subjektivisten skrev:Strmbrg skrev:Å andra sidan:
Om någon känner sej mer tillfreds av en dyr strömkabel än av en standardsladd, så får det väl vara så då. Oavsett om tillfredsställelsen beror på fakta eller på känsla.
Jag tycker att det är märkligt att man köper kabeln, men mer än så funderar jag nog inte på det.
Nja, det håller jag inte med om. På samma sätt som många kanske är nöjda med lägga en förmögenhet på en spågumma, så tycker jag man ska veta innan vad det verkligen är. För många vaknar upp, både bland hifiintresserade och dom som betalat spågumman massa pengar, och inser dom blivit avlurade massa pengar.
Så en kritisk tidning som bygger på vetenskapliga grunder borde klara sig sålänge den inte görs på väldigt torrt fackspråk.
Jag börjar faktiskt bli lite trött på detta tjat om att "bli lurad", precis som Strmbrg säger så får man väl förutsätta att man kan tänka själv också och inte lita blint på vad som står i en tidning. När jag köpte strömkablar så lånade jag hem och provade innan jag bestämde mig. En kabel gav övehuvudtaget ingen skillnad mot standardkabeln medan en annan gjorde en skillnad till det bättre (enligt mig). Om kabeln bidrar med en färgning har jag ingen aning om men den ger anläggningen bättre dynamik, fart och driv. Personligen är jag varken så rik eller dum att jag lägger ut 5-10K på en strömkabel om den inte ger en, som jag tycker, förbättring. Jag håller dock med dom som säger att hifi-tidningar förstorar upp skillnaden mellan olika produkter då den väldigt sällan är tillnärmelsevis så stor som det påstås.