Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:Gårdagen fortskred i lugnt gemyt med fina mätningar och därefter fina druvdrycker![]()
Monteringen av högtalarna skedde i förrgår, tror vi? Ingen av oss minns![]()
![]()
![]()
Detta är provlådan. Lådan har jag sprayat svart.
Provlåda från Skillingaryd. Detta är inte en viklåda eftersom det skulle gå snabbt.
Pk SL. Jag tycker den är gullig![]()
Montering av diskant.
Anslutning av diskant.
Diskant sätts på plats.
Diskant på plats.
Diskant skruvas fast.
Basreflexrör sätts på plats. OBS! Rören tejpas ihop efter det att den ena halvan är istoppad i lådan och stickandes ut genom det frästa hålet.
Basreflexröret förbereds för limning d v s tätning gentemot lådan.
Här beräknas de kvantmekaniska parametrarna![]()
Så här sätts rören ihop i låda nummer två. Först en tejpbit så de inte ramlar isär.
Sedan kan man trycka ihop delarna och rätta till dem och fortsätta tejpa. Tejpen är aluminiumvävtejp.
Färdigtejpat rör.
Nu skall det limmas runt öppningen så att det blir tätt och sitter på plats. Därefter får man lägga högtalaren på rygg och ha en hammare till hands. Man bör ha en bit mdf eller annat hårt material som man lägger ovanpå röret så man inte hamrar direkt mot röret då det hamras på plats i högtalarlådan.
Lite druvdryck som förfriskning efter hårt och mödosamt arbete.
Naq känner sig nöjd med mängden uppfriskande dryck.
Men va f-n, kan du inte sluta plåta snart så man kan börja förfriska sig![]()
![]()
![]()
![]()
Ja, så kan det se ut i Björknäs en torsdag i oktober.
MvH![]()
Peter
profbd skrev:vad är onkyofjärren till?
profbd skrev:vad är onkyofjärren till?
petersteindl skrev:profbd skrev:vad är onkyofjärren till?
Den räglerar hastiheten på luftmålikylärna från disskanten![]()
.. eller var det månne för att kunna fjärrmanövrera min TX SR876
lemmts skrev:Vad trevligt att det följer med gott vin till högtalarna. Det hade jag helt missat. Det ökar ju prisvärdheten.
RogerGustavsson skrev:Finns det anledning till oro när man jämför schemat över delningsfiltret och de bilder som har publicerats på färdigbyggda och lösdelsbyggda filter? Tänker på att att de värden man ser på filtren inte riktigt stämmer med värden som anges i schemat. Själv har jag inte ens packat upp min lådor.
Naqref skrev:RogerGustavsson skrev:Finns det anledning till oro när man jämför schemat över delningsfiltret och de bilder som har publicerats på färdigbyggda och lösdelsbyggda filter? Tänker på att att de värden man ser på filtren inte riktigt stämmer med värden som anges i schemat. Själv har jag inte ens packat upp min lådor.
Det skiljer lite p g a att de elektriska egenskaperna skiljer lite mellan den Vifa-producerade diskanten och den från Scan-Speak. Inga väsentliga skillnader i övrigt vad vi har kunnat detektera. Det gör att om man har den senare diskanten så ska C1 vara 5.5 uF och R2 1.5 ohm.
Stranne skrev:Ja mina är ju redan monterade, och bakstyckena limmade. Inte en
aning om vad det stod på komponenterna på det färdiglödda filtret,
men jag har för mig att det stod Scan-Speal på diskanterna. Vad göra?
Finns det alltså 2 versioner av filter och diskanter? Detta kan jag inte
komma ihåg att jag läst nånstans, även om jag är rätt säker på att jag
läst hela låååånga tråden.
Naqref skrev:Stranne skrev:Ja mina är ju redan monterade, och bakstyckena limmade. Inte en
aning om vad det stod på komponenterna på det färdiglödda filtret,
men jag har för mig att det stod Scan-Speal på diskanterna. Vad göra?
Finns det alltså 2 versioner av filter och diskanter? Detta kan jag inte
komma ihåg att jag läst nånstans, även om jag är rätt säker på att jag
läst hela låååånga tråden.
Du behöver inte bekymra dig.De som köpte färdiga filter ska ha rätt värden på allting om man har Scan-Speak-diskanterna. Däremot kunde det variera för de som bara skulle ha lösa komponenter.
Naqref skrev:Justeringen av filtret blev gjord rätt sent men det verkar onekligen ha blivit lite fel i vissa fall.Ni får kontakta John om ni har fått fel komponenter. Det saknas en 12uF i vissa av paketen men han trodde att han hade ordnat detta innan allt för många hade fått sina paket. Men saknas det de två Bennic till basfiltret så ta kontakt med John så skickar han dom.
Naqref skrev:Förtydligande:
Har man Vifa-diskanten så ska C1 vara 4.3uF (3.3//1.0) och R2 2.7 ohm.
Har man Scan-Speak så ska C1 vara 5.5uF (2.2//3.3) och R2 1.5 ohm.
niklas skrev:Eftersom lådan är ihoplimmad nu vore det enklaste att byta diskanten. Jag mailar John.
niklas skrev:Naqref skrev:Justeringen av filtret blev gjord rätt sent men det verkar onekligen ha blivit lite fel i vissa fall.Ni får kontakta John om ni har fått fel komponenter. Det saknas en 12uF i vissa av paketen men han trodde att han hade ordnat detta innan allt för många hade fått sina paket. Men saknas det de två Bennic till basfiltret så ta kontakt med John så skickar han dom.
Att en 12uF saknades i paketen upptäckte John när han packade ihop våra paket. Vi var bland de första som hämtade så det är nog inte så stort problem.
Naqref skrev:Förtydligande:
Har man Vifa-diskanten så ska C1 vara 4.3uF (3.3//1.0) och R2 2.7 ohm.
Har man Scan-Speak så ska C1 vara 5.5uF (2.2//3.3) och R2 1.5 ohm.
Eftersom vi har fått Scan-Speak-diskanten och C1 var 4.3uF (3.3//1.0) och R2 är 2.7 ohm så har det uppenbarligen blivit fel. Fisse! som de säger i Danmark. Eftersom lådan är ihoplimmad nu vore det enklaste att byta diskanten. Jag mailar John.
Naqref skrev:Hade på känn att det skulle bli lite strul med detta. Crap.
Naqref skrev:niklas skrev:Eftersom lådan är ihoplimmad nu vore det enklaste att byta diskanten. Jag mailar John.
Håller med.
Hade på känn att det skulle bli lite strul med detta. Crap.
Aja det ska väl ordna sig. Men här ser man problemen med att underleverantörer ändrar lite i prylarna så där mitt i produktionen. Det kan ju bero på flera saker men inte ovanligt på andra underleverantörer. I o f s så är ändringen inte gjord mitt i produktionen utan för att någon annan tog över produktionen.
petersteindl skrev:Jag gjorde en varulagerinventering på söndagen och John hade då kvar 12 stycken Vifa DX25 så det bör kunna gå bra att byta. Ta upp detta med John så fort som möjligt. Ring även till John Larsen 0370-70900. Att det blev fel är i detta fall för att diskanterna kom så pass sent och därför skedde sorteringsarbetet av koponenter med diskanter under stress medans allt folk var där. Det är lättare att koncentrera sig på en arbetsuppgift då lugn och ro ges. Naq och jag valde att detaljfinslipa filtret för Scan-Speaks diskantbatch. Det är inte så vanligt att fabrikanter gör så och speciellt inte för DIY. men ibland anser jag det behövligt om ens toleranser är snäva och vi ville uppnå pK med snäva toleranser, vilket i detta fall betyder matchade filter med diskanter.
Som upplysning kan jag säga att varje enskild Snellhögtalare tillverkades på sådant sätt medelst matchning av filter gentemot varje enskilt exemplar av högtalarelement. Så var det i alla fall så länge jag hade agenturen.
Idag har högtalarelement betydligt snävare toleranser i o ch med bättre material, men det kan skilja uppemot 1-1½ dB mellan olika batcher. Inom samma batch var avvikelserna ofta minimala hos Vifa eller Perless eller Scan-Speak och även hos Tymphany efter vad de visat.
MvH
Peter
bomellberg skrev:Naqref skrev:Hade på känn att det skulle bli lite strul med detta. Crap.
Det verkar ju gå att lösa i efterhand, med hjälp från John, men det är första gången jag hör att det skulle ha använts två olika typer av diskanter.
Synd att det inte det potentiella problemet offentliggjordes vid träffen, då hade var och en kunnat kontrollera att kombinationen stämde i sina respektive kartonger.
Mvh,
/Bosse
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster