Jag har byggt (läs ritat) studion i vilken Katzen Kapell-plattan spelades in.
Har även varit inblandad i mikrofonval och kommit med förslag till inspel-
ningsteknik, och i några fall under arbetet kontaktades jag också för att
komma med lite goda råd*.
Men, inspelningstekniker och ansvarig för alla beslut var ingen mindre än
Peter Adolfsson, som inte bara är en excellent inspelningstekniker, världs-
klassmusiker och dito kompositör, utan är en fenomenal barista också!
Han har (med slumpen som hjälp) utvecklat en cafelatte som jag håller
som bäst i hela världen!
Peter har dessutom skrivit flera av låtarna på plattan, och spelar bas på
den.
Vh, iö
- - - - -
*Jo, sen har jag faktiskt varit inblandad på ett sätt till, eftersom jag tog
fram en digital SP12-funktion för "mixerbordet" således att all mixning
(och mickning!) skett med möjlighet till överpanorering.
Fast för det praktiska arbetet med plattan så användes en helt analog
SP12 i kontrollrummets monitorlyssning, som dock som sagt substitu-
erades med den digitala SP12 för slutmixen, således att signalen skulle
slippa passerar några analoga kretsar och onödiga DA- och AD-omvand-
lare.
En sak som är lite kul med plattan är att den koincidenta mikrofonteknik
som har använts på den (tillsammans med arbetet med SP12-process-
eringen) har gjort den surroundkompatibel. Inte bara att man kan koppla
in Pro Logic II med gott resultat - utan den har även under produktionen
monitorlyssnats både stereofoniskt och i surround! (Peter arbetar ju för
den dagliga brödet som kompositör, ljudläggare och filmmixare, så hans
studio är ju egentligen en filmljudsstudio.)
Fonogrammet fick för övrigt pris i HiFi & Musik!
PS. Katzen Kapellplattan efter den nämnda har sluppit att bli utsatt av
mastringsprocessning helt och hållet.
För "non-mastring-arbetet" med den så anlitades Anders Olsén, känd för
sina insatser på SR med bland annat radioprogrammen Klingan och Delta,
samt förstår för att mer eller mindre ha hittat och introducerat de där bul-
gariska körtjejerna med de mystiska rösterna, typ:
http://www.youtube.com/watch?v=gdqjcW8u7Lw
För mig finns knappt något mäktigare och vackrare än så, alltså även om
man räknar in andra saker än musik. Bulgarisk kvinnlig körsång får mig att
regressera tillbaka till tiden före födelsen, och jag vill bara sluta ögonen
och flyta fritt i tonerna, eller bäras fram av dem, eller låta dem passera
fritt genom mig, inte bara in genom öronen, utan genom näsan när jag
sakta drar in luften som är fylld av tonerna, och in genom huden så de
smeker varenda litet organ och nerv, samtidigt som jag själv expanderar
ut i tonerna och bli ett med varenda röst och med den känsla, av den själ
och ande som skapat dem, eller... Ja, ni förstår kanske, eller också inte.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).