Hur väcka den bas som sover?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

BengtO

Hur väcka den bas som sover?

Inläggav BengtO » 2005-01-31 23:40

Hej allihopa, vet inte riktigt vilket område jag skall skriva detta men jag testar här, flytta gärna om det känns felplacerat!

Jag har en anläggning som till 70% används till film o resten givetvis musik. Har flyttat från hus till lägenhet och då även fått ett betydligt, kanske hälften så stort vardagsrum. Jag har även bytt förstärkare, från en budget-Yamaha 440 till en mellanklass H/K 430 vilket gjort att mina fronthögtalare (Heco Mythos 500) har fått ett helt nytt liv på alla sätt och vis, framförallt så levererar de numer otroligt bra basåtergivning, något som tidigare bara min sub kunde locka fram.

Redan innan jag bytte förstärkare märkte jag att basåtergivningen från subben (en Magnat Omega 380, 15" element) var betydligt svagare, eller åtminstone gick den inte lika djupt som förut.. Jag hade i huset inga problem att få badkaret på våningen ovanför att trippa omkring på golvet då man spelade t.ex inledningen i Starwars Ep2 eller spelade musik med rejäl lågbas. Det lät även väldigt bra i rummet nästan oavsett var jag placerade basen.

Just nu känns det som om fronthögtalarna levererar nästan samma ljudtryck som subben tidigare gjorde, men givetvis går de inte lika djupt vilket jag saknar i film. De spelar rappt och med bra "punch" men den där sista oktaven verkar inte vilja trilla fram ens med subben påslagen. Har provat placering överallt förutom framför kakelugnen, och kommit fram till att det "bästa" är att ha den mellan TV och vänster front för att basen inte ska bli bumlig.

Jag delar den rätt lågt, 50-60 Hz för att inte för starkt förstärka det som jag nu tycker frontarna klarar alldeles utmärkt.

Är det någon som har nåt förslag på nåt man kan göra för en rimlig kostnad för att få fram det där sista "nedåt"? I mitt förra rum som var ca 6x7 meter spelade subben väldigt djupt och man hade många sköna upplevelser med frekvenser som kändes betydligt mer än de hördes, detta upplever jag dock inte alls nu.. Ja möjligtvis på toaletten 10 meter bort. Av praktiska skäl vill jag inte ha subben på toaletten.

Mitt nuvarande rum är ca 3,5x4.5 meter, är basen helt enkelt för stor för rummet eller vad? Skulle det kunna hjälpa med mer effekt till den? Just nu känns det som jag har en stor halvdyr sub som inte direkt tillför något i mitt lyssningsrum...

Tacksam för tips!

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2005-02-01 00:02

Köp dig ännu en likadan sub?

Kanske inte den billigaste lösningen men jävlkar i mig vilken skillnad det är mellan en coh två subbor i vardagsrummet.

Har själv två moduler och testade faktikst idag att växla mellan att ha båda igång mot bara den ena och skillnaden är i verkligen stor.

Mvh

BengtO

Inläggav BengtO » 2005-02-01 00:07

Baltazar skrev:Köp dig ännu en likadan sub?

Kanske inte den billigaste lösningen men jävlkar i mig vilken skillnad det är mellan en coh två subbor i vardagsrummet.

Har själv två moduler och testade faktikst idag att växla mellan att ha båda igång mot bara den ena och skillnaden är i verkligen stor.

Mvh

Hmm, frågan e ju om jag gräver så mycket djupare med 2 eller om jag bara ordnar så jag får städa oftare på toaletten?

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-01 00:14

Det första jag kommer att tänka på är att du delar subben/fronthögtalarna väl lågt. Testa att dela runt 80Hz i stället så minskar du grupplöptiden i basen (släpigheten minskas).

Hur möblerar du? Är det på bredden, med högtalarna på långsidan. Då kan man få dåligt med djupbas eller för mycket mellanbas. Testa att möblera på längden av rummet, med högtalarna längskortsidan.

BengtO

Inläggav BengtO » 2005-02-01 00:16

Martin skrev:Det första jag kommer att tänka på är att du delar subben/fronthögtalarna väl lågt. Testa att dela runt 80Hz i stället så minskar du grupplöptiden i basen (släpigheten minskas).

Hur möblerar du? Är det på bredden, med högtalarna på långsidan. Då kan man få dåligt med djupbas eller för mycket mellanbas. Testa att möblera på längden av rummet, med högtalarna längskortsidan.

I wish I could, man.. Har dörrar mitt på båda kortsidorna och en elak kakelugn i mitt högra hörn sett från min nuvarande lyssningsplats..

Det funkar bra att dela subben högre, dock vinner jag inget neråt o de e ju det jag saknar.. Den e inte alls så slö när man delar högt dock!

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-01 00:20

BengtO skrev:
Martin skrev:Det första jag kommer att tänka på är att du delar subben/fronthögtalarna väl lågt. Testa att dela runt 80Hz i stället så minskar du grupplöptiden i basen (släpigheten minskas).

I wish I could, man.. Har dörrar mitt på båda kortsidorna och en elak kakelugn i mitt högra hörn sett från min nuvarande lyssningsplats..
Taskigt läge. Nä, men det är antagligen därför du upplever att den mesta basen kommer från frontarna, och att det fattas i botten. När jag hade sådan placering investerade jag i en digital fullparametrisk eq och kopplade in mellan tapeloop-kontakterna för att justera ner basmoderna i rummet. Det blev mycket lyckat. Nu bor jag så att högtalarna kan placeras bättre ur bassynpunkt och väggarna är mjukare.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-02-01 00:25

Låter som om rummet har svåra resonansproblem och att resonanserna förstör artikulationen och därmed dränker lågbasen med "muller" 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

BengtO

Inläggav BengtO » 2005-02-01 00:26

Taskigt läge. Nä, men det är antagligen därför du upplever att den mesta basen kommer från frontarna, och att det fattas i botten. När jag hade sådan placering investerade jag i en digital fullparametrisk eq och kopplade in mellan tapeloop-kontakterna för att justera ner basmoderna i rummet. Det blev mycket lyckat. Nu bor jag så att högtalarna kan placeras bättre ur bassynpunkt och väggarna är mjukare.

Vad är det för pryttel och vad kostar en sån? Några exempel?

BengtO

Inläggav BengtO » 2005-02-01 00:27

Morello skrev:Låter som om rummet har svåra resonansproblem och att resonanserna förstör artikulationen och därmed dränker lågbasen med "muller" 8)

Det dumma är att problemet försvinner något då man spelar VÄLDIGT högt, och det går det av naturliga orsaker inte alltid att göra.. Jag vill ha bra botten redan vid "normal" volym..

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-02-01 00:28

BengtO skrev:

JAg hade en Behringer DSP1124p (feedback destroyer) sök på forumet här så får du lite mer läsning. Den kostar runt 1500:- på olika ställen. Tex musikbörsen eller ljudia.

Jag kan ju säga som så att basen blir artikulerad på ett helt annat sätt. :) All bas hörs mycket tydligare. Dessutom "låter" den mycket bra (färgar minimalt) även använd i fullrange.

BengtO

Inläggav BengtO » 2005-02-01 00:35

Martin skrev:
BengtO skrev:

JAg hade en Behringer DSP1124p (feedback destroyer) sök på forumet här så får du lite mer läsning. Den kostar runt 1500:- på olika ställen. Tex musikbörsen eller ljudia.

Jag kan ju säga som så att basen blir artikulerad på ett helt annat sätt. :) All bas hörs mycket tydligare. Dessutom "låter" den mycket bra (färgar minimalt) även använd i fullrange.

Detta var intressant.. det var ju ingen jättedyr grej heller, jag skall undersöka saken!! Tack!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-02 12:50

BengtO!

Du har gått från ett stort rum med sina egenresonanser till ett betydligt mindre med andra resonanser. Kan vara så att det stora rummets resonanser "hjälpte" dina subbasar till ett subjektivt maffigare intryck. Det mindre rummet förmodar jag "hjälper" längre upp i frekvensområdet. Det nuvarande rummet är också i minsta laget för bästa återgivning, helst över 4.5 m på bredd och längd brukar anses vara av godo. En mätning med t.ex. sinussvep kan ge en bild av rummets resonanser.

Återgå till Generellt om hifi