Jag har stött på problem vid försäljning av mina två Rotel RMB-100 monoblock.
Köparen hävdar att monoblocken är defekta.
Citerat från köparens mail:
Jag är dock mycket besviken på dessa monoblock.
Jag kan inte förstå hur du kan skriva i annonsen att dessa är i nyskick!
Dom är ju rejält repiga och fula, men vad värre är: dom fungerar inte som dom ska. Den största anledningen till att jag köpte dom av dig var möjligheten att driva blocken i s.k autoläge med till- och frånslag av strömmen via insignalen från försteget.
Jag har nu provat detta via såväl en Denon 3803, ett Krell KAV 250 samt en Shanling CD med inbyggt försteg. I samtliga fall så slår blocken ut säkringen i elcentralen trots att jag går i gång med volymen nollställd för att sedan smyga upp den.
Jag har dock lyckats få blocken att spela genom att köra dom i power-on-läge förutsatt att jag kört dom via xlr-kablage. Via rca-ingångarna lämnade dom inget ljud alls ifrån sig.
Det här beror inte på elcentralen som är nästan ny och nyligen kollad av en elektriker. Du ska veta att jag normalt kör mitt Bryston-slutseg som är på 2x300 watt och detta är inga som helst problem, jag har naturligtvis kört detta även sedan jag under gårdagen hållit på och provat Rotel-blocken.
Kontentan av allt detta är att jag kräver att du köper tillbaka Mono-blocken!!!
Påståendet om att monoblocken skulle vara rejält repiga och fula kan jag inte hålla med om. Men det är inte det viktiga här. Monoblocken fungerade perfekt hemma hos mig. Jag har bara matat dom via RCA-ingången. Jag bor i ett hus som är byggt 1934 och renoverat 1986, så elen är knappast bättre här än hos någon annan.
Vad ska jag göra? Måste jag köpa tillbaks Rotlarna?
Jag vill ju inte framstå som en bedragare...