Tidskriften High Fidelity går i graven - bra eller dåligt?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är det bra att tidskriften High Fidelity läggs ner?

Ja det är bra, äntligen försvinner den.
17
13%
Nej, det är inte bra.
53
40%
Det spelar ingen roll.
47
35%
Ingen uppfattning
17
13%

Antal röster : 134

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 19:53

shifts skrev:Strmbrg: Menar du att någon lagt dit det där omätbara i apparaten med flit
eller att det råkat hamna där av en lycklig slump? Tycker det låter orimligt.

Jag förstår inte riktigt din fråga.
Kanske?

Men det går naturligtvis att bygga tex en högtalare helt utan vare sej beräkningar och mätningar.
Jag har gjort det och den lät (illa).

Min utgångspunkt är som sagt inte att det skulle finnas övernaturliga fenomen, eller annat som inte någonsin kommer att kunna påvisas.

Låt mej återknyta till exemplet med upplösning hos en högtalare:
Graden av upplösning beror naturligtvis på egenskaper hos högtalaren.
Men, idag - såvitt jag förstått - finns inte tillgängliga mätmetoder kunna visa dessa skillnader grafiskt eller i siffror.

PS
Det kanske visst går att mäta "upplösning"?
Vore tacksam att få veta det i så fall.
Här finns ingen prestige!
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 19:59

subjektivisten skrev:
Strmbrg skrev:Skälet att jag tänker som jag gör?
Jo, de personer som verkligen vill göra riktigt stor vinning på att lura och vilseleda andra människor, gör det sannolikt i andra sammanhang än inom det smala hifi-gebietet.

Varken du eller jag tror dock på dessa grunkor. Där är vi överens.

Detta är ju rätt enkelt att svara på. Om du säljer en produkt som anklagas för verkningslös, och du är helt säker på att den verkligen funkar, vad gör du då? Jag kan sätta en slant att många vill BEVISA att det verkligen funkar. I strömkabelsfallet så gör dom blindtest.

Nu är det så att inga recensenter eller säljare av detta gör det, och du kanske borde fråga dig varför. Man ska tro gott om folk men man ska inte tappa fotfästet, för det finns massa folk som gärna luras. Och stor vinning? Att sälja en vanlig strömkabel med ett påslag på 10 000 % eller mer än väl vinning som heter duga, speciellt när hela branschen är uppbyggd så ingen tar tag i dom felaktiga påståendena. Det är en fin marknad att tjäna pengar i.

Jag ger mej.

Du har nog rätt!

:)

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-12-06 20:01

Strmbrg skrev:
shifts skrev:Strmbrg: Menar du att någon lagt dit det där omätbara i apparaten med flit

Kanske?

Men det går naturligtvis att bygga tex en högtalare helt utan vare sej beräkningar och mätningar.

Min utgångspunkt är som sagt inte att det skulle finnas övernaturliga fenomen, eller annat som inte någonsin kommer att kunna påvisas.

Men, idag - såvitt jag förstått - finns inte tillgängliga mätmetoder kunna visa dessa skillnader grafiskt eller i siffror.

PS

Ju mindre energilagring elementen/systemen har, dess högre blir upplösningsförmågan... Detta kan bl.a. mätas med kortvariga pulser.

//BB
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 20:04

BB skrev:
Strmbrg skrev:

Kanske?

PS

Ju mindre energilagring elementen/systemen har, dess högre blir upplösningsförmågan... Detta kan bl.a. mätas med kortvariga pulser.

//BB

Låter rimligt.

Samtidigt ger det mej ingen förklaring till Magneplanarernas upplösning:
Graferna visar på påtagliga ringningar, men likafullt hör jag mer detaljer än med konventionella högtalare med "snyggare" grafer.
Kanske den lägre graden av rumsreflexer är förklaringen här?

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-12-06 20:08

Strmbrg skrev:
BB skrev:
Strmbrg skrev:

Kanske?

PS

//BB

Låter rimligt.

Graferna visar på påtagliga ringningar, men likafullt hör jag mer detaljer än med konventionella högtalare med "snyggare" grafer.

Den lägre graden av rumsreflexer, parat med att Magneplanarerna är en linjeljudkälle-högtalare är nog i alla fall en del av förklaringen.
F.d. Audio-Tronic, f.d. Centara. Consulting åt bl.a. Mark Levinson, (Red Rose Music), samt Cello Film & Music Systems. Grundare av Transmission Audio Inc., NJ, USA. http://www.transmissionaudio.com

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2009-12-06 20:21

Strmbrg skrev:

Kanske?

Försöker igen då. Satt och tänkte på att jag uttryckte mig väl kort kanske.

Jag utvecklar: När du sa att du tycker vi ska hålla öppet att där kan finnas
delar vi ännu inte kan mäta på, men som skulle kunna spela roll för åter-
givningen, så tolkade jag in att det skulle vara sådant "omätbart" som
konstruktörer redan implementerar med flit. Det var vad jag såg som orimligt.
2021 maj på Spotify

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-06 20:54

Strmbrg skrev:

Att mera detaljer per automatik skulle betyda högre upplösning är någonting som många verkar tro, sanningen är dock något mera komplicerad, en högre grad av detaljer kan tex bero på en tweakad tonkurva för att få en ökad informationsmängd i ett visst frekvensområde, ofta högt upp i frekvens , detta gör högtalaren mera skarpskuren och analytisk, små ljud förs fram på ett snarast onaturligt sätt, detta har jag också märkt vara vanligt hos dyra kablar, att det finns något slags pålagt skimmer där, vissa typer av distorsion kan också ge den upplevelsen.

Sanningen är att alla egenheter jag ovan nämner ger högtalaren en LÄGRE upplösning totalt sett, genom att de ger maskeringar.

Jag har en annan upplevelse av magneplan och tycker att de ger en upplösning som faktiskt brister i flera avseenden, jag får en sameness känsla när jag lyssnar.

Men visst låter de trevligt med rätt typ av musik.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2009-12-06 21:14

subjektivisten skrev:Strmbrg, Det handlar inte om att man endast tar tidningarna tester rakt av. Det handlar om lättare form av hjärntvättning. Att ständigt läsa om skillnader mellan strömkablar kan helt enkelt påverka folk att tro det ÄR ljudliga skillnader. Detta är ju inget nytt, reklammakare och regimer har använt detta i hundratals år.

Och vad menar du att det man läser här på Faktiskt är? Att ständigt läsa om att det inte existerar några skillnader kan också påverka folk.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-12-06 21:19

Efter lite bläddrande i gamla nummer av High Fidelity och efter lite bläddrande i gamla nummer av Hemmabio-tidningen; så röstade jag:
Ja det är bra, äntligen försvinner den.

Hemmabiotidningen känns mycket mer seriös (finns den kvar?). Har ex. inte sett ett en enda bildkabel-test (prenumererade i 1 år) trots att kablar tydligen betyder mer i bild-delen än ljud-delen. Beror nog på att synen är svårare att lura än hörseln, även om synen är ganska lätt att lura men det är tydligare att betrakta än när hörseln luras. Har många egna erfarenheter av detta.

Som många andra skrivit: Fram för en mer objektiv och vetenskaplig tidning. Har än inte läst en hel MoLT men dock flera artiklar i den och dom gillar jag. :)
Förstår att det är svårt med tanke på alla annonsörer i kommersiell tidning.
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-06 21:40

Strmbrg skrev:Samtidigt ger det mej ingen förklaring till Magneplanarernas upplösning:

Det kan vara så men det kan även vara att dom komprimerar ljudet lite mer och du "lyfter" upp detaljerna. Jag har inte hört dina högtalare men jag har hört en del andra elektrostater och dom flesta har jag upplevt varit påtagligt platta och komprimerade. Så det kan ju vara en tanke med tanke på dina tidiga trådar där det verkar som du föredrar mer komprimerat ljud?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MrUncool

Inläggav MrUncool » 2009-12-06 21:46

m_persson79 skrev:Som många andra skrivit: Fram för en mer objektiv och vetenskaplig tidning.

I en gammal Hifi&Musik från 1980 skrev Kjell Stensson på ledarsidan om vikten av att både lyssna och mäta medans det i en "utvärdering" av en högtalarkabel från Supra menades att det var svårt att höra skillnad mot en lampsladd.

Tråkigt att det är en "spela-roll-om-det-beror-på-placebo-attityd" som regerar numera.
"Saker och ting behöver inte vara sanna för att kännas bra. Ofta är det faktiskt precis tvärtom." / Gustav Svensson

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-06 21:47

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 21:50

subjektivisten skrev:...Jag har inte hört dina högtalare men jag har hört en del andra elektrostater och dom flesta har jag upplevt varit påtagligt platta och komprimerade...

Det är förvisso magnetostater, men dock dipoler.

subjektivisten skrev:
... Så det kan ju vara en tanke med tanke på dina tidiga trådar där det verkar som du föredrar mer komprimerat ljud?...

Inte omöjligt att jag föredrar en viss komprimering, ja.
Om ens hörsel har dålig känslighet för svaga ljud, så kan säkert en komprimering vara av godo.
Inte alls otroligt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-06 21:50

Johan, förstår du inte skillnaden eller?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-06 21:55

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 14:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2009-12-06 21:59

MrUncool skrev:
m_persson79 skrev:Som många andra skrivit: Fram för en mer objektiv och vetenskaplig tidning.

I en gammal Hifi&Musik från 1980 skrev Kjell Stensson på ledarsidan om vikten av att både lyssna och mäta medans det i en "utvärdering" av en högtalarkabel från Supra menades att det var svårt att höra skillnad mot en lampsladd.

Tråkigt att det är en "spela-roll-om-det-beror-på-placebo-attityd" som regerar numera.

Min hållning - om någon vill veta - är:

Jag hör inte skillnad på kablar.

Om det överhuvudtaget går att höra skillnaden intresserar mej inte.

Jag intresserar mej hellre för stora skillnader än för små.

För tillfället är det inget som känns angeläget att förändra.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-06 22:28

johanrohm skrev:
subjektivisten skrev:Johan, förstår du inte skillnaden eller?

Vill veta varför du har läst en garanterat påhittad historia och om det gav dig något. Eller om det var irritation och besvikelse från pärm till pärm.

Så du förstår inte skillnaden mellan en spelfilm och en dokumentär? En rolig historia och verkligheten? En faktabok och deckarbok?
Du förstår inte att man vill ha fakta om vissa saker?

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-12-06 23:30

MrUncool skrev:

Håller med dig till viss del men att det är placebo: Det är det ju! Jag har varit grundlurad tidigare men förstår nu bättre. Svårt att släppa prestigen, men ibland måste/bör man.

johanrohm

Inläggav johanrohm » 2009-12-06 23:45

qwerty
Senast redigerad av johanrohm 2010-11-13 14:30, redigerad totalt 1 gång.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-07 00:43

m_persson79 skrev:
MrUncool skrev:

Håller med dig till viss del men att det är placebo: Det är det ju! Jag har varit grundlurad tidigare men förstår nu bättre. Svårt att släppa prestigen, men ibland måste/bör man.

Det faller tyvärr på sin egen orimlighet att utlysa en allmänn placebo, det är alltså ingen konst att tillverka en kabel som färgar hörbart, men att hitta en kabel som har minimal signalpåverkan är heller inte svårt.
Men du kanske har koll på all apparatur/kablar som finns därute? I så fall är ditt påstående så klart värt att diskutera.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2009-12-07 09:35

Goldfinger skrev:Det faller tyvärr på sin egen orimlighet att utlysa en allmänn placebo, det är alltså ingen konst att tillverka en kabel som färgar hörbart, men att hitta en kabel som har minimal signalpåverkan är heller inte svårt.
Men du kanske har koll på all apparatur/kablar som finns därute? I så fall är ditt påstående så klart värt att diskutera.

Det är väl ingen som har koll på allt? Det finns väl typ hundra olika kabel-tillverkare av esoterisk sort? Jag har varit med om många öppna tester och blinda diton. Utfallet var totalt olika och efter jag insett att det rörde sig om placebo så hör jag inte längre samma skillnader i öppna tester.
Men du har såklart helt rätt i att man kan tillverka kablar som påverkar signalen hörbart.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-12-07 10:46

subjektivisten skrev:
johanrohm skrev:
subjektivisten skrev:Johan, förstår du inte skillnaden eller?

Vill veta varför du har läst en garanterat påhittad historia och om det gav dig något. Eller om det var irritation och besvikelse från pärm till pärm.

Så du förstår inte skillnaden mellan en spelfilm och en dokumentär? En rolig historia och verkligheten? En faktabok och deckarbok?
Du förstår inte att man vill ha fakta om vissa saker?

Men du sysslar väl inte med konstruktion av Hifi? Som konsument är det i princip omöjligt att _enbart_ förhålla sig faktamässigt till de produkter man väljer att köpa. Visst. man kan vara väldigt "faktaorienterad" om man vill - men ändå finns tycke och smak nånstans med i leken. Du väljer produkter åt dig själv.

Detta måste du acceptera - att väldigt många hifi-intresserade inte har samma extremt faktaorienterade syn som du har, eftersom de håller på med en hobby som går ut på att bli nöjd personligen. Du kan inte applicera dina krav på andra och tro att allt blir bra.

Du har själv sagt att du ser tekniken som ett nödvändigt ont, att du ogillar apparater, att du bara vill ha musiken så oförstörd som möjligt - helt ok! För dig! Men att hålla på att snudd på trakassera alla andra som blir lyckliga på andra sätt är inte ok. Du ställer dig utanför hela hobbyn som sådan, och kritiserar dem som väljer att delta i den - på gott och ont.

Man köper inte dyrkablar pga mätdata. Inte heller pga bristen på mätdata. Sånt köps i huvudsak för att folk älskar att spendera pengar och lura sig själva att de blir lyckligare. Det måste var och en ta eget ansvar för.

Man kan bara berätta om sin egna personliga resa i/utanför hobbyn, och hoppas att folk lär sig nåt. Det är bra att du gör det! Men att attackera hifi-pressen, ormoljeförsäljare och de som "tror" på det hela skapar bara fiendeskap och polarisering. Som du kanske märkt.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-07 13:04

phloam skrev:Men du sysslar väl inte med konstruktion av Hifi? Som konsument är det i princip omöjligt att _enbart_ förhålla sig faktamässigt till de produkter man väljer att köpa. Visst. man kan vara väldigt "faktaorienterad" om man vill - men ändå finns tycke och smak nånstans med i leken. Du väljer produkter åt dig själv.

Detta måste du acceptera - att väldigt många hifi-intresserade inte har samma extremt faktaorienterade syn som du har, eftersom de håller på med en hobby som går ut på att bli nöjd personligen. Du kan inte applicera dina krav på andra och tro att allt blir bra.

Där har du fel. Det behöver inte alls vara tycke och smak utan ett själklart mål, transparenta länkar som tillsammans förmedlar musiken. Så det är verkligen inte så att man som konsument inte kan hålla sig faktamässigt om produkterna. Det har jag försökt förklarat för dig om och om igen men det verkar inte gå fram.

Många har samma mål kan jag lova. Ta bort lager av hififloskler som dessa tidningar har matat in så kommer många fram till samma sak, high fidelity

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2009-12-07 13:46

subjektivisten skrev:Där har du fel. Det behöver inte alls vara tycke och smak utan ett själklart mål, transparenta länkar som tillsammans förmedlar musiken. Så det är verkligen inte så att man som konsument inte kan hålla sig faktamässigt om produkterna. Det har jag försökt förklarat för dig om och om igen men det verkar inte gå fram.

Många har samma mål kan jag lova. Ta bort lager av hififloskler som dessa tidningar har matat in så kommer många fram till samma sak, high fidelity

Jag skrev ju precis att man kan hålla sig väldigt mycket faktamässig?

Även de som har kul med dyrkablar har väldigt transparenta system. Vi talar om skillnader som måste F/E-testas fram, i många fall.

Därför tycker jag det är mycket allvarligare att förneka folk att hålla på med sin hobby som de vill, under eget ansvar, än att gå miste om viss skillnad i transparens. Så den biten har ju inte md saken att göra egentligen.

Värre är det med pengarna - man får inte ha som mål att lägga onödiga pengar på nåt som är vetenskapligt inkorrekt men kul? Exakt var tänker du dra gränsen för vad som är "otillåtet" att lägga dyra pengar på? Inser du att detta förhållningssätt blir orimligt...?

Som sagt, HiFi är under alla förhållanden ett utslag av lyxkonsumtion under nördflagg. Spelar ingen roll om man strävar efter transparens eller blingbling. Gör din egen grej och inspirera andra istället för att försöka dra ut i korståg. Bara ett tips.

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-12-07 13:50

subjektivisten skrev:
phloam skrev:Men du sysslar väl inte med konstruktion av Hifi? Som konsument är det i princip omöjligt att _enbart_ förhålla sig faktamässigt till de produkter man väljer att köpa. Visst. man kan vara väldigt "faktaorienterad" om man vill - men ändå finns tycke och smak nånstans med i leken. Du väljer produkter åt dig själv.

Där har du fel. Det behöver inte alls vara tycke och smak utan ett själklart mål, transparenta länkar som tillsammans förmedlar musiken. Så det är verkligen inte så att man som konsument inte kan hålla sig faktamässigt om produkterna. Det har jag försökt förklarat för dig om och om igen men det verkar inte gå fram.

Lika lite som världen har lyckats att samla sig runt en enda religion, lika liten är chansen att ljudvärlden ska anamma din renlighetsfilosofi subjektivisten, alldeles oaktat hur seriösa dina intentioner än är...

Jag tycker för övrigt att phloam skrev ett mycket bra inlägg till dig.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2009-12-07 14:05

subjektivisten till Phloam skrev:

Där har du fel. Det behöver inte alls vara tycke och smak utan ett själklart mål, transparenta länkar som tillsammans förmedlar musiken. Så det är verkligen inte så att man som konsument inte kan hålla sig faktamässigt om produkterna.

Nja, fast Phloam skrev ju att det var svårt att enbart förhålla sig faktamässigt till det man köper, jag tycker mig tex ha sett en hel del högtalare du riktat skarp kritik mot på enbart lyssningsbasis, och det har vi nog alla gjort..

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-07 15:23

phloam skrev:Även de som har kul med dyrkablar har väldigt transparenta system. Vi talar om skillnader som måste F/E-testas fram, i många fall.

Nja, det vill jag inte påstå. Det kan vara stora skillnader, för många har gått på myter som "watten spelar ingen roll, utan vad det är för watt". Så dom sitter med klippade små förstärkare, vilket verkligen påverkar ljudet. Detta är en av dom myterna man ofta får läsa i dessa tidningar.

phloam skrev:Därför tycker jag det är mycket allvarligare att förneka folk att hålla på med sin hobby som de vill, under eget ansvar, än att gå miste om viss skillnad i transparens. Så den biten har ju inte md saken att göra egentligen.

Sluta hitta på saker!!! Jag har INTE sagt att folk inte får göra som dom vill. Jag räknar med en ursäkt nu för det är inte första gången du hittar på saker jag inte sagt.

phloam skrev:Värre är det med pengarna - man får inte ha som mål att lägga onödiga pengar på nåt som är vetenskapligt inkorrekt men kul? Exakt var tänker du dra gränsen för vad som är "otillåtet" att lägga dyra pengar på? Inser du att detta förhållningssätt blir orimligt...?

Citat eller ta tillbaka dina påstående tack.

phloam skrev:Som sagt, HiFi är under alla förhållanden ett utslag av lyxkonsumtion under nördflagg. Spelar ingen roll om man strävar efter transparens eller blingbling. Gör din egen grej och inspirera andra istället för att försöka dra ut i korståg. Bara ett tips.

Ja eller så är du lite självkritisk och ifrågasätt vart dina påstående kommer ifrån. Det mest kommer ju inte från mig iaf, även om du hävdar det.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2009-12-07 15:25

BB skrev:Lika lite som världen har lyckats att samla sig runt en enda religion, lika liten är chansen att ljudvärlden ska anamma din renlighetsfilosofi subjektivisten, alldeles oaktat hur seriösa dina intentioner än är...

Fram till högtalarna så är det knappast en religion hurvida man transporterar signalen utan att påverka den, hörbart och/eller mätbart

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2009-12-07 15:32

phloam skrev:
subjektivisten skrev:Där har du fel. Det behöver inte alls vara tycke och smak utan ett själklart mål, transparenta länkar som tillsammans förmedlar musiken. Så det är verkligen inte så att man som konsument inte kan hålla sig faktamässigt om produkterna. Det har jag försökt förklarat för dig om och om igen men det verkar inte gå fram.

Jag skrev ju precis att man kan hålla sig väldigt mycket faktamässig?

Även de som har kul med dyrkablar har väldigt transparenta system. Vi talar om skillnader som måste F/E-testas fram, i många fall.

Därför tycker jag det är mycket allvarligare att förneka folk att hålla på med sin hobby som de vill, under eget ansvar, än att gå miste om viss skillnad i transparens. Så den biten har ju inte md saken att göra egentligen.

Värre är det med pengarna - man får inte ha som mål att lägga onödiga pengar på nåt som är vetenskapligt inkorrekt men kul? Exakt var tänker du dra gränsen för vad som är "otillåtet" att lägga dyra pengar på? Inser du att detta förhållningssätt blir orimligt...?

Som sagt, HiFi är under alla förhållanden ett utslag av lyxkonsumtion under nördflagg. Spelar ingen roll om man strävar efter transparens eller blingbling. Gör din egen grej och inspirera andra istället för att försöka dra ut i korståg. Bara ett tips.

Tycker att det som phloam skriver är klokt.

Själv har jag valt att - helt öppet - redovisa en del av min hifi i min
signatur för att "underlätta debatten".
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
BB

Inläggav BB » 2009-12-07 15:46

subjektivisten skrev:
BB skrev:Lika lite som världen har lyckats att samla sig runt en enda religion, lika liten är chansen att ljudvärlden ska anamma din renlighetsfilosofi subjektivisten, alldeles oaktat hur seriösa dina intentioner än är...

Fram till högtalarna så är det knappast en religion hurvida man transporterar signalen utan att påverka den, hörbart och/eller mätbart

Inte för dig och inte för mig... Men det finns faktiskt en hel värld därute.... Du får nog acceptera att det finns andra som inte tycker som vi... Mig gör det inte det minsta! :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi