Moderator: Redaktörer
norman skrev:Tonkurvan från mikrofonen går ju att kompensera eller ta hänsyn till om man kan kalibrera eller jämföra den mot en rak mic....
norman skrev:.....Distorsionen från mikrofonen är lite värre att kompensera bort och där brukar dyrare mikrofoner vara bättre. Min behringermic har dist i nivå med bättre högtalare, så att mäta dist med den är inte så givande då man inte vet om det är micen eller högtalarna som distar.....
norman skrev:....Men, jag tycker man kommer rätt långt med en billig mikrofon. Oftast är de största felen relaterade till hur man mäter, d.v.s. att det krävs en massa erfarenhet för att undvika alla fallgropar (man bör alltså mäta mycket och på olika sätt för att lära sig hur allt påverkar resultatet)
diesel skrev:
Hur viktigt är det att kunna mäta distorsion i absoluttal?
Jag brukar göra jämförande distorsionsmätningar och eftersom jag använder samma mätkedja hela tiden tycker jag mig få ut en hel del info även om jag är medveten om att det inte går att säga vad som orsakar distorsionen.
Piotr skrev:diesel skrev:
Hur viktigt är det att kunna mäta distorsion i absoluttal?
Jag brukar göra jämförande distorsionsmätningar och eftersom jag använder samma mätkedja hela tiden tycker jag mig få ut en hel del info även om jag är medveten om att det inte går att säga vad som orsakar distorsionen.
Viktigt. Vissa distortionsformer kan släckas ut och ge ett skenbart lägre värde om det är fråga om asymmetrisk olinjäritet....
Piotr skrev:...Sen när det gäller symmetrisk olinjäritet så sätter mätutrustningen en gräns för vad som går att detektera. Har man en högtalare som har en distortionsnivå strax under mätmicken och en annan som har rysligt mycket lägre dist så kan de två ge sken av att ha samma prestanda.. fast man då alltså tittar på fel från mick/mätutrustning.
/Peter
diesel skrev:Det låter glasklart, men......
Är det så att billiga mikrofoner distar lika mycket som en välbyggd högtalare?
Norman skrev:Distorsionen från mikrofonen är lite värre att kompensera bort och där brukar dyrare mikrofoner vara bättre. Min behringermic har dist i nivå med bättre högtalare, så att mäta dist med den är inte så givande då man inte vet om det är micen eller högtalarna som distar.
Piotr skrev:Viktigt. Vissa distortionsformer kan släckas ut och ge ett skenbart lägre värde om det är fråga om asymmetrisk olinjäritet.
Piotr skrev:diesel skrev:Det låter glasklart, men......
Är det så att billiga mikrofoner distar lika mycket som en välbyggd högtalare?Norman skrev:Distorsionen från mikrofonen är lite värre att kompensera bort och där brukar dyrare mikrofoner vara bättre. Min behringermic har dist i nivå med bättre högtalare, så att mäta dist med den är inte så givande då man inte vet om det är micen eller högtalarna som distar.![]()
/Peter
diesel skrev: det var mer ett ifrågasättande, uttryckte mig dock lite vagt.......![]()
Nu vet jag inte vad för typ av Behringermick Norman har men Zaph använder tydligen Behringer ECM8000 för bl a distmätningar och det går väl knappast att hitta nåt billigare utan att handla på Conrads.
http://www.zaphaudio.com/setup.html
Kanske är det så att denna Behringermikrofon skiljer sig från mängden genom att vara både bra och billig? (tillräckligt bra för att halva DIY-världen ska lita på distsiffrorna från Zaph)
Eller är det Zaphs mätningar man inte ska ta på allvar?
ps. Jag försöker hitta en bra motivering till att byta upp mig när det gäller mätutrustning..........Zaphs sida gjorde mig lite tveksam.
norman skrev:Det är en ECM8000 jag har.
Nu lyckas jag inte hitta papprena från mätäventyren... Men Piotr kanske minns? Jag har dock för mig att ECM8000 låg i närheten av några riktigt lågdistande element.
rikkitikkitavi skrev:allvarligt, istället för en ecm8000 köp en IBF Acoustics mik som du får med kalibreringsfil. samma pengar i princip. Nackdelen är såklart att den är bias matad och inte fantomen-matad.
dist prestanda är nog jämförbara men eftersom du får en korrektionsfil för responsen är det helt plötsligt en helt annan visa.
rikkitikkitavi skrev:Zaph använder den "medelvärdesbildade" korrektionsfilen för ECM8000 som snurrar runt på nätet. Bättre, men inte bra nog enligt mig för de pengarna.
Piotr skrev:diesel skrev: det var mer ett ifrågasättande, uttryckte mig dock lite vagt.......![]()
Ok!Nu vet jag inte vad för typ av Behringermick Norman har men Zaph använder tydligen Behringer ECM8000 för bl a distmätningar och det går väl knappast att hitta nåt billigare utan att handla på Conrads.
http://www.zaphaudio.com/setup.html
Kanske är det så att denna Behringermikrofon skiljer sig från mängden genom att vara både bra och billig? (tillräckligt bra för att halva DIY-världen ska lita på distsiffrorna från Zaph)
Eller är det Zaphs mätningar man inte ska ta på allvar?
Jag har ifrågasatt användandet av den där micken på amerikanska forum utan att ha fått svar. Däremot har jag fått en brigad med Zaph-lovers efter mig.. man får ju inte ifrågasätta kända namn på amerikanska forum.
Nej, åtminstone när det gäller diskanter kan du inte lita på Zaphs mätningar. Jag var väldigt förvånad när jag och Norman konstaterade skillnaderna i lite enklare jämfört med proffsmickar och att det faktiskt.se finns folk som använder mätinstrument i en studie utan att först undersöka mätinstrumentet. Det är liksom lite basic att man gör så, om man är seriös.ps. Jag försöker hitta en bra motivering till att byta upp mig när det gäller mätutrustning..........Zaphs sida gjorde mig lite tveksam.
Som sagt du kan inte räkna med tillförlitliga resultat när du mäter på fina diskanter (i synnerhet i toppoktaverna) och jag skulle undersöka saken noga även lägre ner i frekvens, i synnerhet om man mäter nära där ljudtrycket blir högt även fast elementen inte jobbar så hårt.
/Peter
rikkitikkitavi skrev:...allvarligt, istället för en ecm8000 köp en IBF Acoustics mik som du får med kalibreringsfil. samma pengar i princip. Nackdelen är såklart att den är bias matad och inte fantomen-matad. .....
diesel skrev:OK, jag känner att jag fått ett bra svar Peter och jag ska ärligt erkänna att jag håller lite avstånd till Zaph sedan jag upptäckte att alla hans raka fina kurvor var pga 120 dB-skalning, känns inte riktigt seriöst.
LasseA skrev:diesel skrev:OK, jag känner att jag fått ett bra svar Peter och jag ska ärligt erkänna att jag håller lite avstånd till Zaph sedan jag upptäckte att alla hans raka fina kurvor var pga 120 dB-skalning, känns inte riktigt seriöst.
90dB har han väl på y-axeln? Visserligen rätt mycket det med men jag tycker det går ganska lätt att titta på hans mätningar eftersm han har 5dB-streck på y-axlen, det minskar risken för missförstånd.
Personligen brukar jag alltid titta på axlarna oavsett vilken mätning det är och sedan räkna ut ungefär hur mycket det avviker från rak frekvensgång. Det är enda sättet som funkar för mig eftersom alla envisas med att använda olika skalor på mätningar tyvärr..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster