, men givetvis går de inte lika djupt vilket jag saknar i film. De spelar rappt och med bra "punch" men den där sista oktaven verkar inte vilja trilla fram ens med subben påslagen. Har provat placering överallt förutom framför kakelugnen, och kommit fram till att det "bästa" är att ha den mellan TV och vänster front för att basen inte ska bli bumlig.
Jag delar den rätt lågt, 50-60 Hz för att inte för starkt förstärka det som jag nu tycker frontarna klarar alldeles utmärkt.
Är det någon som har nåt förslag på nåt man kan göra för en rimlig kostnad för att få fram det där sista "nedåt"? I mitt förra rum som var ca 6x7 meter spelade subben väldigt djupt och man hade många sköna upplevelser med frekvenser som kändes betydligt mer än de hördes, detta upplever jag dock inte alls nu.. Ja möjligtvis på toaletten 10 meter bort. Av praktiska skäl vill jag inte ha subben på toaletten.
Mitt nuvarande rum är ca 3,5x4.5 meter, är basen helt enkelt för stor för rummet eller vad? Skulle det kunna hjälpa med mer effekt till den? Just nu känns det som jag har en stor halvdyr sub som inte direkt tillför något i mitt lyssningsrum...
Tacksam för tips!