Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Kanske inte är disten jag är ute efter, kanske är det vissa spridnings egenskaper, eller förändringar i tonkurvan, fas egenskaper. Jag vet inte.
Nattlorden skrev:Alexi - förändringar i tonkurvan eller fasen betraktar jag som dist...
( huruvida man kan påverkar spridningsegenskaper elektroniskt tänker jag inte gissa något om )
dist för mig är samtliga förändringar från "ingen påverkan"
Morello skrev:Nattlorden skrev:Alexi - förändringar i tonkurvan eller fasen betraktar jag som dist...
( huruvida man kan påverkar spridningsegenskaper elektroniskt tänker jag inte gissa något om )
Jag tror det är bra att hålla sig till den vedertagna terminologin, nämligen att distorsion definieras som konsekvensen av ett systems olinjäriteter, dvs relationen mellan in- och utsignalens spektrala innehåll (som bevaras för ett linjärt system helt oaktat passbandets utseende).
Morello skrev:Nattlorden skrev:Alexi - förändringar i tonkurvan eller fasen betraktar jag som dist...
Jag tror det är bra att hålla sig till den vedertagna terminologin, nämligen att distorsion definieras som konsekvensen av ett systems olinjäriteter, dvs relationen mellan in- och utsignalens spektrala innehåll (som bevaras för ett linjärt system helt oaktat passbandets utseende).
Svante skrev:Tonkurveavvikelser kallas ibland linjär distorsion, men på nåt sätt vänder det sig i magen att säga så.
Bill50x skrev:Detta låter väldigt krångligt. Är inte "dist" helt enkelt skillnaden mellan in- och utsignal (exkl förstärkning)?
IngOehman skrev:Skulle vilja hålla med Svante om att man borde sluta kalla linjär dist för dist.
Får jag det?
IngOehman skrev:Distorsion är en konsekvens av den verkliga grundegenskapen* - olinjäritet, i kombination med stimuli av en signal.
IngOehman skrev:Ett knep man kan ta till för att få ut mer vettig info ur distorsionskurvor är att komplettera dem med fasinfo! Det är det ingen som gör.![]()
Utom jag förstås, eftersom jag använder distorsioninfo på så vis att fasinformationen är ultraviktig i linjäriseringsarbetet i högtalardimensionerandet.
Vh, iö
d_anders skrev:Fast ganska ofta när det väl finns distmätningar så är de gjorda med fjantigt låg effekt, ett par watt eller så. Jag vill gärna se mätningar som visar hur mycket av slaglängden som kan användas innan disten blir orimligt hög.
Svante skrev:IngOehman skrev:Ett knep man kan ta till för att få ut mer vettig info ur distorsionskurvor är att komplettera dem med fasinfo! Det är det ingen som gör.![]()
Utom jag förstås, eftersom jag använder distorsioninfo på så vis att fasinformationen är ultraviktig i linjäriseringsarbetet i högtalardimensionerandet.
Vh, iö
För att se hur man ska ändra elementet för att linjärisera det då? Jo du gräver ju lite djupare i elementen än de flesta. Fast nog måste du hålla med om att som konsumentupplysare är fasen på distorsionen ganska betydelselös?
Det finns ju flera olika syften med mätningar/beskrivningar. Dist är bra som konsumentupplysare (om den görs någorlunda heltäckande, typ Isidors mätningar), överföringsfunktionen är säkert nyttigare för en elementdesigner. Det fina med dist är att den enkelt kan användas på vilken omvandlare som helst.
Användare som besöker denna kategori: sammel och 30 gäster