Monteringstråd för pK

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Monteringstråd för pK

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-07 01:45

Eftersom någon(inkl. mig) ställde frågor ang. monteringen av pK och Naq ville att vi skulle ta det i en annan tråd så lägger jag härmed upp en.

Följande "issues" hade jag som kanske kan hjälpa någon framöver.

1. Diskanterna ligger på fel sida toleransstrecket. Eller rättare sagt så kan det vara så att lacken har byggt för mkt OCH att verktyget för diskantplattan har slitits vilket har genererat en ogynnsamm passning. Slipa med sandpapper sade John och det gjorde jag. Synd att jag bara hade ett slitet 180 papper hemma, det tog tid.

Följdfråga1: Vilken passform är önskvärd? Jag pressade dit mina, är det för tajt?

Följdfråga2: Om man skall vara riktigt petig så tycker jag att tätningslisten gör att plattan buktar mitt uppe på, vid baffeln. Något jag skall vara orolig för? Vi talar om tiondels mm.

2. John sade att han hade lite strul med hålsågen ibland för terminalerna, vilket stämmer. Åtgärda med lim sade John. Fixat sade Filip. Ena satt tajt, andra satt löst. Lade lite vitlim runtom och tryckte dit dom, lade faktiskt lite lim runt om terminalen på insidan för att vara på den säkra sidan. Tätt sa Bull, tätt sa Bill. Koppla kablarna till terminalen från filtret.

3. Dragning av kablarna. Här är ju ett annorlunda moment beroende på om man har färdigt eller egenlött filter. Jag hade färdigt. På plussidan: snyggt. På minussidan: Kablarna sitter fast i kortet som sitter fast i bakstycket. Således kan det vara lite meckigt att hålla bakstycket samtidigt som du drar genom kablarna. Jag fick mina levererade med isoleringen i, godtrogen(och lat) som jag var antog jag att det var rätt mängd i. Här tyckte jag det var lite knökigt för om man tar ur isoleringen så kan det vara svårt att få i den igen eftersom kabeln sitter fast i bakstycket som inte ger så mkt spelrum. Därför lät jag den sitta kvar. Men då kan det bli svårt att få igenom kablarna till diskanten. Dom kan inte gå nerom staget, inte tillräcklig längd.

Här kommer Fjonkens fula ajabajalösning (jag blir säkert idiotförklarad) som görs på egen risk: Jag stack in en bågfilsblad framifrån längs "taket". Väl genom så drog jag kabeln genom hålet på bladet. Sedan höll jag i isoleringen och drog kabeln igenom. Det finns en viss risk för kabelbrott. Jag tar inget ansvar sa Bull, inte jag heller sa Bill.

Notera att klammern skall gå i "två steg" och bottna ordentligt på stiften på diskanten.

4. Här kommer det jag hade mest problem med, nämligen BR-rören. Man skulle vilja ta rören först, men det försvårar kabeldragningen till baselementet något. Därför tog jag dom efter att jag satt diskanten och dragit fram kablarna till baselementet och fäst dessa med masktejp där framme. För in ett rör bakifrån och tryck ut det så långt så att du ser det en bra bit ut genom hålet på framsidan. Möt med det andra röret och tejpa med silvertejp. Jag kom på i efterhand att det hade nog varit praktiskt med en rund stav i rätt diameter som centrerar rören. För även hur bra det än såg ut på båda så är dom inte exakt mitt för varandra. Sen till det riktigt svåra. Få i dom i lådan. Jag fick lägga Yes på flänsarna och sedan trycka så in i rödaste helvete med min 95 kgs lekamen. Sista flänsen var nästintill omöjlig. Sista momentet tog jag en träbit som täckte hela och drog till med hammaren, ena blev bra. Andra blev ok med lite lite vitt i kröken. Detta pga att den sista och yttre flänsen ger efter när den belastas. Men jag gillar det tajt sa Bill, jag med sa Bull.

5. Jag kunde inte få på den lilla svarta klammern på stiftet på baselementet hur jag än försökte(lagom kul när man står med fetemagnet elementet med vassa kanter ovanför en lackad låda). Testa innan man drar kablaget genom lådan kanske? Liten skruvmejsel kan öppna gapet precis i början, ta nu inte i för hårt=okontakt.

6. Fäst bakstycket med maskeringstejp. Koppla till stereo. Lyssna så att alla element låter.

7. Limma bakstycket.

Det är ganska straightforward, vilket gör denna tråden ganska onödig. Men jag skulle vilja veta om mina diskanter sitter för tajt?

mvh

Filip
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2009-12-07 09:39

bra initiativ ! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-12-07 09:52

Jadu Fjonken, ett av mina basrör blev också lite stukat och därmed vitt i
radien. Ja fick banka i dem med en gummiklubba eftersom mina 65 kg
inte räckte ens nära för att få i rören. Jag satte i rören först, och har nu
bakstyckena på limning. Jag tänkte köra i dämpningen genom basens
hål och sedan skruva i basar och diskanter. Det funkade för gel, och jag
tror det ska funka för mig med.

Ang terminalerna håller jag med dig om att passningen var sådär. Jag
får ta och limma dem precis som du gjort tror jag.

Passningen på hålet till diskanten löste gel genom att grada baksidan
på plattan litegrand och på så vis kunna pressa i den. Det kanske är
lite bättre att slipa ner den, men det känns som om det blir lite svårt att
få snyggt?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-07 10:01

Jo, det är nog bättre att köra in isoleringen från bashålet. Men jag ogillar att yra runt med isolering inne i lägenheten. Jag säger som min en gång i tiden nyskilde farsa:

- Det måste vara något fel på denna lägenheten, här dammar så in i helvete. (han var seriös)

Mvh

F

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-07 11:21

Tack för denna tråd Filip, den kommer att hjälpa många!

Har ju glömt att gratulera dig till slutresultatet, det ser verkligen supersnyggt ut! Glöm inte att bygga basar nu, och beställ komponenter till dina LT-kort!

Mvh,

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-07 13:16

@Fjonken

1.1 Det är helt ok med så tight passning.
1.2 Inget att oroa sig för.

2. Vitlim är fint. Bättre än man tror. Det blir tätt och tätningen är faktiskt lite flexibel och om man vill ta bort terminalen så är det bara att kancka på den tills det släpper och sedan kan man pilla bort vitlimmet.

3. Du blir ingalunda idiotförklarad. John rekommenderade just den lösningen fast han föreslog att man använde en linjal istället för bågfilsblad. Det gör man som man själv vill. :D

4. Tips. Grada av framkanten på hålet en aning först och lägg sedan lite vitlim på insidan av hålet. Sedan måste man använda en bit mdf eller liknande som man ser till får stöd på hela rörkanten innan man klipper till med en hammare hårt som f*n! Då blir det tätt och sitter som det ska. :D

5-7. Bra tips.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-07 13:20

Följande inlägg från pK-tråden visar hur man monterar br-rören och hur tätningslisten lämpligen läggs runt elementen.

petersteindl skrev:Gårdagen fortskred i lugnt gemyt med fina mätningar och därefter fina druvdrycker :)

Monteringen av högtalarna skedde i förrgår, tror vi? Ingen av oss minns :? 8O :)

Bild
Detta är provlådan. Lådan har jag sprayat svart.

Bild
Provlåda från Skillingaryd. Detta är inte en viklåda eftersom det skulle gå snabbt.

Bild
Pk SL. Jag tycker den är gullig :)

Bild
Montering av diskant.

Bild
Anslutning av diskant.

Bild
Diskant sätts på plats.

Bild
Diskant på plats.

Bild
Diskant skruvas fast.

Bild
Basreflexrör sätts på plats. OBS! Rören tejpas ihop efter det att den ena halvan är istoppad i lådan och stickandes ut genom det frästa hålet.

Bild
Basreflexröret förbereds för limning d v s tätning gentemot lådan.

Bild
Här beräknas de kvantmekaniska parametrarna :)

Bild
Så här sätts rören ihop i låda nummer två. Först en tejpbit så de inte ramlar isär.

Bild
Sedan kan man trycka ihop delarna och rätta till dem och fortsätta tejpa. Tejpen är aluminiumvävtejp.

Bild
Färdigtejpat rör.

Bild
Nu skall det limmas runt öppningen så att det blir tätt och sitter på plats. Därefter får man lägga högtalaren på rygg och ha en hammare till hands. Man bör ha en bit mdf eller annat hårt material som man lägger ovanpå röret så man inte hamrar direkt mot röret då det hamras på plats i högtalarlådan.

Bild
Lite druvdryck som förfriskning efter hårt och mödosamt arbete.

Bild
Naq känner sig nöjd med mängden uppfriskande dryck.

Bild
Men va f-n, kan du inte sluta plåta snart så man kan börja förfriska sig :x :twisted: 8) :D

Ja, så kan det se ut i Björknäs en torsdag i oktober.

MvH :)
Peter

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-07 13:28

vad är onkyofjärren till?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-07 13:36

profbd skrev:vad är onkyofjärren till?

Recievern den ligger på kanske?! ;)

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2009-12-07 13:39

har peter en sådan?
vad säger kalle dussin om det?
Senast redigerad av profbd 2009-12-07 13:42, redigerad totalt 1 gång.
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-07 13:39

Den räglerar hastiheten på luftmålikylärna från disskanten :)

.. eller var det månne för att kunna fjärrmanövrera min TX SR876 :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-07 14:07

petersteindl skrev:

Den räglerar hastiheten på luftmålikylärna från disskanten :)

.. eller var det månne för att kunna fjärrmanövrera min TX SR876 :)

Eller som mellanlägg när man bankar i basportarna?

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
lemmts

Inläggav lemmts » 2009-12-07 22:12

Vad trevligt att det följer med gott vin till högtalarna. Det hade jag helt missat. Det ökar ju prisvärdheten. :D

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2009-12-07 23:08

lemmts skrev:Vad trevligt att det följer med gott vin till högtalarna. Det hade jag helt missat. Det ökar ju prisvärdheten. :D

Hade varit bättre om det hade varit en flaska Absinth då hade det förhöjt värdet på dom ännu mera om det inte har slåt slint innan.

Användarvisningsbild
ollebula

Inläggav ollebula » 2009-12-07 23:29

ååå nästa julafton. Nu har jag gnidit och gnidit med sandpapper i hål och på plast så allt skall passa utan onödiga krafttilltag. Det tog en stund med den polerduk jag hade att tillgå. Jag trodde jag skulle kunna få färdigt skapelserna, men till min förskräckelse har jag tydligen haft inbrott i lägenheten då varken silvertejp och trälim inte stod att finna. Attans.

Men vilken fin låda ni konstruerat! Vacker, robust och stilren. Och vilken härligt stor magnet på basen. Den kan ju omöjligt låta illa, det ser man ju på den!

Fint jobbat av er!

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-12-08 08:48

Nu står mina 3st pK därhemma och väntar på att bli inkopplade och
provspelade. Hoppas jag får lite tid ikväll... Eventuellt blir 1st av mina 3
pK till salu. Väggen som högtalarna ska stå emot är såpass smal att
det inte kommer behövas nån center, men jag har inte bestämt mig än.

Jag kan för övrigt nämna att jag gjorde precis som gel och gradade
baksidan på diskant-plattan lite med en vass kniv. Då gick det fint att
med liiiite lagom våld trycka ner den i urfräsningen. Det kändes helt ok!

Lycka till alla ni andra!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2009-12-08 11:13

Finns det anledning till oro när man jämför schemat över delningsfiltret och de bilder som har publicerats på färdigbyggda och lösdelsbyggda filter? Tänker på att att de värden man ser på filtren inte riktigt stämmer med värden som anges i schemat. Själv har jag inte ens packat upp min lådor.

Bild
Bild
Bild
Bild

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-08 11:18

RogerGustavsson skrev:Finns det anledning till oro när man jämför schemat över delningsfiltret och de bilder som har publicerats på färdigbyggda och lösdelsbyggda filter? Tänker på att att de värden man ser på filtren inte riktigt stämmer med värden som anges i schemat. Själv har jag inte ens packat upp min lådor.

Det skiljer lite p g a att de elektriska egenskaperna skiljer lite mellan den Vifa-producerade diskanten och den från Scan-Speak. Inga väsentliga skillnader i övrigt vad vi har kunnat detektera. Det gör att om man har den senare diskanten så ska C1 vara 5.5 uF och R2 1.5 ohm.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-12-08 11:36

Naqref skrev:
RogerGustavsson skrev:Finns det anledning till oro när man jämför schemat över delningsfiltret och de bilder som har publicerats på färdigbyggda och lösdelsbyggda filter? Tänker på att att de värden man ser på filtren inte riktigt stämmer med värden som anges i schemat. Själv har jag inte ens packat upp min lådor.

Det skiljer lite p g a att de elektriska egenskaperna skiljer lite mellan den Vifa-producerade diskanten och den från Scan-Speak. Inga väsentliga skillnader i övrigt vad vi har kunnat detektera. Det gör att om man har den senare diskanten så ska C1 vara 5.5 uF och R2 1.5 ohm.

Detta var lite lurigt. Bilden på filtret ovan är från Tomas o mina filter. Det står Scan-speak på våra diskanter. Känns som att vi har fått fel filterkomponenter då? :?

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-12-08 12:13

Ja mina är ju redan monterade, och bakstyckena limmade. Inte en
aning om vad det stod på komponenterna på det färdiglödda filtret,
men jag har för mig att det stod Scan-Speal på diskanterna. Vad göra?
Finns det alltså 2 versioner av filter och diskanter? Detta kan jag inte
komma ihåg att jag läst nånstans, även om jag är rätt säker på att jag
läst hela låååånga tråden.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-08 12:28

Justeringen av filtret blev gjord rätt sent men det verkar onekligen ha blivit lite fel i vissa fall. :? Ni får kontakta John om ni har fått fel komponenter. Det saknas en 12uF i vissa av paketen men han trodde att han hade ordnat detta innan allt för många hade fått sina paket. Men saknas det de två Bennic till basfiltret så ta kontakt med John så skickar han dom.

Förtydligande:
Har man Vifa-diskanten så ska C1 vara 4.3uF (3.3//1.0) och R2 2.7 ohm.

Har man Scan-Speak så ska C1 vara 5.5uF (2.2//3.3) och R2 1.5 ohm.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-08 12:30

Stranne skrev:Ja mina är ju redan monterade, och bakstyckena limmade. Inte en

Du behöver inte bekymra dig. :) De som köpte färdiga filter ska ha rätt värden på allting om man har Scan-Speak-diskanterna. Däremot kunde det variera för de som bara skulle ha lösa komponenter.

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2009-12-08 12:35

Naqref skrev:
Stranne skrev:Ja mina är ju redan monterade, och bakstyckena limmade. Inte en

Du behöver inte bekymra dig. :) De som köpte färdiga filter ska ha rätt värden på allting om man har Scan-Speak-diskanterna. Däremot kunde det variera för de som bara skulle ha lösa komponenter.

Lysande! Tackar tackar.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-12-08 12:39

Naqref skrev:Justeringen av filtret blev gjord rätt sent men det verkar onekligen ha blivit lite fel i vissa fall. :? Ni får kontakta John om ni har fått fel komponenter. Det saknas en 12uF i vissa av paketen men han trodde att han hade ordnat detta innan allt för många hade fått sina paket. Men saknas det de två Bennic till basfiltret så ta kontakt med John så skickar han dom.

Att en 12uF saknades i paketen upptäckte John när han packade ihop våra paket. Vi var bland de första som hämtade så det är nog inte så stort problem. :)

Naqref skrev:Förtydligande:

Eftersom vi har fått Scan-Speak-diskanten och C1 var 4.3uF (3.3//1.0) och R2 är 2.7 ohm så har det uppenbarligen blivit fel. Fisse! som de säger i Danmark. Eftersom lådan är ihoplimmad nu vore det enklaste att byta diskanten. Jag mailar John.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2009-12-08 12:55

niklas skrev:Eftersom lådan är ihoplimmad nu vore det enklaste att byta diskanten. Jag mailar John.

Håller med.

Hade på känn att det skulle bli lite strul med detta. Crap.
Aja det ska väl ordna sig. Men här ser man problemen med att underleverantörer ändrar lite i prylarna så där mitt i produktionen. Det kan ju bero på flera saker men inte ovanligt på andra underleverantörer. I o f s så är ändringen inte gjord mitt i produktionen utan för att någon annan tog över produktionen.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-08 13:13

niklas skrev:
Naqref skrev:Justeringen av filtret blev gjord rätt sent men det verkar onekligen ha blivit lite fel i vissa fall. :? Ni får kontakta John om ni har fått fel komponenter. Det saknas en 12uF i vissa av paketen men han trodde att han hade ordnat detta innan allt för många hade fått sina paket. Men saknas det de två Bennic till basfiltret så ta kontakt med John så skickar han dom.

Att en 12uF saknades i paketen upptäckte John när han packade ihop våra paket. Vi var bland de första som hämtade så det är nog inte så stort problem. :)

Naqref skrev:Förtydligande:

Eftersom vi har fått Scan-Speak-diskanten och C1 var 4.3uF (3.3//1.0) och R2 är 2.7 ohm så har det uppenbarligen blivit fel. Fisse! som de säger i Danmark. Eftersom lådan är ihoplimmad nu vore det enklaste att byta diskanten. Jag mailar John.

Jag gjorde en varulagerinventering på söndagen och John hade då kvar 12 stycken Vifa DX25 så det bör kunna gå bra att byta. Ta upp detta med John så fort som möjligt. Ring även till John Larsen 0370-70900. Att det blev fel är i detta fall för att diskanterna kom så pass sent och därför skedde sorteringsarbetet av koponenter med diskanter under stress medans allt folk var där. Det är lättare att koncentrera sig på en arbetsuppgift då lugn och ro ges. Naq och jag valde att detaljfinslipa filtret för Scan-Speaks diskantbatch. Det är inte så vanligt att fabrikanter gör så och speciellt inte för DIY. men ibland anser jag det behövligt om ens toleranser är snäva och vi ville uppnå pK med snäva toleranser, vilket i detta fall betyder matchade filter med diskanter.

Som upplysning kan jag säga att varje enskild Snellhögtalare tillverkades på sådant sätt medelst matchning av filter gentemot varje enskilt exemplar av högtalarelement. Så var det i alla fall så länge jag hade agenturen.
Idag har högtalarelement betydligt snävare toleranser i o ch med bättre material, men det kan skilja uppemot 1-1½ dB mellan olika batcher. Inom samma batch var avvikelserna ofta minimala hos Vifa eller Perless eller Scan-Speak och även hos Tymphany efter vad de visat.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2009-12-08 14:10

Jag skulle vilja ha lite typiska tumregler för placering av pK dels i närfält och även vid lyssning på större avstånd. Tror att höjd och vinkel har definierats men det skadar nog inte att upprepa dom. Vidare har jag en fråga ang. Dämpning, i tråden nämner naq minimum 60x60 cm. Om man nu skulle ta 50x50, vad/hur påverkar det slutresultatet?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2009-12-08 14:31

Naqref skrev:Hade på känn att det skulle bli lite strul med detta. Crap.

Det verkar ju gå att lösa i efterhand, med hjälp från John, men det är första gången jag hör att det skulle ha använts två olika typer av diskanter.

Synd att det inte det potentiella problemet offentliggjordes vid träffen, då hade var och en kunnat kontrollera att kombinationen stämde i sina respektive kartonger.

Mvh,

/Bosse

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2009-12-08 14:43

Naqref skrev:
niklas skrev:Eftersom lådan är ihoplimmad nu vore det enklaste att byta diskanten. Jag mailar John.

Håller med.

Hade på känn att det skulle bli lite strul med detta. Crap.
Aja det ska väl ordna sig. Men här ser man problemen med att underleverantörer ändrar lite i prylarna så där mitt i produktionen. Det kan ju bero på flera saker men inte ovanligt på andra underleverantörer. I o f s så är ändringen inte gjord mitt i produktionen utan för att någon annan tog över produktionen.

petersteindl skrev:Jag gjorde en varulagerinventering på söndagen och John hade då kvar 12 stycken Vifa DX25 så det bör kunna gå bra att byta. Ta upp detta med John så fort som möjligt. Ring även till John Larsen 0370-70900. Att det blev fel är i detta fall för att diskanterna kom så pass sent och därför skedde sorteringsarbetet av koponenter med diskanter under stress medans allt folk var där. Det är lättare att koncentrera sig på en arbetsuppgift då lugn och ro ges. Naq och jag valde att detaljfinslipa filtret för Scan-Speaks diskantbatch. Det är inte så vanligt att fabrikanter gör så och speciellt inte för DIY. men ibland anser jag det behövligt om ens toleranser är snäva och vi ville uppnå pK med snäva toleranser, vilket i detta fall betyder matchade filter med diskanter.

Som upplysning kan jag säga att varje enskild Snellhögtalare tillverkades på sådant sätt medelst matchning av filter gentemot varje enskilt exemplar av högtalarelement. Så var det i alla fall så länge jag hade agenturen.
Idag har högtalarelement betydligt snävare toleranser i o ch med bättre material, men det kan skilja uppemot 1-1½ dB mellan olika batcher. Inom samma batch var avvikelserna ofta minimala hos Vifa eller Perless eller Scan-Speak och även hos Tymphany efter vad de visat.

MvH
Peter

Att det blev fel är inte hela världen. Shit happens. Det viktiga är att det går att lösa så det blir rätt. :)

Jag har varit i kontakt med John och ska dubbelkolla diskanterna när jag kommer hem från jobbet. Om vi fått diskanter som inte motsvarar filtret så finns det troligtvis möjlighet att byta ut diskanten.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2009-12-08 14:55

bomellberg skrev:
Naqref skrev:Hade på känn att det skulle bli lite strul med detta. Crap.

Det verkar ju gå att lösa i efterhand, med hjälp från John, men det är första gången jag hör att det skulle ha använts två olika typer av diskanter.

Synd att det inte det potentiella problemet offentliggjordes vid träffen, då hade var och en kunnat kontrollera att kombinationen stämde i sina respektive kartonger.

Mvh,

/Bosse

Det är vad jag förstått från Scan-Speak inte två olika "typer" av diskant utan det är två olika batcher av membran och där Scan-Speak även har ändrat i magnetkretsen för att det nya membranet tillsammans med magnetkretsen skall bli så lik ursprungs-DX25 som möjligt vad gäller frekvensgång och spridningsegenskaper.

Själv såg jag det inte som ett problem. Problem uppstår först då problemet blivit ett faktum, men förutsättningen för att filter och diskant skulle kunna förväxlas uppstod ju iom att vi sent omsider valde att snickra ihop två filter. Alla fördiglödda filter är för Scan-Speak. Där är matchningen enkel. Hade vi valt att inte ha två filter så hade detta problem inte kunna uppstå, men toleranserna på slutprodukten hade inte varit lika tajta. Det är då leveransproblem uppstår som man antingen kan vänta med produkten tills allt är superorganiserat för felminimering eller släppa produkten med risk för att något kan bli fel. Vi hade kunnat valt att i lugn och ro pakettera allt, men då skulle nog utskick först ha kunnat blivit efter jul och det såg vi som sämsta alternativ på detta DIYprojekt.

MvH
Peter

Nästa

Återgå till DIY-forum